کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارشی از ساعت‌های لوکس در بازار تهران


کد خبر : ۸۵۰۰پنجشنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶:۱۲۱۶۱۷۸ بازدید

«مردان بیشتر از زنان به‌دنبال ساعت‌های‌گران هستند.» فروشنده میانسالی که به گفته خودش نزدیک 20 سال است ساعت می‌فروشد، با قاطعیت این جمله ...

«مردان بیشتر از زنان به‌دنبال ساعت‌های‌گران هستند.» فروشنده میانسالی که به گفته خودش نزدیک 20 سال است ساعت می‌فروشد، با قاطعیت این جمله را می‌گوید و ادامه می‌دهد: قسمت اعظم فروش ما ساعت‌های مردانه است. معمولا خانم‌ها کمتر به خرید ساعت‌های گران‌قیمت علاقه نشان می‌دهند. آنها معمولا ترجیح می‌دهند به‌جای ساعت، یک‌دستبند زیبا دست کنند؛ البته ما چند‌سالی‌ است که سعی می‌کنیم خانم‌ها را هم به خرید ساعت تشویق کنیم.

معمولا وقتی یک‌آقا با خانمش به مغازه ما می‌آید، بعد از اینکه یک‌ساعت مردانه به او فروختیم، یک‌ساعت زنانه شبیه به‌ آن را هم به خانم نشان می‌دهیم تا به‌اصطلاح ساعت‌های آنها «مچ» شوند. با این ‌همه بیشتر فروش ساعت‌های زنانه ما مربوط‌به ساعت‌های ارزان‌تر است. بیش از 80 درصد ویترین مغازه‌های ساعت‌فروشی، چه آنها که ساعت‌های لوکس می‌فروشند و چه آنها که ساعت‌های تقلبی، به ساعت‌های مردانه اختصاص دارد. در مراکز خرید که قدم بزنید، درست همان‌گونه که خانم‌ها پشت ویترین طلافروشی‌ها به تماشا می‌ایستند، آقایان کنار ساعت‌فروشی‌ها متوقف می‌شوند.

ساعت پولدارها، ساعت پولدارنماها !

بازار ساعت به دو‌بخش عمده تقسیم می‌شود؛ یک‌بخش به فروشندگانی اختصاص دارد که مدعی هستند تمام اجناس داخل مغازه آنها اصل است. البته این به‌معنی این نیست که در این مغازه‌ها نتوانید ساعت ارزان‌‌قیمت تهیه کنید. قیمت برندهای گمنام در این مغازه‌ها از 200 هزار‌تومان شروع می‌شود. بخش‌دوم آن‌دسته از ساعت‌فروشی‌ها هستند که به‌‌صورت علنی ساعت‌های تقلبی می‌فروشند. برای مثال یک‌مدل خاص از ساعت ROLEX در نمایندگی فروش رسمی آن به قیمت 12 میلیون‌تومان به فروش می‌رسد اما ساعتی با همان ظاهر و طراحی را می‌توان در این مغازه‌ها به قیمت 600 هزار‌تومان خرید. در پاساژها و مراکز خرید که قدم بزنید تفاوت این‌دو از دور مشخص است. معمولا ویترین مغازه‌های لوکس‌ فروش ظاهری ساده‌تر دارند که موجب می‌شود به زیبایی خود ساعت‌ها توجه شود اما ساعت‌‌فروشی‌های سطح‌پایین‌تر عموما ویترین‌هایی پرزرق ‌و برق دارند.

تقلب داریم تا تقلب !

فروشنده جوانی که ساعت‌های تقلبی می‌فروشد، می‌گوید: ما در بازار سه‌نوع ساعت تقلبی داریم؛ دسته‌اول را که درجه‌یک است را با قیمت زیر یکی،دو‌میلیون‌تومان پیدا نمی‌کنید. این ساعت‌ها آنقدر به جنس اصل شبیه است که حتی ما که سال‌هاست در این صنف هستیم، ممکن است تا درپوش موتورشان را باز نکنیم متوجه تقلبی‌بودنشان نشویم. در بعضی از این مدل‌های تقلبی حتی درست مانند مدل اصلی از طلا استفاده شده است. معمولا این ساعت‌ها کیفیت و دوام خوبی هم دارند. دسته‌دوم ساعت‌های درجه‌دوم هستند که در بازار از 400 تا 700 هزارتومان به فروش می‌رسند. معمولا در مغازه‌های سطح شهر این مدل‌ها به فروش می‌رسد. این ساعت‌ها معمولا بیش از هفت،هشت‌سال عمر می‌کنند. دسته‌سوم ساعت‌هایی است که دستفروش‌ها، به‌خصوص در بازار، با قیمت 40 تا 50‌ هزارتومان می‌فروشند. این ساعت‌ها زود رنگ‌ولعابشان را از دست می‌دهند و زیاد عمر نمی‌کنند. می‌گوید: تمام این ساعت‌ها ساخت شرق‌آسیا و به‌خصوص چین هستند. بعضی از فروشنده‌ها اینها را به اسم تقلبی ساخت ایتالیا یا دیگر کشورها معرفی می‌کنند که دروغ است. ما خودمان این ساعت‌ها را در چین به‌صورت غیرقانونی می‌خریم. برای نمونه نماینده ما در چین به مغازه‌ای می‌رود که در ظاهر روسری‌فروش است، اما در اصل ساعت تقلبی خریدوفروش می‌کند.

خرج شیک‌پوشی

اما قسمت جذاب‌تر بازار ساعت مربوط به مغازه‌های لوکسی است که ارزش اجناسشان به‌هیچ‌وجه پایین‌تر از لوکس‌ترین طلافروشی‌ها نیست. قیمت ساعت‌های ساخت سوییس این مغازه‌ها از دومیلیون‌تومان شروع می‌شود. یکی از فروشندگان می‌گوید: ما در مغازه خودمان از 200 هزارتومان تا 300 میلیون‌تومان ساعت داریم. ساعت‌های ارزان‌ترمان برندهای کمترشناخته‌شده‌ای هستند که عمدتا ساخت چین هستند اما اینها هم اصل محسوب می‌شوند چون با برند کارخانه تولیدکننده توزیع می‌شوند. وقتی کسی به مغازه ما می‌آید، فارغ از هزینه‌ای که در توانش هست، می‌تواند مطمئن باشد مارکی که پشت ساعتش خورده واقعی است. ساعت‌های این‌دسته از مغازه‌ها مشخصات فنی خاص خود را دارند. فروشنده‌ای در پاسخ به این سوال که تفاوت ساعت‌ها در چیست، می‌گوید: ببینید، فقط دوکشور در دنیا تکنولوژی ساخت موتور ساعت را دارند؛ ژاپن و سوییس. برندهای اصلی ساعت هم مال این دوکشور است. اینکه می‌بینید بعضی برندهای معروف که مال آمریکا یا فرانسه هستند ساعت عرضه می‌کنند، همه‌شان موتورشان را از این دوکشور تامین می‌کنند.

بعضی برندهای دنیای مد یا برندهای جواهرساز برای اینکه ست محصولاتشان تکمیل باشد ممکن است ساعت هم عرضه کنند، اما آنها هم موتورشان را از کارخانه‌های سوییسی تهیه می‌کنند. اما ارزش یک‌ساعت چگونه آنقدر بالا می‌رود؟ یکی از فروشندگان مسن و باسابقه این صنف می‌گوید: اولین چیز جنس ساعت است. در ساعت‌های گران‌قیمت علاوه‌بر بدنه، حتی جنس موتور ساعت از طلاست. عقربه‌ها و شماره‌های ساعت از طلا و جواهر است. یک‌نکته دیگر نوع موتور است. ارزان‌ترین موتورها، موتورهای الکتریکی هستند که در ساعت گران‌قیمت هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. این موتورها ساختار بسیار ساده‌ای دارند و تولیدشان اصلا مشکل نیست اما ارزش کمی دارند. نوع‌دوم موتورهای کوکی‌اند که امروز خیلی کم تولید می‌شوند اما از آنجا که از قدیم اولین ساعت‌های مچی کوکی بودند، عده‌ای اصالت ساعت را در کوکی‌بودن آن می‌دانند. بعد از اینکه ساعت‌های اتومات به بازار آمدند، این نوع موتور ساعت خیلی کم تولید می‌شود، اما در سال‌های اخیر بعضی از برندهای معروف در چندمدل خاص مجددا از موتور کوکی استفاده کردند. نوع‌سوم که مهم‌ترین نوع موتور است، موتورهای اتوماتیک است که با حرکت دست شارژ می‌شوند و نیازی به کوک یا تعویض باتری ندارند. فروشنده دیگری می‌گوید: الان 60 درصد ساعت‌ها باتری‌خور هستند، 35 درصد اوتومات و پنج‌درصد کوکی.

الان برای اینکه بخواهید یک‌ساعت اتومات اصل بخرید، حداقل باید دومیلیون‌تومان هزینه کنید. الان بهترین برند موتورهای ساعت  ETA، HARLEY و RONDA هستند. اینکه ساعت به‌صورت مکانیکی شارژ شود، ارزش نمادین بالایی دارد. این ارزش هراندازه که دوام موتور بیشتر باشد، بالاتر خواهد رفت. وقتی می‌خواهید ساعت اتومات بخرید یکی از چیزهایی که در قیمت آن تاثیر دارد، فاکتوری است که با معیار سنگ تعیین می‌شود. فروشنده‌ای که در حال بستن یک‌ساعت FORTIS روی مچ مشتری است، همان‌طور که مشغول است، توضیح می‌دهد: اینکه می‌بینید بعضی ساعت‌ها 17 سنگ است یا 21 سنگ، به این‌خاطر است که روی چرخ‌دنده‌های موتور آنها برای جلوگیری از ساییدگی دنده‌های فلزی، تکه‌های کوچک سنگ با تکنولوژی خاصی روی آنها قرار می‌گیرد. سنگ برخلاف فلز خیلی دیر ساییده می‌شود و این عمر موتور را بالا می‌برد. همان‌طور که جنس بدنه ساعت مهم است، جنس شیشه ساعت‌های لوکس هم تاثیر بسزایی در قیمت تمام‌شده‌شان دارند.

از خدمات تعمیر ساعت که می‌پرسم، توجهم را به نکته مهمی جلب می‌کند: فرقی نمی‌کند که تعمیرکار چقدر معروف باشد وقتی ساعتتان را برای تعمیر می‌برید باید بالای سرش بایستید و مراقب باشید. یک شیشه ضد‌خش ROLEX دو تا سه‌میلیون‌تومان قیمت دارد و اگر آن را تعویض کنند، شما به‌هیچ‌وجه متوجه نخواهید شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها