کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شوك موقت حقوقی ها به بازار سهام


کد خبر : ۷۹۶۲سه شنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۹:۵۰۱۵۱۰ بازدید

اگرچه روند شاخص كل بورس تهران روز گذشته نيز در مجموع مثبت شد اما اگر نبود حمايت گسترده حقوقي‌ها به خصوص در ساعت آخر معاملات، رقم اين ...

اگرچه روند شاخص كل بورس تهران روز گذشته نيز در مجموع مثبت شد اما اگر نبود حمايت گسترده حقوقي‌ها به خصوص در ساعت آخر معاملات، رقم اين متغير پس از 9 روز كاري منفي رقم مي‌خورد.

در نتيجه سومين روز كاري بازار همچون روز پيش از آن در ابتداي بازار با صف خريدهاي گسترده‌يي شروع شد اما در ادامه تمامي اين صف‌ها عرضه شدند، به‌طوري كه حتي در گروه بانكي و خودرويي، برخي از سهم‌ها منفي معامله شدند كه در صورت ادامه اين روند، ريزش شاخص كل چشمگير بود. اين اتفاق موجب دست به كار شدن حقوقي‌ها و ورود دوباره نهاد ناظر به مديريت صوري و موقتي معاملات شود. حمايت‌هاي گسترده حقوقي‌ها كه به‌طور آشكار در جهت افزايش قيمت و دستكاري قيمتي برخي از سهام صورت گرفت موجب شد كه مجددا برخي سهام خودرويي همچون، خاور، سايپا، سرمايه‌گذاري سايپا صف خريد شوند. عرض‌اندام جهت‌دار حقوقي‌ها در بازار با توجه به فاز محتاطانه و متعادلي كه بازار ناشي از مشخص نبودن نتايج مذاكرات هسته‌يي در پيش گرفت، قابل توجه بود.

در همين راستا درحالي كه مذاكرات هسته‌يي در سكوت خبري خاصي در منطقه همچنان ادامه دارد، بورس‌بازان به برآيند نتايج اين نشست در انتظار به سر مي‌برند در نتيجه پيش از آنكه سايه احتياط و استراحت تا مشخص شدن نتيجه اين مذاكره، فراگيرتر شود به نظر مي‌رسد كه حقوقي‌ها تصميم دارند كه بازار را با اعمال شوك مصنوعي و موقتي به صورت مثبت كردن قيمت سهم‌هاي پيشرو و خريد در قيمت بالا و اصرار بر تشكيل صف خريدها و در نهايت خارج كردن بازار از روال عادي و متعادل خود كه ممكن است نزولي هم باشد، بازار را گرم‌تر نگه دارند.

از سوي ديگر در گروه خودرويي اظهارات وزير صنعت در خصوص قيمت خودرو و مس نيز براي بازار قابل توجه است. نعمت‌زاده در خصوص كاهش قيمت خودرو گفته كه كاهش قيمت خودرو دست مانيست. وي در عين حال از تامين نشدن يارانه توليد نيز خبر داده و در خصوص علت كاهش نيافتن قيمت مس در بازارهاي داخلي با وجود پايين آمدن قيمت مس در بازارهاي جهاني نيز گفت: به‌تازگي دستورالعملي صادر كرده‌ايم كه قيمت مس 5‌درصد زير قيمت بازار صادراتي به واحدهاي داخلي عرضه شود و عرضه آن هم از طريق بورس صورت گيرد.

در نتيجه خودرويي‌ها همچون روند كند حركتي شاخص كل شاهد رشد نسبي در اكثر نمادهاي خود بود به‌طوري كه سايپا مطابق روزهاي اخير همچنان در دامنه رشدي به سر مي‌برد و شاهد صف خريد نيز شد. اين در حالي بود كه مديرعامل سايپا خبر از توليد محصولات جديد سايپا با همكاري شركت‌هاي رنو، نيسان و كيا با قيمت‌هاي 30 تا 40 ميليون تومان خبر داد و گفت: پلتفرم جديد اس‌پي 100 اين شركت نيز در حال طراحي است. سعيد مدني با اشاره با بيان اينكه قيمت اين محصولات جديد در زمان عرضه متناسب با سطح قيمتي محصولات فعلي اين شركت خواهد بود، افزود: محصولات جديد را با قيمت ميانگين 30 تا 40 ميليون تومان عرضه خواهيم كرد.

 

  فروش سهم «واميد»

از گروه بانكي پاسارگاد با افت در كاهندگي شاخص نقش داشت در حالي كه تقريبا بقيه نمادهاي اين گروه يكي در ميان شاهد رشد بودند به خصوص بانك گردشگري در بازار فرابورس با رشد نزديك به 5درصدي صف خريد سنگيني بر آن شكل گرفت بانك ايران زمين نيز در اين بازار شاهد رشد و صف خريد بود. در عين حال بانك سينا نيز وضعيت خوبي داشت و تقريبا داراي صف خريد شد. اين در حالي بود كه مديرعامل بانك سپه از واگذاري بخشي از سهام سرمايه‌گذاري اميد خبر داد. تقوي‌نژاد در خصوص اقدامات انجام شده براي فروش اموال و سهام شركت‌هاي زيرمجموعه اين بانك، گفت: در سال گذشته 300ميليارد تومان اموال به فروش رسيده و امسال هم 145ميليارد تومان به مزايده گذاشته شد. برنامه‌ريزي مي‌كنيم تا پايان سال بخشي از سهام شركت سرمايه‌گذاري اميد را واگذار كنيم. وي تاكيد كرد: ميزان فروش سهام متناسب با كشش بازار انجام مي‌شود تا مشكلي براي بازار سرمايه به وجود نيايد. نسبت سرمايه‌گذاري (بنگاه‌داري) به سرمايه بانك سپه، به استاندارد 40 درصدي تعيين شده توسط بانك مركزي نزديك است.

در عين حال مديرعامل بانك ملي نيز از شناسايي 3000 ميليارد تومان دارايي بانك ملي براي فروش خبر مي‌دهد. عبدالناصر همتي با بيان اينكه سرمايه نقدي بانك ملي در دو حالت قابل تامين است، گفت: بخشي از سرمايه نقدي مورد نياز با فروش دارايي‌‌ها مانند املاك و سهام زيرمجموعه بانك تامين خواهد شد و در همين راستا 3000 ميليارد تومان از املاك مازاد را به مزايده گذاشته‌ايم و بخش ديگر با كمك دولت قابل تامين است. برپايه اين گزارش در مرداد سال گذشته با تجديد ارزيابي دارايي‌ سرمايه بانك ملي از 2 هزار و 240 ميليارد تومان به حدود 10 هزار ميليارد تومان رسيد.

  توقف پروژه مپنا

همچنين از گروه شركت‌هاي چند رشته‌يي و‌صندوق نماد سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي كه بيشتر مورد خريد حقوقي‌ها قرار داشت روند نزولي در پيش گرفت و از جمله نمادهاي اثرگذار منفي بر شاخص كل بود. از گروه خدمات فني و مهندسي در حالي كه مپنا بر خلاف چند روز گذشته كه هم‌جهت با شاخص كل رشد داشت روز گذشته شاهد ريزش اندكي شد اين در حالي است كه از اين گروه كنترل خوردگي تكين‌كو با رشد قابل توجه شاهد صف خريد بود. در همين زمينه مديرعامل مپنا از توقف توسعه «ميدان گازي فروز B » به دستور زنگنه خبر داد. مديرعامل شركت مپنا گفت: با وجود اينكه يك دكل حفاري براي توسعه ميدان گازي فروز B خريداري كرديم  ۱۱ماه است اين دكل در محل اين ميدان بدون استفاده باقي مانده و وزارت نفت برنامه‌يي براي توسعه اين ميدان ندارد. عباس علي‌آبادي اظهار داشت: توسعه ميدان گازي فروز B به شركت مپنا واگذار شده و قرار بود تا پايان شهريور سال جاري طرح نهايي توسعه اين ميدان تهيه شود اما با دستور وزير نفت، توسعه ميدان فروز B متوقف شد و تا امروز هم متوقف مانده است. وي افزود: دليل توقف را از وزير نفت بپرسيد اما مي‌گويند اولويت وزارت نفت ميادين مشترك است و توسعه اين ميدان كه ميداني مستقل است، بايد متوقف شود. در اسفند سال 90، قراردادي بين شركت نفت فلات قاره ايران و شركت مپنا به‌منظور توسعه ميدان گازي فروز B و تبديل گاز توليدي اين ميدان به برق به امضا رسيده بود؛ طبق بررسي‌هاي اوليه مخزن ميدان فروز B بيش از 28 تريليون فوت مكعب گاز شناسايي شده است.

 جريان معاملات روز

بدين‌ترتيب وضعيت بازار سهام ديروز كه در مجموع خوب ارزيابي مي‌شود همچنان تقاضا از عرضه پيشي گرفته است. سهم خريد و فروش حقيقي‌ها نيز از حقوقي‌ها كمي بيشتر شد. شاخص به مدد معامله هلدينگ فارس در پايان معاملات روز گذشته كه منفي رقم خورده بود 7 واحد مثبت ماند اين در حالي بود كه فارس به ‌تنهايي نزديك 72 واحد باعث بالا رفتن شاخص شد. در ترقي شاخص سايپا، پتروشيمي خارك و بانك سينا سهم بسزايي داشتند از طرف ديگر سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي، مپنا به ترتيب 25، 23، 22واحد شاخص را نزولي كردند. در مجموع محصولات شيميايي نقش موثري در ارتفاع گرفتن نماگر بازار داشتند به‌طوري كه از اين گروه نمادهاي فارس، وپترو، پاكشو، شمواد رشد بالايي را تجربه كردند. پس از پتروشيمي‌ها گروه خودرو و ساخت قطعات در رتبه بعدي مثبت‌سازي شاخص ايستادند.

اين در حالي بود كه گروه شركت‌هاي چند رشته‌يي، كانه‌هاي فلزي، فلزات اساسي و خدمات فني و مهندسي سعي در نزولي كردن روند شاخص كل عمل كردند. در مجموع بازار ديروز با معامله نزديك به يك ميليارد سهم به ارزش بالغ بر 267ميليارد تومان در 87 هزار نوبت معاملاتي به پايان رسيد. همچنين نماد معاملاتي شركت‌هاي بيمه آسيا، آلومراد مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتي شدند در عين حال نماد معاملاتي شركت‌هاي لاميران، سرمايه‌گذاري البرز و حق تقدم استفاده نشده شركت چرخشگر با توجه به عدم كشف قيمت در روز معاملاتي قبل مجددا در روند حراج قيمتي قرار گرفتند.

  فروش اوراق به روش ثبت سفارش

قرار است 10درصد معادل ۱۲۰هزار ورقه از اوراق مشاركت شهرداري شيراز فردا چهارشنبه در بورس اوراق بهادار تهران به روش ثبت سفارش عرضه شود. در پي پذيره‌نويسي اسفند سال گذشته يك ميليون و 200 هزار اوراق مشاركت شهرداري شيراز و درج نام 6 آبان سال جاري با نماد معاملاتي مشير612 در بورس، چهارشنبه جاري 10درصد ازكل اين اوراق معادل 120هزار ورقه به روش ثبت سفارش عرضه مي‌شود. ضامن اين اوراق بانك صادرات و بازارگردان آن هم شركت تامين سرمايه سپهر هستند.

مدت اين اوراق با نام و قابل معامله دربورس، 4ساله با نرخ سود علي الحساب 20درصدي (روزشمار و معاف از ماليات) بوده كه هر سه ماه ازتاريخ انتشار (18اسفند92) از طريق شركت سپرده‌گذاري مركزي قابل پرداخت است. همچنين چهارشركت بورسي اقدام به افزايش سرمايه ۲۰ تا ۴۰۰درصد خواهند كرد. برپايه اين گزارش شركت‌هاي بورسي پتروشيمي شيراز، قند نيشابور و ايران‌ياساتايرورابر به همراه شركت فرابورسي پتروشيمي ممسني طي روزهاي آينده بين ۲۰ تا ۴۰۰درصد افزايش سرمايه خواهند داد.

 شفاف‌سازي همكاران سيستم

شركت همكاران سيستم در اطلاعيه‌يي كه در سايت كدال منتشر شده است در ارتباط با قراردادهاي بزرگ منعقده يا در حال مذاكره اين شركت با نهادهايي همانند قوه قضايي، اتكا و غيره اقدام به شفاف‌سازي كرد. اين شركت متذكر شده است كه با توجه به حجم و طولاني بودن مدت اجراي اين قراردادها بين 2 تا 3سال، بودجه سال جاري شركت تغيير ندارد و در صورت نياز به تعديل اطلاع‌رساني خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها