کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
کانال تلگرام ایران جیب

سرنوشت خودرو دنا چه می‌شود ؟

کدخبر:۸۷۱۲دوشنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵:۴۶۵۹۹۷ بازدید

قیمت‌گذاری خودرو براساس فرمولی تعیین شده از سوی شورای رقابت در دو سال گذشته مبنای تعیین قیمت محصولات داخلی بوده، این در شرایطی ...
سرنوشت خودرو دنا چه می‌شود ؟

قیمت‌گذاری خودرو براساس فرمولی تعیین شده از سوی شورای رقابت در دو سال گذشته مبنای تعیین قیمت محصولات داخلی بوده، این در شرایطی است که قیمت‌گذاری با توجه به فرمول مذکور همواره با موافقت خودروسازان صورت گرفته است. 

بر این اساس هر چند طی دو سال گذشته در برخی مواقع صدای مخالف خودروسازان از عملکرد شورای مذکور به گوش می‌رسید اما توافق پنهانی همیشه چاشنی قیمت‌گذاری خودرو بوده است. با این حال در شرایطی که مشتریان و حتی دولت از افزایش قیمت‌ها اظهار گله‌مندی می‌کردند این شورای رقابت بود که در توجیه عملکرد خود بر «فرمول تعیین قیمت» و همچنین پارامترهای مورد نظر برای قیمت‌گذاری تاكيد مي‌كرد.

به گفته مسوولان این شورا فرمول قیمت‌گذاری خودرو براساس «یک فرمول معروف در اقتصاد تعیین شده و از اقتصاددانان و استادان برجسته‌ای نیز برای جایگزینی فاکتورهای این فرمول کمک خواسته شده تا متغیرها به درستی در این فرمول قرار گیرند»؛ بنابراین باتوجه به اظهارات مسوولان این شورا، فرمول مذکور به‌درستی می‌تواند مسیر مشخصی برای تعیین قیمت خودروهای داخلی باشد. اما اینکه فرمول مذکور در شرایط فعلی برای خودروی دنا به خوبی عمل نکرده و منجر به مناقشه‌ میان خودروسازان و شورای رقابت شده موضوعی قابل تامل است.

اختلاف شش میلیونی میان خواسته شورای مذکور و شرکت تولید‌کننده شاید به نوعی نشان‌دهنده ناکارآیی فرمول تعیین قیمت باشد چرا که این فرمول باید با توجه به هزینه تولید خودروی مذکور و دیگر پارامترها به تعیین قیمت یک محصول بپردازد حال آنکه در این بین شورای رقابت و شرکت ایران خودرو هر کدام در این زمینه بر توجیهات خود اصرار دارند. حال سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که فرمول تعیین قیمت در این مناقشه‌ به چه کار می‌آید؟ و اینکه قرار بود این فرمول برای همیشه به دغدغه تعیین قیمت خودرو پایان دهد حال آنکه در‌ قیمت‌گذاری دنا برخلاف این موضوع ثابت شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که کارآیی این فرمول بار دیگر باید مورد بررسی قرار گیرد.


دنا همان سمند است با جلوبندی جدید

برخی اعضای شورای رقابت عقیده دارند تهدید ایران‌خودرو برای توقف خط تولید خودروی دنا کارساز نیست و ایران‌خودرو باید به تعهدات خود عمل کند.

شورای رقابت، دنا را 41 میلیون و 900 هزار تومان نرخگذاری کرده این در حالی است که ایران‌خودرو بشدت مخالف این قیمت‌گذاری است. به اعتقاد مسؤولان ایران‌خودرو، دنا محصولی است که با توجه به لقب ملی بودنش، تولید آن کاملاً داخلی بوده و با تکیه بر توان طراح و تولیدکننده داخل صورت گرفته است. این خودرو روی پلتفرم سمند طراحی شده هرچند این پلتفرم حدود 12 سال پیش به تولید رسید اما باز هم به عنوان یک پلتفرم ملی، محصول جدیدی روی آن طراحی شده است.

به گفته برخی کارشناسان، قدیمی بودن پلتفرم و اصرار بر تولید خودرو روی پلتفرم‌های متعلق به یک یا چند دهه قبل باعث بالا رفتن قیمت تمام شده تولید خودرو می‌شود، از همین رو در جهت ارتقای کیفیت خودرو نیز تأکید شده است که روی هر پلتفرم نباید بیش از 5 سال تولید خودرو صورت گیرد. قبل از قیمت‌گذاری شورای رقابت مدیرعامل ایران‌خودرو خود پیشنهاد قیمتی داد و گفت: پیشنهاد ایران‌خودرو برای قیمت دنا، 48 میلیون تومان است که البته به مدل دنده‌ای این محصول مربوط می‌شود و چون هنوز مدل اتومات دنا به تولید نرسیده، طبعا قیمتی نیز برای آن در نظر گرفته نشده است. «دنا» اواخر فروردین ماه 1390 رونمایی شد و قرار بود یک سال بعد تولید و روانه بازار شود اما به دلیل مشکلاتی که بر سر راه تولید آن به‌وجود آمد، ایران‌خودرویی‌ها نتوانستند این محصول جدید خود را سر وقت به مشتریان عرضه کنند.

دنا البته سال گذشته پیش‌فروش شد و قرار شد تابستان امسال به دست ثبت‌نام‌کنندگان برسد اما ایران‌خودرو چون نمی‌خواست کیفیت این محصول جدیدش با مشکل روبه‌رو شود، عرضه آن را به تاخیر انداخت. هرچند دنا در حال حاضر آماده عرضه به بازار است اما چون هنوز قیمت پیشنهادی آن ( 48 میلیون تومان ) به تصویب شورای رقابت نرسیده، ایران‌خودرو فعلا نمی‌تواند دنا را به ثبت‌نام‌کنندگانش تحویل دهد. دنا در واقع مدل لوکس سمند به حساب می‌آید و ایران‌خودرویی‌ها قرار بود آن را با قیمتی بین 18 تا 25 میلیون تومان عرضه کنند اما چون تولید آن به تاخیر افتاد و قیمت تمام شده‌اش بالا رفت، حالا دیگر امکان عرضه این محصول با قیمت‌های اعلام شده قبلی وجود ندارد. در این وضعیت، پیشنهاد ایران‌خودرو برای تعیین قیمت دنا که به گفته مسؤولان این شرکت، یک محصول ملی است، 48 میلیون تومان بوده است اما در نهایت اواخر هفته گذشته شورای رقابت با قیمت 41 میلیون و 900 هزار تومانی برای این خودرو موافقت کرد. 

در واکنش به این اقدام شورای رقابت، عبدالله بابایی، معاون فروش ایران‌خودرو ضمن اعلام اعتراض این شرکت نسبت به قیمت‌گذاری دنا، عنوان کرد به هیچ عنوان دنا را با قیمت مصوب شورای رقابت عرضه نخواهیم کرد، اگر این مساله برطرف نشود، احتمال توقف تولید دنا نیز وجود دارد. به گفته بابایی، قیمت تمام شده تولید دنا 51 میلیون تومان است که البته باید دید این رقم براساس چه معیاری بیان شده و چطور است که به‌عنوان مثال جدای از کلاس خودرو، محصولی مانند تندر 90 مدل E2 فول که یک خودروی مشترک بین ایران‌خودرو و رنو فرانسه است، با احتساب تمام هزینه‌های ناشی از مشکلات نقل و انتقال بانکی، 42 میلیون و 600 هزار تومان عرضه می‌شود ولی برای یک خودروی داخلی باید پیشنهاد 48 میلیون تومانی مطرح شود؟

تولید ملی همواره به‌عنوان راهی برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی و تقویت توان طراحی و تولید داخل مطرح شده است. قیمت 48 میلیون تومانی برای دنا در حالی از سوی ایران‌خودرو پیشنهاد شده که در حال حاضر مدل‌های دیگر خودرو تولید شده روی پلتفرم سمند بین 26 تا 35 میلیون تومان عرضه می‌شود.  در این وضعیت قرار بود خودروهای دنای پیش‌فروش شده در سال گذشته از تیر تا آذر امسال به مشتریان تحویل داده شود. هرچند شیوا، رئیس شورای رقابت از عدم بازنگری در قیمت دنا خبر داده ولی باید منتظر ماند و دید عملکرد ایران‌‌خودرو چیست و آیا این مساله در نهایت به توقف تولید دنا ختم خواهد شد تا به این ترتیب باز هم حقوق مشتریان نادیده گرفته شود و تأخیر ۲ سال و 9 ماهه در عرضه این محصول طولانی‌تر شود؟

 تولید را متوقف کنید

نادر قاضی‌پور، عضو ناظر شورای رقابت درباره مناقشه قیمتی ایران‌خودرو و شورای رقابت به ما گفت: دنا همان سمند است، فقط کمی در جلوبندی آن تغییر داده شده است. پس منطقی است که نمی‌تواند تفاوت قیمت دنا و سمند این قدر زیاد باشد. ایران‌خودرو از مدت‌ها پیش دنا را پیش‌فروش کرده و باید بزودی تعهدات خود را انجام دهد و نمی‌تواند دنا را بیشتر از 41 میلیون و 900 هزار تومان بفروشد. وی با اشاره به بررسی کارشناسانه تعیین قیمت خودرو توسط کارشناسان شورای رقابت افزود: این خودرو مانند سمند است و فقط تغییرات جزئی در جلوبندی و ظاهر آن به وجود آمده. نمی‌توان با تغییرات ظاهری حق مردم را ضایع کرد و از مردم پول زور گرفت.

قاضی‌پور درباره تهدید ایران‌خودرو برای توقف تولید دنا گفت: عیبی ندارد تولید خودرویی که به مردم هزینه اضافی وارد می‌کند متوقف شود. اگر می‌توانند متوقف کنند اما باید به تعهدات خود عمل کنند و به متقاضیانی که این خودرو را پیش‌خرید کرده‌اند خودرو یا خسارت بدهند. وی در پایان درباره اینکه آیا احتمال دارد شورای رقابت مانند تابستان امسال که مقابل خواسته خودروسازان عقب‌نشینی کرد، درباره دنا نیز کوتاه بیاید، گفت: مطمئن باشید شورای رقابت کوتاه نخواهد آمد و دنا هم نباید بیشتر از 41 میلیون و 900 هزار تومان فروخته شود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

س: 1393/9/2408:08:27،
119
13
چون دنا خیلی لوکس است بهتر اون رو فقط صادر کنند و ما را از شررش خلاص کنند.
مهدی: 1393/9/2409:01:51،
64
16
اینقد تولید میشه تا برسه به مدل وانت
بابک: 1393/9/2409:09:27،
59
15
اختلاف پیش آمده در قیمت گذاری دنا ناشی از ناکارآمدی فرمول قیمت گذاری نیست ناشی از حرص و طمع فرغون سازاست
محمد: 1393/9/2409:20:02،
40
17
اتفاقا این اتفاق نمونه خوبیه

اینا آثار بازار انحصاریه که فروشنده به حداکثر سود و حداقل خدمات فکر میکنه حالا دوباره مسئولان خودرویی بیان از جلوگیری واردات و تعرفه بالا و محدودیت صحبت کنن...

اگه بازار رقابتی بود، الان ایرانخودرو خودش زیر 40 میلیون میفروخت اونم مدل اتومات و حداقل خودش رو با تکنولوژی های روز هرچند اندک، وفق میداد نه اینکه آخر نوآوریش به قول جناب قاضی پور بشه سمند با جلوبندی متفاوت
حسین: 1393/9/2409:29:05،
29
13
آقای بابایی محترم :
با این قیمتی که شما اعلام کردید بدجوری این خودرو شکست میخوره ! مطمئن باشید
محمد: 1393/9/2409:49:44،
45
12
آقا من الان یه سوال واسم پیش اومد،یکی میتونه شورایه رقابتو واسه من معنی کنه؟رقابته چی با چی؟فرغون با فرغون؟پارس با 405؟سمند با 405؟سمند با سورن؟سمند با دنا؟206 با رانا؟پراید با تیبا؟ فقط پالونش عوض شده پس رقابتش چه صیغه ایه؟؟؟؟ اگه مردین بذارین وارداته خودرو آزاد شه بعد ببینین کسی تفم روی ماشینای تولیدیتون میندازه
دنا : 1393/9/2410:38:50،
37
12
عزیزیان ایران خودرو کارخونه را به قزوین انتقال بدین چون روتون از سنگ پا هم گذشته آخه اگه گمرک و عوارض رو بردارن که 10000 دلار یعنی 30 میلیون میدیم ماشین روز دنیا رو سوار میشیم نه آشغال دیروز شمارو این جنگ زرگری رو تمومش کنید
مردم: 1393/9/2408:09:57،
55
12
مگر ما گفتیم خودرو بسازین....؟!
مهدی: 1393/9/2408:14:55،
14
52
بانک فقط پست بانک
علی: 1393/9/2408:21:09،
51
16
خواستم یه نظر بذارم در مورد گفتم بیخیال کی به نظر ما اهمیت میده خودشون هر کاری دوس دارن میکنن این طوری اعصاب خودمو خورد نکنم بهتر
نظر قطعي: 1393/9/2408:21:25،
25
11
همچي آرومه ما هم خوشبختيم مشكل هم فقط فرمول محاسباتيه. عالين اينا بخدا ما هم كه طبق هميشه
مجتبی: 1393/9/2408:22:15،
26
13
نویسنده مقاله : جناب ایرانخودرو
بي نام: 1393/9/2408:23:08،
20
12
معلومه ديگه بابا! مگه دنا هم سرنوشتي داره!!!؟؟
دهه شصتی: 1393/9/2408:24:21،
31
18
عمدا خط تولید تندر رو متوقف کردند تا ملت بیان دنا بخرند
فاطمه: 1393/9/2408:24:35،
38
20
توقف تولید لطفا
زحمتکش: 1393/9/2408:27:59،
36
12
سرنوشت دنا میشه مثل آشغال چینی بنام ماتیز...
گرون و بی خاصیت...
20: 1393/9/2408:29:05،
33
9
ایرانخودرو حیا کن
شهروند: 1393/9/2408:29:26،
40
14
با سلام خدمت هموطنان گرامي
تو رو خدا ول كنيد قيمت گذاري دنا رو . مگه بقيه رو كه قيمت گذاري كردند چي شده؟
بدبختي و فلاكت همه جا رو گرفته بعد هي ميگيم " دنا "
تورم صعودي
بيكاري صعودي
فقر صعودي
اعتياد صعودي
طلاق صعودي
فحشا صعودي
ازدواج نزولي
جامعه امروز ايران يك ظاهري دارد و يك باطني
باطن اون همين شرايط بالاست. بعد ميگيم دنا
اگر منتشر نكنيد به رسالت خود عمل نكردين
رانا سوار : 1393/9/2408:31:50،
32
19
ایرانجیب چقد از ایران کند رو حق حساب میگیری که از قیمت فضایی دنا حمایت کردی با زدن این پاراگراف {{{{اختلاف شش میلیونی میان خواسته شورای مذکور و شرکت تولید‌کننده شاید به نوعی نشان‌دهنده ناکارآیی فرمول تعیین قیمت باشد چرا که این فرمول باید با توجه به هزینه تولید خودروی مذکور و دیگر پارامترها به تعیین قیمت یک محصول بپردازد}}}}
شهروند : 1393/9/2408:38:17،
23
13
چیزی که دراین مملکت براحتی نادیده گرفته میشود مردم هستند .اصلا مهم نیست عجله نکنید بابت قیمت ، بررسی فرمول قدیم ، و محاسبه بروش جدید ،... خیلی وقت دارید .این همه امکانات را دراختیار بیعرضه ترین افراد قرارمیدادند از شما بهتر کار میکردن
کامران: 1393/9/2408:46:20،
21
14
به نظرم نمی تونند تولید کنن منتظر بهونه هستن
حبیب: 1393/9/2408:48:30،
27
11
کاش میزاشتن مرز باز بشه تا ببینین خودرویی که براتون با این قیمت نمیصرفه و میخواین خط تولیدشو ببندین مردم براتون با نخریدن میبستن و اونوقت در کمال تعجب میدیدین که قیمت به 20 میلیون هم راضی بودین اما افسوس و.....
ناشناس: 1393/9/2408:55:12،
27
15
نگید دنا بگید سمند دنا
سینا: 1393/9/2408:59:05،
30
13
شورای رقابت میگه 42 میلیون ایران خودرو میگه 48 میلیون اخرش میگن نه حرف ما نه حرف شما 46 میلیون صلوات بفرست قول میدم اینا از اول هم برنامشون همین بوده
شاخی: 1393/9/2409:09:45،
16
18
دنای هسته ای حق ماست
افروز: 1393/9/2409:10:58،
17
45
بنظرم 44م خوب است
شناس: 1393/9/2409:22:27،
30
22
جلوبندی اونوقت؟!!!
تا وقتی اینا برامون تصمیم بگیرن نتیجه بهتر از این نمی شه!
نادر: 1393/9/2409:44:24،
20
13
منظورش اينه كه جلوبنديشو تعمير ميكنن ميدن :))))
يارو فرق جلو پنجره رو با جلو بندي نميدونه بعد ميخواد از حق ملت دفاع كنه، يادش بخير كه كاذيلاك ايران توليد ميكرديم الان هم دنا با جلوبندي جديد!!
مهرداد: 1393/9/2409:52:28،
18
15
احتمالا بنده خدامنظورش ازجلوبندی داشبورد بوده!!!
شورا رفاقت: 1393/9/2409:44:56،
18
14
اقا اینا همش جنگ زرگری ایران خودرو نتونسته تولیدش کنه با هم دست به یکی کردن که حق مردم بخورن مگرنه اینهمه ماشین چرا اونا به مشکل قیمت گذاری بر نخوردن آخه بی عدالتی تا چه حد
محمد: 1393/9/2409:54:01،
35
18
صنعت انحصاری خودرو ایران رو میشه با بازار موبایل کاملا مقایسه کرد

صعنت خودرو کاملا تنبل و مقاوم در برابر تکنولوژی های روز و در پی حداکثر سود با حداقل هزینه است

بازار سیم کارت هم ابتدا که فقط همراه اول حضور داشت سیم کارتهایی که فی نفسه ارزش آنچنانی ندارند و سود مخابرات از مکالمات اون تامین میشه رو حدود 1 میلیون میفروختند با رقابتی شدن بازار الان سیم کارتهای 5000 تومانی میفروشند با 5000 تومان اعتبار

معجزه رقابت و رانت انحصار اینجاست البته اگر مسئولان خودرویی عزم راسخ برای رقابتی شدن بازار با خودروهای روز دنیا نه چینی ها داشته باشند
فصولی: 1393/9/2410:45:58،
23
13
داداش دمت گرم یه چند وقت بود به همین داشتم فکر میکردم میخواستم کامنت کنم وقتی کامنت شما رو خوندم خوشحال شدم که حرف دلم رو گفتی
دقیقا همینه اونوقت سیم کارت 1200 هم رسید ولی با اومدن ایرانسل الان سیمکارت های همراه اول شده 150 هزار و اعتباریهاش هم شده 5000 تومن حالا حساب کن اگه ایرانسل نبود اینا مثل فرغون سازا هنوز به قیمت یک میلیون میفروختن
مهرداد: 1393/9/2410:02:25،
21
12
ازیه طرف میگن تاخیرچندسالش به دلیل مشکلات بوجودآمده-یعنی همون تحریم ها- است، ازیه طرف میگن این خودروباتکیه برتوان طراحان ومتخصصان داخلی ساخته شده وکاملاملی است،پس قائدتا نوسانات ارزی و...باید براش بی اثرباشه،البته به غیرازاون بخشی که به مواداولیه وارداتی مربوط میشه!...بالاخره کدومشوباورکنیم؟مشکلات رویاکاملا داخلی بودنشو.باباچرااینانمیفهمن مردم دیگه اون مردم 20-30سال پیش نیستن که باچرندیات میخواید قانعشون کنید،به خداملت ازشماهابیشترمیفهمن،شماهااگه تواین مسندهستسن به خاطرفهمتون نیست به خدا،به خاطرسیستم ناکارآمدیه که به امثال شمااجازه رشدمیده!ضمنا اگه یه خودروواقعاملی باشه باید قشرضعیف هم توان خریدشوداشته باشن.
دانیال: 1393/9/2410:32:02،
24
18
این دعوا زرگریه ! خودشون میدونن چهل و دوتومن زیاده . مردمو تهدید به مرگ میکنن تا به تب راضی شن . ملت خودتون دارید خودتونو بدبخت میکنید . وقتی هنوز 405 میخرید .
amirali: 1393/9/2410:43:24،
29
16
حالا يه لگن زدن چه مانوريم ميدن روش...لابدتكنولو»يشم واسه 35-40سال پيشه...
علی: 1393/9/2413:39:12،
21
9
از کی تا حالا سمند 30 میلیون می ارزه که دنا بشه 38 میلیون.سمند اخرش 10 میلیون و دنا هم 12 میلیون.چون با 10 هزار دلار میشه یه ماشین روز اروپایی خرید.
mehdi456: 1393/9/2414:19:10،
18
11
جلوبندییییییییییی؟
وای خیلی تابلوه که طرف بی سواده با پارتی رفته سرکار
جیمبو: 1393/9/2722:47:20،
14
20
این شورای رقابتیا الکی جنگ زرگری راه انداختن تا مردمو مچل کنن تو بگو 48 منم میگم نه 42 بعدش تو 43 بفروش همه میگن دستشون درد نکنه از نظر مردم این اشقال 35 نمیارزه پس فیلمتونو تموم کنید مثل ثابق هر قیمتی دوست دارید بفروشید یه خسته نباشیدم بهتون بگم خیلی بروزید شما خودرو سازا مایع خجالت ما ایرانیا شدید
محمودرضا: 1393/10/2211:37:35،
7
12
من به عنوان کسی که تحصیلاتم در مورد خودرو هست نظرم اینه: این که دنا با توجه به داشتن یک سری امکانات قیمتش از سورن بیشتر باشه طبیعیه, ولی مسئله اینجاست که چقدر تفاوت قیمت؟ آیا ایران خودرو این ماشین رو از اول طراحی کرده؟ در صنعت روز دنیا استفاده از قطعات مشترک باعث کاهش هزینه ها میشه؛ دنا تقریبا در اکثر قطعات و بخشهای اصلی نه تنها با سورن بلکه حتی با سمند SE قطعاتی کاملا مشترک داره پس هزینه طراحی در این بخش منتفیه فقط میمونه تفاوت در بخشهای ظاهری و کمی هم بهبود عملکرد فنی که بدون اینکه بخواهیم تحقیقی انجام دهیم اختلاف قیمت بیش از 10 میلیونی با سورن (انتظار شرکت سازنده) کاملا غیر منطقیه پس این نظر شرکت سازتده از حساب کردن روی این نکته میاد که چون دنا محصول لوکس ماست پس ما هم باید ذر حد یک خوروی لوکس روی اون سود کنیم کاری که در مورد 405 و پارس انجام دادند ولی از این نکته غافل شدن که در سال 79 که پارس وارد بازار شد وضعیت صنعت خودرو 100% انحصاری بود ولی حالا بازار ما از اون حالت یکطرفه تا حدی خارج شده و عرضه دنا با این قیمتها باعث شکست پروژه خواهد شد و پول ,سرمایه و ... کشور رو به هدر خواهد داد
با تشکر

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

شرایط فروش اقساطی ارديبھشت 96 محصولات ایران خودرو به مناسبت عید مبعث و اعیاد شعبانیه
شرایط فروش ويژه ارديبھشت ماه 96 محصولات ایران خودرو به مناسبت اعیاد شعبانیه
مبلغ سود سهام عدالت اعلام شد
شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو / اردیبهشت 96 + پیش فروش ویژه (به صورت محدود) به مناسبت مبعث
شرایط فروش نقدی ارديبھشت 96 محصولات ایران خودرو به مناسبت عید مبعث و اعیاد شعبانیه
موافقت با تعطیلات 2 روزه
پیش فروش عمومی محصولات ایران خودرو با سود مشارکت 25 درصد - اردیبهشت 96
شرایط پیش فروش پلکانی ارديبھشت 96 محصولات ایران خودرو
جدیدترین رده‌بندی باکیفیت و بی کیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل منتشر شد
قیمت پژو 2008 زیر 100 میلیون است
شیشه‌های خودرو را دودی کنیم یا خیر؟!
فروش نوبرانه های رنو در بهار توسط نگین خودرو
فروش رسمی هیوندای النترا جدید 2017 برای اولین بار در ایران + قیمت
گوشی‌های جدید S8 و S8 پلاس وارد بازار ایران شدند + قیمت
مشمولان سهام عدالت شماره حساب بانکی بدهند / آدرس سایت + راهنما
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل