کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آشتی جمهوری خواهان با اوباما


کد خبر : ۸۷۱۳دوشنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹:۵۲۱۵۰۰ بازدید

تصويب بودجه با وجود اختلافات جدي ميان جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها بر سر بخش‌هايي از آن ازجمله بودجه لازم براي بخش مهاجرت ...

تصويب بودجه با وجود اختلافات جدي ميان جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها بر سر بخش‌هايي از آن ازجمله بودجه لازم براي بخش مهاجرت (كه باراك اوباما قصد دارد، هزينه كند)؛ اميدها را نسبت به همكاري‌هاي دوطرفه احزاب رقيب در امريكا پررنگ‌تر كرده است

 دو روز پس از اينكه مجلس نمايندگان ايالات متحده بودجه سال آينده دولت باراك اوباما را تصويب كرد، سناتورهاي كنگره نيز با تصويب اين بودجه به تعطيلي دولت اين كشور پايان دادند.

به‌گزارش روزنامه فايننشال‌تايمز، سناتورهاي امريكا در نشستي فوق‌العاده با 56 راي موافق در برابر 40 راي مخالف بودجه يك‌هزارو14 ميليارد دلاري سال مالي اكتبر 2014 تا سپتامبر سال 2015 اين كشور را تصويب كردند. اين لايحه اكنون براي امضاي نهايي باراك اوباما به كاخ‌سفيد رفته، كسي كه تاكيد كرده از اين لايحه كاملا حمايت مي‌كند.

به‌گزارش بي‌‌بي‌سي، لايحه بودجه كنوني بخش عمده‌يي از هزينه‌هاي دولت امريكا را تا سپتامبر۲۰۱۵ تامين مي‌كند اما اكثريت جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان براي برخي بخش‌هاي دولتي تنها بودجه‌يي اضطراري و موقت تصويب كرده است. ازجمله بودجه وزارت كشور امريكا براي دوره‌يي حدودا دوماهه و تا فوريه۲۰۱۵ تصويب شده است.

باراك اوباما پس از ارايه بودجه سال۲۰۱۴ ميلادي اعلام كرده بود كه برنامه مالي پيشنهادي در راستاي كاهش كسري بودجه سالانه و نيز اشتغا‌ل‌زايي تنظيم شده است. اوباما و جو بايدن معاون وي، در روزهاي اخير تلاش كرده‌اند كه برخي از دموكرات‌هاي معترض كنگره را براي تصويب اين لايحه ترغيب كنند تا از تعطيلي دستگاه‌هاي دولتي در ايام تعطيلات كريسمس جلوگيري شود. رييس‌جمهوري ايالات متحده همچنين براي تصويب بودجه پيشنهادي از جمهوري‌خواهان درخواست همياري كرده بود. اوباما گفته بود: اگر كسي فكر مي‌كند كه من كار كاهش كسري بودجه را با پشتيباني خانوارهاي طبقه متوسط يا به‌واسطه صرفا كاهش هزينه‌ها به پايان مي‌رسانم و اين امر در واقع به اقتصاد ما در كوتاه‌مدت آسيب مي‌زند بايد دوباره بينديشد.

در سال گذشته، اختلاف شديد بر سر لايحه بودجه تا جايي بالا گرفت كه منجر به تعطيلي دوهفته‌يي تمامي ادارات دولتي در سراسر ايالات متحده شد، زيرا دولت پولي براي پرداخت به كاركنانش نداشت و آنها را به مرخصي اجباري فرستاد. اكنون تصويب اين لايحه با وجود اختلافات جدي ميان جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها بر سر بخش‌هايي از آن ازجمله بودجه لازم براي بخش مهاجرت(كه باراك اوباما قصد دارد هزينه كند)؛ اميدها را نسبت به همكاري‌هاي دوطرفه احزاب رقيب در امريكا پررنگ‌تر كرده است. هري ريد، رهبر دموكرات اكثريت سنا، با اعلام اينكه لايحه ناقص اما تصويب آن ضروري بود گفته است: از سال2011 تاكنون كنگره از يك بحران به بحراني ديگر غلتيده و به‌طور مداوم در معرض خطر تعطيلي يا فاجعه مالي قرار داشته است. اين عادت بدي است و مردم امريكا بيمار اين عادت بد شده‌اند.

 مخالفت‌ها با بودجه اوباما

پيشتر محافظه‌كاران جناح جمهوري‌خواه بارها تلاش كرده‌ بودند لايحه بودجه را وسيله‌يي قرار دهند تا با سياست اوباما در رابطه با مهاجران غيرقانوني مقابله كنند. اوباما گفته قصد دارد وضعيت بيش از پنج‌ميليون مهاجر غيرقانوني در اين كشور را با صدور گذرنامه و مليت امريكايي روشن كند كه اين موضوع چندان مورد رضايت جمهوري‌خواهان نيست. با اين حال جمهوري‌خواهان با وجود مخالفت شديد برخي از اعضاي خود ازجمله تي‌پارتي اين لايحه را امضا كرده‌اند. نمايندگان و سناتورهاي عضو دو حزب دموكرات و جمهوري‌خواه همچنين مخالفت‌هايي درباره تغييرات در نحوه نظارت بر عملكرد بانك‌ها داشتند.  گفته شده ليبرال‌دموكرات‌ها به رهبري سناتور اليزابت وارن، با تضعيف قانون اصلاحات مالي مخالف بودند. آنها برخي از مواد گنجانده‌شده در لايحه بودجه ۱۷۶۰صفحه‌يي را چراغ سبزي به بانك‌ها و موسسات مالي بزرگ براي تكرار بحران مالي 6سال پيش قلمداد مي‌كنند. جمهوري‌خواهان محافظه‌كار نيز به رهبري تد كروز، به‌دليل ناتواني در متوقف كردن دستور اجرايي اوباما با اين طرح مخالفت مي‌كردند. تاكتيك‌هاي كروز براي به تاخير انداختن طرح، گشايشي به نفع دموكرات‌ها در نشست ايجاد كرد تا آنها بتوانند موافقت لازم با ده‌ها پيشنهاد اوباما را كه مورد مخالفت جمهوري‌خواهان قرار داشت، جلب كنند. ليندسي گراهام، سناتور جمهوري‌خواه، در اين باره گفته است: فكر مي‌كنم اكثر جمهوري‌خواهان احساس مي‌كنند كه كريسمس براي دموكرات‌ها زودتر فرا رسيده است. در طرح هزينه‌هاي تصويب شده، بودجه جنگ پنتاگون اندكي افزايش يافته و به 64 ميليارد دلار در سال مالي جاري رسيده است. بخشي از اين بودجه به مبارزه با داعش اختصاص دارد. جمهوري‌خواهان پس از تعطيلات كريسمس و سال نو مسيحي و بازگشايي كنگره، اكثريت كرسي‌هاي مجلس نمايندگان و سنا را در دست مي‌گيرند و اميدوارند كه در دو سال باقي‌مانده از رياست‌جمهوري اوباما برخي از سياست‌هاي مالي او را تغيير دهند.

جمهوري‌خواهان با وجود مخالفت با بخش‌هايي از لايحه به آن راي دادند تا از تكرار تجربه تلخ سال گذشته جلوگيري كنند. دولت اوباما سال 2013 در جريان تعطيلي دو هفته دولت، انگشت اتهام خود را به سوي آنان نشانه رفته و جمهوري‌خواهان را به عدم همكاري با دولت متهم كرد. اتهام‌هايي كه به اعتقاد كارشناسان، تبعات سياسي سنگيني براي جمهوري‌خواهان به همراه داشت. اكنون جمهوري‌خواهان با تن دادن به تصويب لايحه بودجه اوباما تلاش كردند تا از تكرار اين تجربه تلخ جلوگيري كنند؛ آن هم در شرايطي كه چشم به انتخابات رياست‌جمهوري 2016 دارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها