کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

با 100 میلیون تومان، تویوتا یاریس یا هیوندای اکسنت ؟


کد خبر : ۸۰۸۰یکشنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷:۲۰۱۸۹۲۴ بازدید

بازار خودرو ایران خوشبختانه از نظر خودروهای کوچک کمبودی ندارد و با بودجه‌های مختلف می‌توان بالاخره یک خودرو جمع و جور پیدا کرد. اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که ...

بازار خودرو ایران خوشبختانه از نظر خودروهای کوچک کمبودی ندارد و با بودجه‌های مختلف می‌توان بالاخره یک خودرو جمع و جور پیدا کرد. اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که بخواهید یک سدان کوچک یعنی چهاردر صندوق‌دار کوچک پیدا کنید که از نظر فنی و امکانات و آپشن هم به روز باشد. تعریف سدان جمع و جور از نظر فنی شاید کمی پیچیده باشد اما در کل می‌توان خودروهای صندوق‌دار کوچک‌تر از چهار متر و نیم را سدان جمع و جور قلمداد کرد. وقتی بحث امکانات و به روز بودن فنی به میان میاد هم که باید به بازار وارداتی‌ها سر زد. اینجاست که می‌بینیم این کلاس خودرو در ایران خیلی متنوع نیست. حتی خودروهای کره‌ای که تقریباً همه کلاس‌های ایران را تغذیه می‌کنند هم در زمینه خودروهای سدان کوچک چندان وارد عمل نشده‌اند. با این حال باز هم گره کار به دست همین کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها باز می‌شود. جایی که هیوندای اکسنت و تویوتا یاریس چشم و چراغ سدان‌های کوچک بازار ما را تشکیل می‌دهند.
 
ساده و بی‌دردسر

هیوندای اکسنت خودرویی ست که دیر به بازار ایران وارد شد. چندین بار صحبت از واردات گسترده آن به بازار انجام شد اما هر بار به تعویق افتاد. برخی می‌گویند دلیلش این بوده که می‌خواستند خط تولید آن را در ایران راه‌اندازی کنند. به هر حال با منتفی شدن موضوع تولید راه برای واردات اکسنت هموار شد.طراحی هیوندای اکسنت در تداوم طراحی چند سال اخیر خودروهای هیوندای است. جایی که پایه کار روی طراحی حجیم بدنه گذاشته شده است. به این ترتیب با خودرویی رو به رو می‌شویم که از کلاس خودش بزرگ‌تر و باشکوه‌تر جلوه می‌کند. شاید این حس برای خیلی‌ها مهم باشد که خودرویی که سوار می‌شوند ابهت کافی را داشته باشد.

جدای از این طراحی حجیم در حال حاضر طراحی غالب در خودروهای آسیایی است. به همین دلیل خیالتان راحت باشد که خودرویی با طراحی از مد افتاده را خریداری نکرده‌اید. به نسبت حجیم شدن طراحی بدنه، طراحی چراغ‌های خودرو نیز بزرگ‌تر شده‌اند. همین‌گونه نورافکن‌های پایین سپر. به این ترتیب تناسب خوبی در نمای جلو خودرو با بدنه آن دیده می‌شود. شیوه طراحی چند لایه چراغ‌ها نیز به گونه‌ای است که ظاهری تهاجمی را القا می‌کند. در تیپ‌های بالا از چراغ‌های LED هم در اکسنت استفاده شده است. با این حال به دلیل استفاده از LEDهای درشت به نظر ما چراغ‌های ساده آن زیباتر هستند. با این حال از طراحی چراغ‌ها که بگذریم اگر به دنبال یک خودرو اسپرت کوچک هستید بهتر است دور و بر اکسنت نگردید چرا که این حس را در شما تقویت نمی‌کند. فرورفتگی‌های روی بدنه این خودرو نیز کاملاً به چشم می‌آیند و نمای جانبی را از یکنواختی بیرون آورده‌اند. البته یک مالک اکسنت به نکته جالبی اشاره کرده و می‌گوید خط‌های جانبی خودرو خاک‌گیر هستند و باید همیشه خودرو را تمیز نگاه داشت و الا منظره خوشایندی ایجاد می‌کنند. از این لحاظ می‌توان آن را با برادرش یعنی سوناتا قابل مقایسه دانست.

در طراحی داخلی این خودرو همه چیز برای یک رانندگی و سواری بی‌دردسر پیش‌بینی شده است. البته دقت کنید که رانندگی بی‌دردسر گفتیم نه یک رانندگی لوکس. صندلی‌های این خودرو نرم هستند و در بلند مدت به این راحتی کفی آن‌ها تغییر شکل نمی‌دهد. با این وجود تویوتا یاریس صندلی‌های مبله‌تری داشته و به خصوص در صندلی‌های عقب نشستن راحت‌تری برای سرنشینان فراهم می‌آورد. کابین اکسنت یک کابین جا دار است. به همین دلیل در عقب هم فضای کافی برای بزرگسالان وجود دارد. به همین دلیل اکسنت را می‌توان خودرویی مناسب خانواده به حساب آورد. طراحی داشبورد آن یک سر و گردن بالاتر از تویوتا یاریس است. هر چند کیفیت متریال استفاده شده در تویوتا یاریس بهتر به نظر می‌رسد. البته متریال اکسنت در مقایسه با یاریس در مرتبه دوم قرار می‌گیرد و در کل قابل قبول است. به قول معروف پلاستیک خشکه نیست.

استفاده از نمایشگر بزرگ در مقایسه با یاریس و همچنین کلیدهای کنترلی بیشتر که داشبورد را زینت داده‌اند باعث می‌شود تا کابین آن حس بهتری از یک خودرو به روز را منتقل کند. در بحث رانندگی اکسنت خودرویی است که بیشتر از آنچه هست خودش را نشان می‌دهد. این خودرو در عین حال که شتاب خوب و قدرت مانور بالایی دارد، برای یک سواری نرم و طولانی هم مناسب است. سیستم تعلیق آن به خوبی عمل کرده و مانع از انتقال ضربه‌ها به اتاق می‌شود. با این حال ارتفاع پایین آن موجب می‌شود تا چندان برای مسیرهای خاکی و نیمه آفرود مناسب نباشد.


1tyy1mjy5d44bsbkplh.jpg
 

رقیب بی‌سر و صدا

تویوتا یاریس یکی از قدیمی‌ترین محصولات وارداتی ایران در یک دهه اخیر به حساب می‌آید. همیشه هم بر سر اینکه نسبت به قیمتش می‌ارزد یا نه بحث بوده است. اما با گران شدن خودرو در چند سال اخیر و همچنین استفاده از موتور قوی‌تر روی آن تقریباً این بحث خاتمه پیدا کرده و یاریس توانست جایی برای خود در بازار پیدا کند. مدل جدید یاریس با یک تحول عمده چه در بعد فنی و چه طراحی تولید شد. خودرو کوچک ساده و معمولی سابق اکنون به لطف تغییر طراحی برای خودش به یک خودرو با ظاهری چالاک تبدیل شده است. در طراحی جلو این خودرو از یک سپر سیاه رنگ با طرحی شبیه به ورودی هوای بزرگ استفاده شده است. به این ترتیب ظاهری کاملاً تهاجمی به یاریس داده شده است. در کنار آن از یک جلو پنجره کرومی باریک هم استفاده کرده‌اند که در جای خودش نمایی شبه لوکس هم به یاریس داده است.

طراحی چراغ‌ها صاف‌تر و باریک‌تر شده است. در بدنه خودرو اما المان خاصی دیده نمی‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت نمای جانبی هیوندای اکسنت زیباتر است. در مقابل اگر به دنبال نمای جلو اکتیوتری هستید تویوتا یاریس گزینه بهتری خواهد بود.

در طراحی داخلی از کیفیت متریال داخلی که بگذریم بقیه فاکتورها به سود اکسنت است. جلو داشبورد به مانند اغلب کارهای تویوتا ساده و حداقل کلیدهای کنترلی طراحی شده است. به همین دلیل شاید جوان‌ترها زیاد این سبک را نپسندند. در عقب خودرو نیز تویوتا یاریس فضای کمتری در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. می‌پرسید به چه دلیل؟ اول اینکه یاریس در کل هفت سانتی‌متر کوتاه‌تر از اکسنت است و دوم اینکه در تویوتا صندلی‌ها مبله‌تر و حجیم‌تر هستند. پس طبیعی است که با صندلی‌های نرم‌تری طرف باشیم که در مسافرت‌های طولانی کارکرد خودشان را نشان می‌دهند. از نظر سواری شما یک تویوتای واقعی را سوار شده‌اید که همه آنچه از یک تویوتا در ذهن دارید را این خودرو دارد.اگر به دنبال یک خودرو نرم هستید قطعاً یاریس در کلاس خودش یک سر و گردن از بقیه بالاتر است. اگر به دنبال یک خودرو بی صدا می‌گردید هم یاریس شما را راضی می‌کند و البته استهلاک بسیار کم این خودرو که می‌توان آن را از شگفتی‌های صنعت خودرو جهان به حساب آورد. با این حال برای رانندگی‌های تهاجمی خودرو مناسبی نیست. اکسنت هم هندلینگ بهتری دارد و هم سرعت پاسخگویی گیربکس آن بالاتر است.


tffbmt4395bls5m056nc.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها