کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

باد نیتروژن در لاستیک خودرو خوب یا بد ؟

کدخبر:۸۵۷۲دوشنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳:۳۵۱۷۵۸۸ بازدید

حتما تا به حال عباراتی نظیر اینکه باد نیتروژن باعث کاهش هزینه یا کاهش مصرف سوخت می شود را شنیده اید. ادعاهایی از این قبیل در مورد استفاده از باد نیتروژن ...

حتما تا به حال عباراتی نظیر اینکه باد نیتروژن باعث کاهش هزینه یا کاهش مصرف سوخت می شود را شنیده اید. ادعاهایی از این قبیل در مورد استفاده از باد نیتروژن مطرح می شود که در این مقاله سعی داریم صحت آنها را بررسی کنیم.

1 – حفظ بهتر باد لاستیک 

هر لاستیکی به مرور زمان با کاهش فشار باد مواجه خواهد شد که تغییرات دمایی آن را تسریع می کند. قانون کلی این است که به ازای هر 10 درجه کاهش یا افزایش دما 1 پی اس آی کاهش فشار باد رخ می دهد. گفته می شود که نیتروژن به خاطر اینکه مولکول های بزرگتری نسبت به اکسیژن دارد احتمال اینکه از دیواره های تایر خارج شود کمتر است. بر اساس تحقیق موسسه Consumer Reports (گزارشات مصرف کننده) در سال 2006 تستی یک ساله انجام شد تا مشخص شود میزان افت فشار باد در لاستیکهایی که نیتروژن داشتند بیشتر است یا لاستیکهایی که باد معمولی داشتند. نتیجه تست نشان داد لاستیکهایی که باد نیتروژن داشتند افت فشار کمتری در طول زمان برایشان رخ داد ولی اختلاف فشار با تایرهایی که باد معمولی داشتند فقط 1.3 پی اس آی بود. در میان 31 تایری که آزمایش شدند از میزان باد اولیه که 30 پی اس آی بود در نمونه های نیتروژن میانگین افت فشار 3.5 و در نمونه های معمولی 2.2 پی اس آی بود. در این آزمون نیتروژن برنده شد ولی اختلاف زیادی بین نیتروژن و باد معمولی نبود.


2 – کاهش مصرف سوخت 

موسسه EPA (آژانس حفاظت محیط زیست ایالت متحده) می گوید اگر هر 4 تایر به اندازه 1 پی اس آی کم باد باشد تا 0.3 درصد در مصرف سوخت تاثیر منفی می گذارد. در نتیجه چون نیتروژن حفظ فشار باد بهتری دارد باعث کاهش مصرف سوخت می شود. اگر شما حداقل ماهی 1 بار فشار باد لاستیکتان را چک کنید نیازی به مبلغ اضافی برای باد نیتروژن ندارید و بنابراین برتری نیتروژن در مصرف سوخت بسیار کم رنگ خواهد شد. ولی عمل کردن به این اصل (چک کردن فشار حداقل ماهی یکبار) برای بیشتر مردم در حرف ساده تر است تا در عمل. بیشتر مردم فراموش می کنند که باد لاستیکهایشان را چک کنند. با وجودی که اکثر خودروهای مدرن مجهز به سیستم TPMS یا کنترل فشار باد لاستیک هستند، موسسه استاندارد و ایمنی بزرگراه های آمریکا در تحقیقات خود متوجه شد که فقط 57% از خودروهایی که مجهز به این سیستم بودند فشار بادشان صحیح بود زیرا این سیستم ها طوری طراحی شده اند که اغلب کمبود فشار باد را نشان دهند نه صحیح بودن فشار باد.

3 – حرارت کمتر 

وقتی باد معمولی در لاستیک باشد رطوبت (آب) را جذب کرده و هنگامی که تایرها در حال چرخش هستند حرارت آنها بالاتر رفته و آب به بخار تبدیل می شود و در اثر افزایش حجم باعث افزایش فشار لاستیک می شود. گفته می شود چون نیتروژن خشک است بنابراین آب یا رطوبت در لاستیک به وجود نمی آید تا باعث نوسان فشار آن شود. ولی تحقیقات نشان داده است که این تغییرات حرارت هنگام استفاده از باد معمولی در مقایسه با نیتروژن ناچیز است.

4 – جلوگیری از پوسیدگی رینگ 

گفته می شود چون باد نیتروژن خشک است و رطوبت و آب در لاستیکی که باد نیتروژن دارد وجود ندارد بنابراین پوسیدگی رینگ رخ نمی دهد. ولی جنس رینگ ها طوری است که این مشکل زیاد جدی نیست. اول اینکه رینگهای آلیاژی مشکلی با آب داخل لاستیک ندارند زیرا پوششی دارند که از اکسیده شدن آلومینیوم جلوگیری می کند. دوم اینکه رینگهای فولادی هم فقط موقعی به مشکل می خورند که رنگ آنها آسیب ببیند. پس این مورد نیز برتری چشمگیری برای نیتروژن محسوب نمی شود.

5 – هزینه ها 

فرض کنید شخصی از فروشگاهی 4 حلقه لاستیک نو می خرد و آن فروشگاه باد لاستیکها را با نیتروژن پر می کند. اگر این شخص نیاز به افزایش یا تنظیم باد لاستیک پیدا کند نمی تواند به هر مکانی برای این کار مراجعه کند چون ممکن است هر جایی باد نیتروژن نداشته باشد. اما تحت هر شرایطی باد معمولی در دسترس خواهد بود ولی اگر باد معمولی در لاستیکهایی که از قبل با نیتروژن پر شده اند اضافه شود مشکل رقیق شدن نیتروژن به وجود می آید. پس بعضی مواقع گشتن به دنبال نیتروژن خود زمان بر و هزینه بر خواهد بود. هزینه کمتر باد معمولی نسبت به باد نیتروژن نیز باید در نظر گرفته شود. به ازای هر یکبار تنظیم باد نیتروژن می شود چندین بار باد معمولی به لاستیکها اضافه کرد. پس همیشه اینطور نیست که افت فشار کمتر با باد نیتروژن هزینه کمتری برای مالک خودرو داشته باشد و در مواردی (مثلا نداشتن باد نیتروژن در بعضی آپاراتی ها) ممکن است دردسر ساز هم باشد.

6 – آیا باد نیتروژن ارزشش را دارد؟ 

هوایی که تنفس می کنیم از 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و چند درصد از عناصر دیگر تشکیل شده است. برای دستیابی به مزیتهای ذکر شده در استفاده از نیتروژن برای لاستیکها، نیتروژن مورد استفاده باید حداقل 93% خالص باشد. بنابراین باید 15% نیتروژن به هوا اضافه کنیم و تا آنجایی که می شود از اکسیژن آن بکاهیم. بر اساس برآورد هزینه ها اینطور به نظر می رسد که باد نیتروژن ارزش خاصی ندارد. با خریدن یک دستگاه فشارسنج باد تایر و چک کردن مداوم باد لاستیک ها می توانید استفاده بهتری از پولتان بکنید. حتی اگر خودروی شما مجهز به سیستم TPMS باشد باز هم این ایده کارآمد خواهد بود زیرا چراغ اخطار فشار باد لاستیک تا زمانی که کمتر از 25 درصد از باد پیشنهادی کارخانه سازنده در لاستیک شما موجود نباشد روشن نخواهد شد. پر کردن لاستیک با باد معمولی و چک کردن مداوم فشار لاستیک با دستگاه تنظیم باد، بسیاری از مزیت های استفاده از باد نیتروژن را برای شما به ارمغان می آورد و عمر تایر شما را افزایش می دهد.

کار.آی آر

همراه مکانیک



دیدگاه ها

فصولی: 1393/9/1712:46:47،
501
53
از قدیم گفتن پول حلال برکت میاره اگه ببینید کشور های اروپایی و امریکایی هرروز دارن پیشرفت میکنن همش هم نتیجه خوردن پول حلاله
الان شرکت های خودرو سازی اروپایی و امریکایی و ژاپن و کره رو ببینید و اونا رو با مونتاژ کارای ایرانی مقایسه کنید اونا پول حلال بدست میارن هرروز پیشرفت و برکت میاد واسه شرکتشون
و اما...........
مونتاژ کارای ایرانی هم هرروز دستو پا میزنن همش بخاطر پول حرومه
تعجب: 1393/9/1712:55:24،
385
41
بسیار فرمایش متینی بود
فقط ارتباطش رو با نیتروژن نفهمیدم!!!
ب: 1393/9/1712:59:56،
241
107
دلار 3500 تومانی رو داشته باشید. روحانی مچکریم
mahyar: 1393/9/1713:25:30،
74
414
بروبابا

پول حلال کشورای اروپایی آمریکا؟ حالت خوبه؟


خیلی از درمادهای کشورای غربی با استعمار کشورای عقب افتاده بدست میاد

درامد حاصل از فروش اسلحه و تجهیزات جنگی

درامد فروش علم و تکنولوژی نظیر روسیه و نیروگاه بوشهر که سالهاست داره میچاپه و باج میگیره

درامد خودرو سازای فرانسوی و غیره که فقط دوست دارن ما مصرف کننده باشیم.


حلال کجا بود حروم کجا بود دلت خوشه ها....
فقط درامد فروش تجهیزات نظامی آمریکا تو یک سال 40برابر کل درامد ایرانه.

ما مشکل از خودمونه...

فاز آدمای بیفکری نظیر تورو میبینم افسوس میخورم که با کیا شدیم 70میلیون.

حقوق بگير: 1393/9/1714:44:26،
164
33
پاسخ به فضولي

اگر كشورهايي پيشرفت كرده اند نه به دليل حرام و حلال بوده و نه ساير امور معنوي كه در جوامع مسلمان نظير جامعه ما معمول است ؛بلكه به دليل نحوه تفكر و تعقل و عاقلانه كاركردن مردم و مسئولين اشان بوده است ؛ مردم هر كشوري خودشان سرزمينشان را آباد مي كنند و ايرانيها هم همينطور
ak47: 1393/9/1715:57:14،
79
43
همین حلال و حروم رو فهمیدن هر دردی رو دوا میکنه
این حلال و حروم بودن از اتم بگیر تا کوه اورست به همه چی ربط داره
حتی به باد نیتروج______________ن
کوکی(مزدا): 1393/9/1718:26:57،
54
32
مهیار جان نکنه تو هم از اونایی که برای توافق دلواپسی؟

وای: 1393/9/1722:07:58،
57
74
وای
از لایک ها و این نظر فقط یه چیز دستگیرم شد
این که چقدر آدم لامذهب دور و برمون زیاده!!!!
مسعود : 1393/9/1712:50:35،
133
32
البته باد نیتروژن رو نرمی ماشین هم تا 20% تاثیر مثبت داره ...
کلا ما ایرانی ها عاشق ماشینیم و واسه یه پراید در پیت 3 میلیون تومن اضافه خرج میکنیم......
alex: 1393/9/1719:45:04،
32
30
هوا ونیتروزن هردوشون گاز ایده ال هستند پس نسبت تغییرات فشار به حجم یکسان دارن و قاعدتا تفاوتی در نرمی ماشین ندارن
تجربه شخصی: 1393/9/1712:53:29،
81
40
فقط میدونم که بعد از جایگزینی نیتروژن با باد معمولی ماشینم یه خورده نرمتر شد.. نه خیلی...
تو بعضی از ماشینها هم این نرمی قابل احساس نیست..

حالا بعضیا میگن تو زمستون خوب نیست نیتروژن!!
دلیلش رو هم کسی نمیدونه
فقط چون آقا آپاراتیه گفته بده!!!
Omid: 1395/7/411:23:13،
13
14
اتفاقا تو زمستون و تابستون هر دو خوبه چون تو زمستون هم اختلاف دمای شب و روز کم نیست و نیتروژن کمتر دچار انباساط و انقباض میشه
سید: 1393/9/1714:08:19،
78
42
آخر معلوم نشد نیتروژن حلاله یا حروم!
saeed: 1393/9/1721:54:10،
46
32
نیتروژن ما حلال است برای کشورهای خارجی حرام!
mgh: 1393/9/1714:39:55،
50
38
داشتم فکر میکردم مثلا مثل ما قشر راننده که ماشینمون خیلی بیشتر از ماشینای سواری پنچر میشه و همیشه یکی از 18 تا لاستیک بادش کم میشه و باید مدام باد بزنیم چقد هزینه نیتروژن میشه :) سواری هزار هست هر لاستیک عادی 100 و حدود 30 درجه باد میخواد هر لاستیک ..کامیون ک لاستیک بزرگاش حدود 120 درجه باد میخواد هر لاستیک چقد هزینه نیتروژن میخواد شه ؟ بعد کسی میدونه دستگاه نیتروژن رو میشه مثل پمپ باد های عادی کامیون وصل کرد به ماشین که خوذش پمپ نیتروژن داشته باشه قیمتش چنده ؟
HYPER: 1393/9/1714:58:12،
83
38
90% جاهایی که میگن نیتروژن میزنیم متاسفانه دروغ میگن!!!
من بارها تست کردم و دیدم به علت هزینه های جانبی یا اصلا دستگاه خرابه یا خاموشه و خروجی مخزن رو به خروجی باد معمولی وصل کردن و پول نا حلال از مردم میگیرن و چند ساله که دیگه نیتروژن رو بیخیال شدم ... توصیه میکنم با توجه به مطالب بالا و عدم تاثیر آنچنانی پولتون رو دور نریزید دوستان ... باتشکر
shahab: 1393/9/1718:28:00،
32
28
به نظر من اگر اکسیژن خالص وارد لاستیک کنیم بهتر از نیتروژن هست چون باد معمولی که ما میزنیم حاوی دی اکسید کربن و کلی آلاینده هی دیگر هوا هم توش هست . پس نتیجه میگیریم که الکی پول نیتروژن ندید
max: 1393/9/1719:23:26،
20
28
الان 4 چرخ خودرو باد نیتروژن میزنند 40000 تومان باد معمولی هم هست 2000 تومان ولی چون باد نیتروژن توسط یک دستگاه زده میشود و این دستگاه ها اصولا اتوکالیب هستند یعنی دقت خوبی در به اندازه باد زدن دارند ولی اصولا مغازه هایی که باد معمولی دارند از گیج دستی استفاده میکند و این گیح ها چون زیاد زمین خورده ععد های نادرستی را نشان میدهند
من چند روز پیش یک تنظیم باد کردم گیج ان مغازه خدود بیست تا اختلاف داشت
به نظر من همیشه یک جا تنظیم باد روید که نیتروژن داشته باشد

یا اینکه اگر از باد معمولی استفاده میکنید از گیج تهیه شده توسط خود استفاده کنید
سمند: 1393/9/1719:24:55،
31
27
کی میدونه چجور میشه فهمید بادی که داخل تایر میزنیم نیتروژنه؟ راهنمائئ بفرمائید
مجید: 1393/9/1720:51:18،
29
32
اگر بخواهیم حلال و حروم را در نیتروژن دخالت بدیم ، اینکه ما نیتروژن خالص را که کارایی داره استفاده نمی کنیم ولی اروپا امریکاهی خالص استفاده میکنند، این تفاوتش.بعله
فن دوست: 1393/9/1721:28:28،
43
23
بسیار متشکر از مطلب علمی و دقیق فوق
علاوه میکنم که نیتروژن هیچ فرقی با گازهای دیگر نداشته و همه ی گازها تابع قانون عمومی گازها می باشد.
بنابر این باعث نرمتر شدن ماشین نمی شود.
دلیل استفاده از باد نیتروژن در چرخهای هواپیما جلوگیری از تزریق اکسیژن در سوانح آتش سوزی هواپیما میباشد.
در ضمن در فشار و حجم مساوی وزن نیتروژن بیشتر است نه کمتر، ولی مقدار اختلاف رقم بسیار ناچیز می شود.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
دور جدید پیش فروش خودروی جدید دنا پلاس - اردیبهشت 96
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما