کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

دلالان خودرو علت یا معلول؟

کدخبر:۸۵۳۸یکشنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸:۰۵۳۲۵۹ بازدید

دلال یا واسطه، شغلی است که صاحب آن با شناسایی طرفین یک معامله و مذاکره با آنها، نظرات و خواسته ­هایشان را به هم نزدیک می­کند و معامله را به نتیجه می­رساند. دلالی ...

دلال یا واسطه، شغلی است که صاحب آن با شناسایی طرفین یک معامله و مذاکره با آنها، نظرات و خواسته ­هایشان را به هم نزدیک می­کند و معامله را به نتیجه می­رساند. دلالی طبق قانون تجارت ایران یک شغل تجاری محسوب می­شود. مهم­ترین دلایل استفاده از دلال در یک معامله عدم توانایی شناسایی طرف مقابل، پیچیدگی معامله یا عدم اطمینان به طرف دیگر است. دلال به‌عنوان حلقه واسط معامله با دریافت کارمزدی، ریسک طرفین را در مقابل چالش‌های احتمالی کاهش می­دهد.

بنابراین منطقا هنگامی که معامله ­ای پیچیده است و شرایط و مسائل زیادی باید مورد توجه قرار گیرند یا قیمت کالا یا خدمت مورد معامله مشخص نیست و قیمت باید در فرایند مذاکره تعیین ­شود یا طرفین معامله نسبت به یکدیگر شناخت و اعتماد لازم را ندارند، احتمال استفاده از دلال و واسطه توسط آنها افزایش می­یابد. شرکت‌های دلال خودرو در اکثر نقاط دنیا وجود دارند و اقدام به فروش خودروهای نو یا دست دوم می­کنند. بعضی از این بنگاه­های دلالی خدمات تعمیر و نگهداری، فروش قطعات یدکی، سرویس­های دوره‌ای، مشاوره خرید و خدمات مالی و وام­ های خرید خودرو نیز ارائه­ می‌کنند. حضور دلالان خودرو در بازار خودروهای دست‌دوم به‌دلیل پیچیدگی­ هایی که در ذات خودروی دست دوم وجود دارد امری طبیعی و از نظر اقتصادی منطقی است. انجام مذاکره خرید یا فروش خودروی دست‌دوم توسط فرد ماهر می­تواند به منافع مالی قابل توجهی منجر شود، همچنین هزین ه­های نگهداری و تعمیرات دو خودرو که در نگاه اول و با چشم غیرحرفه­ای و بدون تجربه مشابه به نظر می­رسند، می­تواند تفاوت چشمگیری داشته باشد.

این عوامل خریداران و فروشندگان را راغب به کمک گرفتن از واسطه­ ها می‌کند. حضور دلال در بازار خودروهای نو تولید داخل پدیده­ای عجیب و غیرعادی است؛ زیرا این دلالان کاری مشابه نمایندگی ­های رسمی خودروسازان انجام می­دهند و ماشین صفر کیلومتر را به مردم می‌فروشند. معامله خودرو نو و صفرکیلومتر، نه پیچیدگی و کنترل خاصی بیشتر از تطابق اسناد و مدارک نیاز دارد و نه مذاکره سخت و پیچیده­ای دارد و معمولا بازه قیمتی خودرو در بازار نسبتا مشخص است. اگرچه شرکت‌های دلالی خودرو در کشورهای دیگر نیز اقدام به فروش خودروهای نو می­کنند، اما فروش آنها با فروش دلالان ایرانی تفاوت عمده­ای دارد، شرکت‌های دلال خارجی در بخش خودروهای نو معمولا نقش توزیع کننده و فروش محلی خودروساز و نقشی مشابه نمایندگی‌های خودروسازان ایرانی را بر عهده دارند، درحالیکه دلالان بازار خودروهای نو در ایران، تنها نقششان خریدن ماشین از کارخانه و فروش آن در بازار است.

حضور یک عنصر جدید در زنجیره فروش خودرو، بدون ایجاد ارزش یا با ایجاد ارزش بسیار کم، از دو دیدگاه قابل بررسی است. دیدگاه اول به دلال به‌عنوان عامل بخشی از گرانی و مشکل صنعت خودرو و در واقع یک بیماری می­نگرد. در این دیدگاه دلال یک عامل اضافی در زنجیره فروش است و باید با او مبارزه کرد و دست دلالان را از بازار خودروهای نو قطع کرد. خودروسازان ایرانی به این دیدگاه معتقدند و بعضی از آنها با اقداماتی چون کنترل کد ملی خریدار و تعیین محدودیت­ های زمانی برای خریداران و تعداد ماشین­ های خریداری شده توسط هر نفر که مانع از فعالیت دلالان در بازار خودروهای نو تولید داخل شود موافقند. به نظر نمی­رسد که این تصمیم بر وضعیت بازار خودرو تاثیری قابل توجهی داشته باشد، زیرا اولا با توجه به اختلاف قیمتی که بین قیمت بازار و قیمت کارخانه وجود دارد، لزوما همه افرادی که عملا به دلالی خودرو مشغول هستند، شغلشان دلالی خودرو نیست و خیلی از آنها مردمی هستند که موقتا و به دلیل شرایط تورمی کشور به خرید خودرو از خودروساز و فروش آن در بازار آزاد به عنوان سرمایه­ گذاری با سود مناسب برای حفظ ارزش پس­ اندازهای خود می‌نگرند و ثانیا کنترل کد ملی یا محدودیت در تعداد ماشین­های خریداری شده توسط هر نفر راه­حلی ضعیف است که به‌راحتی و با خرید ماشین به نام اقوام و آشنایان، از کار خواهد افتاد.

اما دیدگاه دوم به حضور دلالان در بازار خودرو به‌عنوان یک علامت و نشانه­ ای از یک بیماری می­نگرد. دلال در بازار خودرو وجود دارد، چون خودروساز قادر به عرضه محصول خود با قیمت مناسب و با تیراژ متناسب با تقاضای بازار نیست. دلال وجود دارد چون خودروساز ضعیف و صنعت خودرو بیمار است. دیدگاه دوم برخلاف دیدگاه اول به درمان ریش ه­ای بیماری معتقد است، نه به سرکوب علائم آن.در سال­های اخیر خودروسازان از دو نوع پیش ­فروش استفاده کرده ­اند، پیش‌فروش عادی و پیش‌فروش قطعی. این دو روش در قیمت فروش، زمان دریافت کل مبلغ خودرو و تعلق سود به مبلغ پرداختی تفاوت دارند. در پیش‌فروش عادی قیمت خودرو برابر قیمت مصوب زمان تحویل است و در پیش­‌فروش قطعی قیمت خودرو برابر قیمت مصوب زمان خرید می­باشد. تفاوت دیگر در مبلغ پرداخت و سود مقرر بر پرداخت­ها می‌باشد. در پیش‌فروش عادی در زمان خرید بخشی از قیمت خودرو از مشتری دریافت می­شود و باقیمانده قیمت در زمان صدور دعوتنامه و نزدیک زمان تحویل و با در نظر گرفتن مشارکت در سرمایه­گذاری اخذ می­شود. در پیش فروش قطعی کل مبلغ در ابتدا دریافت می­شود و سودی برای مبلغ دریافتی در نظر گرفته نمی‌شود. با توجه به هزینه­های تامین مالی خودروسازان، پیش‌فروش قطعی با تحویل سه ماهه به معنی حدود 5 تا 7 درصد افزایش قیمت است، افزایش قیمتی که از جنس سود سرمایه­گذاری است و خریدار هزینه آن‌را به‌طور مستقیم نخواهد پرداخت و همچنین اثرات روانی افزایش مستقیم قیمت و ایجاد تلاطم در بازار را ندارد. خودروساز می­تواند متناسب با وضعیت بازار بدون دست زدن به قیمت فروش، با تغییر در پارامتر زمان تحویل، افزایش قیمت­ هایی را به منظور نزدیک کردن قیمت کارخانه به قیمت بازار انجام دهد و با کاهش اختلاف قیمت از انتفاع دلالان جلوگیری کند. به منظور مقابله با دلالی خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل،تا زمان افزایش تیراژ و جبران اختلاف قیمت بازار و کارخانه، پیشنهاد می­شود خودروسازان به جای پیش­فروش عادی خودرو با سود مشارکت بالاتر از سود بانکی و بدون تعیین قیمت نهایی، پیش ­فروش قطعی خودرو و بدون سود مشارکت انجام دهند.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

مسعود: 1393/9/1609:29:45،
81
21
مشکل خودروی کشور دلال و خریداران نیستند...مشکل خودروسازی کشور مونتاژکاری خودروهای سه دهه قبل اروپاست. مشکل نبود مدیریت منسجم در نوآوری محصولات و عدم ارائه طرح ها و خلاقیتهای جدیده...
مشکل علاقه خودروسازان داخلی به رسیدن به فروش بدون نیاز به بازاریابی در شرایط غیر رقابتیه
آنتی لگن: 1393/9/1609:38:01،
49
34
دلالی ال لگن این روزها به اوج خود رسیده. چون دیگه تولید نمیشه و همشون مدل 91 هستند، با اختلاف 7 میلیونی به نام مدل 93 و 94 به مردم میندازند. البته خلایق هر چه لایق. ایشالا بشه 60 میلیون تا بیشتر برای خریدش صف بکشن
Sajad Afshar: 1393/9/1611:42:30،
42
15
خود خودروسازا دلالن خودشون مثلا چرا پرشیا lx نمیده بیرون ایران خودرو این اسم چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مجتبى: 1393/9/1612:18:43،
61
25
دلال واسطه گر ميان خريدار و فروشنده ميباشد و هيچ سرمايه اى ندارد.
اما كسانى كه با سرمايه خود ريسك ميكنند و ميان خودروساز و بازار قرار ميگيرند دلال نيستند.
اين دو باهم تفاوت دارند.
مرجع:ويكى پديا
رضا: 1393/9/1614:23:39،
38
27
جناب مجتبی! شما مغلطه می کنید.
کلا هرکی به واسطه داشتن قدرت مالی و سیاسی مابین تولید کننده و مصرف کننده قرار بگیره دلاله. تازه مردم لطف میکنن به اینا می گن دلال وگرنه واقعیت اینه که اینا مافیا هستن.
اگه اینجوریه که شعبون جعفری بی مخ هم آدم خوبی بود و دلال نبود چون سرمایه ایشون زور بازوش بود و مردم به واسطه زور بازو به ایشون ارزش افزوده (بخوانید حق حساب) می دادند.

اون سرمایه داری دلال محسوب نمی شه که سرمایشو در راه تولید صرف کنه، چند تا کارگر رو سرکار بزاره و چرخ اقتصاد رو بچرخونه.
واقعیت اینه که اکثر مردم دلالن. مثلا کسی که خونه میخره و اجاره می ده دلاله چون بین تولیدکننده و مصرف کننده قرار می گیره و از بدبختی مستاجر استفاده می کنه. شما همین مثالو بگیر برو تا آخر.....
مانی: 1393/9/1609:31:32،
36
16
خب حالا با این گزارش چه توقعی باید داشته باشیم؟ شما تبلیغ کنید که بیشتر بشن
h: 1393/9/1609:37:43،
40
24
به به همینو کم داشتیم که دلالی رو هم بعنوان شغل شرفتمندانه معرفی کنند
بابا همین دلالا هستن که خون مردم رو تو شیشه میکنن و هزار دوزو کلک دیگه
هالو: 1393/9/1609:42:27،
33
20
دلال یا واسطه شغل نیست بلکه دلالی یا واسطه گری شغل است
123: 1393/9/1609:42:37،
43
47
فقط تندر90
بترکه چشم حسودا
یاهو: 1393/9/1609:56:16،
41
22
دلالی و واسطگی محصول جوامع غیر تولیدی و صنعتی است . در یک فضای اقتصادی و اجتماعی سالم این قبیل مشاغل بسیار کم اند . وقتی تعادلی بین عرضه و تولید هست چه نیازی به دلال و احتکار کننده کالا هست ؟! در جوامع صنعتی پیشرفته بدلیل تولید بالا و نو آوری / کالاهای قدیمی بسرعت باید فروخته شوند حتی با قیمت بسیار نازل ! چون رو دست دارنده می ماند و ضرر می کند .اما در کشور ما می بینیم که مثلا خودرو را احتکار می کنند که چند ماه بعد گرانتر بفروشند ! این کارها محصول اقتصاد بیمار است و تا از پایه درست نشود ادامه دارد .
reza: 1393/9/1609:59:54،
45
23
اگه دلال نباشه این خودروسازها ورشکسته اند تمام سرمایه درگردش خودسازان با این دلال هاست وخودشون دلال پرورند
نظرسنجی: 1393/9/1610:00:01،
64
31
از لحاظ خوشگلی و کلاس
پارس+ + +
206- - -
محمدرضا: 1393/9/1610:04:03،
42
19
این طبیعیه که تو هر صنفی واسطه هایی فعالیت میکنند
چرا به عوامل واسطه ای سایر محصولات که بسیار بیشتر از خودرو تو سبد خانواده فعالیت میکنن و به مراتب بیشتر از دلالان خودرو سود میکنن توجهی نمیشه
واسطه های میوه و تره بار که از کشاورز با قیمت نازلی خرید میکنن و خودشون به سودهای هنگفتی میرسن
یا واسطه های مشاور املاک و یا این همه خوار و بار فروشی و سوپرمارکت ها و ...
حاجی: 1393/9/1617:57:01،
29
23
افرین به این نظر که کارشناسی بود آقا محمدرضا
ناشناس: 1393/9/1610:07:23،
33
29
مشکل دلالان نیستند مشکل خود خودروسازان هستند مگه فراموش کرده اید که خیلی از پارکینگ های تهران رو همین خودروسازان پر کرده بودند و توسط واسطه ها به بازار میفروختند؟
محمد: 1393/9/1610:50:21،
29
18
من يه هفته پيش ماشين تحويليم رو خود نمايندگي سايپا رو هوا زد.
اصلا وقت نشد بشينم تو ماشين
مهرداد: 1393/9/1611:24:59،
42
17
چشم...از این به بعد فروش قطعی میزاریم باتحویل 2ساله...ملتم که اصلاحواسشون به خواب پولشون نیست؟
میگم حیف شدی اینجاهااااا!!این کارهم تبعاتی داره که توضیحش مفصله.
باباجان خوب اونی که الان ماشین میخوادونمیتونه ویانمیخوادچندماه صبرکنه چه کارمیکنه؟میره ازبازارنیخره...چی میشه؟چون به قول شماتحویلهاطولانیه خودروتوبازارکمه ویا اینکه اونیم که داره میفروشه خواب پولشم میخوادجبران کنه!!همین میشه عامل اختلاف قیمت باکارخونه!!مگراینکه خودرو مدلی باشه که متقاضی نداشته باشه که حتی توتحویل یک روزه هم فروش نمیره،چه برسه به چندماهه!!!مثل طرح تحویل 1روزه که الان وجودداره.
کلا ازنظرکارشناسیت ممنونم!!!
لطفاچاپ کنید!!
mohsen: 1393/9/1617:21:27،
42
17
اصلی ترین دلالها خود نمایندگیها هستن . به نام تمام کارمندها و فامیلهاشون ماشین ثبت نام میکنند و با قیمت آزاد میفروشند. عامل اصلی گرانی خودرو در بازار هم همین نمایندگیها هستن.
بهروز جهانشاهی ( نمایشگاه دار): 1393/9/1618:50:33،
45
27
گزارش اول این هفته از بازار خودرو:
بازار همچنان مثل هفته های گذشته در رکود به سر می برد و معاملات محدودی در خودروهای دست دوم و برخی از خودروهای صفر دیده می شود.
در میان خودروهای داخلی پراید دست دوم تا حدودی در نمایشگاه ها معامله می شود و در بین خودروهای صفر تندر 90 و پارس و 405 بیش از سایر خودروها مورد توجه است. البته در این میان خودروهای دوگانه سوز رونق بیشتری دارند.
در بین خودروهای خارجی نیز خودروهای زیر 150 میلیون رونق بیشتری دارد و خودروهایی نظیر هیوندای النترا و اکسنت و نیز ix35 و اوپتیما تا حدی مورد توجه است.
تعدادی از آخرین معاملات صورت گرفته خودروهای داخلی:
تندر90 ایران خودرو / دو ایربگ / 93: 42800
پارس ال ایکس / داشبورد جدید/ 93: 42300
پارس دوگانه سوز / داشبورد جدید/ 93: 40500
405 glx دوگانه سوز / داشبورد جدید / 93: 31500
405 slx سفید / داشبورد جدید/ 93: 31900
بهروز جهانشاهی ( نمایشگاه دار): 1393/9/1709:30:18،
27
19
دوست عزیز حتما بقیه خودروها رو هم گرونتر نوشتم و دلال هستم!
من آخرین معاملات انجام شده رو نوشتم
حمیدرضا: 1393/9/1720:10:29،
23
15
شما علاقه زیاد به نشان دادن قیمت بالای پارس دارید دلیلش روشنه چون علاقه ای به پایین اومدن قیمتش ندارید اگر خواستید نمونه های زیادی از این ماشین با یک و نیم میلیون زیر قیمت ذکر شده شما موجود هست براتون بفرستم

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار