کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازگشت جذابيت به بورس تهران


کد خبر : ۸۴۶۹چهارشنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶:۳۵۱۶۰۲ بازدید

بورس اوراق بهادار تهران كه پس از تمديد مذاكرات روند نزولي خود را آغاز كرده بود با وجود پيش‌بيني كارشناسان مبني بر ايجاد تعادل در بازار سرمايه ...
بازگشت جذابيت به بورس تهرانبازگشت جذابيت به بورس تهران

بورس اوراق بهادار تهران كه پس از تمديد مذاكرات روند نزولي خود را آغاز كرده بود با وجود پيش‌بيني كارشناسان مبني بر ايجاد تعادل در بازار سرمايه در اوايل هفته، اين‌رويداد با كمي تاخير به اواسط هفته منتقل شد. ديروز سه‌شنبه شاخص بورس و فرابورس با اندكي رشد به‌دليل انتشار اخبار مثبت در بازار روند نزولي خود را متوقف كردند.

اگرچه رشد هر دو شاخص ريزش‌هاي چهار روز گذشته را جبران نكرد اما اميد را به سهامداران بازگرداند. شاخص كل بورس و اوراق بهادار در جريان معاملات سه‌شنبه 11 آذر با 137 واحد رشد در ارتفاع 72هزار‌ و‌ 258  واحد ايستاد و شاخص فرابورس نيز با  5 واحد رشد به 818 واحد رسيد. در‌حالي‌ كه شاخص 30 شركت بزرگ  4 واحد، آزاد شناور 1.7 واحد، شاخص بازار دوم  يك‌ هزار‌ و 139 واحد و صنعت 125 واحد رشد را تجربه كردند شاخص بازار اول 30 واحد افت كرد. همچنين ديروز تعداد 865 ميليون سهم و حق تقدم به‌ ارزش 218 ميليارد‌ تومان در 61 هزار نوبت معاملاتي داد‌و‌ستد شد.

ارزش بازار بورس كه ديروز 324 هزار‌ميليارد‌ تومان بود امروز به  325 هزار‌ميليارد‌تومان افزايش يافت. بازار در چند روز گذشته بيشتر به‌صورت هيجاني و احساسي تحت تاثير شرايط پس از مذاكرات ريزش سنگيني را تجربه كرد و ركوردهاي پيشين ريزش را شكست. اما ديروز اندكي اخبار مثبت در زمينه نرخ دلار و نفت شرايط بازار سرمايه را عادي كرد تا شاهد رشد شاخص در اين‌روز باشيم. در اين شرايط كه بيشتر سهم‌ها در كف قيمتي به‌سر مي‌برند برخي كارشناسان اعتقاد دارند بازار جذابيت بالايي براي خريد و سرمايه‌گذاري دارد.

  بورس جذابيت بالايي دارد

اگر‌چه روند بورس پس از تمديد مذاكرات منفي شد اما بورس امروز جذابيت بالايي دارد. رامين ربيعي، مديرعامل شركت توسعه صنعتي ايران درباره روند سرمايه‌گذاري در بورس اظهار داشت: اكنون P/E بورس كمتر از 6 هست و بيشتر شركت‌ها در قيمت‌هاي مناسبي براي خريد قرار دارند و از اين‌رو بورس امروز جذابيت بالايي براي سرمايه‌گذاري دارد. اين فعال بازار سرمايه ادامه داد: بورس طي 20سال گذشته نشان داده كه نسبت به تمام بخش‌هاي مختلف اقتصادي بيشترين بازدهي را دارد و شركت توسعه صنعتي ايران نيز در سال92 بيش از نيمي از سود خود را از سبد سهامي كه در اختيار داشت به‌دست آورده است. اين در‌حالي است كه بورس در سه‌ماهه پاياني سال گذشته روند نزولي را در پيش گرفت. اين كارشناس بازار سرمايه درباره سرمايه‌گذاري در حوزه تجارت الكترونيك نيز ادامه داد: تجارت الكترونيك يكي از صنايع پربازده در آينده ايران خواهند بود و از اين‌رو روند سرمايه‌گذاري در اين بخش توسعه مي‌يابد. روزبه پيروز، رييس هيات‌مديره اين شركت بورسي نيز درباره عملكرد آن در بورس گفت: وتوصا هميشه نگاهي مستقل به بازار سرمايه داشته است و به‌دور از احساسات درباره سبد سهام تصميم‌گيري شده است و اين‌ روش حتي در سال گذشته با وجود آغاز ركود بورس كمك كرد تا اين نماد سود خوبي از بازار سرمايه به‌دست آورد.

  تاثير كاهش دلار و افزايش نفت

روز گذشته در بازار آزاد نرخ هر دلار امريكا را 20‌تومان افت نسبت به دوشنبه به قيمت سه‌هزار‌و360‌تومان و هر قطعه سكه تمام‌بهار آزادي طرح‌جديد با 4‌هزار‌تومان رشد 958‌هزار‌تومان معامله شد. هر يورو در بازار آزاد با 36‌تومان افت نسبت به روز مذكور چهار‌هزار‌و198‌تومان و هر پوند نيز با 37‌تومان كاهش پنج‌هزارو300‌تومان قيمت خورد. افزايش قيمت نفت و نيز كاهش قيمت دلار در بازار ديروز، در كنار ابلاغيه جديد بانك مركزي مبني بر صادر‌شدن مجوز فروش ارز صادراتي به نرخ آزاد و از همه مهم‌تر كنترل بازار ارز توسط دولت و نيز اعلام آمادگي خودروسازان فرانسوي و چيني با خودروسازان داخلي اخبار مثبتي بود كه موجب شد سيگنال‌هاي مثبتي به اهالي تالار شيشه‌يي رسيده و اين اخبار پيام‌هاي مثبتي را براي بازار به‌همراه داشته باشد.

 بنابراين در بازار ديروز اندكي از نگراني‌هاي سهامداران كاسته شد و آنها را به ماندن در بازار سهام ترغيب كرد چرا‌كه اين اخبار مي‌تواند محرك لازم را براي بهبود هرچه بيشتر فضاي معاملات به فعالان بازار ارايه كند. در بازار روز سه‌شنبه اكثر سهام شركت‌ها مثبت شده و شركت‌هاي هلدينگ خليج‌فارس، سرمايه‌گذاري توسعه ملي، بانك ملت، سيمان فارس و خوزستان، بانك تجارت، بانك صادرات، ماشين‌سازي اراك، ايران‌خودرو، گروه بهمن، آلومينيوم ايران و پست‌بانك تاثير مثبتي روي شاخص بورس بگذارند. در‌مقابل وزن منفي شركت‌هاي معدني و فلزي و ابهاماتي كه در اين صنايع وجود دارد موجب شد شاخص از روند صعودي خود عقب‌نشيني كرده و به رشد 137‌واحدي رضايت دهد به‌طوري‌كه شركت‌هاي مپنا، توسعه معادن و فلزات و همچنين گل‌گهر مانع از رشد بيشتر شاخص شدند. همچنين در بازار ديروز ماشين‌سازي اراك، پست‌بانك و سرمايه‌گذاري پارس‌توشه از بيشترين تقاضاي خريد برخوردار شده و شركت‌هاي خودرويي بيشترين تقاضاي بازار را به خود اختصاص دادند به‌طوري‌كه سرمايه‌گذاري رنا، گسترش سرمايه‌گذاري ايران‌خودرو، سايپا‌ديزل و سرمايه‌گذاري سايپا از بيشترين تقاضاي خريد برخوردار شدند. در‌مجموع در بازار ديروز بيش از 865ميليون سهم به ارزش 218ميليارد‌تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمايه به 325‌ هزار‌ميليارد ‌تومان رسيد.

  قيمت نفت و تاثير بر نمادها

كاهش قيمت جهاني نفت و تعيين نرخ آن در بودجه محمدرضا پورابراهيمي تغيير قيمت نفت و تاثير آن بر شركت‌هاي حاضر در بورس اظهار داشت: شركت‌هاي بورسي به‌طور مستقيم و غيرمستقيم با تغيير قيمت نفت تغييراتي در پيش‌بيني بودجه خود خواهند داشت و اين تغييرات فقط به‌معني تاثير منفي نيست. وي افزود: به‌عنوان مثال، شركت‌هاي پتروشيمي و پالايشي در اين زمينه تاثير خواهند گرفت، اما هركدام بايد به‌طور مجزا تاثيرات نوسان قيمت نفت را در بودجه محاسبه و به‌طور دقيق اعلام كنند، در اين صورت امكان دارد، در بهاي تمام‌شده يا فروش، تغييراتي حاصل شود. عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه در اثر كاهش قيمت نفت برخي صنايع به‌طور مستقيم و به‌واسطه فضاي اقتصادي ايجاد‌شده تاثير مي‌پذيرند، اما بايد به‌طور دقيق محاسبه شود.

وي با بيان اينكه نبايد سهامداران تصميمات هيجاني و غيرمنطقي در بازار بگيرند، گفت: رويكرد جديد و نوسان قيمت نفت بر اثر لابي‌هاي سياسي صورت گرفته و قطعا در ميان‌مدت اين‌روند اصلاح و به وضعيت سابق بازخواهد گشت.

  توقف دو نماد و عرضه شكبير4

در پايان معاملات ديروز نماد معاملاتي شركت سازه‌پويش جهت برگزاري مجمع عمومي عادي به‌طور فوق‌العاده براي انتخاب اعضاي هيات‌مديره، متوقف شد. همچنين نماد معاملاتي اوراق مشاركت شركت عمران و نوسازي مجد مشهد (مجد21) نيز متوقف شد. همچنين سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح در نظر دارد، تعداد 39,050,000 سهم جمعا معادل 084/1درصد  از سهام غيرمديريتي شركت پتروشيمي اميركبير (سهامي عام)، در نماد شكبير4 را به‌طور يكجا و نقد مطابق با رويه جاري تسويه پاياپاي (T+3) با قيمت پايه هر سهم 12,210ريال از‌طريق عرضه در بازار فرابورس ايران، به فروش ‌رساند. پتروشيمي خارك نيز اعلام كرد: تعميرات اساسي مجتمع پتروشيمي خارك با موفقيت انجام و ماشين‌آلات مجتمع در سرويس است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها