کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نارضایتی نانواها از گرانی 30 درصدی نان


کد خبر : ۸۴۴۶سه شنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷:۴۲۶۳۳۷ بازدید

صبح دیروز، سرانجام پس از مدت‌ها خبر ضد و نقیض درباره نرخ نان، نانوایی‌ها از قیمت‌های جدید رونمایی کردند.

صبح دیروز، سرانجام پس از مدت‌ها خبر ضد و نقیض درباره نرخ نان، نانوایی‌ها از قیمت‌های جدید رونمایی کردند.

این در شرایطی است که محمدرضا نظرنژاد رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی می‌گوید: قیمت گندم از‌ سال گذشته در بازارهای جهانی افزایش داشته و دولت ناچار به افزایش قیمت گندم بوده است این درحالی است که نانوایان نیز در ٣‌ سال گذشته به دلیل افزایش هزینه سوخت، آب و برق و همچنین نرخ دستمزد کارگران و مالیات دچار مشکل شده و درخواست افزایش قیمت نان را با دولت مطرح کرده‌اند که این افزایش قیمت نان همزمان با افزایش قیمت گندم مصرفی برای کارخانه‌های آرد رقم خورده است.

نظرنژاد همچنین تأکید می‌کند: با وجود آن‌که نانوایان خواهان افزایش قیمت بیشتر از ٣٠‌ درصد بوده‌اند اما دولت نرخ ٣٠‌ درصد را تصویب کرده است و ممکن است در آینده با شیب ملایم‌تری قیمت نان را باز هم افزایش دهد اما در شرایط فعلی تنها همین نرخ ٣٠‌ درصد به نانوایان ابلاغ شده است و میزان یارانه تعلق گرفته به تولیدکنندگان آرد نیز تغییری نداشته است.  با این حساب دولت برخلاف سناریوهای مطرح‌شده خود، قیمت نان را افزایش داده است بدون آن‌که میزان یارانه اختصاصی به بخش آرد و گندم را تغییر دهد یا یارانه افزایش نرخ نان را برای مصرف‌کننده در نظر بگیرد.

وعده دولت: افزایش نرخ نان به شرط یارانه

نرخ نان که مدت‌هاست مورد اعتراض نانوایان سراسر کشور قرار گرفته است در مقاطعی موجب کم‌فروشی و افزایش غیرقانونی قیمت‌ها شده بود. براساس گزارش رسانه‌های محلی در سراسر کشور، نانوایان در اعتراض به اعمال نکردن افزایش قیمت نان در ٣‌سال گذشته اقدام به کم کردن وزن چانه‌های نان کرده یا با ترفندهایی نظیر نان سبوس‌دار یا کنجددار نرخ نان را به صورت غیردستوری افزایش داده بودند. نانوایان با اشاره به افزایش سالانه دستمزد کارگران، افزایش قیمت سوخت و اجاره‌بها و مالیات نسبت به اعمال نشدن افزایش قیمت نان در ٣‌ سال گذشته معترض بوده‌اند.

طرح این موضوع در هیأت دولت به تعریف ٣‌ سناریو برای افزایش قیمت نان منجر شد. براساس این سناریوها دولت موافقت کرد که افزایش قیمت نان را با یکی از ٣ شرط زیر به اجرا بگذارد: ١- افزایش قیمت نان و اختصاص مابه‌التفاوت قیمت نان به صورت یارانه به مصرف‌کننده ٢- افزایش قیمت نان به شرط اختصاص مابه‌التفاوت قیمت نان به صورت یارانه به تولیدکنندگان آرد و گندم ٣- افزایش نرخ نان به شرط اختصاص همزمان مابه‌التفاوت قیمت به صورت یارانه به مصرف‌کننده و تولیدکنندگان.

پس از طرح این ٣ سناریو دولت اقدام به افزایش همزمان نرخ گندم، آرد و نان کرد. به‌طوری‌که نرخ هر کیلو گندم که تا پیش از این با قیمت هر کیلو ٤٦٥ تومان در اختیار کارخانه‌های آرد قرار می‌گرفت به ٦٦٥ تومان رسیده است و متعاقب آن نرخ آرد مصرفی برای نانوایان نیز افزایش داشته است. محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوري با بیان این‌که دولت هر کیلوگرم گندم را با نرخ ١٠٥٠‌تومان از کشاورزان خریداری می‌کند اعلام کرده است این گندم را با قیمت یارانه‌ای در اختیار کارخانه‌های آرد قرار می‌دهد و با وجود مخالفت با افزایش قیمت نان، به دلیل افزایش هزینه نانوایان ناچار به تصویب افزایش ٣٠‌درصدی قیمت نان شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها