کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تمهیدات دولت برای سرعت گرفتن تسهیلات قرض‌الحسنه


کد خبر : ۸۰۷۹یکشنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۰:۰۸۲۰۶۰ بازدید

یکی از مطالبات مردم در بخش تسهیلات خرد بانکی دریافت وام قرض‌الحسنه ازدواج است. طی سالیان گذشته به دلیل کمبود اعتبارات و اولویت ‌بندی‌های مختلف ...

یکی از مطالبات مردم در بخش تسهیلات خرد بانکی دریافت وام قرض‌الحسنه ازدواج است. طی سالیان گذشته به دلیل کمبود اعتبارات و اولویت ‌بندی‌های مختلف همواره فاصله زیادی میان متقاضیان و وام پرداختی وجود داشته است که این فاصله از سال 1390 به بعد بیشتر و باعث شد تا صف زوج‌های جوان متقاضی دریافت وام ازدواج به بیش از یک میلیون نفر افزایش یابد.

بنابراین در حالی که در سال 1390 تعداد وام‌های پرداختی ازدواج به یک میلیون و 316 هزار و 241 فقره رسیده بود در سال‌های 91 و 92 این رقم با کاهش محسوسی روبه‌رو شد به طوری که در سال 91 در مجموع 986 هزار و 343 نفر و در سال 92 درمجموع 930 هزار و 769 نفر موفق به دریافت تسهیلات ازدواج شدند. این درحالی است که ازابتدای راه‌اندازی سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال 1388 تا 24 مهر ماه سال‌جاری در مجموع 5 میلیون و 844 هزارو 796 فقره وام ازدواج پرداخت شده است. با کاهش اعتبارات قرض‌الحسنه که تکالیف قانونی بسیاری برای آن پیش‌بینی شده بود، صف متقاضیان این نوع تسهیلات نیز بلندترشد. تا اینکه با آغاز به کاردولت یازدهم تصمیم گرفته شد موانع پرداخت وام ازدواج برداشته شود تا تعداد بیشتری از زوج‌های جوان از این تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند. برهمین اساس با پیشنهادهایی که از سوی بانک مرکزی ارائه شد، تسهیلات ازدواج در میان سایر تکالیفی که برای منابع محدود قرض‌الحسنه دیده شده بود، در اولویت قرار گرفت و از سوی دیگر تعداد بانک‌هایی که وام ازدواج پرداخت می‌کردند بتدریج افزایش یافت.

درحالی که پرداخت وام ازدواج در سال‌های اخیر با روند کاهشی روبه‌رو شده بود، برخی از تمهیدات اولیه دولت موجب شد تا پایان نیمه نخست سال‌جاری 480 هزار و 235 نفر از این وام برخوردارشوند، اما با وجود این براساس اعلام بانک مرکزی در پایان نیمه اول امسال همچنان بیش از 955 هزار نفر در انتظار دریافت این وام هستند که برآوردهای بانک مرکزی نشان می‌دهد تعداد آنها تا پایان سال‌جاری به 5/1 میلیون نفر برسد.بدین ترتیب دولت برای پاسخگویی به کسانی که در صف وام ازدواج قرار دارند با محاسبه سقف 3 میلیون تومانی برای هر نفر در مجموع به 4500 میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.

بانک‌هایی که وام ازدواج می‌دهند

در حال حاضر 13 بانک دولتی و خصوصی اقدام به پرداخت وام ازدواج می‌کنند که این بانک‌ها با نظر بانک مرکزی و در قالب سامانه تسهیلات ازدواج در استان‌های مختلف این وظیفه را انجام می‌دهند. این در حالی است که به دلیل کمبود اعتبارات در اواخر دولت دهم تعداد بانک‌های عامل وام ازدواج از انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کرد و تنها بانک‌های دولتی را در برمی‌گرفت اما با برنامه‌ریزی دولت و برگزاری جلسات هماهنگی با بانک‌های کشور علاوه بر بانک‌های دولتی چندین بانک خصوصی نیز به پرداخت‌کنندگان وام ازدواج پیوستند، هرچند بسته به میزان اعتبار در هر استان تعداد بانک‌های عامل تسهیلات ازدواج نیز تغییر می‌کند ولی بنابر اطلاعات سامانه تسهیلات ازدواج هم‌اکنون 13 بانک شامل ملت، توسعه تعاون، رفاه کارگران، کشاورزی، تجارت، صادرات، قرض‌الحسنه مهر ایران، پارسیان، دی، ایران زمین، ملی، سپه و سامان وام ازدواج پرداخت می‌کنند که البته تعداد بانک‌های پرداخت‌کننده در هر استان متفاوت است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد با افزایش تعداد بانک‌های عامل و همچنین اولویت دادن به وام ازدواج در میان سایر تکالیف قانونی برای منابع قرض‌الحسنه گشایش قابل توجهی در این بخش اتفاق بیفتد. بنابراین هر چند همچنان تعداد متقاضیان این وام از تعداد وام‌های پرداخت شده خیلی بیشتر است ولی انتظار این است که با سرعت گرفتن پرداخت وام در بانک‌ها تعداد بیشتری از این وام برخوردار شوند.

پیش از این بانک‌ها به برخی از زوج‌های جوان متقاضی که دارای شرایط خاصی مانند مهریه کمتر از 110 سکه، دانشجو بودن و سن کمتر از 25 سال بودند به جای هر نفر 3 میلیون، 5 میلیون تومان و در مجموع 10 میلیون تومان (به هر زوج) پرداخت می‌کردند. ولی به دلیل کمبود اعتبارات و همچنین صف طولانی متقاضیان وام پرداخت، وام 3 میلیونی در اولویت بانک‌ها قرار گرفت.

اقساط 36 ماهه وام ازدواج

براساس اعلام بانک مرکزی وام قرض‌الحسنه ازدواج با کارمزد 4 درصد و اقساط 36 ماهه پرداخت می‌شود. البته برخی از بانک‌ها پیش از پرداخت وام کارمزد 4 درصدی را از وام کسرمی کنند ولی برخی این کارمزد را در طول اقساط دریافت می‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها