کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا وین ایستگاه آخر مذاکرات هسته ای است؟


کد خبر : ۸۰۶۱شنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹:۵۸۳۳۳۲ بازدید

با وجود آنکه اظهار نظرهای ایرانی ها و غربی ها درباره مذاکرات هسته ای دیپلماتیک یا همان دوپهلو است، اما به نظر می رسد امید زیادی برای رسیدن به توافق جامع در مذاکرات وین وجود دارد.

مذاکرات  مسقط يکي از تعيين کننده ترين مذاکرات در يک سال و نيم گذشته بوده است. اگرچه اظهار نظرهاي دو طرف حين و پس از اين مذاکرات همچنان ديپلماتيک بود و هيچ چيزي را نفي يا اثبات نمي کرد اما خيلي ها بر اين باورند که اين مذاکرات راه را براي رسيدن به توافق جامع در مذاکرات ژنو باز کرده است. سرگئي ريباکوف معاون وزير خارجه روسيه و مذاکره کننده ارشد اين کشور از جمله افرادي بود که اين اميدواري به رسيدن به نتيجه در وين را ابراز کرد. معاون وزیر خارجه روسیه گفت احتمال دستیابی به توافق هسته ای با ایران در گفتگوهای پیش رو(۱۸ تا ۲۴ نوامبر) در وین زیاد است.

آنگونه که تسنيم گزارش کرده است، دیپلمات ارشد روسی در گفتگوهای هسته‌ای افزود گروه کشورهای 1+5 پیشنهادات بسیار خوبی برای حل این موضوع دارند.ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در تمدید توافقنامه موقت ژنو موسوم به "برنامه مشترک اقدام" تعیین شده بود، روز سوم آذر به پایان می‌رسد و دیپلمات‌ها تا آن روز فرصت دارند به توافقی جامع دست یابند.

در مقابل اظهارات مقامات ايراني مانند اظهارات ريابکوف يک سره اميدوارانه نبود. ديروز در خطبه هاي نمازجمعه تهران، آيت الله موحدي کرماني سخن اوباما را اين بار از موضع ايران گفت. او تاکيد کرد که ما هم معتقديم که توافق نکردن بهتر از توافق بد با آمريکاست.

همچنين محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس جمهور نيز درباره مذاکرات هسته اي اخير گفت: هنوز زود است که در مورد نتیجه مراحل طولانی مذاکرات قضاوت کنیم و تا روز آخر هیچ‌کس نمی‌تواند در این باره ارزیابی داشته باشد که محصول نهایی مذاکرات چه خواهد بود، اما نکته بسیار مهم که همگان می‌دانند این است که ایران در این مسیر طولانی اتمام حجت کرد. وی با بیان این مطلب که ایران با اقدامات اخیر خود همه بهانه‌جویی‌های بی‌پایه گذشته را باطل کرد، گفت: عده‌ای به‌دنبال این بودند که حق غیرقابل انکار ایران برای پیشرفت و توسعه علم و فناوری را نادیده بگیرند که در همه این زمینه‌ها از جمله زمینه فناوری هسته‌ای این بهانه‌جویی‌ها علیه ایران ادامه داشت، البته همگان دیدند که در فضای افکار عمومی و محافل سیاسی و اقتصادی دنیا مباحث مطرح شده از سوی ایران مورد استقبال قرار گرفته و سفر هیئت‌های متنوع اقتصادی در ماه‌های گذشته به ایران گویای همین مطلب است.

روز گذشته جان کري و سرگئي لاوروف وزراي خارجه آمريکا و روسيه در تماس تلفني درباره چشم اندازهای رسیدن به توافق فراگیر در زمینه برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کردند.وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که دو طرف در این گفتگو بر ضرورت به کارگیری بیشترین حد تلاش‌ها برای تحقق این توافق در دور آینده مذاکرات ایران و 1+5 تأکید کردند.

آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 به منظور رسیدن به توافق جامع هسته‌ای 27 آبان در وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود. البته همچنان برخي معتقدند که احتمال تمديد مذاکرات براي بار دوم نيز وجود دارد. به عنوان مثال دنيس راس مشاور سابق رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران می‌گوید مذاکرات هسته‌ای جاری میان تهران و 1+5 به احتمال زیاد بار دیگر تمدید می‌شود.وي روز جمعه گفت بعید به نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌ای تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر (سوم آذر) به نتیجه برسد و طرفین احتمالا بار دیگر مجبور به تمدید مهلت مذاکرات می‌شوند.

آقای راس که در نشست «سال پیش‌رو: 2015» در واشنگتن صحبت می‌کرد، گفت: احتمالا شاهد تمدید خواهیم بود. فکر می‌کنم پتانسیل گشایش در مذاکرات تا روز 24 نوامبر وجود دارد، اما زمان باقی‌مانده آنقدر نیست که بتوان این پتانسیل را به کار بست و آن را به یک توافق با جزئیات کامل تبدیل کرد.

در همين حال سيروس ناصري ديپلمات پيشين کشورمان در گفت و گويي که با ايسنا داشته است گفت که نباید برای توافق جامع بدون آن‌که در جزئیات به نقطه قابل قبولی رسیده باشیم، عجله کنیم. باید مراقبت زیادی از هر نوع توافق کلی و اولیه در چارچوب مذاکرت جامع داشته باشیم. ناصری با تاکید بر این‌که هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشور باید به دقت جزئیات توافق احتمالی نهایی را بررسی کننند تا تجربه توافق ژنو تکرار نشود، گفت: اتفاقی که 20 ژانویه سال گذشته با اجرای توافق ژنو افتاد اتفاق مثبتی نبود و معلوم شد که 1+5 به ویژه آمریکا هر جا که برخی موارد روشن نباشد سوءاستفاده می‌کنند بنابراین باید در توافق نهایی مراقبت زیاد شود.

این دیپلمات پیشین کشور با اشاره به نامه باراک اوباما به مقام رهبری و موضوع مقابله با داعش اظهار کرد: محتوای نامه مهم‌تر از اصل این اقدام (ارسال نامه) است. بر اساس یک داوری منصفانه محتوای نامه‌ آن‌گونه که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد آمریکا درک کرده که برای رسیدن به یک موقعیت متعادل در منطقه به نیروی ایران نیاز دارد و بیانگر این است که آمریکا به سمت ایران دست نیاز دراز کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها