کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

تست و برسی سمند دیزلی برای اولین بار در ایران

کدخبر:۸۲۲۵شنبه، ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵:۵۸۱۵۲۸۷ بازدید

( خودروی گازوييلي ) ؛ شاید اولین وسیله نقلیه ای که پس از شنیدن این عبارت به ذهنمان میرسد، کامیون های خاور باشند که سال هاست زحمت حمل و نقل های بین شهری ...
تست و برسی سمند دیزلی برای اولین بار در ایران

( خودروی گازوييلي ) ؛ شاید اولین وسیله نقلیه ای که پس از شنیدن این عبارت به ذهنمان میرسد، کامیون های خاور باشند که سال هاست زحمت حمل و نقل های بین شهری را بر دوش میکشند و دیزل، سوختی ارزان قیمت که تا چند سال گذشته، اغلب در خودروهای سنگین مورد استفاده قرار میگرفته و سهم اندکی در خودروهای سواری را به خود اختصاص داده بود. اما بالا رفتن هزینه های سوخت و از طرفی پیشرفت تکنولوژی در حوزه ساخت موتورهای دیزلی، معادلات به هم خورده و این روزها در سراسر اروپا و ایالات متحده استقبال خوبی از این گونه خودروها میشود. 

ايران‌خودروهم به عنوان بزرگ‌ترین شركت خودرو‌سازی ایران قصد ندارد بیش از این، از قافله عقب بماند ومدتی است كه به کمک کارشناسان بومی خود در مرکز تحقیقات موتور ايران‌خودرو( ایپکو) ، به مطالعه و ساخت موتور‌های دیزلی اقدام کرده است. چندي پيش يك دستگاه سمند با موتور1.5 لیتری توربو ديزل در اختیار گروه تست ما قرارگرفت تا از نزديك به بررسی آن بپردازیم.

آشنایی با ايپکو

 ( مرکزتحقيقات موتور ) در سال 1376 تاسيس شد. اين مركز در سال 1377 اولين آزمايشگاه موتور خود را راه اندازي کرد و با جلب همکاري 16 نفر از متخصصان اين حوزه، اجراي طرح‌های تحقيقاتي و کاربردي مورد نياز صنعت را شروع کرد. در سال 1378 طرح انژكتوري کردن سامانه سوخت‌رساني پيشرانه پيکان رادردستورکارقرارداد و ايران‌خودرو در سال 1379 آن‌ را به بازار ارایه کرد. ايپكو در سال 1378 همايش‌هاي بين‌المللي دوسالانه موتور را پايه‌گذاري کرد که به عنوان تنها همايش تخصصي موتور در ايران، متخصصان و علاقه‌مندان اين حوزه را گردهم می‌آورد. در سال 1381 در حالي که جمعيت شرکت به 158 نفر رسيد، طرح ايجاد شرکت‌های رده اول در گروه صنعتي ايران‌خودرو قوت گرفت، لذا  ( مرکزتحقيقات موتور ) به سمت ايجاد شرکت رده اولي » تحقيق، طراحي و توليد موتور ايران‌خودرو« جهت گيري کرد. سپس این شرکت باهدف استفاده از فن آوری‌های روز دنیا به ساخت موتور دیزلی پرداخت.

کوچک اما قدرتمند 

موتور ملي ديزل با داشتن حق مالکیت ایرانی واستفاده از دانش روز جهان و با اتکا به کارشناسان بومی و با حداکثر استفاده از قطعات مشترک بین موتورEF7 و موتورEF4 جهت بهینه کردن هزینه‌های ساخت در تیراژ انبوه و کاهش سرمایه‌های اولیه طراحی شده است. موتور ملی دیزل، چهارسیلندر خطی است که به صورت عرضی در خودرو‌های سمند قابل نصب است. اين پيشرانه با حجم دقیق 1497 سی سی و نسبت تراکم 16.5 بر يك به همراه توربوشارژر VGT، قابلیت تولید 122 اسب قدرت در چهار هزار دور در دقیقه و 256 نیوتن‌متر در1750 دور در دقیقه را دارد و آن را يك‌جا در اختیار گیربکس قرار می‌دهد.پيشرانه EFD با حجم کم خود توان خروجی بالایی را در اختیار راننده گذاشته و برای خودرویی با اندازه و وزن سمند، بسیار مناسب است، توانی بالا که با رعایت استاندارد آلایندگی یورو 5 کمی بیش‌تر به فکر جیب شما خواهد بود. با توجه به عدم کالیبراسیون قطعی موتور روي بدنه سمند، اطلاعات عملكردي همچون میانگین مصرف سوخت خودرو و نيز شتاب اولیه و ثانویه آن چندان دقيق نيست.

از دیگر ویژگی‌های موتور EFD می‌توان به استفاده از فن‌آوری فشار تزریق بالای سوخت تا 1600 بار با استفاده از ريل مشترك، داشتن سامانه گرم‌کن شمع، توربوشارژر با هندسه متغیر، مجموعه بازگردانی دود يا EGR، دو میل بادامک و 16 سوپاپ و نيز سیستم جدا‌کننده ذرات معلق (Particulate Filter) اشاره کرد.

دیزل یا بنزین؟ 

جدا از این که این موتور و این خودرو در تستما موفق باشند یا خیر، اولین مساله، چرایی انتخاب خودرو‌های سواری با موتور‌های گازوييل‌سوز است؛مخصوصا برای هم‌وطنان ما در ایران که کم‌تر با این دسته از خودرو‌ها مواجه شده‌اند، انتخاب و تغییر سوختاز بنزین به دیزل کمی رعب‌ آور است، اما بد نیست تا حدی با این دنیا آشنا شویم.

اولا در موتورهای دیزلی به علت متراکم شدن هوا ، احتراق به صورت خودبه‌خودی صورت می‌گیرد، اما درموتور بنزینی، به علت متراکم شدن مخلوط سوخت وهوا، افزایش فشار سیلندر در مرحله تراکم با محدودیت روبه‌رو است. نسبت تراکم در موتور دیزل حدود 1:18 ودر موتور بنزینی حدود 1:10 است. ثانیا این دسته از موتورها با مصرف سوخت کم‌ترو در نتیجه آلودگی پایین تر، توان و گشتاور بیش‌تری تولید می‌کند که بالطبع برای دوست‌داران محیط زیست انتخاب بهتری است. برای مثال، خودروهای سواری دیزلی با وزن حدود 1300 کیلوگرم، در مقایسه با خودروهای بنزینی حدود 28 درصد کاهش مصرف وآلایندگی دی‌اکسید کربن دارند و نکته حائز اهمیت آن است که هر چه وزن خودروها بیش‌تر شود، این اختلاف چشم‌گیرتر است.

از طرفی، موتورهای دیزلی، قابلیت تطابق با سوخت‌های بیش‌تری را دارد که این امر استفاده از سوخت‌های جایگزین از جمله بيوماس را که نمونه‌ای از آن در روغن‌های خوراکی مصرف شده است ممکن می‌سازد. لازم به توضیح است، در سوخت دیزل به علت سنگین بودن، با نسبت سوخت به هوای بسیار کم (حدود 0/04) احتراق کامل صورت می‌گیرد.

حال مساله اصلی و آن هم قیمت و جیب مشتری. در ابتدا به یاد داشته باشید که همواره هزینه ساخت خودرو‌های دیزلی بیش‌تر از خودرو‌های بنزینی است و این یعنی برای خریدی با پایه سوخت دیزلی حدودا 10 تا 20 درصد بیش از مدل بنزینی باید هزینه کنید. از طرفی سوخت دیزل، ارزان‌تر از بنزین است؛ حال این شما و این ماشین حساب. پیش از این به علت عدم عرضه گازوییل کم‌گوگرد، عملا تردد این گونه خودرو‌های سواری امکان پذیر نبود اما با تجهیز سامانه سوخت‌رسانی کشور به گازوییل یورو4 اتحادیه اروپا، تا حدی این مهم مرتفع خواهد شد که این بار وارد‌کنندگان و سازندگان خودرو بايد توجه بیش‌تري به سرعت بخشيدن به عرضه این گونه خودرو‌ها به بازار داخلي داشته باشند.


rxvtgs10jzvomjlvnefi.jpg


آرام و پر توان 

با هماهنگی‌های به عمل آمده، خودرو را از شرکت ایپکو تحویل گرفته و برای آزمون آماده شدیم، آزموني که با توجه به پایین آوردن دور موتور مجاز برای کات‌آف به منظور حفظ موتور در برابر فشار‌های احتمالی در تست‌های میدانی، امکان آزمایش دقیق و بررسی تمامی توان موتور عملا امکان‌ ناپذیر بوده و صرفا با اتکا بر رفتار‌های موتور در شرایط مختلف به نتیجه‌گیری عملکرد آن پرداختيم.

موتور خودرو نرم‌تر از چیزی که تصور داشتیم عمل می‌کرد و با توجه به تقویت سیستم عایق‌بندی درِ موتور، صدای کاملا معقولی به داخل اتاق وارد می‌شد که آزار‌دهنده نبود. حداكثر گشتاور موتور در دور موتور1750 واقع شده و قدرت و صالبت حرکتی به خوبی گویای این عدد بود.با سرعت گرفتن خودرو، قدرت موتور به خوبی محسوس است، قدرتی معادل 122اسب بخارکه به راحتی و با تمام محدویت‌های در نظر گرفته شده برای کات‌آف موتور، سرعت خودرو را به همراه سه سرنشین به سرعت 150 کیلو‌متر در ساعت رساند و بیش‌تر از موتورهای قبلي، مناسب پیکربندی نسبتا درشت سمند است. 

با ورود به مسیر‌های کوهستانی وپر شیب، حرکت روی سطح شیب‌دار را مورد آزمایش قرار دادیم که ملاحظه كرديم خودرو در اين نوع سطوح هم خوب عمل مي‌كند و با توجه به گشتاور دور پايين، كشش مناسبي دارد. برای بررسی قدرت موتور در مسیر‌های مختلف به جاده‌های پرپیچ وخم رفته و با نزدیک کردن خودرو به حدود حرکتی، شرایط را بررسی کردیم. قدرت خودرو برای خروج از پیچ‌ها بسیار امیدوارکننده است و راننده همواره قدرت مناسب برای کنترل خودرو را زیر پای خود احساس می‌کند. در سبقت‌گيري نيز خودرو بسيار خوب عمل مي‌كند و در اين ميان البته نبايد نقش توربوشارژر را ناديده گرفت. گشتاور مناسب موتور در دورهاي زيردوهزار، سبقت گرفتن را به امري سهل و آسان تبديل مي‌كند.

كنترل و فرمان پذيري

با توجه به مشترك بودن اتاق اين خودرو با سمند بنزيني،همان كيفيت سواري، پايداري و فرمان‌پذيري خوب سمند در مانورها و سرعت‌هاي بالا را شاهد هستيم. ترمزهاي سمند كه در چند سال اخير با تقويت ديسك‌هاي جلو و بوسترترمز، بسيار بهتر شده است در نمونه ديزلي نيز كه مانند مدل‌هاي بنزيني از سامانه ضد قفل بهره مي‌برد، كارايي خوب خود را به نمايش مي‌گذارد.

کی به خیابان ها می آید؟  

تمامی این مطالب و تست‌ها زمانی مفید خواهد بود که خودرو‌هایی با چنین موتور‌های كم‌مصرف و كم‌ آلاينده که به خوبی و با کیفیت بالا توسط کارشناسان داخلی طراحی در راستای مديریت سوخت‌های پايان‌پذير فسیلی طراحی شده است، روانه بازار شده و به دست مصرف‌ کنندگان اصلی برسد. خوش بختانه با وجود تمامی مشکلات پیش رو مانند تحریم‌ها و تعامل با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و امثالهم، طراحی این موتور به اتمام رسيده و پروژه وارد مرحله صحه‌گذاری شده است.

موانع قانونی موجود بر سر راه توليد و عرضه خودروهاي ديزلي توسط مجلس شورای اسلامی از سرراه برداشته شده و در صورت تکمیل جایگاه‌های سوخت مناسب این خودرو‌ها توسط وزارت نفت، سواري‌هاي ديزلي ايران‌خودرو تا يكي دو سال ديگر وارد خیابان‌های کشورمان خواهد شد.به نظر نگارنده، به جرات می‌توان موتور EFD  را از بهترین موتور‌های نصب‌شده در محصولات گروه صنعتی ايران‌خودرو دانست که با شرایط اقتصادی مردم ایران و هزینه‌های سوخت، می‌توان آینده‌ای روشن را برای این دسته از خودروها پيش‌بيني کرد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

سالار: 1393/9/113:57:11،
259
121
بخدا EF7 رو من هم دارم و خیلی راضی ام...
کم مصرف و پرشتابتر از 206 و در حد ال90 راضی کننده ست...
قیمت 29 میلیون که اصلا با 206 و ال90 قابل مقایسه نیست!!!
خود دانید...
...: 1393/9/114:25:14،
165
35
اسمش بد در رفته
برای همین بد بخره کسی نمیره سمتش
محمد: 1393/9/114:33:28،
82
142
سمند هندلی بیشتر برازندش
نادان: 1393/9/114:54:23،
33
90
اون چیزی که شما سوارید با بعترین خودروهای خارجی برابری میکنه مثل خوردن پیاز و نونه در مقابل پیتزا
بابک: 1393/9/115:50:25،
92
45
تصور کن یه موش(سمند دیزلی) رفته میون تریلر ها و کامیونا میخواد سوختگیری کنه
چه با حاله
تحریم فرغون: 1393/9/116:08:25،
85
61
همه فرغونهای ایرانی سر و ته یه کرباسن
١: 1393/9/116:32:15،
59
120
من ٢٠٦ هاچبك داشتم
شتابش تك بود
سمند امكان نداره از ٢٠٦ پر شتاب تر باشه
سید علی: 1393/9/117:08:53،
84
79
اون هایی که میگن ماشین های ایرانی فرغون هستند! قبول! فرغون هستند.
فقط یک سوال که دستکم برای من بی پاسخ مونده.
پس چرا انقدر اخبار فرغون ها را پیگیری می کنید و سریع اظهار فضل میکنید کامنت (نظر) میگذارید؟
نکنه تو کار فرغنون هستید؟
منتظر جوابتون هستم. فضلا!!!
اميررضا: 1393/9/117:13:13،
80
78
ما که خیلی راضی هستیم، دیگه دیزلش بیاد غوغا می کنه. لوازم موتوریش مثل تسمه تایم خیلی ارزون تر از ال نوده و تعویضشم راحت که خودم انجام می دم
شمال: 1393/9/117:45:04،
70
32
ما EF7 دو گانه ی سمند LX داریم و خیلی راضی هستیم . (قبلا L90 , 206 و ریو و ... هم داشتیم ) . کم مصرفه . با گاز استارت میخوره و کلا با گاز مثل بنزین کارایی داره . قدرتش زیاده . صداش کم و نرمه . بدنه و شاسی قوی و محکمی داره و ...
بنظرم مخصوصا در شرایط فعلی بازار از همه ی رقباش سرتره ولی امیدوارم خودرو های بروز تولید بشه و این داچیا L90 با ایرادات بدش مثل قفل کردن گریبوکس و نا تعادلی سرپیچ و فرمون بد و غیرنرم و سواری پاترولیش و 405 سی سال پیش و ... با خودروهای بروز جایگزین بشن
فرزاد: 1393/9/118:35:10،
37
31
ایران خودرو بهتره بره دنبال دلالی ماشین چینی سود بیشتر توش هست خیری از بنزینی هاش ندیدیم چه برسه به گازوئیل.فکر کنین این مدل مثل اولین موتور بنزینی ایران خودرو هستش یعنی موتور پیکان سال 70 تازه بعد 20 سال اونو رو روا سوار کرد خیلی کار سختی بود !!!!!بدنه هم مال پژو بود خیلی زحمت کشیدن!!!!!!!!!!!
ef7 به صرفه: 1393/9/122:14:07،
53
23
والا من بهمن پارسال یه ef7 کارکرده خریدم. نسبت به پولی که دادم راضی ام. الانم که اکثر خودروهای ایران خودرو با این موتوره.قطعاتشم پرسیدم نمایندگی یاسوج حتی همشو داره. حالا ما که سواریم راضی هستیم.نمیدونم کسایی که ef7 ندارن چطور ناراضی!!!!!
آذري: 1393/9/201:00:22،
20
28
من كه باور نميكنم سر كاريه
سعید: 1393/9/208:38:47،
43
22
الحمدلله ef7 سوارها اکثرا نسبت به پولی که میدن راضی هستن از ماشینشون...
دقت کنید نسبت به پولی که میدن؛ الان بعضیا میگن یعنی از سانتافه هم بهتره!!!
فریبرز : 1393/9/214:31:37،
25
20
من ef7 پایه گازسوز مدل مرداد 90 دارم بسیار خیلی عالیه تا حالا 120000 کیلومتر رفتم ماشین مسافرته رانندگی باهاش امن و کم خرجه ولی بنگاهی ها تبلیغ بد می کنند
در حد ماشین های اروپایی ایمنی دارد و هندلینگ راحت
با بنزین هم مصرف 6 لیتر در 100 کیلومتر دارد
مخزن گاز 14 کیلویی دارد و برای مسیر اصفهان - تهران
در مرتبه گاز تزریق می کنم کمتر از 14 هزار تومان
هر وقت با گاز بیاره اتومات می ره رو بنزین و از شتابش کم نمیاره خلاصه ماشین توپیه فروشی هم نیست
البته موتور کاملا آک آلمان هستش
در مورد مدلهای جدید ای اف هفت خیلی بد می گن
gh: 1393/9/215:28:32،
26
24
من ef7دوگانه مدل92دارم واقعاازش رازیم اون ایرادات مدل های قبلی رفع شده همین دیشب جاده فریمان به مشهدروبا190تاسرعت اونم باسوخت گازاومدم
برگ مو: 1393/9/114:02:09،
118
22
لابد مثل دنا یه ملیون بار رونمایی میشه. حالا کو تا تحویل بدند. اصلا گازوئیل یورو 4 هم مگه تولید میشه.
علي: 1393/9/116:12:29،
56
23
فراوون توليد ميشه تو سوييس امريكا المان و از ما بهترون به دست ماها نمي رسه
دیزلی: 1393/9/121:30:25،
45
21
اگه تو اروپا ماشین دیزل تولید میشه و حتی قیمتش بالاتر از همنوع بنزینیشه
1-گرون بودن بنزین
2-کیفیت بالا وبدون گوگرد گازوئیلاشونه

این بنظرتون جوک نیست که میان اتوبوسهای دیزلی رو گازسوز میکنن بعد ماشینهای بنزینی رو دیزلی!!!!!
كيان: 1393/9/114:02:29،
67
45
خدا به داد خريداراش برسه.
اينا عرضه ساخت موتور بنزينيشو نداشتن حالا رفتن تو خط گازوييل!!
کارا: 1393/9/116:05:47،
64
28
ساخت و طراحی ایران نمیگم محشره ولی آنقدرها که شما بدبین هستید نیست .
خوب طراحی میشه ، مهندسی هم خوب میشه ما کلا آدمهای باهوش و خلاق زیاد داریم اما ، اما و اما

کار که رسید به اجرا حسابی لنگ خواهیم زد . وجدان اگه باشه برای خودمون وجود داره ، خیلی راحت دروغ می گیم ، زیر آب همدیگه رو راحت می زنیم . انسان زیاد دیده می شه اما دریغ از انسانیت. همیشه بدنبال منافع خودمون هستیم کلا طبیعت و دنیا فقط در خدمت ما هستن و باید به ما سرویس بدهند.!!!!!

توهین نشه آمهایی مثل من این خصوصیات را دارند . با شما که می خونین نیستم.
ناشناس: 1393/9/217:43:17،
20
18
ايران‌خودروهم به عنوان بزرگ‌ترین شركت خودرو‌سازی ایران قصد ندارد بیش از این، از قافله عقب بماند!!!!
arman: 1393/9/114:02:38،
91
37
ايران‌خودروهم به عنوان بزرگ‌ترین شركت خودرو‌سازی ایران قصد ندارد بیش از این، از قافله عقب بماند
واقعا این جمله رو من تاثیر گذاشت ایران خودرو هنوز باروبندیلشو جمع نکرده چه برسه به اینکه بخواد قافله رو همراهی کنه (زهی خیال باطل)
سمند: 1393/9/212:38:19،
23
25
اگه از دوستان کسی EF7 جدید 93 خریده و استفاده کرده نظرش نسبت به قبلیا چیه؟ عیب و ایراداش رفع شده یا بیشتر شده؟
قبلی ها که ایراداشون تو سیم کشی و واشر سرسیلندر و ... زیاد بود الان چی؟ ممنون می شم راهنمائی کنید. مرسی
کیان: 1393/9/114:03:27،
72
18
عجب گشتاوری
اگه مث نیسان وانت بد در نیاد و با گازوییل بی کیفیت ایران جواب بده و خرجش خیلی زیاد تر نباشه به جرأت خودم مشتریشم
sk: 1393/9/114:05:40،
55
27
مشکل با تعویض موتور حل نمیشه! باید پلت فرم به روز بشه خسته شدیم از بس قیافه تکراری دیدیم... چرا خرج نمیکنن برای این موضوع چون فقط به فکر سود خودشون هستند؛ درواقع ما خیلی وقته تحریم داخلی هستیم!
ایمان: 1393/9/114:08:21،
71
29
ابنجا: همان كيفيت سواري، پايداري و فرمان‌پذيري خوب سمند در مانورها و سرعت‌هاي بالا را شاهد هستيم.
درمورد سوناتا در چند مطلب قبل گفتید:
چرا که با گذر سرعت از مرز 130 کیلومتر بر ساعت و ورود به پیچ‌های ملایم داخل جاده، نبود چسبندگی به وضوح حس می‌شود
کارشناستون کارمند ایرانخودرو نیستش؟!!!!!!!!!!!!

کاهو: 1393/9/116:37:05،
79
27
مطلب تبلیغاتی است :)
محسن: 1393/9/114:10:03،
56
30
ایران فرغون
برو این دام بر مرغ دگر نه
مردم گول نخواهند خورد
سمند دیزل 58 میلون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
علیرضا: 1393/9/115:23:43،
53
26
چرا جو میدی الکی قیمت اعلام میکنی داداش نخوندی نوشته نهایتاً 10 الی 20 درصد میاد رو قیمت مدل موتور بنزینیش

حالا 10 الی 20 درصد 30میلیون را بلد نیستی حساب کنی
خودشم: 1393/9/118:43:24،
34
22
10-20 درصد مال خارجیاس ما از این درصدا نداریم با شیب ملایم 50% قیمتش رو بالای ال 90 قرار میدن :)
ماشين شناس: 1393/9/114:10:30،
38
22
گل بود به سبزه نيز آراسته شد. با اين آلودگي هوا خدا بهمون رحم كنه دوستان ديگه تمام مشكلات خودرو حل شد.بريد حالشو ببريد.
sina: 1393/9/114:13:41،
47
24
باعث تاسفه که تازه به فکرتون افتاده از دیزل روی سواری استفاده کنید و از اون طرف جای تاسف برای مسئولین با استعداد و همه فن حریف و دکتر مملکت البته به صرف مدرک، که تا حالا اجازه ورود این نوع خودرو ها رو ندادن و الان هم دنبال انحصاری کردن هستن، نکته بعدی اینکه ایرانخودرو تمام اعداد و ارقامش مثل محمود جون می مونه!
متاسفم که جوونیم اینجا نابود شد
علی: 1393/9/114:15:49،
54
30
خر همونه فقط پالونشو عوض کردن
ماشین تولید داخل نمیخوایم واردات رو ازاد کنید
حسین 2: 1393/9/114:16:10،
34
26
پرایدم آرزو بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!><
ساشا: 1393/9/721:03:28،
19
21
احسنت
شاهین: 1393/9/114:16:15،
22
22
گل بود و به سبزه نیز آراسته شد...
وحید ص: 1393/9/114:16:24،
44
24
۱۲۲ اسب توان خیلی خوبیه واسه سمند اما از این مهندسان ویرانخودرو هیچوقت به درستی آبی گرم نمیشه. از ما گفتن.
عیب جو: 1393/9/114:17:45،
32
42
گازوییل بوی بد نمیده؟؟؟
اذیت نمیکنه؟
ابراهيم بوستاني: 1393/9/114:25:54،
54
23
خودروسازي ايران آينه اي از كل اقتصاد ايران است.
++++++++++
شهریار: 1393/9/114:29:40،
49
24
ایران جیب چقدر گرفتی تبلیغ لگن ایران خودرو کردی؟!!
شرمنده: 1393/9/115:01:16،
31
21
نا ملایمات روزگار سمند ، این خودرو ملی را هم گازوئیلی کرد!!!!!!!! این است خودروی ملی!!!!!
شناس: 1393/9/115:04:47،
39
24
همچین عکس سمند گذاشتین با ترمز دستی جو دادین انگار.....
یادش بخیر قدیما میگفتن : ما میگیم خر نمی خوایم ، پالون خر عوض میشه !!!
ایرانی اصل: 1393/9/115:58:55،
42
23
تمام دنیادارن خودروهای هیبریدی وسوخت هیدروژن وسایرسوختهای پایه بیوتولید میکنن مافعلاداریم یه ماشینی که نه پدرش مشخصه ونه مادرش گازوییلی میکنیم.حالا گیریم که تولید شد آخه پدر من اون کشورهایی که سواری دیزلی تولید میکنند یه مکانیسم اقتصادی دارن که هر پنج شش سال خودرو راعوض میکنند اینجااگه سواریها دیزلی بشه دیگه فاتحه هوای تمام شهرها خوانده میشه وخیلی حرفای دیگر....
میثم: 1393/9/116:09:11،
20
25
مقاله رو کی نوشته؟!
رامین: 1393/9/116:30:53،
25
22
خجالت نمیکشه ایران خودرو بجای طراحی بدنه بروز رسانی اتومبیل موتور فلان ماشین میزاره رو این واون ماشین بعد هم با افتخار میگه سمند گازوییل سوز به بازار اومد واقعا ملت لیا قتشون به این ماشین هاست خلایق هر چه لایق
ارسلان: 1393/9/117:51:24،
26
31
آقا اینو از من بشنوید، اگه سمند دیزلی ب بازار اومد حتما حتما بخرید چون بر خلاف کشورای خارجی هر نوع خودروی جدید ک تولید میشه زودتر باید تا مدلای بعدی رو گند نزنن بهش!
اینو خیلی شنیدین که میگن تو خارج هر مدل جدیدی که از ماشینا به بازار میاد مردمشون اول صبر میکنن تا بعد از فروش چندین دستگاه عیب و نقصاش پیدا شه تا بعد که کارخانه اونها رو اصلاح کرد بخرن، ولی تو ایران باید ماشینای جدید رو همون سالی که عرضه میشن خرید!!!! والا میشه یه چیزی مثه سمند ef7 اولی در مقایسه با الان که میگن موتوراشون چینی شده! یا 206 یا ال نود یا و.... حالا این قضیه در مورد دیزلی هم صدق میکنه.
فری: 1393/9/119:45:49،
29
20
مرگ دست خداست اما پراید وسیله است.....
امیر حسین: 1393/9/120:04:03،
28
24
برسی رو عشق است !
احتمالا تایپیست ایران جیب هم از ایران خودرو بوده!!!
هادی: 1393/9/120:14:27،
26
18

چه خوبه که باب بشه این اقایون با این همه نقطه نظرات پیچیده اول به لحاظ سواد و تخصص وتجربیات و....خودشون رو معرفی بفرمایند تا تا نظرات اساس از بی اساس تفکیک بشه.اگه المان وغیره هم اینجوری مهندسینشون رو تشویق میکردند حالا این نبودن که هستن...
ارشد مکانیک: 1393/9/120:52:12،
24
20
راستی پراید دیزلی فقط نداریم
بعده سمند اونم دیزلی کنید
محمد: 1393/9/121:43:43،
27
24
موتور خیلی شلوغ و در هم بر همی داره که کار سرویس رو خیلی مشکل میکنه
milad: 1393/9/121:46:32،
30
31
طرف میاد خودرو برقی میسازه تابه طبیعت اسیبی نرسه بعداینامیان چی میسازن
دل و جیگر: 1393/9/123:18:27،
23
21
این موتور چرا دل و جیگرش بیرونه؟
محمد: 1393/9/218:20:21،
24
26
اين موتور هنوز به مرحله توليد نرسيده و آزمايشي است.
عمو شهرام: 1393/9/212:54:32،
21
16
چه شود؟!!!!!
محمد: 1393/9/516:39:58،
19
20
این بحث ها را ول کنید از کارشناسان یه جواب میخوام یه 405 صفر خریدم هر وقت ترمز میکنم کل چراغها و امپرها روشن میشه تا بحال هم نتونستیم درست کنیم از تبریز
ناشناس: 1393/9/600:02:07،
25
15
1600 بار؟ 1600 بار؟
مهدی : 1393/10/1015:48:46،
14
15
ببینید سواری دیزلی گازءیل سوپر میخاد نه معمولی اونم در ایران نداریم
مرتضی : 1393/11/1400:42:42،
17
12
خیلی زودتر از اینها باید به فکر ساخت سواری دیزلی بودیم.

اميرحسين: 1395/5/2616:31:27،
17
4
با سلام، خودم هيونداى توسان دارم و لزا اهل تعريف بيخودى از ماشيناى ايرانى نيستم، خانومم ٢٠٦ داره، خودمم تو استاندارى سوار اكثر ماشينا شدم، سمند با موتور ملى بهترين انتخاب در بين ماشيناى زير ٥٠ تومنه، رانندمون تو سربالايى باهاش تمام ماشينارو خفت ميكنه.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل