کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کشف 12 هزار میلیارد تومان فساد بانکی


کد خبر : ۸۵۳۵یکشنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷:۰۱۴۲۶۲ بازدید

روز گذشته علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به مناسبت هفته مبارزه با فساد به همراه معاونان خود به میان خبرنگاران آمد تا ضمن تشریح برنامه های دولت ...

روز گذشته علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی به مناسبت هفته مبارزه با فساد به همراه معاونان خود به میان خبرنگاران آمد تا ضمن تشریح برنامه های دولت برای مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری، پرسشهای گوناگون خبرنگاران را پاسخ دهد. علی طیب نیا از کشف فساد 12 هزار میلیارد تومانی در شبکه بانکی، ارائه لایحه بودجه 94 بدون کسری، تحقق 95 درصدی درآمدهای مالیاتی در سال جاری و پرداخت 21 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در سال جاری خبرداد.

فساد بانکی 12 هزار میلیارد تومانی

وزیر امور اقتصادی و دارایی درمورد کشف فساد 12 هزار میلیارد تومانی اعلام کرد: این رقم مربوط به گردش فعالیت در یک دوره مالی است. براین اساس با مدیرعامل بانک ذیربط مذاکراتی انجام دادم و مشخص شد که تمام وجوه به بانک بازگشته است. وی با اشاره به اینکه حدود دو سال پروسه زمانی فساد مذکور به طول انجامید، گفت: البته آسیبی از این موضوع به بانک و منابع سپرده گذاران وارد نشده است. طیبنیا با اشاره به اینکه عوامل فساد مذکور هم اکنون در زندان هستند، ادامه داد: با توجه به خلأ صدور ضمانت نامه های بانکی از طریق سامانه ای که در این زمینه راه اندازی شده است دیگر امکان صدور ضمانت نامه جعلی وجود ندارد و راه آن بسته شده است. سامانه های الکترونیک به صورت سیستمی یک راه حل اصولی جدی برای مقابله با فساد هستند. در عین حال محمد پاریزی معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد در این مورد گفت: این فساد مربوط به چند ماه قبل است که کشف شد و 100 درصد منابع با اقدامات قضایی به سیستم بانکی بازگشته است. این عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه طی روزهای اخیر وزیر دادگستری اعلام کرده بود با این وضع نظام بانکی هر لحظه امکان تکرار یک فساد 3 هزار میلیاردی وجود دارد و اینکه چه تضمینی است که این نوع فسادها تکرار نشود؟ گفت: کسی نمی تواند تضمین دهد ولی تلاش ما این است که زمینه بروز و ظهور فساد را کم کنیم، ولی همیشه امکان بروز فساد در سیستم های اقتصادی است زیرا هرچقدر هم تجهیزات پیشرفته شود باز افرادی هستند که در این حوزه پیشرفته تر عمل کنند. وی گفت: در کنار بحث پیشگیری بحث کشف فساد هم در دستور کار بوده و طی یکسال گذشته مواردی بوده که کشف و به قوه قضائیه ارسال شده است. طیبنیا درباره مصادیق پرونده های کشف شده گفت: شاید در یک مورد 12 هزار میلیارد تومان خلاف کرده باشد. همچنین یک شرکت کاغذی تشکیل شده بود که با همکاری مأموران برخی از دستگاه ها و افراد بازنشسته بعضاً در حوزه جعل سند در مالیات و دریافت وام از بانک فعالیت میکردند. یکی از شرکتها از فاکتور جعلی این شرکت استفاده کرده و داوطلبانه 120 میلیارد تومان به سازمان مالیاتی پرداخت کرده تا کارهایش پیش برود. در گمرک هم مواردی بوده اگر اولویت پیشگیری است ولی در نظارت و برخورد هم فعال بودهایم. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نسبت بنگاهداری بانکها الان 50 درصد است. تصریح کرد: بانکها باید طی سه سال اموال مازاد خود را بفروشند، البته این نسبت در بانکها متفاوت است؛ بانکی هم داریم که نسبت 40 درصد بنگاهداری آن شاید بیش از 200 درصد باشد. بعضی از بانکهای دولتی در یک سال گذشته بخشهایی از شرکتهای خود را فروخته اند و ما فشار می آوریم که مابقی را نیز بفروشند.

برنامه راهبردی مقابله با فساد

وی ضمن اشاره به اینکه مقابله با فساد و افزایش شفافیت و سلامت مالی و اداری از انضباط ویژه ای برخوردار است، افزود: در این وزارتخانه برنامه راهبردی تنظیم شده که هفت اولویت دارد؛ مهمترین آنها افزایش شفافیت، سلامت، انضباط مالی و اداری و ایجاد و یکپارچه سازی سامانه های اطلاعاتی و مدیریتی است. طیب نیا ادامه داد: در مقوله مبارزه با فساد سه رویکرد کلی قابل تصور است، رویکرد اول غوغا سالاری و جنجال آفرینی در رسانه های مختلف است که به صورت مکرر در رسانه ها مبارزه با فساد را با ذکر مصادیق باید مطرح کنیم، این رویکرد پشت تریبونی نام دارد که صرفاً با مصادیق جنجالی برخورد میکند.بودجه بدون کسری بسته میشودوزیر امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با برنامه های دولت برای جبران درآمدهای نفتی باتوجه به کاهش قیمت جهانی نفت، اظهار داشت: برای سالجاری نگرانی نداریم، بودجه امسال بدون کسری بسته خواهد شد. تحقق نیافتن درآمد امسال به میزان کم پیشبینی میشود چون در شش ماهه اول فروش نفت مان خیلی خوب بوده حتی 4 دلار بالاتر از میزان پیشبینی شده بوده است.وی ادامه داد: در حوزه مالیات عملکرد بسیار مناسبی داشتهایم اما عملکرد نظام مالیاتی تاکنون بیانگر تحقق 95 درصد درآمدهای مالیاتی است.  

21 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تا الان پرداخت شده است

طیب نیا درآمدهای دولت را از دیگر محل ها بخصوص گمرک مناسب دانست و گفت: هزینه های غیرضروری کاهش یافته و هزینه های عمرانی بهبود یافته و تا دو سه روز قبل 21هزار میلیارد تومان پرداخت هزینه های عمرانی دولت بوده و امیدواریم تا پایان سال به بیش از 30 هزار میلیارد تومان برسانیم. تا الان پرداخت عمرانیمان بیش از 50 درصد بوده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بودجه 94 بدون کسری بودجه پیشبینی شده و براساس برآوردهای کاملاً واقع بینانه از درآمدهاست.

مؤسسـات اعتـبـاری راحتتــر از سوپرمارکتها تأسیس شدند

این عضو شورای پول و اعتبار در ارتباط با فعالیت مؤسسات مالی بدون مجوز به ایراد توضیحاتی پرداخت و گفت: مشکلی که داریم همین است، یک سری مؤسسات براحتی طی سالهای گذشته با چند ده یا چند صد شعبه راه افتادهاند درحالی که یک سوپرمارکت یا جوراب فروشی برای راه اندازی باید مراحل پیچیده ای را طی کند تا مجوز بگیرد. طیب نیا ضمن اشاره به اینکه البته بانک مرکزی برای مقابله با این مجوزها در تلاش است و اقداماتی نیز انجام داده است، افزود: دیگر به مؤسسه ای مجوز داده نمیشود و ساماندهی مؤسسات قبلی به صورت جدی شکل گرفته است. مؤسساتی که برای ساماندهی مقابله میکنند ولو تا مرحله انحلال خواهند رفت. این اختیار را قانونگذار به مراجع ذیربط داده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سؤالی درباره واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس، گفت: سازمان خصوصی سازی مسئول قیمت گذاری است، با پیچیدگی خاصی مواجه نیستیم، موارد پیچیده تر را قیمتگذاری کرده ایم. طیبنیا ادامه داد: امکان ورود این باشگاه ها به بورس یا فرابورس به دلیل وضعیت نامناسب صورتهای مالی شان وجود ندارد، مراحل قانونی قیمتگذاری و واگذاری در حال انجام است و تا پایان سال انجام میشود.  

تشکیل کمیته ویژه مطالبات معوق

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با بدهکاران بانکی گفت: از یک طرف فشار زیادی روی بانکها قرار دارد که چرا دنبال وصول معوقات هستید؟ بدهکاران عمدتاً به نام تولیدکننده تسهیلات را از نظام بانکی دریافت میکنند ولی ظاهر وامگیرندگان تولیدکننده است. سؤال این است که چرا در شرایطی که واحدها با مشکل مواجهاند دنبال وصول معوقات هستید؟ سؤال دیگر هم این است که چرا بانکها دنبال وصول معوقات سپردهگذاران از بدهکاران نیستند؟ این برای ما معما شده است. به همین خاطر بدهکاران را تفکیک کردیم به دو گروه خوش حساب و بد حساب. وی افزود: اگر بنگاهی تا دو سال قبل صورت مالی مناسب داشته و در این مدت دچار مشکل شده برای ما مشخص میشود که این واحد بدحساب نیست. چه طلبکار سازمان مالیاتی باشد چه نظام بانکی. اما اگر فردی از بیست سال قبل مشکل بازپرداخت وامهای بانکی و پرداخت مالیات را داشته دیگر نمیتوانیم بپذیریم این فرد به دلیل وضعیت حاضر دچار مشکل شده است. از همه ابزارهای لازم برای وصول این معوقات استفاده میکنیم.

طیب نیا با بیان اینکه کمیته ای در بانک مرکزی برای بررسی پرونده دانه درشت ها تشکیل شده است، گفت: اقدامات لازم برای وصول معوقات از این گروه در دوره اخیر انجام شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها