کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروساز آمریکایی هم کنار پژو و رنو به ایران آمد


کد خبر : ۸۴۴۵سه شنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴:۱۲۸۳۸۷ بازدید

دومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران درحالی صبح روز دوشنبه در برج میلاد برگزار شد که شرکای قدیم و جدید صنعت خودروی ایران با پشت سر گذاشتن ...

دومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران درحالی صبح روز دوشنبه در برج میلاد برگزار شد که شرکای قدیم و جدید صنعت خودروی ایران با پشت سر گذاشتن ٢٤ نوامبر باز هم در فضایی ابهام‌آلود به ایران آمدند. شرکایی که ‌سال پیش با جدیت پیگیر حضور در ایران بودند. البته آنها در همان زمان هم اعلام کرده بودند که حضور در ایران چه در قامت تولید مشترک محصول و چه همکاری‌های دیگرگونه، بسته به توافقات ایران در محافل بین‌المللی سیاسی و البته جلسات تیم مذاکره‌کننده کشورمان با ١+٥ خواهد بود. امسال اما خودروسازان، قطعه‌سازان و مسئولان بسیاری از کشورهای مختلف میهمان خودروسازان ایرانی بودند. میهمانانی که به نظر می‌رسد اگرچه علاقه‌مندی‌شان به حضور در ایران همچنان بسیار زیاد است، اما در مواضع کلان و اجازه دولت‌هایشان در نزدیکی به ایران همچنان به توفیقی نرسیده‌اند. گذشته از این اما همایش صبح روز دوشنبه با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، مدیران عامل خودروسازی داخلی، نمایندگان مجلس، سفرای چند کشور خارجی و نماینده‌های خودروسازی‌های معتبر خارجی کار خود را آغاز کرد.

هدف‌گذاری‌های ایرانی در صنعت خودرو

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز از دیگر مدعوین همایش بود که به دلیل عدم حضور وی محمدرضا نعمت‌زاده به‌عنوان اولین سخنران پشت تریبون رفت و گفت: شورای سیاست‌گذاری خودرو در ایران برنامه ١٠ساله صنعت خودرو را برای افق ١٤٠٤ تدوین کرده و پس از بررسی‌های بسیار آن را به تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز رسانده است. در چارچوب این سیاست‌ها و برنامه‌ها، نکاتی همچون دستیابی به جایگاه نخست صنعت خودرو در منطقه، دستیابی به رتبه پنجم آسیا و تولید ٣‌میلیون دستگاه خودرو سبک اعم از سواری و وانت در افق ٢٠٢٥ و صادرات حداقل یک‌میلیون دستگاه خودرو به بازارهای هدف، تأمین حداقل ٢٥‌میلیارد دلار ارزش تولید قطعات توسط سازندگان داخلی و نیز صادرات حدود ٥ تا ٦‌میلیارد دلار قطعه از سوی سازندگان داخلی در نظر گرفته شده است. به گفته نعمت‌زاده، ایران هم‌اکنون در رتبه نوزدهمين خودروساز جهان قرار دارد.

گاف آماری وزیر صنعت از تحقق تولید

وزیر صنعت اما در ادامه به گردش مالی ١٢‌میلیارد دلاری صنعت خودروی ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سال آتی با رشد ٣٠‌درصدی تولید خودرو مواجه باشیم، این درحالی است که سهم ارزش افزوده صنعت خودرو در ارزش افزوده کل بخش صنعت ١٨,٨‌درصد و سهم اشتغال در صنعت خودرو ١٢‌درصد اشتغال صنعتی کشور است. وی اظهار داشت: برنامه تولید در‌ سال‌جاری ١.٢‌میلیون دستگاه پیش‌بینی شده است که در ٨ ماهه ابتدای‌ سال‌جاری، با تولید ٧٢٤‌هزار دستگاه، توانستیم ٩٥‌درصد برنامه پیش‌بینی‌شده را تحقق بخشیم که امیدواریم صنعتگران ما در جهت رشد کمی و کیفی تا پایان ‌سال تلاش کنند. آمار وزیر صنعت از تحقق تولید اما رقمی در حدود ٧٠‌درصد بود که به اشتباه از جانب او ٩٥‌درصد اعلام شد. زیرا تولید ٧٠٠‌هزار دستگاه خودرو از هدف‌گذاری ١.٢ میلیونی در خوشبینانه‌ترین حالت نیز به ٩٥‌درصد هدف‌گذاری نخواهد رسید. او اما در بخش دیگری از حرف‌هایش به رشد بالای صنعت خودروی ایران در‌ سال ٢٠١٤ اشاره کرد و گفت: در دنیا در زمینه سواری رتبه ایران، هفدهم و در کل صنعت خودرو رتبه ١٩ را داشتیم که رشد ٢ رتبه‌ای را نشان می‌دهد.

علاقه به تولید خودروهای برقی در حضور «تسلا»

وزیر صنعت اظهار داشت: ضمن تولید محصولات مشترک با استانداردهای دنیا صادرات قطعات و خودرو محقق خواهد شد، ضمن این‌که در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ارایه مشوق‌های مالیاتی نظیر ٥٠‌درصد بخشودگی مالیاتی برای سرمایه‌گذاری خارجی که حداقل بتوانند ٣٠‌درصد محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند، در دستور کار است.وی افزود: با توجه به اهداف کیفی مدنظر در جهت کاهش میزان مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای تولیدی در داخل کشور که رسیدن به استانداردهای اروپا است، ضرورت سرمایه‌گذاری در موتورهای کم‌حجم و خودروهای برقی و هیبریدی در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است. گفته‌های نعمت‌زاده درحالی است که نمایندگانی از خودروسازی تسلای آمریکا که تولید‌کننده خودروهای برقی و قطعات موردنیاز ترن‌های برقی هستند نیز در اين همایش نیز حضور داشتند.

تولید خودروهای هیبریدی را در دستورکار داریم

در ادامه این همایش «کمار» قائم‌مقام گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه نیز از علاقه این شرکت به حضور در ایران خبر داد و گفت: گروه پژو سیتروئن علاقه‌مند به همکاری تاریخی با ایران است و با استفاده از فناوری روز، حضورش را در ایران مستحکم‌تر می‌کند. نماینده پژو با بیان این‌که نوآوری یکی از مسائل مهم در گروه پژوسیتروئن است، افزود: این گروه خودروسازی با ٣ برند فعالیت دارد که یکی از آنها شرکت پژو است و حدود ٤٣‌درصد از تولیدات این شرکت در خارج عرضه می‌شود. کمار با اشاره به تولید ٢ خودروی جدید در‌ سال ٢٠١٤ توسط شرکت DS گفت: نوآوری یکی از مسائل در کشور است و درحال حاضر تولید ماشین‌های هیبریدی در دستورکار این شرکت قرار دارد.

یکه‌زارع: ٢٤ نوامبر در برنامه‌های ما تأثیری ندارد

همچنین ‌هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو در جمع خبرنگاران در تأثیرات مذاكرات ٢٤ نوامبر بر فعالیت‌های مشترک بین خودروسازان ایرانی و شرکای خارجی‌شان گفت: برنامه‌ریزی‌های ما بدون توجه به اتفاقات و تصمیمات ٢٤ نوامبر است و اخبار خوب در این زمینه به سرعت تعاملات ما نیز کمک خواهد کرد. در همین حال اما خودروسازان داخلی به همراه مسئولان دولتی کشورمان به اتاق‌های تشریفات برج میلاد رفته و با خودروسازان خارجی پای میز مذاکره نشستند. ملاقاتی که به گفته نعمت‌زاده وزیر صنعت تنها دیداری معمولی با خودروسازان خارجی بود و صحبتی از همکاری‌های جدی در آن بیان نشد.

مدنی: خواهش می‌کنم به قول‌هایتان عمل کنید

سعید مدنی مدیرعامل خودروسازی سایپا هم در ادامه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: با شرکت‌های زامیاد، نیسان، برلیان و سه‌چین همکاری‌های خود را آغاز کرده‌ایم اما تمرکز خود را بر همکاری با نیسان و رنو قرار داده‌ایم البته در همین ارتباط مذاکرات خود را با شرکت ولوو نیز آغاز کردیم. مدنی با اشاره به این‌که ظرفیت خودروسازی این شرکت ٢٥‌هزار دستگاه خودرو است تصریح کرد: رنو، کیا، برلیان و چانگان ازجمله شرکت‌های بین‌المللی شریک و همکارمان به شمار می‌آیند البته در حوزه خودروهای تجاری نیز با شرکت‌های پرتون و ولوو همکاری می‌کنیم. مدیرعامل سایپا به پیش‌شرط‌های خود برای همکاری با شرکای خارجی پرداخت و گفت: مشارکت‌ها با طرف خارجی باید به صورت برد - برد باشد. باید از توان قطعه‌سازی کشور استفاده کنیم و نباید فقط آن را به صورت سمبلیک اعلام کنیم. ظرفیت قطعه‌سازی کشور بالا بوده و نباید از آن غافل شویم. مدنی خطاب به میهمانان این همایش گفت: دیگر زمانی برای آزمایش نیست خواهش می‌کنم به قول‌هایتان عمل کنید. شرایط روند مساعدی را داشته و باید از فرصت‌ها استفاده کنیم.

تحریم‌ها روی سرعت عمل سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد

پس از این اما پیمان کارگر، قائم‌مقام منطقه آفریقا، خاورمیانه و هندوستان شرکت رنو در مورد برنامه‌های خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران به «شهروند» گفت: بدون‌شک در کنفرانسی که تمام خودروسازان خارجی حضور دارند نمی‌توان استراتژی‌ها را به صورت شفاف در سخنرانی‌ها اعلام کرد، اما در دیداری که با آقای نعمت‌زاده داشتیم از برنامه‌ها و سیاست‌هایمان در آینده برای همکاری با خودروسازان ایرانی صحبت کردیم. او افزود: تحریم‌ها روی اصل فعالیت ما در ایران تأثیر زیادی ندارد و تنها سرعت عمل سرمایه‌گذاران را کند می‌کند. البته به نظر من در ٧ ماه آینده توافق میان ایران و کشورهای ١+٥ حاصل خواهد شد، اگرچه در صورت عدم توافق میان ایران و این کشورها نیز رنو آمده است تا برای همیشه در ایران همکاری کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها