کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افتتاح بزرگترین معدن طلای جهان در ایران + تصاویر


کد خبر : ۸۰۸۸یکشنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱:۴۵۱۶۸۳۲ بازدید

معدن و کارخانه طلای زرشوران که روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد، نخستین مجتمع تولید طلا در جهان است که با روش منحصر به فرد ...

معدن و کارخانه طلای زرشوران که روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد، نخستین مجتمع تولید طلا در جهان است که با روش منحصر به فرد و کاملاً بومی ساخته شده است. با راه‌اندازی این کارخانه ظرفیت تولید طلای کشور به بیش از 6 تن می‌رسد. طبق آخرین گزارش‌ها حدود 15 معدن طلا در ایران وجود دارد که از این تعداد 12 معدن فعال و سه معدن غیر فعال هستند. با توجه به اینکه در سه سال گذشته افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی باعث رونق گرفتن اکتشاف و استخراج طلا و به صرفه بودن این کار شده است اما سالانه در کشور تنها 2.5 تن طلا استخراج می‌شود. در کنار افتتاح کارخانه طلای زرشوران از سوی معاون اول رئیس جمهوری بر توسعه فعالیت‌های معدنی کشور تأکید شد و از سویی در سفر یکروزه به آذربایجان غربی بر پیگیری مشکلات دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: این دریاچه باید احیا شود چرا که یکی از وعده‌های رئیس جمهوری بوده است.

ایجاد زیرساخت‌های معدنی کشور، از اولویت‌های دولت است

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مراسم افتتاح مجتمع طلای زرشوران تکاب گفت: ایجاد زیرساخت‌های بخش معدنی در مناطق مختلف کشور از اولویت‌های دولت به شمار می‌رود. وی با بیان اینکه ایجاد امکانات زیربنایی در این بخش می‌تواند صنعت معدن کشور را فعال کند افزود: پیش‌بینی شده است با توجه به اهمیت صنعت معدن در کشور بودجه‌های سالانه‌ای به همین منظور به تصویب برسد. ایران خوشبختانه از پتانسیل‌های بسیار بالایی در بخش معدن برخوردار است و مطالعات زمین شناسی موجب اکتشاف و شناسایی منابع و معادن بسیار غنی در نقاط مختلف کشور شده است. جهانگیری یادآور شد: کشور ما هم از نظر وجود معادن بسیار غنی در جهان موقعیت ممتازی دارد و هم از نظر کارشناسان و نیروهای تحصیلکرده از شرایط خوبی برخوردار است. به همین دلیل باید امر توسعه این بخش در کشور به طور جدی دنبال شود. وی با بیان اینکه، ایران در زمینه داشتن معادن غنی فلزاتی چون آهن، روی و مس در جهان بی‌نظیر است گفت: برای توسعه بخش معدن در کشور باید زمینه حضور بخش خصوصی را در این امر فراهم ساخت. وی یکی از رشته‌های مهم توسعه صنعتی ایران را صنعت معدنی عنوان کرد و افزود: در زمینه توسعه صنایع فولاد در کشور اقدامات ارزنده‌ای صورت گرفته که این امر با توجه به آنکه کمربند مس از کشورمان عبور کرده می‌تواند در بخش مس و حتی فلزاتی چون روی نیز انجام گیرد. وی به پتانسیل‌های کشورمان در بخش تولید طلا نیز اشاره کرد و گفت: در ایران ذخایر طلای بسیار خوبی وجود دارد ولی هنوز معادن بزرگی در این زمینه ساخته نشده است که معدن زرشوران تکاب نخستین معدن بزرگ در زمینه طلا در کشور به شمار می‌رود. توسعه معدن زرشوران باید به طور جدی پیگیری شده و دغدغه‌های زیست محیطی احتمالی آن نیز مرتفع شود.

سرمایه‌گذاری 170 میلیاردی بزرگترین کارخانه طلای جهان

در این مراسم مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کارخانه طلای زرشوران گفت: سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی کارخانه طلای زرشوران 170 میلیارد تومان است و این کارخانه به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه طلای خاورمیانه ظرفیتی به میزان سه تن را دارد. وی اظهار داشت: سهم سرمایه‌گذاری ارزی این طرح 17.5 میلیون یورو بود که صرف تأمین ماشین آلات مورد نیاز شد و در واقع بیش از 70 درصد این مجتمع معدنی و صنعتی از توانمندی داخلی بهره‌گیری شده است. رئیس هیأت عامل ایمیدرو با بیان آنکه با اجرای طرح توسعه در این مجتمع قرار است ظرفیت آن به 6 تن طلا برسد، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه ذخیره معدنی این مجتمع 55 تن بود که با بررسی‌های جدید سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور این رقم به 110 تن افزایش یافته است. کرباسیان گفت: در حال حاضر میزان تولید طلای کشور سالانه بیش از 2 تن است که با فعالیت این مجتمع، ظرفیت تولید طلای کشور به بیش از 5 تن افزایش یافته است.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: دانش به کار رفته در ساخت کارخانه طلای زر شوران تکاب کاملاً ایرانی است. این کارخانه در نوع خود نخستین کارخانه بومی بزرگ مقیاس جهان با روش منحصر به فرد تولید طلای کشور به شمار می‌رود. کرباسیان از این کارخانه به عنوان بزرگترین واحد فراوری در خاورمیانه یاد کرد و گفت: روش به کار گرفته شده در فراوری طلا در این مجتمع با روش شیمیایی انجام می‌گیرد که توسط یک شرکت ایرانی ابداع شده و به ثبت رسیده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: بهره‌گیری از روش فراوری ایرانی، موجب صرفه‌جویی در هزینه و اجرای طرح با یک سوم قیمت معمول در روش‌های مطرح دنیا شده است. کرباسیان با بیان اینکه 70 درصد از تجهیزات به کار گرفته شده در این واحد تولیدی در داخل کشور و به دست متخصصان ایرانی ساخته شده است، یادآور شد: عملیات اکتشاف در این معدن در سال 76 آغاز شده و در ابتدای اکتشاف ذخیره 56 تن شناسایی شد که این میزان ذخایر هم‌اکنون به 11 تن رسیده و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک با 10 هزار متر حفاری که در دست اجراست، این میزان به 200  تن افزایش یابد. وی تولید یک هزار و 250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه را به‌عنوان مواد معدنی همراه این مجتمع ذکر کرد.

 

9ftc0d5qi5vb07dg6ld.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها