کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

ايران به قطع همكاری ترانزيتی نمي‌انديشد

کدخبر:۸۱۰۰دوشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۲:۳۸۳۳۴۸ بازدید

به نظر مي‌رسد، پلمب كردن باك كاميون‌ها، راه‌حل رضايت‌بخش مسوولان حمل و نقل ايران براي خاتمه دادن به مناقشه با همتايانشان در دولت تركيه ...
ايران به قطع همكاری ترانزيتی نمي‌انديشد

به نظر مي‌رسد، پلمب كردن باك كاميون‌ها، راه‌حل رضايت‌بخش مسوولان حمل و نقل ايران براي خاتمه دادن به مناقشه با همتايانشان در دولت تركيه نيست. چرا كه تجربه موفقي از اجراي اين طرح در سال‌هاي 73 و 80 نداشتند. همچنين اجراي اين راهكار زمان‌بر و پرهزينه است. چرا كه از روز هجدهم مهر سال جاري كه تركيه به يكباره تعرفه ترانزيتي كاميون‌هاي ايراني را افزايش داد تاكنون تردد كاميون‌هاي ايراني به خاك تركيه 50 درصد كاهش يافته است.

تركيه در روز هجدهم مهر گذشته پس از اعتراض چندين باره به دريافت مابه‌التفاوت نرخ سوخت از سوي ايران در اقدامي يك‌طرفه در عبور كاميون‌هاي ايراني از خاك خود عوارض وضع كرد كه اين مساله با واكنش متقابل ايراني‌ها همراه شد. در طول يك‌ماه گذشته هر چند ايران پيشنهاد مذاكره براي حل اختلافات داده اما ترك‌ها هنوز اين مساله را نپذيرفته‌اند و به اين ترتيب در حال حاضر تمامي كاميون‌هاي ايراني كه قصد عبور از خاك تركيه را دارند بايد در ازاي هر100كيلومتر 50 يورو به عنوان عوارض پرداخت كنند.

با اين‌حال، ايران طي نامه‌يي به مقامات تركيه‌يي، 20روز مهلت داد تا راهكار جديدي ارايه دهند. در غير اينصورت طرفين به توافق پلمب‌كردن باك كاميون‌ها تمكين كنند. با وجود مشكلات پيش روي اجرايي كردن اين راهكار، مديركل ترانزيت سازمان راهداري ايران از فراهم كردن شرايط لازم براي اجرايي كردن آن خبر داد و خاطرنشان كرد كه با هر گونه مخدوش شدن پلمب‌هاي مخازن سوخت برخورد جدي و قانوني صورت مي‌گيرد. البته اين تنها راه‌حل تركيه‌يي‌ها براي اين مناقشه نبود، زيرا از آنجايي‌كه تركيه درصدد جلوگيري از اجراي طرح پلمب باك‌ها و به دنبال آن بهره‌مندي از سوخت ارزان ايران است، ادعا كرده است به دنبال مسير جايگزين براي دسترسي به آسياي مركزي از طريق جمهوري آذربايجان است كه بسيار گران‌تر از مسير ايران است.اين در حالي است كه به گفته مديركل ترانزيت سازمان راهداري، ايران نيز به آذربايجان، ارمنستان، گرجستان و بلاروس به عنوان مسير جايگزين نگاه مي‌كند.با اين‌حال، رييس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌يي در اظهارات اخيرش، از در دستور كار قرار داشتن چند راهكار براي حل مشكل به وجود آمده با تركيه در تردد كاميون‌هاي دو كشور خبر داد. تلاش ايران در حالي است كه به گفته داوود كشاورزيان، معاون وزير راه و شهرسازي، مذاكره با تركيه براي حل موضوع تعرفه ترانزيت، به همان شكل سابق ادامه دارد و اتفاق جديدي رخ نداده و تركيه پيشنهاد مذاكره را نپذيرفته است. با‌وجود برنامه ايران براي يافتن مسير جايگزين، رييس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌يي خاطرنشان كرد قطعا نمي‌توان به قطع رابطه همكاري ترانزيتي با تركيه انديشيد.

 ادامه بررسي مسيرهاي جايگزين تركيه

در اين راستا، داوود كشاورزيان در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: پس از اينكه ترك‌ها در روزهاي پاياني ماه گذشته اقدام به وضع تعرفه عبوري براي كاميون‌هاي ايراني در خاك خود كردند، ايران نيز طبق حقي كه داشت اين مساله را تلافي كرد و پس از آن براي حل بحران پيش آمده به طرف ترك پيشنهاد مذاكره داد.

وي افزود: در طول سال‌هاي گذشته همواره عمليات ترانزيت بين ايران و تركيه طبق قرارداد وضع شده بين دو كشور كه در دهه 70 نهايي شده انجام مي‌شده و اين اقدام تركيه توجيه‌پذير نبوده است اما ايران بر مبناي حسن نيتي كه داشت و دارد پيشنهاد مذاكره را داده كه ترك‌ها هنوز آن را نپذيرفته‌اند و شرايط به مانند گذشته ادامه دارد.

رييس سازمان راهداري كل كشور درباره بحث‌هاي مطرح شده مبني بر طراحي مسيرهاي جايگزين براي دور زدن تركيه نيز تصريح كرد: با توجه به وضعيت و موقعيت جغرافيايي ايران و تركيه ترانزيت زميني كالا از طريق خاك هر دو طرف مزيت نسبي بالايي دارد و قطعا نمي‌توان به قطع رابطه همكاري ترانزيتي با تركيه انديشيد. كشاورزيان اضافه كرد: اما در شرايطي كه تعرفه كاميون‌ها بسيار بالا رفته و هزينه رفت و آمد را به اوج خود رسانده است مي‌توان به طراحي مسيرهاي جايگزين و موازي با تركيه نيز فكر كرد.

وي با بيان اينكه بررسي مسيرهاي جايگزين تركيه همچنان ادامه دارد، اظهار كرد: قطعا عملياتي شدن عبور و مرورها از مسيرهاي جديد پس از نهايي شدن بررسي‌ها انجام خواهد شد و در صورتي كه صرفه مالي و اقتصادي لازم در اين مسيرها به اثبات برسد ما از طراحي آنها استقبال مي‌كنيم.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

Shahram: 1393/8/2608:04:58،
72
38
اين تركيه خيلي پر رو شده بايد جلوش محكم وايستاد تا بفهمه تو اين اشفته بازار اون ديگه نميتونه حقي از ايران بگيره !!!
AFSHIN: 1393/8/2611:11:01،
31
19
شهرام جان من در صنعت حمل و نقل هم کار میکنم و هم تحصیل کردم اشکال از مدیران کشور خودمون هست اینها چون سواد و تجربه لازم را ندارن گاهی تصمیم گیری های اشتباه و خلاف موافقت نامه های بین المللی می گیرند که سرانجام به این مشکلات برخورد می کنند وضررش هم به مردم خواهد رسید
مهدی: 1393/8/2611:41:45،
26
29
جالب این کارا را برا این میکنه که چرا مخازن را پلمپ میکنید پس حتما ریگی به کفشتون هست
sss: 1393/8/2622:24:30،
32
20
لطفا به پلمب کردن باک فک نکنین.اساسا اشتباست چون بعدش اونا یا جاساز میبرن یا در باک مخفی میذارن/این یارانه ملت رو کسی دیگه بخوره به ما هم بخنده/فقط مسیر جایگزین
وطن پرست: 1393/8/2608:12:01،
63
40
اقايان عزيز تو رو بخدا اينقدر به اين عثمانيها که کشورشون جزء ساحل استانبولش چيزي نداره اينقدر باج نديد.بعضي وقت ها لازمه هزينه بيشتر داده بشه تا کسي ادب بشه.
ا ف غ: 1393/8/2701:21:10،
47
24
نه اینکه کابل و هرات و تهران خیلی جای دیدنی دارن
شما هزینه بیشترتو بده و پای ... تو نذار ترکیه
کشکول طلایی: 1393/8/2608:19:25،
40
20
ترکیه آنقدر نمک خورد و نمک نشناسی میکند شاید نمک ایران شور نبود.ترکیه کشور عقب افتاده ای بود از برکت ایران زنده شده .ما باید رابطه با آنرا قطع کنیم ومتوجه خواهند شد که چه اشتباهی میکنند. با این حال ایران شده برکت منطقه ولی مردم باتورم-گرانی-بیکاری-فقر-و بیعدالتی دست وپنجه نرم میکنند وبا شیب ملایم تحت فشارهستند.
شوشي: 1393/8/2608:44:39،
44
27
وقتي چندين تن طلا بدون صاحب در تركيه پيدا ميشه ومعلوم ميشه از ايران اومده و اقاي اردوغان تو مجلس ميكه خدا كسر بودجه مان رو جبران كرد بايد حالا براي ما مست كنن!
hamid: 1393/8/2608:50:11،
31
19
اولا که با پلمپ باک سوخت هیچ دردی دوا نمیشه و مملکت ما هم که پر از آدمهای وطن دوسته بلافاصله با یک دبه از خروجی باک باز می کنند و هیچی دست به پلمپ هم نزده اند و این اقدام را دور می زنند .
دوما که حمل و نقل کالا از راه های دیگر از جمله کشتیرانی و هواپیما و مسیر های جایگزین تفاوت زیادی با این تعرفه فعلی ایجاد نمی کند و به صرفه تره .
اقتصاد مقاومتی: 1393/8/2609:09:16،
34
43
بگو مرگ بر ترکیه !
علی: 1393/8/2611:33:46،
30
20
با مرگ گفتن به هیچ کشوری موافق نیستم باید درست فکر کنیم و درست عمل کنیم.هر چی خسارت دیدیم از همین مرگ گفتن ها بوده .
امیر: 1393/8/2611:36:24،
21
31
ایران هم باید عین ترکیه برای هر صد کیلومتر عوارض تعیین کنه اینجوری ترکیه هم نمی تونه بهانه جویی کنه .
سعيد: 1393/8/2609:41:14،
33
30
تو رو خدا به بالايي ها بگين به اين كشور مزخرف باج ندن اگه غيرت دارن و خودشون و از مردم ايران ميدونند باج ندن.
محمد: 1393/8/2611:20:24،
32
24
ترکیه وارد کننده مواد سوختی است چرا پس اونجا قیمتها ارزانتر از ایران که معدن مواد سوختیه است
ss: 1393/8/2622:27:39،
26
22
کی گفته اونجا ارزونتره!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قیمت بگیر بعد حرف بزن
غلامرضا: 1393/8/2611:25:02،
28
33
هیچ کدوم از باکهای ماشینهای ترک اورجینال نیست و روی تماما باکها سه چهار راه ورود گازوییل وجود داره,با اینکار اونا به همه ماها میخندن که تونستن سر یه کشورو کلها برآرند
سینا: 1393/8/2613:24:47،
34
30
مشکل رو یه بار برای همیشه باید حل کرد و اون اینکه دستمزدها تو ایران هم مثل ترکیه بشه و بنزین و گازوییل رو هم به نرخ ترکیه نرخ گذاری کنند اون وقت ببینم باز این کامیونهای ترک تو ایران گازوییل میزنند؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما