کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اولويت‌ها در بخش معدن كدامند؟ + جدول


کد خبر : ۸۲۳۳یکشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴:۴۶۲۰۱۲ بازدید

اقتصاد دولت يازدهم از همان ابتداي شروع كار كاهش تصديگري دولتي و حضور فعال بخش‌خصوصي در اقتصاد كشور را به عنوان يكي از اولويت‌هاي اصلي خود ...

اقتصاد دولت يازدهم از همان ابتداي شروع كار كاهش تصديگري دولتي و حضور فعال بخش‌خصوصي در اقتصاد كشور را به عنوان يكي از اولويت‌هاي اصلي خود اعلام كرد و در اين ارتباط بارها رييس‌جمهور از واگذاري فعاليت‌هاي مختلف اقتصادي كشور به بخش‌خصوصي و تلاش دولت براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي بخش‌هاي خصوصي گفت. وزارت صنعت، معدن و تجارت در سايت خود با انتشار جداولي اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري در اين وزارتخانه را معرفي كرده است و از فعالان بخش‌خصوصي خواسته تا در اين زمينه‌ها سرمايه‌گذاري كنند.

در سايت وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين باره نوشته شده است: «فهرست اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري حوزه صنعت و معدن در سال 93 و براساس برنامه‌هاي اين وزارتخانه تدوين شده است. سرمايه‌گذاران محترم مي‌توانند جهت طي فرآيند سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي مختلف صنعتي و معدني به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌هاي كل كشور و براي برخي رشته‌ فعاليت‌هاي مهم به حوزه ستادي وزارت مراجعه و مراحل كار را طي كنند.»

اما در اين بين مهم‌ترين اولويت‌بندي‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش معدن در كشور كدام است؟ در سايت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه جدول مهم‌ترين اولويت‌هاي مرتبط با بخش معدن منتشر شده است كه شامل: «اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري در گروه اكتشافات معدني، اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري در گروه استخراج معدني و اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري در گروه فلزات و مصنوعات فلزي» است.   آرمان خالقي، عضو هيات‌مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ايران بر اين باور است كه اگر مي‌خواهيم در توليد مواد معدني پيشتاز باشيم بايد روي دو بخش استخراج و اكتشاف كارهاي اساسي صورت گيرد كه خوشبختانه در اولويت‌هايي كه از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده به اين نكات توجه شده است.

  سرمايه‌گذاري‌هاي بدون زيرساخت

از آن طرف سرمايه‌گذاران خارجي مايل به حضور در اين بخش بكر و پردرآمد هستند اما براي اين حضور پيش‌نيازهايي لازم است تا سرمايه‌ها از بخش معدن فرار نكند. خالقي در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: «يكي از نكات مهم و مورد توجه خارجي‌ها زيرساخت‌هاي موجود در بخش انرژي و حمل و نقل در كشور است. در بخش انرژي، ثبات و شفافيت در تعيين و محاسبه قيمت حامل‌هاي انرژي براي بنگاه‌هاي صنعتي نكته بسيار مهم و تاثيرگذاري است و توسعه شبكه و ناوگان ريلي بار و امكانات حمل و نقل دريايي و بندري و ايجاد مسيرهاي جدا از حمل مسافر با مقاصد بندري مي‌تواند رونق بيشتري به حضور سرمايه‌گذاران خارجي بدهد. اگر هدف‌گذاري‌ها در برنامه چهارم و پنجم توسعه و در دولت‌هاي قبلي اجرا مي‌شد با بسياري از مشكلات كنوني مواجه نمي‌شديم.»

  حفظ ظرفيت فولاد

عضو هيات‌مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ايران بر اين باور است كه آلومينيوم و سنگ‌آهن مي‌توانند از پيشتازان توليد كشور باشند. وي در ادامه افزود: «آلومينيوم فلزي اساسي و استراتژيك است كه مي‌تواند چرخ‌هاي توليد كشور را به حركت درآورد. درست است در زمينه توليد آلومينيوم نتوانسته‌ايم با كشورهاي پيشتاز در اين عرصه از لحاظ قيمتي رقابت كنيم و متاسفانه نتوانستيم قيمت تمام شده را پايين بياوريم اما بايد در اين زمينه توان توليد داشته باشيم و از لحاظ مديريتي دست‌اندركار باشيم.» خالقي با اشاره به وجود محدوديت‌هاي بسيار در اين مسير تاكيد كرد: «بايد بپذيرم كه در راه توليد موضوعاتي مثل تحريم و تامين مواد اوليه دچار مشكل هستيم.»

وي در ادامه افزود: «موضوع ديگري كه وجود دارد بحث اقتصاد مقاومتي است كه بتوانيم خودمان تامين‌كننده باشيم كه نياز به دسترسي به معادن دارد اين در حالي است كه ما در زمينه مس ذخايرمان كاملا مشخص شده و به خوبي در اين زمينه فعاليت كرده‌ايم.»

خالقي خاطرنشان كرد: «اگر طبق اين اولويت‌بندي‌ها پيش رويم گام‌هاي مثبتي برداشته‌ايم. بايد روي استخراج و اكتشاف بيشتر كار شود و اگر به دليل مكان‌يابي و هر مشكل ديگري نتوانيم با شتاب بيشتري حركت كنيم بايد ظرفيت فولاد را حفظ كنيم.»


dng694w902svl2i9mh7.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها