کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

نگاهی به شعار تبلیغاتی شرکتهای خودروسازی ایران

کدخبر:۸۱۱۰دوشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶:۲۵۶۲۳۹ بازدید

فقط دو خودروساز بزرگ در ایران هستند که صاحب برند بوده و محصولاتی را با برند خودشان تولید می‌کنند، اولی ايران‌خودرو و دومی سایپاست. ايران‌خودرو در دهه 70 با تولید سمند اولین خودروی ...

ايران خودرو 

nzb2f0ghylzpgjuhdnh.jpg

فقط دو خودروساز بزرگ در ایران هستند که صاحب برند بوده و محصولاتی را با برند خودشان تولید می‌کنند، اولی ايران‌خودرو و دومی سایپاست. ايران‌خودرو در دهه 70 با تولید سمند اولین خودروی ملی را تولید کرد. آن موقع شعار تبلیغاتی (خودروی ملی افتخار ملی) در کمپین‌های تبلیغاتی این خودرو خودنمایی کرد.

این شعار تبلیغاتی در مورد سمند بر سر زبان‌ها بود، تا این که در اواخردهه 80 شمسی شعار جدیدی در کمپین‌های تبلیغاتی این شرکت معرفیشد: راه تو را می‌خواند... ايران‌خودرو. ايران‌خودرو حتی نسخه‌های انگلیسی ( Roads Await You ) و عربی ( الن الطریق تدعوک ) این شعار را برای بازارهایخارجی خود طراحی کرد.این اولین بار بود که یک شرکت ایرانی صاحب برند، علاوه بر بازارهای داخلی،برای بازارهای خارجی خود صاحب شعاری تبلیغاتی می‌شد. محتوا و پیام این شعارو نسخه‌های خارجی آن بیانگر این بود که فرایندی علمی و روشمند در بزرگ‌ترینخودروساز کشور برای انتخابش انجام گرفته است.

این شعار مضمونی شعرگونه ( جاده صدا می‌زند از دور قدم‌های تو را – سهراب سپهری ) و صمیمی دارد. با این حال شعار تبلیغاتی مذکور فاقد اصول رایج درشعارهای تبلیغاتی کنونی برندها از جمله ایجاد تمایز و معطوف به هدف بودن است.اما این شعار اصل خطاب قرار دادن و صمیمیت را به طور موثری در خود دارد.ضمیر اشاره دوم شخص »تو«، بر اصل خطاب قرار دادن مخاطب تاکید کردهو مفهوم خواندن و دعوت کردن هم اصل صمیمیت با مخاطب را برجسته می‌کند.شعار تبلیغاتی ايران‌خودرو همچنین فاقد هر نوع ادعای بزرگ و بی‌اساس است.بنابراین خیلی سریع در جامعه مورد پذیرش قرار گرفت و حتی توسط برخی ازنهادهای دیگر از جمله پلیس راه به صورت غیررسمی مورد استفاده شد.اوایل دهه 90 با آمدن مدیریت جدید به ايران‌خودرو، شعار تبلیغاتی ايران‌خودرو درکمپین‌های تبلیغاتی کم‌تر دیده شد. اما به نظر می‌رسد که ايران‌خودرو اخیرا تصمیمگرفته است که این شعار تبلیغاتی را بار دیگر زنده کرده و در کمپین‌های خود مورد بهره‌برداری قرار دهد.

رامک خودرو

tp5p5w6voa116iuxan16.jpg

یکی از خودروسازان ( فاقد برند ) که اخیرا در فعالیت‌های خود، از یک شعار تبلیغاتی خاص استفاده می‌کند، شرکت رامک خودرو است.این طور به نظر می‌رسد که گروه صنعتی رامک خودرو بعد ازمعرفی و فروش موفق خودروی نیواکتیون از شرکت سانگ یانگکره جنوبی در کمپین تبلیغاتی ( هزار راه نرفته ) که سال گذشتهانجام شد این بار به دنبال فروش خودروی کوراندو ازهمانخودروساز است البته با پوششی گسترده‌تر و همراه با تبلیغات تلویزیونی.شعار تبلیغاتی این شرکت در واقع به نوعی با خودروهای موردتبلیغ ( مدل‌های اس‌یو‌وی یا شاسی‌بلند ) هم‌خوانی دارد. در واقعمشخصه این خودروها توانایی حرکت در جاده‌های سنگلاخی است. مسیری که توسط خودرو‌های سدان ( یا سواری ) قابلپیمایش نیست. صرف نظر این که عبارت مذکور عنوان برنامه‌ایتلویزیونی و کتابی با همین عنوان است، اما صنعت ادبی جادویمجاورت را در خود دارد. این صنعت در واقع مفهومی در ادبیاتفارسی است که بر اساس آن یک حرف خاص در عبارت یاجمله‌ای تکرار شده و موجب زیبایی کلامی آن می‌شود. در عبارت ( هزار راه نرفته ) نیز حرف »ر« چندبار تکرار شده وعلاوه برالقای حسی خاص، ضریب به‌خاطرسپاری این عبارت را افزایش می‌دهد.به علاوه این شعار نیز مانند شعار تبلیغاتی ايران‌خودرو، دارایکلمه راه است و مسیر و جاده را فرایاد می‌آورد. با وجودی کهاین شعار خوب به دل می‌نشیند، اما شواهد نشان می‌دهند که دربرنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت رامک خودرو و همچنین شیوه تبلیغاتی این شرکت برای ارتقای برند یا معرفی محصولاتشنسبت به دوره‌های پیشین تغییر محسوسی ایجاد نشده است.

سایپا

gjbgmz4xvpjvi1r8ezt.jpg

سایپا از ايران‌خودرو جوان‌تر است و با وجودی که خودروی پراید  (فورد فیستای قدیم ) را در اواخر دهه 80 شمسی با نشان خود تولید می‌کرد، اما بالاخره در سال 1390 با معرفی خودروی تیبا رسما به جرگه خودروسازانصاحب برند پیوست. این خودروساز در ابتدا شعار تبلیغاتی دو کلمه‌ای »سایپامطمئن« ( بدون گذاشتن ويرگول و مكث ) را برای خود برگزید. دومینشرکت خودروسازی ایران ( از نظر حجم و ارزش ریالی ) تلاش داشت بااستفاده از کلمه » مطمئن « خود را متمایز کند. اما در این دوره وضعیت در صنعت خودرو کمی در حال تغییر بود و خودروسازان حجم تولیدشان را افزایش داده بودند. همچنین تولید پیکان از سوی ايران‌خودرو متوقف و پراید به محصول اصلی سایپا تبدیل شد.

با توجه به این که در كشور ما مردم بعضا انتظاري كه ازکیفیت محصولات خودرویی دارند بالاتر از ساير كالاها مثل مواد غذايي و حتي كالاهاي بادوام مثل لوازم خانگي است، بنابراین مانور دادن روی مباحثی نظیر کیفیت بهنوعی، برداشتن سنگ بزرگ تلقی و به ضدتبلیغ تبدیل می‌شود.این وضعیت باعث شد تا سایپا در سال 1392 شعار تبلیغاتی جدیدی را طراحی کند: سایپا، در اندیشه‌ای متفاوت. این بارهم با انتخاب واژه» متفاوت « تلاش شد تا اصل متمایز شدن در شعار تبلیغاتی مورد تاکید قرارگیرد.هر چند که متمایز بودن در شعار فقط کافی نیست و مشتریان بایداین مفهوم را احساس کنند، با این حال این شعار نشان‌دهنده آگاهی سایپا ازماهیت شعار تبلیغاتی و تمرکز بر اصل » متمایز شدن « در شعار تبلیغاتی است؛ اصلی که به نظر می‌رسد گروه صنعتی سایپا آن را خوب درک کرده است.اما با وجود استفاده سایپا از شعار تبلیغاتی جدید در کمپین‌های تبلیغاتی،هنوز بسیاری شعار تبلیغاتی پیشین این خودروساز یعنی » سایپا مطمئن « را در ذهن دارند. این شعار که بارها در کمپین‌های تبلیغاتی دهه 80 این شرکتخودروسازی تکرار می‌شد، برای بسیاری از سوی یک خودروساز تازگیداشت، بنابراین خیلی زود در اذهان حک شد و به راحتی زدوده نخواهد شد.

پارس خودرو

3etqghmj8k8amw6q27t.jpg

یکی دیگر از خودروسازان بزرگ کشورمان پارس خودرو است. اینشرکت در واقع اولین خودروساز در ایران محسوب می‌شود. شرکت پارسخودرو در سال ۱۳۳۵ به عنوان یک شرکت تولیدی و بازرگانی در زمینـهخودروهای جیپ فعالیت خود را آغاز و از آن دوران تاکنون به تولیدو مونتاژانواع خودروهای سواری و دو دیفرانسیل در ایران اقدام کرده و سپس با نام»جنرال موتورز ايران« فعاليت داشته است. بنابراین این شرکت را نمی‌توانخودروساز خواند زیرا فاقد برندمختص به خود است. این شرکت البته بعدها در زمره خودروسازان تحت هولدینگ گروه سایپا قرار گرفت.

با این حال پارس خودروهم صاحب یک شعار تبلیغاتی است. اینخودروساز در ابتدا شعار تبلیغاتی » همراهی خوب برای تمام زندگی « را اختیار کرد. کم‌تر شعار تبلیغاتی در ایران را می‌توان یافت که بااستانداردهای رایج و موثر در شعار تبلیغاتی برند منطبق باشد. حس صمیمیت و همچنین سادگی در این شعار تا حدودی رعایت شده است.هرچند که شعار مزبور کمی طولانی است، اما فاقد هر نوع ادعایی استکه قادر به اثبات آن نباشد.هرچند که مانور تبلیغاتی زیادی روی این شعار تبلیغاتی انجام نشد،اما سال‌ها به عنوان شعار تبلیغاتی پارس خودرو مورد استفاده قرار گرفت.پس از گذر صنعت خودرو ایران از دوره تولید پرحجم ) کمیت ( و افزایش انتقادها در زمینه کیفیت محصولات خودرویی در ایران طی سال‌های اخیر،پارس‌خودرو تصمیم گرفت تا تلاش خود برای تولید محصولات باکیفیت را دست کم در شعار تبلیغاتیش بازتاب دهد. بنابراین سال گذشته شعار تبلیغاتی» پارس خودرو، پیشرو در کیفیت « را برگزید. با وجودی که این شعار انعکاس‌ دهنده دغدغه امروز خریداران‌خودرو ( کیفیت ) است، اما به نظر می‌رسد که شعار مذکور بیش‌تر بازتاب‌دهنده هدفی است که شرکت پارس‌خودرو به دنبال دست‌یابی به آن است تا واقعیت حاضر. اگرچه برخی از محصولات این شرکت نظیر تندر ( یا لوگان) دارای کیفیت بالایی هستند، اما این خودروساز فاقد برند تحت مالکیت خود بوده و در کیفیت ، بیش‌تر چشم به همکاری با شرکای خارجی خود از جمله نیسان و رنو دوخته است.

کرمان موتور


z33i0l5qgne2ea37gw57.jpg


کرمان‌موتور نیز از جمله خودروسازانی است که محصولی با برند خود تولید نکرده و صرفا به مونتاژ محصولات برندهای خارجی می‌پردازد. این شرکت پس از تاسیسش در اوایل دهه 70 شمسی، فعالیت خود را با همکاری با شرکت دوو کره جنوبی آغاز کرد. در طی این دهه کرمان‌موتور فروش خوبی داشت؛ با این حال هیچ یک از محصولاتی که روانه بازار کرد، شعار تبلیغاتی نداشتند. با افزایش فشار تحریم‌های خارجی علیه صنعت خودرو و قطع همکاری با دوو، رفته‌رفته مسیر این شرکت در سرمایه‌گذاری و همکاری خارجی نیز تغییر کرد. 

تاسیس شرکت‌های زیرمجموعه راین خودرو، بم خودرو و مدیران‌خودرو، نتیجه این تغییر سیاست بود. در میان شرکای خارجی‌ای که کرمان‌موتور برای همکاری در دستور کار داشت، مذاکره با شرکت لیفان به ثمر نشست و در نهایت محصولات این شرکت چینی توسط کرمان‌موتور وارد بازار ایران شدند. در رویکرد جدید کرمان‌موتور البته مدل‌های جدید صاحب یک شعار تبلیغاتی بودند:  راهی جدید،همراهی جدید. به نظر می‌رسد که شرکت کرمان‌خودرو در این شعار تلاش دارد تا بر رویکرد جدید خود تاکید کند. تکرار کلمه »جدید« در این شعار به نوعی اشاره به همین رویکرد داشته و در عین حال بیانگر ورود محصولاتی متفاوت به بازار است. همچنین کرمان‌موتور در شعار محصولات جدید خود، از صنعت ادبی جادوی مجاورت بهره برده و کلمه »راه« را نیز تکرار کرده است. ضمن این که دو کلمه »راهی« و »همراهی« با هم هم‌قافیه بوده و شعار تبلیغاتی مذکور را واجد یک وزن شعرگونه کرده‌اند.از سوی دیگر، استفاده از مفهومی همراهی در این شعار به نوعی به مفهوم صمیمیت و نزدیکی با مخاطب اشاره دارد.همچنین استفاده از کلمه راه در واقع نوعی حرکت در مسیری است که ايران‌خودرو با شعار تبلیغاتی خود در آن پا گذاشته است.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

امین: 1393/8/2610:32:43،
74
11
آقا شما اینجوری فکر می کنی! بعید می دونم پشت سر این شعارها خیلی فکری هم باشه! همینجوری یه چیزی گفتند. تو این جور موارد یاد چگونگی شکل گرفتن نام هلدینگ "سورینت" می افتم!
jalil: 1393/8/2610:48:46،
196
11
شعار سایپا باید {{ دنیا مزرعه آخرت است }} باشه
سایپا بخر آخرت نزدیکه
الی: 1393/8/2611:00:23،
27
78
سایپا111

مشکی ++++

سفید -------
kajal: 1393/8/2611:04:00،
19
60
راه تو را ميخواهد تندر 90
ایمان: 1393/8/2611:09:34،
95
14
شعار همشون یکیه
فرغون می سازیم و می فروشیم!
پیمان: 1393/8/2611:16:39،
54
10
شعار سایپا مطمئن تو مهره‌ی کمرم!
در پاسخ به الي: 1393/8/2614:32:51،
86
29
111 فقط آبي كاربني متاليك
df: 1393/8/2619:34:57،
41
11
ایران خودرو: عزرائیل در راه تو را می خواند
برای سایپا عزرائیل اصلا لازم نیست خود را به زحمت بیاندازد
محمد: 1393/8/2620:48:01،
31
24
پیشنهاد میکنم شعارشونو واقعی تر کنند:
ازراییل تو را میخواند....ویران خودرو
سایپا در اندیشه مرگی متفاوت
و...
حسین داور: 1393/8/2610:41:49،
13
14
شعار تبلیغاتی ايران‌خودرو درکمپین‌های تبلیغاتی کم‌تر دیده شده و به نظر می‌رسد که سایپا اخیرا تصمیم گرفته است که این شعار تبلیغاتی را بار دیگر زنده کرده و در کمپین‌های خود مورد بهره‌برداری قرار دهد.اما واقعا چرا؟
چین: 1393/8/2610:48:08،
24
10
همشون دست به دامن چین هستن به 3 ماه خودروهاشون تو تعمیرگاه کجا را رو نرفتی جاده رو رو مردم رد کردین بستون نیست خودرو با شیب ملایم واسه بدبخت کردن بیشتر ایران با این همه ذخایر غارت شده به دست عده خاص
سایپا: 1393/8/2610:49:01،
82
13
با پراید ابدی شوید
محمد: 1393/8/2610:49:35،
74
14
مرگ حق است پراید وسیله
ایرانی : 1393/8/2610:52:57،
20
9
البته شعار ، محرکی است برای رسیدن به اهداف بلند مدت . ولی در این کشور ...
سام: 1393/8/2610:54:43،
32
24
دوو خودرو خانواده
آرمین: 1393/8/2612:37:32،
11
15
راهی جدید،همراهی جدید با جکی جدید
www.ss.: 1393/8/2612:53:28،
59
10
شعار خودروسازان ایران

(( تا ما هستیم داعش فکر شما نیست ))
رضا: 1393/8/2613:48:47،
21
14
ایرانجیب، پراید فورد فیستای قدیم نیست، فورد فستیوای(ford festiva) قدیمه، فیستا(fiesta) مدل دیگری از فورده.
منفی چرا؟
حرفه ای: 1393/8/2614:16:43،
28
7
شعار ایران خودرو:
با فرغون های ما تعمیر گاه تو را هر روز میخواند.ش
alex: 1393/8/2614:31:32،
23
11
من كه اون زمان شعار كرمان موتور دقيقا يادمه: "دوو اتوموبيل خانواده" ولي نويسنده مقاله گفته شعار نداشتن!
يادش بخير همون سالها يه سيلو خريدم 5 سال هم داشتمش واقعا براي زمان خودش ماشين خوب و به روزي بود نه مثل الان كه هر چي از اين به اطلاح خودرو سازا ميخري لااقل 10 سال از بقيه دنيا عقبي!
حامد: 1393/8/2614:55:54،
31
10
سمند بخر''''''' باقالی ببر
حامد: 1393/8/2614:58:56،
30
10
راسته میگن سمند سخنگو اگه خانم باشه پنجاه هزار تومان گرونتر از سخنگو مرد هست?????
مردم: 1393/8/2619:02:08،
16
10
همیشه دم از جلسه و اصلاح و عدالت و ....هست اما چیزی که به هیچ عنوان وجود ندارد همین هاست . وقتی بخواهند چیزی را انجام دهند یکماهه انجامش میدن مثل قانون امر به معروف . اما ده ها ساله که بازار خودرو مردم رو به ستوه اورده و هیچ کاری نشده . این نشان از اینه که با تمام تبلیغات این شرایط مردم آزار کنونی به نفع کسانی هست و قرار هم نیست درست شه. جالبه در مملکتی خودرو تولید میشه و نمایندگی اون خودرو هم در همه شهرها هست . اما وقتی میخوای اونو بخری باید بری بنگاه و 5 میلیون بیشتر پول بدی اونم واسه ماشینی که مفت نمیارزه . چرا ؟ چرا بنگاه ؟ اگر تولیدی هست چرا در نمایندگی به فروش نمیرسه ؟ این سودها کجا میره ؟ بازار هم که کاملا انحصازی که اگر نبود والله از هر هزار نفر یک نفر هم خودرو داخلی نمیخرید .
آرمین: 1393/8/2619:35:26،
21
9
همش شعار، همش حرف، همش وعده. مملکت فقط شده همینا. کاش یه ذره هم به عمل فکر میکردیم.
حسن: 1393/8/2620:17:12،
21
10
به نظرم خبر از اولایراد داره کدوم خودروساز؟ مگه خودروساز داریم!؟ مونتاژ کننده هستن همشون تمام پلتفرم ها کپی برداری شدن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما