کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

تفاوت فاحش میان قیمت خودرو در بازار و نمایندگی

کدخبر:۸۰۴۸شنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰:۴۹۶۹۴۹ بازدید

تفاوت قيمت ميان بازار و كارخانه ازجمله موضوعات دوران ركود بازار خودرو بوده است. زماني كه عرضه و تقاضا در اين بازار در شكلي نابرابر قرار دارد اين بازار را تحت تاثير ...

تفاوت قيمت ميان بازار و كارخانه ازجمله موضوعات دوران ركود بازار خودرو بوده است. زماني كه عرضه و تقاضا در اين بازار در شكلي نابرابر قرار دارد اين بازار را تحت تاثير خود قرار داده و دچار بي‌ثباتي كرده است. با وجود اينكه وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزايش رشد توليد در صنعت خودرو خبر داد اما به‌دليل اينكه شوراي رقابت در ماه‌هاي ابتدايي سال بر سر قيمت‌گذاري خودرو با مجلس دچار كش‌وقوس شد،مردم را در بلاتكليفي قرار داد كه اين بلاتكليفي بر تقاضاي بازار خودرو تاثيرگذار بود. اما به گفته فعالان بازار خودرو عدم برابري عرضه و تقاضا بر اختلاف قيمت كارخانه و بازار موثر بوده است. درحالي‌كه برخي خودروها با قيمتي كمتر از قيمت كارخانه در بازار به فروش مي‌رسند برخي خودروها در شرايطي متفاوت و با قيمتي گاه چندميليوني با كارخانه عرضه مي‌شوند.

به‌طور مثال خودروهايي مانند پژو پارس LX  تک ایربگ در بازار 39,300,000 تومان است در‌حالي‌كه قيمت كارخانه آن 34,517,000 تومان است اين اختلاف قيمت حدودا پنج‌ ميليون تومان است. نيسان تينا HIGH در بازار175,000,000 عرضه مي‌شود درحالي‌كه قيمت كارخانه آن 138,370,000 است اين خودرو حدودا با اختلاف قيمت 36 ميليون توماني است. در خودرويي مانند هاوال M4 مدل 2014 در بازار خودرو با قيمتي چون 75,000,000 خريدوفروش مي‌شود درحالي‌كه قيمت كارخانه آن 55,000,000 است. برليانس V5 قيمت بازار آن 116,000,000 و قيمت كارخانه آن 90,600,000 است اين اختلاف قيمت تا 20 ميليون تومان است. اين تفاوت قيمت‌هاي چندميليوني جاي تعجب و سوال دارد كه براي نزديك‌ شدن قيمت كارخانه و بازار چه بايد كرد؟ در اين ميان احمد نعمت‌بخش عضو انجمن خودروسازان مي‌گويد: هيچ فردي مخالف افت قيمت خودرو نيست اما زماني‌كه قيمت تمام محصولات افزايش يافته است خودروسازان نيز مجبور به افزايش قيمت‌ها هستند، البته زماني‌كه عرضه كم است و توليد افزايش يافته است.

خودروسازان براي جبران هزينه‌هاي توليد، خودرو‌هاي خود را در شرايطي عرضه مي‌كنند كه بتوانند اين هزينه‌ها را بپردازند و اين به‌معني افزايش قيمت خودرو است. نعمت‌بخش اضافه مي‌كند: هزينه‌ها در تمام صنايع افزايش يافته و صنعت خودرو نيز باتوجه به افزايش هزينه‌ها مجبور به افزايش قيمت‌ها هست. به گفته نعمت‌بخش بازار خودرو هم‌اكنون در ركود به‌سر مي‌برد اما با نزديك‌شدن به پايان سال رونق به بازار بازخواهد گشت.

 صادرات راه خروج از ركود

چندي پيش يكي از فعالان بازار خودرو راه خروج از ركود را افزايش صادرات دانسته بود زيرا زماني‌كه توليد افزايش يافته، صادرات مي‌تواند هزينه‌هاي جبران‌نشده خودروسازان را كاهش دهد و البته مي‌تواند به‌معناي واقعي جبران كند. اين موضوع در صنعت خودرو ما جاي خالي دارد كه خودروسازان را به تشكيل شوراي عالي صادرات سوق داده است. اين شورا براي تسريع در سياست‌گذاري و اجراي فرآيندهاي صادراتي، شوراي عالي صادرات در يكي از خودروسازي‌ها تشكيل شده است.

 نعمت‌زاده: خودروسازان صادرات بلد نيستند

 حتي موضوع صادرات در صحبت‌هاي وزير صنعت و معدن و تجارت تاكيد شده است و وي در گردهمايي روز گذشته با اشاره به اينكه بايد قبول كنيم كه در صادرات صنعتي نوپا هستيم گفت: براي مثال در حوزه صادرات خودرو، خودروسازان كشور صادرات خودرو بلد نيستند و بايد در اين حوزه از تجربه كشورهاي صنعتي استفاده كنيم. به هر حال صادرات جاي خالي خود را در صنعت خودرو نشان مي‌دهد و هزينه‌هايي كه بايد ازطريق صادرات جبران شود برعهده خريداران داخلي گذاشته مي‌شود و باعث عقب‌نشيني خريداران از خريد خودروي داخلي مي‌شود. درحالي‌كه به‌عقيده كارشناسان گره كور ركود در بازار خودرو و همچنين نزديك‌شدن قيمت كارخانه و بازار با فرآيندي چون صادرات تسهيل مي‌شود. درحالي‌كه صنعت خودرو كشور مشكلاتي چون قيمت‌گذاري را همچنان دارد اما اين موضوع مي‌تواند راهگشاي بخش بزرگي از صنعت خودرو باشد.

 عدم انتقاد راه افزايش صادرات

عراق، ونزوئلا، آذربايجان، سوريه و روسيه ازجمله كشورهايي هستند كه ايران به آنها صادرات خودرو انجام مي‌دهد. چند روز پيش سفير ايران در عراق با اشاره به اينكه خودرو ايراني يكي از كالاهاي جذاب براي عراقي‌ها است گفت: انتقادات فعالان و كارشناسان اقتصادي از صنعت خودروسازي كشور موجب كاهش رغبت عراقي‌ها براي خريد خودرو ايراني مي‌شود و اين درحالي است كه عراقي‌ها خودرو ايراني را با همين كيفيت پذيرفته‌اند. درواقع حسن دانايي‌فر تبليغات منفي عليه خودروسازي‌هاي داخلي را عامل مهمي در كاهش صادرات خودرو مي‌داند و خواسته او به‌معني تاثير‌گذاري اين تبليغات است.اين موضوع حتي چندين‌بار توسط مديران خودروسازي‌ها مطرح شده است و آنها پيامك‌هايي كه به‌شكل طنز ميان مردم رواج دارند را عامل مهمي براي كاهش صادرات به عراق دانسته‌اند. چرا‌كه چند‌ماه قبل خط توليدي كه قرار بود به گروه خودروسازي سايپا در عراق واگذار شود به چيني‌ها واگذار شد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

حسین: 1393/8/2407:37:34،
76
21
باز شروع شد
الان دلالها چشم و گوششونو تیز کردن واسه نتیجه مذاکرات
خدا رحم کنه
کوکا کولا: 1393/8/2409:48:44،
141
27
انشالله با صادرات هر چه بیشتر پراید به عراق انتقام خون عزیزانمون از عراق خواهیم گرفت.
sajad afshar: 1393/8/2411:56:42،
49
21
اگه نمایندگی ها همه ماشین هارو تحویل فوری بزارن همه چی حله اما متاسفانه شرکت ها خودشون دلال محورن چرا پارس lx تحویل فوری ندارن ؟
احمد: 1393/8/2620:34:44،
18
17
عجب حرفی زدی کوکا.خیلی باحال بود.بهشون ارابه مرگ میفروشیم.ای کاش میتونستیم به روسیه هم بفروشیم.
ملکانی: 1393/8/2407:45:06،
43
20
" درواقع حسن دانايي‌فر تبليغات منفي عليه خودروسازي‌هاي داخلي را عامل مهمي در كاهش صادرات خودرو مي‌داند و خواسته او به‌معني تاثير‌گذاري اين تبليغات است.اين موضوع حتي چندين‌بار توسط مديران خودروسازي‌ها مطرح شده است و آنها پيامك‌هايي كه به‌شكل طنز ميان مردم رواج دارند را عامل مهمي براي كاهش صادرات به عراق دانسته‌اند."همه جا که ایران نمیشه ماشین ۳۰ سال پیش رو به مردم قالب کنید.
لولو: 1393/8/2407:53:42،
33
32
ایرانجیب اینجورتیرها رونزن.فرداکارخونه هم باخبرمیشه قیمت رومیکشه بالا.
سلدوزلو: 1393/8/2413:37:33،
26
21
لولو جان فكر ميكني ايران خودروييها نميدونن خودشون دست هر چي دلاله بستن
سپهسالار: 1393/8/2408:02:21،
53
24
بازهم مقدمات افزایش قیمت به کمک رسانه ها در حال انجام است ... خودروها را احتکار می کنند ، بعد خودرو صفر که تو بازار کم شد ، دوستان دلالشون شروع می کنند به افزایش قیمتها ، آخر سر هم میگن که اختلاف بازار و کارخانه چرا به جیب دلال میره؟!!! هیچ کس نمی پرسه که این اختلاف از کجا درست میشه
شرمت باد ای خودروسازی
آفرودر حرفه ای: 1393/8/2408:04:43،
46
32
داداکی رو داری گول می زنی تعرفه واردات خودرو برا تمام ماشینا تو عراق 5 درصده که یعنی ال نود جدید با موتور 900 سی سی توربو 5 درصد تعرفه ارزونتر از پراید بدون 5 درصد تعرفه در میاد تازه عراق با اون همه داغونیش جیلی امگراند مونتاژ می کنه حالا بیان خودرو ایرانی ساز سوار شن ؟؟؟؟!!!
احتمالا داعشیایی که بخوان خودشونو با ماشین انتحاری بترکونن ارزون تموم شه ماشین ایرانی بگیرن یا مثلا 405 قدیمی و 206 جدیدا که خود به خود هم میترکن بمب نمی خوان
بابک: 1393/8/2408:05:21،
55
20
محصولی که با چندتا پیامک طنز صادراتش متوقف بشه همون بهتر که صادر نشه
ولی اگه واقعا اینطوره از مردم میخوام پیامک و کامنت هاشونو متوقف کنن تا کل این آشغالا اگه خدا بخواد صادر بشه ازشون راحت بشیم
سعید: 1393/8/2408:55:20،
24
33
اصلا گرون نیست خودرو........ایران خودرو دمت گرم
محمد رضا اردکانی: 1393/8/2410:12:32،
24
35
داشتن ماشین صفر لیاقت میخواد ، آقایون به تحریماتون ادامه بدین !!!!!!
نیما: 1393/8/2410:27:29،
51
46
206 sd++++
پارسlx-tu5------
دلسوز: 1393/8/2413:06:46،
26
24
در اقتصاد موفق جهاني و بر اساس اصول ابتدايي بديهي، پاسخ افزايش تقاضا در بازار را در صورت امکان با افزایش توليد و عرضه مي دهند و در غير اينصورت با کاهش تعرفه ها اجازه واردات داده مي شود. که متأسفانه در کشور ما چاره کار را افزايش قيمت به بهانه راه حل کم کردن فاصله قيمتي بين کارخانه و بازار مي دانند که در واقع ظلم و اجحاف به مصرف کننده و اعطاي رانت به توليد کننده است.
hh: 1393/8/2419:21:10،
19
24
خیلی رو دارن اینا بخدا گندکاریها و بی کیفیتیه محصولاتشون که باعث کاهش صادراتشون میخوان گردن پیامک مردم بندازند. خدا لعنتتون کنه
حق و صبر: 1393/8/2420:44:53،
21
20
"هزينه‌ها در تمام صنايع افزايش يافته و صنعت خودرو نيز باتوجه به افزايش هزينه‌ها مجبور به افزايش قيمت‌ها هست."
تو رو خدا ببینید چی میگه
یکی نیست به این آقا بگه مگه قیمت پژوی لگن از 14 ملیون نرسیده به 30 ملیون؟ دیگه چجوری میخوای افزایش پیدا کنه؟ 3 برابر؟ یا 4 برابر؟؟
قیمت پراید از 8 ملیون رسیده به 22 ملیون ، این افزایش نیست از نظر این آقا؟؟
آیا حقوق کارگرای همون ایران خودرو رو اینقدر افزایش دادین؟؟
آخه وقاحت هم یه حدی داره به خدا
مهران: 1393/8/2422:18:22،
19
18
صادرات اونم صادرات خودرو از ایران
خنده داره
همون پراید رو به افغانستان صادر کردین کافیه
الان پراید توی افغانستان ۲.۵میلیون هست
قیمت: 1393/8/2610:43:54،
21
15
برو نمایندگی وقتی پولت با این مبلغ کلون 6 ماه بخوابه بعدش ارزشش چقدر میشه با این تورم با شیب ملایم مسئولین متاسفام واسه خودرو کشور که انحصار و مردم ضرر واسه سود اونا میدن 138 میلیون 6 ماه بخوابه چقدر واسه نمایندگی سود داره از مردم گرفته میشه.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل