کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

زمان برداشت صحیح محصولات باغی


کد خبر : ۸۰۰۲چهارشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴:۵۴۲۲۴۵ بازدید

زمان برداشت صحیح محصولات باغی نقش مهمّی در عمر انباری و کاهش ضایعات آنها دارد. زمان مناسب برداشت را می‌توان با آزمایش‌هایی ...

زمان برداشت صحیح محصولات باغی نقش مهمّی در عمر انباری و کاهش ضایعات آنها دارد. زمان مناسب برداشت را می‌توان با آزمایش‌هایی چون سِفتی بافت، نسبت قند به اسید، تعداد روز پس از گلدهی کامل و حتی واحدهای گرمایی گرفته شده توسط محصول تعیین کرد.چنانچه محصول دیرتر از زمان مناسب برداشت شود نه تنها عمر انباری آن کاهش می‌یابد، بلکه ضایعات آن طی حمل و نقل و جابه‌جایی افزایش خواهد یافت.باغداران با آگاهی از زمان مناسب برداشت محصول می‌توانند مانع از ضایعات میوه‌های تولیدی خود شوند.مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: انبارداری و فیزیولوژی پس از برداشت در پیشگیری از ضایعات محصولات باغی بیشتر نمایان است.

سید جلال طباطبائی  افزود: با توجه به اینکه بیشتر حجم میوه‌ها را آب تشکیل داده و میوه‌ها به مصرف تازه خوری می‌رسد، در معرض حملات میکروبی قرار دارند.

وی وجود آب در بافت میوه‌ها را در ضایع شدن تاثیرگذار دانست و تشریح کرد: محصولات باغی به دلیل شرایط ویژه مانند حجم زیاد، آب زیاد در بافت، فسادپذیری، نیاز به انبارداری و... بیش از سایر محصولات در معرض ضایع شدن قرار دارند.

طباطبائی ادامه داد: بخشی از ضایعات باغی به فرآیندهای قبل از برداشت و مابقی به فرآیندهای پس از برداشت مربوط می‌شوند.

مدیر گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: این گروه از محصولات کشاورزی به دلیل داشتن رطوبت زیاد فساد پذیر هستند.

وی با اشاره به نقش بهینه سازی تامین آب در جلوگیری از عوارض فیزیولوژیکی افزود: چون درصد بالایی از وزن محصولات باغی را آب تشکیل می دهد، تأمین آب نه تنها در افزایش تولید مؤثر است، بلکه با بهینه سازی تأمین آب می توان عوارض فیزیولوژیکی چون لکه تلخی درسیب را کاهش داد.

طباطبائی تاکید کرد: اگر فرآیندهای پس از برداشت رعایت شود، محصولی سالم پدیدار خواهد شد.

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز به خبرنگار ایسنا گفت: تغذیه صحیح محصولات باغی، نقش مهمی در کاهش ضایعات و بهبود کیفیّت محصول تولیدی و عمر انباری محصولات برداشت شده دارد.

فریبرز زارع افزود: کنترل آفات را باید اقدامی بنیادین در جلوگیری از ضایعات میوه در باغ قلمداد نماییم.

وی از رطوبت زیاد موجود در محصولات باغی گفت و تشریح کرد: این گروه از محصولات کشاورزی به دلیل داشتن رطوبت زیاد فساد پذیر هستند و در دوره پس از برداشت بخش عمده ای از آنها (بین ۵ تا ۵۰ درصد) از بین می روند. میزان این ضایعات حتی در برخی موارد تا ۸۰ درصد نیز می رسد.

زارع با اشاره به مزایای بهره گیری از مود آلی در باغ ادامه داد: کاهش جمعیت آفات، جلوگیری از انتشار بیماری ها و افزایش مقاومت در مقابل آفات و بیماری‌ها را باید از آثار استفاده از کود آلی در باغ تلقی کنیم.

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: باغداران یا باید شاهد فساد محصول خود باشند و یا با قیمت پایین عرضه کنند.

وی اصلاح باغات سنتی را در جلوگیری از ضایعات باغی تاثیرگذار دانست و افزود: جایگزینی و اصلاح باغات سنتی با باغ‌های مُدرن و مکانیزه می‌تواند برای افزایش محصولات باغی و جلوگیری از ضایعات محصولات باغی تاثیرگذار باشد.

زارع تاکید کرد: ضایعات محصولات باغی قبل از رسیدن محصول شروع و پس از برداشت نیز ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، یک سری از عملیات باغی را می‌توان انجام داد تا از ضایعات محصولات باغی کاسته شود. باغداران با آگاهی از زمان مناسب برداشت محصول می‌توانند مانع از ضایعات میوه‌های تولیدی خود شوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها