کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرمایه‌‏گذاری اماراتی - انگلیسی‌ در خزر


کد خبر : ۸۰۲۶پنجشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱:۲۰۳۸۰۲ بازدید

خبرگزاری رویترز در آستانه برگزاری نشست اوپک، در گزارشی با بررسی نظرات نمایندگان کشورهای عضو اوپک نوشت: ممکن است تغییر سیاست زیرکانه‌ای در اوپک اتفاق افتد.

رویترز نوشت؛ براساس اظهار نظرهای نمایندگان کشورهای عضو اوپک، ممکن است این سازمان در نشست آتی خود، که مهم‌ترین نشست در سال‌های اخیر است، سیاست خود را تغییر دهد.رویترز از نمایندگان کشورهای عضو اوپک پرسید، آیا لازم است برای دفاع از درآمدهای نفتی این سازمان که به شدت کاهش یافته، تولید نفت کاهش یابد.

این خبرگزاری با اشاره به اظهارات عبدا... البدری دبیرکل اوپک که این هفته گفت، بازارها نگران کاهش قیمت نفت به 81 دلار در هر بشکه (که کمترین قیمت در چهار سال گذشته است) نیستند و اظهارات وزیر نفت کویت مبنی بر اینکه، احتمال کاهش تولید نفت اوپک در نشست سوم آذرماه این سازمان در وین ناچیز است نوشت، با این حال بیشتر نمایندگان کشور‌های عضو هم‌اکنون به‌طور خصوصی از لزوم واکنش به قیمت نفت سخن می‌گویند، اگرچه هشدار نیز می‌دهند که رسیدن به توافق آسان نیست.یکی از نمایندگان کشورهای عضو اوپک گفت: نشست آتی، نشست مهم و سختی است.وی افزود: اگر در مورد کاهش تولید هدف اتفاق نظر نباشد، ممکن است در مورد کاهش سطح تولید تا سقف مصوب قبلی توافق شود.چنین توافقی می‌تواند شامل کاهش تولید در حدود 500 هزار بشکه در روز باشد، یعنی مقداری که هم اکنون اوپک بیش از تولید هدف 30 میلیون بشکه در روز خود تولید می‌کند.قیمت جهانی نفت از ماه ژوئن (خرداد) تاکنون حدود 30 درصد کاهش یافته، زیرا تولید نفت سنگین در آمریکا عرضه جهانی نفت را به شدت افزایش داده است.تاکنون تنها نمایندگان لیبی، ونزوئلا و اکوادور خواستار کاهش تولید نفت شده‌اند.

کویت و ایران گفته‌اند کاهش تولید نامحتمل است و عربستان سعودی که تاثیرگذارترین عضو اوپک است، هنوز تا این لحظه در یک جمع عمومی اظهار نظر نکرده است. بازرگانان نفت و تحلیلگران نیز درمورد احتمال اقدام اوپک برای متوقف کردن کاهش قیمت نفت، نظرات متفاوتی دارند. درحالی که برخی اعضای اوپک مانند اکوادور، ایران و ونزوئلا، در صورتی که قیمت در سطح کنونی باقی بماند  یا از آن هم کمتر شود، با کسری زیاد بودجه روبه‌رو خواهند شد، برخی بر این باورند که اوپک در مواجهه با افزایش تولید نفت در آمریکا که در سه سال گذشته حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده، به‌شدت ضعیف است. به اعتقاد آنان، این امر سبب می‌شود، اعضای اوپک تنها در میان خودشان برای به‌دست آوردن سهم بازار رقابت کنند اما یکی از نمایندگان اوپک می‌پرسد، اگر کشورش با پیام «وحشت نکنید» عربستان موافق باشد، متقاعد نشده برخی کشورها بخواهند یا بتوانند مقاومت کنند. برخی می‌ترسند، لازمه کاهش تولید نفت در آمریکا، کاهش قیمت نفت باشد. نماینده یادشده که خواست نامش فاش نشود، گفت: بیشتر مردم این را می‌گویند، اما من مطمئن نیستم. برخی کشورها مانند ونزوئلا نظر دیگری دارند.

 عربستان‌سعودی چه می‌کند؟

درحالی که تقریبا دو هفته به برگزاری نشست آتی اوپک باقی مانده، عربستان‌سعودی هنوز کارت خود را رو نکرده است.هرچند نمایندگان این کشور اشاره کرده‌اند که ممکن است برای مدتی نسبت به کاهش قیمت‌ها عکس‌العملی نشان ندهند تا جلوی روند فزاینده تولید نفت در آمریکا را بگیرند اما برخی بر این باورند که این ترفند سعودی‌ها برای فشار آوردن به دیگر اعضای اوپک جهت افزایش مشارکت‌ها در اقدام برای کاهش تولید نفت در زمان حال یا آینده خواهد بود.علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی از ماه سپتامبر (شهریور) تاکنون به صورت عمومی صحبت نکرده و برخی نمایندگان اوپک می‌گویند، این امر موجب افزایش سردرگمی در بازارها و اوپک شده است. نماینده دیگری که قبلا پیش بینی می‌کرد، تولید کاهش نمی‌یابد، این هفته نظر نرم‌تری داشت و گفت: مطمئن نیستم. وقتی رویترز دوباره از وی درمورد احتمال اقدام اوپک برای کاهش تولید سوال کرد، وی گفت: خیلی سخت است. اد مورس مدیرعامل و رئیس بخش تحقیقات کالا در بانک آمریکایی سیتی گروپ در نیویورک گفت: ظاهرا عربستان سعودی می‌خواهد تولیدکنندگان غیراوپکی را نیز ترغیب کند که آنها نیز در اقدام برای کاهش تولید شرکت کنند. وی افزود: سفر اخیر نعیمی به کشور غیراوپک مکزیک می‌تواند تلاش در راستای تقویت حمایت از کاهش تولید هم از سوی اوپک و هم از سوی کشورهای غیراوپک تلقی شود، همانگونه که در اواخر دهه 1990 نیز نظیر آن اتفاق افتاد.احتمال دیگر این است که رخدادها، اوپک را تسخیر کرده‌اند. لیبی، از اعضای این سازمان که تولیدش از روزانه 100 هزار بشکه در ماه ژوئن به 900هزار بشکه در ماه سپتامبر افزایش یافته، دوباره درگیر نزاع سیاسی شده است. تولید نفت این کشور به تقریبا 500 هزار بشکه در روز کاهش یافته است، این امر به‌طور بالقوه نیاز اوپک به کاهش رسمی یا غیررسمی تولید در زمان حاضر را کاهش می‌دهد، هرچند تاثیر کاهش تولید لیبی بر سطح قیمت‌ها تاکنون ناچیز بوده است. علی العمیر وزیر نفت لیبی گفت: در هر صورت، پس از مخالفت‌های اخیر، اعضای گروه اکنون باید در برابر بازار نفت، متحدتر باشند. وزرای نفت کشورهای عضو اوپک قرار است در تاریخ 27 نوامبر(ششم آذر) در وین گردهم آیند.بلومبرگ نیز روز سه‌شنبه در تحلیلی، نشست آینده اوپک را حساس توصیف کرد و نوشت؛ این نشست می‌تواند زمینه‌ساز شکل گیری یک نظم نوین در بازار نفت باشد.به گزارش بلومبرگ، بانک گلدمن ساچز آمریکا اعلام کرد، انتخاب راه‌حل «انتظار برای مشاهده اینکه آیا کاهش قیمت‌ها، تولید عظیم نفت سنگین در شمال آمریکا را متوقف می‌کند» توسط اوپک، در واقع طلیعه یک نظم نوین نفتی در بازار خواهد بود، بازاری که قدرت قیمت‌گذاری آن، به شرکت‌های نفتی واقع در تگزاس و داکوتای شمالی منتقل شده است. مایک ویتنر رئیس بخش تحقیقات بازار بانک سوسیته جنرال نیویورک نیز دیروز تلفنی به بلومبرگ گفت: بازار نفت چندین دهه است، شاهد چنین نقطه عطفی نبوده است.

 سرمایه‌‏گذاری اماراتی-انگلیسی‌ها در خزر

در همين حال شرکت اماراتی–انگلیسی «دراگون اویل» با سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری، تولید روزانه نفت از دریای خزر را به 85 هزار بشکه رسانده‏‌ است.پایگاه اطلاع‌رسانی «عصر طلایی ترکمنستان» در گزارشی از فعالیت شرکت نفتی «دراگون اویل» آورده است: این شرکت هم‌اکنون در منطقه «چلکن» و «جیغالبیک» واقع در بخش ترکمنی دریای خزر بر اساس قرارداد مشارکت در تولید با دولت ترکمنستان در زمینه توسعه میادین این منطقه و استخراج نفت و گاز فعالیت می‏‌کند.این شرکت نفتی اماراتی تاکنون 90 حلقه چاه در بخش ترکمنی دریای خزر حفاری کرده‌ و قصد دارد حضور و فعالیت خود را در بخش ترکمنی دریای خزر افزایش دهد.این شرکت در نظر دارد در سال‌های 2014 الی 2016 میلادی برای توسعه میدان «چلکن»5/1 میلیارد دلار دیگر سرمایه گذاری کرده و میزان تولید روزانه خود را تا سال 2015 میلادی به 100 هزار بشکه برساند.شرکت درگون اویل، 14 سال قبل، قرارداد مشارکت با دولت ترکمنستان را امضا کرد و از آن زمان تاکنون، میزان برداشت نفت خود از بستر دریای خزر را از 7 هزار بشکه در روز به 80 هزار بشکه افزایش داده‏‌ است. گفتنی است که شرکت نفتی دراگون اویل سهم نفت تولیدی خود از میادین نفت متعلق به بخش ترکمنی دریای خزر را از طریق خط لوله نفت «باکو-تفلیس-جیهان» به بازار مصرف عرضه می‏‌کند. ترکمنستان همچنین با چند شرکت نفتی خارجی ازجمله، شرکت نفتی دارگو اویل امارات-انگلیس، «پتروناس» مالزی، «آر وی آی» آلمان، «مائرسک اویل» دانمارک، «بورئد هیل» کانادا، «ONGC» هند و نیز شرکت‌های آلمانی «وینترسهال» و ... بر اساس موافقتنامه تقسیم محصول در بخش ترکمنی دریای خزر مشغول اجرای عملیات اکتشافی، تحقیقاتی و تولید نفت و گاز هستند. فارس نوشت؛ از سوی دیگر شرکت «حفاری شمال» تنها شرکت نفتی تخصصی جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان پیمانکار شرکت نفتی «دارگوئل اویل» امارات –انگلیس دارای سکو در بخش ترکمنی دریای خزر است که با داشتن کشتی و پرسنل متخصص ایرانی در ترکمنستان فعالیت می‏‌کند.شرکت‌های نفتی ایرانی با توجه به داشتن تجربه فراوان فعالیت‏‌های نفتی و اکتشافی در دریای خزر درحال حاضر بهترین فرصت و زمینه برای فعالیت آنها در بازار انرژی ترکمنستان می‏‌باشد. فعالیت شرکت اماراتی-انگلیسی در ترکمنستان در حالی است که به اعتقاد کارشناسان ترکمن، جمهوری اسلامی ایران که از ظرفیت بسیار بالاتری نسبت به امارات برای حضور در بازار ترکمنستان و کمک به این کشور برخوردار است، طی سال‌های گذشته کمتر پروژه‌هایی را در ترکمنستان اجرا کرده و فضا را برای دیگر رقبای منطقه‌ای، همچون امارات، ترکیه، عربستان و دیگر کشورهای عربی فراهم آورده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها