کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طلا و ارز به كدام سمت می رود؟


کد خبر : ۸۱۷۵پنجشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۹:۲۹۲۴۸۶ بازدید

سياست تك‌نرخي شدن تنها دغدغه اين روزهاي بانك مركزي در رابطه با بازار ارز كشور است. بعد از محقق نشدن اين امر از سال گذشته تاكنون ...
طلا و ارز به كدام سمت می رود؟طلا و ارز به كدام سمت می رود؟

سياست تك‌نرخي شدن تنها دغدغه اين روزهاي بانك مركزي در رابطه با بازار ارز كشور است. بعد از محقق نشدن اين امر از سال گذشته تاكنون رييس بانك مركزي و معاون اول رييس‌جمهور اجراي آن را به سال 94 موكول كرد.

سيف در اظهارنظرهاي خود در اين رابطه گفته بود، زمينه‌ها تا پايان سال فراهم مي‌شود تا بتوانيم سال آينده مديريت ارزي شناور را احيا كنيم. آمارها نشان مي‌دهد، خلاف روند نيمه اول سال 93 در ماه‌هاي اخير بانك مركزي نتوانسته هموار‌سازي اين راه را تداوم بخشد. در اوايل مرداد شكاف ارزي توانست نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خود به نصف كاهش پيدا كند. اين خبر تا حد زيادي توانست تحليلگران را اميدوار به سياست‌هاي اجرايي بانك مركزي كند. با اين حال مي‌توان گفت دست‌اندازهاي تك نرخي شدن ارز از هفتم شهريور و با خبر دورجديد تحريم‌هاي امريكا عليه ايران آغاز شد.

دلار در آن ماه در بالاترين نرخ به 3280 تومان نيز رسيد كه باعث شد اختلاف با نرخ ارز مرجع به 526 تومان برسد. اين اختلاف نرخ كه نسبت به ماه گذشته‌اش به يكباره 66 تومان افزايش يافته بود در ماه‌هاي بعد روند افزايشي خود را ادامه داد تا در روزهاي گذشته به 581 تومان رسيد.

بانك مركزي كه نرخ ارز مرجع را از نرخ مصوب دولت نيز بالاتر برده بود در ماه‌هاي گذشته روند صعودي آرامي را پش سر گذاشت به‌طوري كه از اول مهر تاكنون فقط 14 تومان افزايش داشته از سوي ديگر دلار نقدي با روند صعودي چشمگيرش حدود 75 تومان افزايش داشته است.بر همين اساس درچهارمين روز هفته بانك مركزي، نرخ رسمي دلار را بيش از 3 تومان افزايش داد. روز سه‌شنبه اين نهاد نرخ رسمي دلار را 26 هزار و 791 ريال اعلام كرد كه افزايشي 35 ريالي نسبت به روز پيشين داشت. با اين جهش قيمتي، نرخ دلار مبادله‌يي در 10 روزگذشته مجموعا 7 تومان بالا رفت و در آستانه 2680 تومان قرارگرفت.

به‌طوركلي كارشناسان علل مختلفي را در رابطه با اختلال در روند تك نرخي شدن ارز بيان كرده‌اند كه عمده‌ترين نظر‌ها معطوف به مذاكرات هسته‌يي ايران با كشور‌هاي غربي است. با شروع مذاكرات مسقط بسياري اميدوار به نتايج اين مذاكرات روند بازار ارز كشور را نزولي پيش‌بيني مي‌كردند. اما تمديد مذاكرات باعث شد بار ديگر بازار به‌حالت انتظار فرو رود.

با وجود اينكه دلار به‌خوبي توانسته سطح جديد 3250 تومان را حفظ كند اما در روزهاي گذشته و با نزديكي به دورنهايي مذاكرات (3 آذر) درحالت انتظار به‌سر مي‌برد. همين انتظار‌ها باعث شده كه از اول هفته كنوني تا سه‌شنبه دلار بدون تغيير قيمت روي نرخ 3248 تومان بماند.همچنين سه‌شنبه دلار در نخستين حركت خود با افزايش به 3262 تومان رسيد كه اين روند صعودي ادامه پيدا نكرد و روز چهارشنبه بار ديگر به 3250 تومان برگشت.

بازار سكه ايران روز‌هاي نا‌آرامي را پشت‌سر مي‌گذارد شايد بسياري در يك‌سال گذشته تصور نزول قيمتي اين‌چنين را براي اين بازار تصور نمي‌كردند. نزولي كه مي‌توان گفت باعث شد تا در يك‌سال اخير دلار در زير قيمت يك‌ميليون تومان آرام بگيرد. روند ثبات در بازار سكه در شش‌ماهه اخير به‌گونه‌يي بوده است كه نوار 950هزار توماني را مي‌توان مرز حساس اين سكه گرانبها بيان كرد.با كاهش چشمگير طلاي جهاني كه از شهريور شدت گرفت سكه ديگر نتوانست به مرز 950هزار تومان برگردد. نوسانات بيش از اندازه در اين بازار تا حدي بود كه معامله‌گران اين بازار را

دچار سردرگمي كرد. اما از سوي ديگر دلار در بازار داخلي نيز توانست در ماه‌هاي اخير بازار طلا در ايران را تحت تاثير قرار دهد. انعكاس انتظارات در بازار ارز، معاملات بازار سكه را تحت تاثير قرار داد. معامله‌گران بازار سبزه‌ميدان اظهار دارند كه ميزان معاملات نسبت به زمان مشابه در سال گذشته كاهش داشته است. معامله‌گران به‌دنبال قيمتي هستند كه بر‌اساس آن بازار بتواند سود‌دهي مناسبي را به‌همراه داشته باشد. با‌توجه به كاهش قيمت طلاي جهاني سكه توانست در پايين‌ترين قيمت نسبت به 9ماه گذشته به 998هزار تومان رسيد كه در ادامه با افزايش ارزش دلار در ايران نتوانست ثبات چنداني در اين قيمت داشته باشد. بر همين اساس تمام‌سكه، هفته را با قيمت 904هزار تومان آغاز كرد. يك‌شنبه و همزمان با افزايش قيمت جهاني طلا، تمام‌سكه نيز نسبت به اين رخداد بي‌تحرك ننشست و با رشد 12هزار توماني موضع‌گيري خود را رسمي كرد تا پس از 10روز كه روي محور كاهشي بود بار ديگر ورق برگردد و افزايش قيمت را آغاز كند، اين در‌حالي بود كه تمام‌سكه 14آبان و با افت بيش از حد جهاني طلا محور كاهش را برگزيده بود. سكه در يك‌شنبه با ضريب رشد 1.33درصدي به قيمت 916هزار تومان در بازار معامله شد. دوشنبه با قيمت 915هزار تومان همچنين در روز سه‌شنبه با واكنش افزايشي نسبت به كاهش شاخص دلار و افزايش قيمت جهاني طلا رشد دو‌هزار‌توماني را در پرونده خود قرار داد.

روز گذشته نيز قيمت قبلي خود را حفظ كرد و بدون تغيير باقي ماند. هر گرم طلاي 18عيار روز گذشته به قيمت 94هزار‌و300 در بازار داد‌وستد شد. آمار و ارقام حاكي از آن‌است كه تمام‌سكه پرونده هفتگي را با رشد 13هزار توماني بسته است.

و نيم‌سكه و ربع‌سكه هركدام به‌ترتيب با افزايش چهارهزار توماني و بدون تغيير هفته را سپري كرده‌اند.روز گذشته نيم‌ سكه و ربع‌سكه به‌ترتيب 461 و 263هزار تومان در بازار داد‌وستد شدند. طلاي جهاني روز گذشته سطح قيمتي 1200دلار را رها كرد تا محور افزايشي خود كه سه‌شنبه با خبر‌هاي منفي حول محور شاخص دلار به گوش رسيده بود را رها كند و بار ديگر رمق خود را از دست دهد.

در روز سه‌شنبه انتشار آمارهاي بهبود يافته اقتصادي در آلمان تاثير زيادي بر افت ارزش دلار در برابر يورو و افزايش قيمت طلا داشته است. با اينكه قيمت طلا شب سه‌شنبه تحت تاثير كاهش ارزش دلار و رشد تقاضاي فيزيكي در بازارهاي بين‌المللي به بالاترين سطح خود در 3هفته اخير رسيده بود اما روزگذشته بار ديگر با كاهش روبه‌رو شده و به سطح 1180دلار بازگشت.همچنين ارزش دلار در برابر سبد ارزهاي معتبر بين‌المللي در روز سه‌شنبه با كاهش روبه‌رو شد اين درحالي است كه با سقوط شاخص سهام در بازارهاي ژاپن و اعلام كاهش نرخ سود سپرده در آن كشور ارزش ين ژاپن به پايين‌ترين سطح خود در برابر دلار در 7سال اخير رسيد.

به گزارش طلا به نقل از رويترز، قيمت هر اونس طلا روز گذشته با 0.4 درصد كاهش به كمتر از 1194 دلار رسيده است. همچنين طلا روز سه‌شنبه به بيش از 1204 دلار در هر اونس رسيد كه اين رقم بالاترين ركورد در 3هفته اخير بوده است.اين درحالي است كه كارشناسان مهم‌ترين عامل نوسانات قيمت طلا را شاخص دلار مي‌دانند. روز سه‌شنبه زماني كه طلا سطح 1100 دلاري را شكست و وارد سطح 1200 دلاري شد بسياري از فعالان عرصه بازار طلا ابراز اميدواري كردند. درصورتي كه طلا بتواند سطح  قيمتي 1200 دلاري را حفظ كند، مي‌توان نسبت به افزايش بيشتر قيمت اين فلز زرد اميدوار بود اما طلا قادر به حفظ كانال 1200 دلاري نشد و مجددا عقبگرد قيمتي را برگزيد. روزگذشته همچنين با كاهش مجدد قيمت طلا اخبار حول محور اين بازار روند پيش‌بيني‌هاي منفي را منتشر كرد. بسياري از پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است اگر طلا نتواند روند صعودي خود را حفظ كند و تحت تاثير عوامل مختلفي ازجمله افزايش ارزش دلار قرار بگيرد و با كاهش روبه‌رو شود به‌زودي به سطح 1100 دلاري خواهد رسيد. قبل‌تر از اين روز دوشنبه پيش‌بيني‌ها نيز با بيان اينكه چشم‌انداز بلندمدت قيمت طلا تحت تاثير ارزش دلار خواهد بود، خبر از كاهش بيشتر قيمت در طولاني مدت داده بودند. كارشناسان و معامله‌گران بازار معتقدند در شرايط كنوني ديگر طلاي جهاني درحالت انتظار براي انتشار متن مذاكرات نشست اخير فدرال رزرو امريكا نيز به‌سر مي‌برد.  بسياري از تحليلگران بر اين باورند درصورتي كه قيمت طلا بتواند سطح مقاومتي 1203 دلاري را بشكند، احتمال افزايش قيمت تا 1247 دلار در هر اونس نيز وجود دارد.

نرخ بيكاري، شاخص قيمت مسكن و نرخ بهره پارامترهايي است كه بر اساس آن ارزش دلار در بازار‌هاي جهاني مشخص مي‌شود. طلا در بازارهاي جهاني وابستگي شديدي به روند ارزش دلار ايالات متحده دارد. در ماه‌هاي گذشته و با افزايش ارزش اين ارز در برابر ارزهاي معتبر جهان، بازار نفت و طلا بود كه تحت تاثير قرارگرفت و با كاهش بسيار چشمگيري روبه‌رو شد. از شهريور و با اتخاذ تصميمات جديد جنت يلن در بانك مركزي امريكا ارزش دلار بيش از گذشته افزايش يافت. در روز 28 و 29شهريور برابر با 17 و 18آگوست، نشست مهم فدرال رزرو پس از 2روز تصميماتي را اتخاذ كرد كه به آسيب‌پذيري قيمت طلاي جهاني منجر شد. جنت يلن، رييس نشست فدرال رزرو از اعلام تعهد مقام‌هاي فدرال رزرو براي حفظ نرخ بهره نزديك به صفر خبر داد و باعث افزايش ارزش برابري دلار در برابر ارز‌هاي ديگر شد. بر همين اساس در آن روز ارزش يورو به كمترين ميزان در ۱۴ماه گذشته نسبت به دلار رسيد.

اين روند ادامه پيدا كرد تا در دهم مهر شاخص ارزش دلار با رشد 6.4 درصدي مواجه شد. همچنين ارزش دلار در برابر سبدي از ارزهاي معتبر بين‌المللي كه از آن به نرخ برابري دلار ياد مي‌شود به بالاترين حد خود در 4 سال اخير رسيد. دلار كه توانسته بود با سياست‌هاي اصلاح شده در برابر ارز‌هاي مهم جهان عرض اندام كند، اقتصاد ژاپن را نيز به‌عنوان سومين اقتصاد مهم جهان تحت تاثير قرار داد. نرخ برابري دلار در مقابل ين ژاپن به 109.9 رسيد كه در آن تاريخ بالاترين حد طي 6 سال گذشته به‌شمار مي‌رفت همچنين نرخ برابري دلار در مقابل يورو به 1.26 رسيد كه اين نرخ نيز بالاترين حد خود در 22 ماه اخير بود.

اما مهم‌ترين خبر در روزهاي گذشته ارزهاي دنيا مربوط به دهم آبان بود. فدرال رزرو امريكا در پايان نشست دو روزه خود تصميم گرفت تا اجراي محرك پولي را به‌طور كامل متوقف و نرخ بهره را در سطح كنوني بدون تغيير حفظ كند. بانك مركزي امريكا ضمن اشاره به بهبود اوضاع بازار كار و اشتغال و با توجه به آمار تصميم به اين عمل گرفت. فروش اوراق قرضه كه آخرين روز فعاليت آن 31 اكتبر در نظر گرفته شده بود با تمديد مجدد همراه نشد و تا اواسط 2015 به تعويق افتاد.درحال حاضر دلار در بالاترين سطح طي 6 ساله گذشته در برابر ين ژاپن قرار دارد و بيشترين ارزش را در برابر يورو اروپا طي چهار سال گذشته تجربه مي‌كند. در ماه‌هاي اخير بالا رفتن ارزش دلار امريكا كه معاملات فلزات ارزشمند بر اساس آن انجام مي‌گيرد براي خريداراني كه ارز‌هاي محلي خود را نمي‌توانند استفاده كنند بسيار گران تمام شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها