کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال تغییر نرخ سود بانکی تا 6 ماه آینده


کد خبر : ۸۰۶۹شنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱:۰۱۵۶۸۰ بازدید

مدیر عامل بانک ملی ایران گفت: نرخ سپرده‌ها یر اساس تورم انتظاری تصویب می شود و بعید است در طول 5 تا 6 ماه آینده نرخ سپرده کاهش پیدا کند.

عبدالناصر همتی ظهر امروز در نشستی با مدیران بانکها و سرمایه گذاران استان کرمان گفت: امروز به بانکها فشار عظیمی وارد شده است و همه بر این باورند که مشکلات اقتصادی ایجاد شده در کشور ناشی از فعالیت بانکها است این در حالی است که در هر شرکت تولیدی بانک‌ها نقش تاثیرگذاری دارند.

همتی افزود: شرایط خاصی بر کشور حاکم شده است به گونه ای که هم بانکها از مشتریان گله دارند و هم مشتریان از بانکها.

وی ادامه داد: 800 میلیارد تومان پول کشور ظرف 8 سال گذشته مشخص نشد که کجا رفت باید پرسیده شود که مقصر مدیران بانکی هستند یا جای دیگر؟

مدیر عامل بانک ملی ایران گفت: متاسفانه در 8 سال گذشته وام‌های زیادی بابت طرح های زود بازده به اشخاص یا شرکتهایی اعطا شد که به نظر من بعضی از این طرح ها اصلا بازده کافی نداشتند.

وی تصریح کرد: باید به بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه کرد و معتقدیم که بانک ها باید در پروژه‌های زود بازده‌ سرمایه گذاری کنند.

همتی با اشاره به انتقادهای صورت گرفته به نرخ بالای سود افزود: بانکها در شرایط بسیار سختی قرار دارند. در حالی که قیمت تمام شده پول 20 درصد است چگونه بانکی می تواند نرخ سود خود را کاهش دهد.

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: در گذشته 30 درصد منابع بانک ملی از حسابهای جاری تامین می‌شد این در حالی است که اکنون کسی حاضر نیست پول خود را در حسابهای قرض الحسنه بگذارند. بانکها همه کاسب شده اند و طبیعی است وقتی بانک یا موسسه‌ای 25 درصد سود پرداخت می کند افراد پول خود را در آنجا سرمایه گذاری می کنند.

این مقام مسئول با طرح پرسشی که چرا با کاهش نرخ تورم؛ سود بانک‌ها تاکنون کاهش نیافته است افزود: نرخ سپرده‌ها یر اساس تورم انتظاری تصویب می شود و بعید است در طول 5 تا 6 ماه آینده نرخ سپرده کاهش پیدا کند.

همتی با اشاره به اینکه اگر بانکی تسهیلاتی با سود زیر 25 درصد بدهد پیشاپیش زیان را قبول کرده است خاطر نشان کرد: سه عامل برای نقدینگی وجود دارد که یکی از آنها خود بانکها هستند که اکنون بانکها این نقدینگی راندارند. 87 هزار میلیارد تومان معوقات واقعی بانکها است ولی بالقوه 150 هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل بانک ملی ایران همچنین در مراسم کلنگ زنی عملیات اجرایی طرح جایگزینی سیمان کرمان گفت: سیمان کرمان با قدمت نیم قرن به توسعه جنوب و جنوب شرق کشور کمک کرده است و این استانها از ثمرات تولید سیمان کرمان بهرمند شده اند.

وی در ادامه گفت: این سرمایه گذاری‌ها هیچ منافاتاتی با سیاستهای بانکداری ندارد. بدون اینکه جایگزین و ترمیم برای آن پیش بینی کرد می توان از این کارخانه تا ابد استفاده کرد.

همتی افزود: وظیفه خود می دانیم که حجم سرمایه‌گذاری های بانک را در کارهای شرکتهای سرمایه گذاری کاهش دهیم و آن را به حد استاندارد برسانیم. البته حضور بانک ملی در کارهای سرمایه گذاری از استانداردی که اعلام شده است پایین تر است. با این حال قصد داریم فضا را برای بخش خصوصی باز بگذاریم.

وی با بیان اینکه سیاست بانک‌ها نقش توسعه ای است نه نگهداری اظهار کرد: به هر صنعت مهمی که در کشور وجود دارد نظاره کنیم، نقش مهم بانکها را خواهیم دید و معتقدیم نقش تاریخی بانکها را باید تداوم دهیم

مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان اینکه بانک ملی خودش سرمایه گذاری نمی کند و گروه «توسعه ملی» این سرمایه گذاری را انجام می دهد افزود: همزمان با کلنگ‌زنی پروژه جدید «جایگزینی کارخانه سیمان»؛ 10 درصد سهام شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان در بازار بورس عرضه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در روز یکشنبه 25 آبان ماه 400 میلیون سهم معادل 10 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان متعلق به شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی به عنوان 481 امین شرکت پذیرفته شده در نماد سیدکو عرضه می شود.

وی تصریح کرد: به طور کلان بانک ملی در حال واگذاری است ولی در سطح خرد بانک ملی برای حفظ و بقای شرکتها و برای اینکه گروهی که در حال واگذاری است به یک گروه توانمندی تبدیل شود به بازسازی این گروه ها می پردازد.

مدیرعامل بانک ملی ایران با تاکید بر توسعه پایدار تصریح کرد: توسعه رشد مستمر درون زای تولید است و باید اقتصاد مقاومتی بر مبنای مولفه‌های داخلی توسعه انجام گیرد و توسعه پایدار توسعه‌ای است که بر اساس فشارهای بین المللی تحت تاثیر قرار نگیرد.

همتی گفت: درشرایط تحریم باید به دنبال پروژه‌هایی با هزینه کمتر و تکنولوژی بهتر برویم تا بتوانیم اثرات تحریم را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به 140 هزار میلیارد تسهیلات اعطایی از سوی بانک ملی ایران در 6 ماهه نخست سال جاری گفت: 330 پروژه مهم در کشور با مشارکت بانک ملی افتتاح شده است و بانک ملی از 55هزار میلیارد سرمایه گذاری برآورد شده برای پروژه های نیمه تمام؛ 23 هزار میلیارد ریال اعتبار پرداخت و باعث شده است که پروژه هایی که به دلایل مختلف بلاتکلیف مانده اند تعیین تکلیف شوند.

مدیرعامل بانک ملی ایران در پایان خاطر نشان کرد: بانک ملی علی رغم محدودیتهایی که دارد تمام تلاش خود را برای حل مشکلات معوقات بانکی خواهد کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها