رئیس سازمان استاندارد در حالی مدعی آلودگی بنزین پتروشیمی است که طبق اعلام وی تاکنون آزمونی درباره بنزین پتروشیمیها توسط سازمان استاندارد صورت نگرفته است.
رئیس سازمان استاندارد در حالی بر غیرمسؤول بودن این سازمان در آزمایش کیفیت بنزین تولیدی در کشور و وارداتی تأکید دارد که در نامه 4 مسؤول دولتی به رئیس مجلس مبنی آلایندگی بنزین پتروشیمی (ریفرمیت)، امضای رئیس سازمان استاندارد نیز به چشم میخورد. در این نامه که به امضای وزیر نفت، وزیر بهداشت، رئیس سازمان محیطزیست و رئیس سازمان استاندارد رسیده است، بر آلودگی بنزین تولیدی پتروشیمیها تأکید شده اما تاکنون هیچ سندی برای اثبات این ادعا منتشر نشده است. در عین حال به گفته نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد، از سال 91 به بعد و براساس قانون بودجه آن سال، نظارت بر واردات و تولیدات بنزین به وزارت نفت سپرده شد و در واقع نظارت بر اجرای استانداردهای مرتبط با کیفیت بنزین وارداتی و تولید داخل برعهده وزارت نفت گذاشته شد. وی در این باره به فارس گفته بود: ما در اسفند 92 از خط توزیع بنزین در کشور نمونهبرداری انجام دادیم، البته تفکیکی بین تولید و واردات نداشتیم بلکه از نظر نوع بنزین یعنی معمولی، سوپر یا یورو 4 تفکیک قائل شدیم. به گفته وی، در نمونهبرداری اسفند 92 در بنزین یورو 4 توزیعشده در کشور مشکلی وجود نداشت ولی در بنزین سوپر و معمولی مواردی مشاهده شد که البته مسؤولان مربوط نیز اعلام کرده بودند هنوز بنزین معمولی به سطح یورو 4 نرسیده است.
پیروزبخت گفته بود: درباره بنزین وارداتی نیز با توجه به مقررات سازمان ملی استاندارد، با وجود اینکه وزارت نفت آزمون این نوع بنزین را به شرکتهای بازرسی خارج از کشور سپرده بود، ما نیز در داخل کشور آزمونهایی را انجام دادیم. به گفته وی، در این نمونهبرداریها بویژه از لحاظ بنزن مشکلی وجود نداشت و میزان بنزن موجود در بنزین وارداتی مطابق استاندارد یورو 4 بود ولی درباره عدد اکتان به میزان جزئی، اختلافهایی وجود داشت بهطوری که براساس استاندارد باید این رقم 95 باشد، ولی در بنزین وارداتی 94.5 بود. وی گفته بود: برای جمعبندی مربوط به استاندارد بنزین، قرار شد از ابتدای آبانماه در 9 شهرستان کشور 50 نمونه بنزین توزیع شده در کشور مورد آزمون قرار گیرد.
به این ترتیب آزمونی درباره بنزین تولیدی پتروشیمیها توسط سازمان استاندارد صورت نگرفته و این سوال و ابهام را به همراه دارد که چطور بدون انجام آزمون، امضای رئیس سازمان استاندارد جزو امضاهای 4 مسؤول دولتی پای نامه به رئیس مجلس درباره آلودگی بنزین پتروشیمی است؟ از سویی، با وجود ارائه نامه آلودگی بنزین پتروشیمی به رئیس مجلس، تاکنون سندی برای اثبات این ادعا منتشر نشده است. سوال و ابهام درباره کیفیت بنزین داخلی و وارداتی در حالی مطرح است که به گفته رئیس استاندارد قرار است آزمون و نظارت بر کیفیت بنزین به این سازمان سپرده شود که البته این کار نیازمند اصلاح بندهایی از مواد لایحه بودجه یا تصویب شورایعالی استاندارد است. باید دید در لایحه بودجه 94 که طی روزهای آتی از سوی دولت به مجلس ارائه میشود، چه تدبیری دیده خواهد شد و تغییری در این باره صورت میگیرد یا خیر؟
بنزینهای وارداتی استاندارد یورو 4 را ندارند
این درحالی است که تعداد زیادی از اعضای کمیسیون انرژی در اظهارات خود درگام نخست، وزارت نفت را متهم کرده بودند که با گذشت مدتها از اقدام این وزارتخانه به واردات بنزین اما همچنان مستندات قطعی واردات به کمیسیون انرژی ارائه نشده است؛ بنزین وارداتی نه تنها فاقد استانداردهای کیفی بوده بلکه بنزین وارداتی در قد و قواره بنزین یورو 2 هم نبوده و از همه مهمتر، بنزین وارداتی با کیفیت اعلامی، از لحاظ قیمت بین 5 تا 12 دلار در هر بشکه بیش از نرخ این فرآورده در خلیجفارس خریداری شده است. مسعود میرکاظمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و یکی از منتقدان جدی واردات بنزین اکنون از گزارش نهادهای نظارتی به مجلس درباره واردات بنزینهای غیراستاندارد پس از خردادماه و تا آبانماه سال جاری خبر داده و گفته است: بنزینهای وارداتی تا تیرماه نه تنها دارای استانداردهای یورو 4 نبودند بلکه استانداردهای یورو 2 را هم نداشتند. این نماینده مردم تهران گفته است که افزودنیهای فلزی موجود در این بنزینها برای خودروها بسیار مخرب بوده و حتی اجازه توزیع این نوع بنزینها را در کشورهای اروپایی نمیدهند. به گفته وزیر اسبق نفت، این نوع بنزینها پاتیلی بوده و دارای کمترین کیفیت هستند و اینطور نتیجهگیری کرده است که نمیدانم پشت پرده واردات بنزین چه کسانی هستند و چه منفعتهایی دارند که بهراحتی به مردم دروغ میگویند.