کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

منع دریافت جریمه بیمه شخص‌ثالث

کدخبر:۷۹۳۸دوشنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۴:۱۶۵۶۲۱ بازدید

دیوان‌ عدالت‌ اداری، مصوبه هیات‌ وزیران دولت قبل را در پی شکایت چهار شخص حقیقی ابطال کرد.

پنج‌سال پیش مصوبه‌ای توسط وزرای عضو کمیسیون اجتماعی و دولت الکترونیک (وزیر اقتصاد و وزیر دادگستری) به امضا رسید که برخی از مواد این مصوبه در مغایرت کامل با ماده‌هشت قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسایل‌نقلیه موتوری و زمینی در مقابل شخص‌ثالث مصوب1387 بود.

طبق این مصوبه، چنانچه از بیمه‌نامه‌ای برای پرداخت خسارت استفاده شود، تمامی تخفیف‌های حاصل‌شده هرچندسال که باشد ازبین‌رفته و در سال بعد هنگام تجدید بیمه‌نامه نه‌تنها نمی‌توان از تخفیفات و مزایا استفاده کرد بلکه حتی بیمه‌گذار بابت مصرف کوپن‌های بیمه‌نامه خود مشمول جریمه هم خواهد شد. به عبارت ساده‌تر این مصوبه با یک‌تیر دونشان زد و هرگونه تخلف و خسارتی را چه حادثه‌ساز و چه غیرحادثه‌ساز مشمول دریافت جریمه اعلام کرد.

اتفاقا همین مساله به عاملی بازدارنده در جامعه تبدیل شد که بیمه‌گذاران ترس ازدست‌رفتن کوپن‌های بیمه‌نامه خود را در سر داشته باشند.حالا پس از پنج‌سال، ماده‌های 13 و 14 مصوبه هیات‌وزیران در دوره قبل آنچنان جنجال‌برانگیز می‌شود که اعتراضات و شکایاتی را از ناحیه اشخاص حقیقی راهی دیوان‌عدالت‌اداری می‌کند تا جایی که پیگیری‌های چهارشخص حقیقی موجب می‌شود تا هیات عمومی دیوان‌عدالت‌اداری قانع شود که مصوبه دولتمردان احمدی‌نژاد با منافع میلیون‌ها بیمه‌گذار در کشور در تضاد با قانون مصوب سال87 است.ماده13 مصوبه هیات‌وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک مقرر کرده بود؛ حق بیمه آن‌دسته از بیمه‌گذارانی که در مدت اعتبار بیمه‌نامه موجب پرداخت خسارت از محل بیمه‌نامه شوند، هنگام تجدید بیمه‌نامه علاوه‌بر محرومیت از تخفیف‌های موضوع ماده(12) برمبنای حق‌بیمه سالانه به شرح جدول زیر افزایش می‌یابد:

خسارت یک‌بار- دوبار- سه‌بار- چهاربار و بیشتر
 مالی 10درصد، 20درصد، 40درصد، 80درصد
 بدنی 20درصد، 40درصد، 60درصد، 100درصد

این درحالی است که ماده‌هشت  قانون بیمه اجباری شخص‌ثالث مصوب سال87 تاکید دارد که هر نوع خسارتی که به وسیله‌نقلیه وارد شود و بیمه‌گذار را ملزم به پرداخت خسارت کند، موجبی برای عدم‌ارایه تخفیف و تقسیط و افزایش نرخ بیمه نخواهد بود.  جریمه خسارت‌های بدنی و مالی بیمه‌نامه شخص‌ثالث از دودیدگاه قابلیت بررسی دارد؛ اول آنکه این جریمه‌ها به‌نوعی برای شرکت‌های بیمه‌ای درآمد محسوب شده و در پرتفوی شرکت‌ها قرار می‌گیرد و دوم آنکه این جریمه‌ها هرچقدر هم که باشد باز هم رشته شخص‌ثالث آنقدر زیان‌ده است که این درآمد به چشم نمی‌آید.  45روز است که از ابلاغ بخشنامه بیمه‌مرکزی به شرکت‌های بیمه‌ای در جهت حذف دریافت جریمه‌های خسارت بدنی و مالی از بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث می‌گذرد، اما گویا اجرای این بخشنامه خیلی به مزاج برخی شرکت‌های بیمه‌ای خوش نیامده است.

احمد صفرزاده، معاون فنی شرکت بیمه البرز در گفت‌وگو با «شرق» ابتدا به تشریح مصوبه هیات‌وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در سال89 پرداخته و می‌گوید: طبق مصوبه هیات‌وزیران، اگر بیمه‌نامه‌ای «بدون خسارت» باشد، در هنگام تجدید بیمه‌نامه تخفیف‌های لازم به بیمه‌گذار داده خواهد شد که این تخفیف‌ها در سال دوم 10 درصد، در سال سوم 15درصد، در سال چهارم 20درصد، در سال پنجم 30درصد، در سال ششم 40 درصد، در سال هفتم 50درصد، در سال هشتم 60درصد و در سال نهم 70 درصد است، اما اگر بیمه‌نامه‌ای دارای خسارت‌های متعدد مالی و جانی باشد، مشمول جریمه یا افزایش حق‌بیمه می‌شود؛ در واقع به بیمه‌نامه دارای خسارت نه‌تنها تخفیفی داده نمی‌شود، بلکه از بابت تشدید خطر جریمه صادر می‌شود. به این صورت که اگر در طول سال یک‌بار «خسارت مالی» متوجه بیمه‌نامه شخص‌ثالث فرد بود، 10درصد و برای بار دوم، سوم و چهارم به‌ترتیب 20 درصد، 40 درصد و 80 درصد به حق‌بیمه اضافه یا به عبارت دیگر بیمه‌نامه فرد مشمول جریمه می‌شد. از طرفی اگر بیمه‌نامه شخص‌ثالث با خسارت جانی مواجه بود، برای بار اول 20 درصد به حق بیمه اضافه می‌شد، اما برای دفعات دوم، سوم و چهارم به‌ترتیب 40 درصد، 60 درصد و صددرصد جریمه تعلق می‌گرفت. 

وی افزود: اکنون دیوان عدالت اداری به‌عنوان یک مرجع تمام‌کننده به این مصوبه هیات‌وزیران خاتمه داده و آن را لغو کرده و شرکت‌های بیمه‌ای مکلف به تبعیت هستند.  معاون فنی بیمه البرز در واکنش به این پرسش که چطور هیات‌وزیران در دوره قبل مصوبه‌ای مغایر با قانون شخص‌ثالث سال87 به تصویب رسانده که حالا بعد از پنج‌سال برخی از مواد آن مصوبه به درجه ابطال رسیده، می‌افزاید: قانون شخص‌ثالث تعرفه و نحوه تعیین نرخ‌گذاری را به هیات‌وزیران واگذار کرده و هیات‌وزیران هم به‌درستی وظیفه خود را انجام داده و مغایرتی با قانون در میان نبوده، اما استدلال و تفسیر موسعی که از طرف دیوان‌عدالت‌اداری مطرح شده، به‌نوعی در جهت حمایت از مردم است.  وی تاکید می‌کند: در همه رشته‌های بیمه‌ای و در عرف دنیا این موضوع قابل پذیرش است که برای تمدید بیمه‌نامه دارای خسارت تخفیف داده نشود و از بابت خسارت‌های وارده بهایی تحت‌عنوان تشدید خطر به حق‌بیمه اضافه شود، اما چون بیمه شخص‌ثالث اجباری و فراگیر است، نگاه دولت و دیوان‌عدالت‌اداری به این موضوع حمایتی است و تفسیر موسعی به‌نفع بیمه‌گذاران کردند.

صفرزاده در پاسخ به این پرسش که این گمانه وجود دارد که از محل جریمه تعدد خسارت، سود قابل‌توجهی نصیب شرکت‌های بیمه‌ای می‌شد، می‌گوید: اگر 50درصد هم به مبلغ حق بیمه فعلی شخص‌ثالث اضافه شود، باز هم شرکت‌های بیمه‌ای از این محل ضرر می‌کنند.به گفته وی، تحلیل‌های بیرونی از شخص‌ثالث برمبنای حق‌بیمه صادره سال است در حالی‌که خسارت هربیمه‌نامه‌ای که صادر می‌شود، در آن سال پرداخت نمی‌شود؛ اگر سانحه و تصادفی منجر به جرح شخص‌ثالث شود، حداقل شش‌ماه تا یک‌سال طول می‌کشد که نظریه قطعی پزشکی‌قانونی در مورد جرح صادر شود ضمن آنکه اطلاله دادرسی و اخطاریه‌ها و احضاریه‌ها موجب می‌شود که دوسال بعد خسارت این بیمه‌نامه دربیاید.

صفرزاده ضمن اشاره به وجود دونوع آمار در صنعت بیمه مبنی‌ بر آمار سال بیمه‌ای و آمار سال مالی می‌افزاید: برمبنای آمار سال مالی، بیمه‌نامه‌هایی که تاکنون صادر شده‌اند، هنوز خسارت‌های آنها نیامده، ولی بر مبنای آمار سال بیمه‌ای که در اصطلاح به آن سال اکچوئری و مبنای فنی می‌گوییم؛ به ازای هرصدتومان در رشته شخص‌ثالث 160تومان خسارت پرداخت می‌شود.

این کارشناس بیمه‌ای در رابطه با تعلل برخی از شرکت‌های بیمه‌ای در اجرای این بخشنامه گفت: رای دیوان عدالت اداری لازم‌الاجراست و بیمه مرکزی آن را به همه شرکت‌های بیمه‌ای ابلاغ کرده و شرکت‌ها نیز موظف به تبعیت از آن هستند.  وی درعین‌حال اضافه کرد: البته این مسایل باید در سیستم شرکت‌های بیمه‌ای تعریف شود تا بیمه‌نامه‌ای که دچار خسارت شد، در تمدید آن به بیمه‌گذار تخفیف داده نشود و البته دیگر جریمه تعدد خسارت هم به آن تعلق نگیرد.  وی در ارزیابی خود از رای دیوان‌عدالت‌اداری برای حذف جرایم تعدد خسارت در بیمه‌های شخص‌ثالث می‌گوید: قوه‌قضاییه هرساله رقم دیه را با قدری افزایش اعلام می‌کند و حق‌بیمه شخص‌ثالث هم به تناسب آن بالاتر می‌رود و در این میان رغبت مردم برای خرید شخص‌ثالث پایین می‌آید؛ حالا حذف این جرایم به‌نفع صنعت بیمه است چراکه شرایطی را برای فروش آسان‌تر وسایل نقلیه فراهم می‌کند.

معاون فنی شرکت بیمه البرز ضمن اشاره به ابلاغ بخشنامه بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه‌ای مبنی‌بر حذف جریمه از بیمه‌نامه‌های دارای خسارت در اوایل مهرماه سال‌جاری می‌گوید: در ساختارهای نرم‌افزاری ما تغییرات لازم برای اجرای این بخشنامه انجام شده به‌طوری‌که از چهارم‌آبان‌ این دستورالعمل در واحدهای صدور بیمه‌نامه به اجرا درآمده است.

وی همچنین اعلام می‌کند: هر شرکتی که این مصوبه را اجرایی نکند، متخلف خواهد بود و طبق قانون، بیمه مرکزی با آن شرکت برخورد خواهد کرد.

عبدالرزاق رزقی، مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه ایران نیز در این رابطه به «شرق» می‌گوید: شرکت بیمه ایران به‌عنوان تنها شرکت دولتی در بازار بیمه‌ای کشور از همان روزی که بخشنامه بیمه مرکزی ابلاغ شد، جریمه‌های تعدد خسارت را در بیمه شخص‌ثالث متوقف کرد اما متاسفانه شرکت‌های دیگر آن را اجرایی نکردند.

وی درخصوص عدم اجرای این بخشنامه توسط برخی شرکت‌های بیمه‌ای می‌افزاید: این بخشنامه به ضرر شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی است چراکه شرکت‌ها از این محل درآمد زیادی داشتند؛ به این صورت فردی که سه‌کوپن بیمه‌نامه خود را استفاده کرده بود، تا 40درصد و بیمه‌گذاری که چهارکوپن بیمه‌نامه خود را از دست داده بود، تا 80درصد جریمه می‌شد. این کارشناس صنعت بیمه به وجود دونوع جریمه دیرکرد و تعدد خسارت در بیمه شخص‌ثالث اشاره می‌کند: جریمه دیرکرد به موجب بند «ب» ماده11 قانون بیمه اجرایی شخص‌ثالث در سال1387 به اجرا درآمده که این جریمه از بابت عدم‌تمدید بیمه شخص‌ثالث گرفته می‌شود به‌طوری‌که اگر بیش از یک‌سال از اتمام بیمه‌نامه گذشته باشد، حق‌بیمه یک‌سال قبل گرفته می‌شود و اگر این زمان کوتاه باشد، حق‌بیمه یک‌سال را بر 365روز سال تقسیم می‌کنند و سپس در تعداد روزهایی که فرد بیمه‌نامه نداشته، ضرب می‌کنند که البته بسته به نوع اتومبیل‌ها این جریمه‌ها متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: جریمه دیرکرد به حساب صندوق تامین خسارت‌های بدنی واریز می‌شود و به هیچ‌وجه شرکت‌های بیمه‌ای و بیمه‌مرکزی در آن ذی‌نفع نیستند اما جریمه تعدد خسارت به حساب خود شرکت‌های بیمه‌ای می‌رود. مدیر بیمه‌های اتومبیل شرکت بیمه ایران در مورد چگونگی برخورد بیمه مرکزی با شرکت‌هایی که زیربار اجرای این بخشنامه نرفتند، می‌گوید: قطعا اگر گزارش مستند و موردی به بیمه مرکزی در این رابطه داده شود، مورد پیگیری و رسیدگی قرار می‌گیرد و چنانچه از تاریخ اجرای مصوبه و بخشنامه مربوطه از بیمه‌گذاری جریمه تعدد خسارت گرفته شده باشد، باید به وی برگردانده شود.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

ایمان: 1393/8/1907:21:22،
91
14
امیدوارم تورم کنترل بشه تا قیمت گاو و گوسفند و شتر (مبناهای تعیین دیه)تغییر نکنه
هرچقدر تخفیف بیمه میگیریم سال بعد بعلت افزایش دیه و افزایش حق بیمه از بین میره
زکی: 1393/8/1909:31:54،
60
12
بشین تا کنترل بشه!
کارا: 1393/8/1909:57:57،
59
10
این همه سال طول کشید تا دیوان عدالت بفهمه که به مردم داره ظلم می شه و بخشنامه صادر کرد.
ناکارآمدی و سوءمدیریت شرکتهای بیمه را هم مردم باید پرداخت کنند .

با این همه حق بیمه ای که می گیرن باز زیان می کنن . یک بار هم که شده یکی از این شرکتها میزان هزینه پرسنلی خودش و پاداش مدیران را اعلام کنه !

اگه زیان دارین چرا این همه شرکت بیمه تو این سالها ایجاد شده ؟ (دی - ملت - پارسیان و ..... )
000: 1393/8/1911:16:50،
57
12
ميشه بيمه گذار را تغيير داد؟ميخوام از ملت به بيمه ايران تغيير بدهم.
مجید: 1393/8/1911:37:45،
40
11
فک کنم بیمه گذار یعنی کسی ک پول بیمه می دهد!!!!!

مثل همیشه میگیم، خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه....

کار دگه ای هم نمیشه کرد....
حمید: 1393/8/1909:04:34،
76
11
این بسیار غیر منصفانه است که بعد از 5 یا 6 سال پرداخت حق بیمه سر وقت و عدم استفاده از خدمات بیمه با یه تصادف کوچیک همه تخفیفها باطل بشه. در آمریکای جهانخوار و کافر بعد از 5 سال عدم تصادف تمام 5 سال حق بیمه رو با کسر اندکی میتونی پس بگیری و با یه شرکت بیمه دیگه شروع کنی. این است فرق بیمه در ایران اسلامی و آمریکای پر از فساد. مرگ بر ...
حاجی: 1393/8/1909:33:13،
31
26
پس یادت باشه تا تصادف کوچیکی کردی مثل یه زخم کوچیک از رو بدن یارو دو سه بار رد شو تا بمیره و خرج بیمه بره بالا و... اینقدر به این مسائل فکر نکن برو زندگیتو بکن و پول جمع کن و از این مملکت برو.
مهرداد: 1393/8/1909:11:18،
73
12
دم اون چهار نفر که سه پیچ شده وشکایتشون رو پی گیری کردن گرم.خدائی بعضی ها کارشون درسته
ایرانی: 1393/8/1910:10:50،
62
12
فرض کنید فرضا 5 سال رو بدون حادثه طی کردید و قصد فروش اتومبیل قبلی و خرید اتومبیل جدید مدل سال رو دارید تکلیف تخفیف بیمه نامه و احتیاط سال های گدشته چی میشه ؟ ضمنا آمار زیانده شرکتهای بیمه توسط چه مرجعی که رد پای صاحبان شرکت بیمه توش نباشه و منصف باشه تایید میشه ؟ اصلا اینها که اینطور دایما ضرر میدن چرا جای خودشونو به شرکتهای خارجی بیمه گر نمیدن تا اونها ضرر کنن ؟
بی نام: 1393/8/1911:40:10،
52
13
یعنی من این اواخر داشتم تبدیل می شدم به یکی از طرفداران احمدی نژاد با اون یکی - دوتا حرکتی که دو سال آخر ریاستش کرد! ولی هر روز رسوایی بزرگتری رو می شه از دولتش. واقعا ۸ سال ویرانی ۸ سال بدبختی و حالا مصوباتشون هم که مادام به قشر ضعیف و متوسط فشار می آورد. خدا لعنت کند حامیانی که ایشون رو آوردند روی کار. نه اینکه دولت های قبلی شق القمر کرده باشند ولی تا این حد فساد و ویرانی ..... نداشتیم.



یعنی شاهکار ملی باید بشه در شاخص فلاکت ......



آه

آه

آه
robert: 1393/8/1916:59:38،
37
15
نه عزیز دل برادر مال این یکی رو تو بوق می کنند مال بقیه رو میکنند زیر خاک
شهاب: 1393/8/1914:36:40،
33
10
سلام:ازبه روزکارآمدن دولت جدیداعلام کردندکاهش تورم داریم ولی برای اعلام دیه سال۹۳ بیمه ۳۵٪ افزایش دادند این درحالی بود که قیمت گاو و گوسفند افزایش نیافته بودخواهشمند است مسئولین محترم این رادرنظر بگیرند
vahid: 1393/8/1918:09:02،
29
9
احتمالا معاون آقای احمدی نزاد معرف به م.ر از موضوع بیمه ها کاملا بی اطلاع بوده !!! وگرنه نمی گذاشت اینقدر به مردم در این مورد ظلم بشه.....والا
محمد: 1393/8/1919:40:55،
24
13
حالا معلوم نیست کی این بخشنامه اجرایی بشه خدا میدونه اینقدر این بیمه ها خوردن که الان براشون اینطوری خیلی سخته
م.د: 1393/8/2001:29:35،
21
9
داد از دل مردم و الطاف دایی محمود در حق ملت . کجای کار هستید که تا صد سال دیگه نمیتونید کتاب الطلف ایشون در زمینه های علمی و اقتصادی(به به) و فرهنگی (چهچه) و مذهبی (واه واه) و سیاست خارجی (وای وای) ........

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت خودروی جدید پژو 301 از سوی ایران خودرو مشخص شد + شرایط فروش مرداد 96
آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
اعلام شرايط پيش‌فروش خودروهای رنو تندر90 و رنو ساندرو
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
مردم فریب فروش خودروهای زیر قیمت را نخورند + جدول
درآمد متوسط یک نانوایی چقدر است؟
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
فروش خودروی ساینا اتوماتیک برای اولین‌بار تا چند روز دیگر - شهریور 96
تولید چند خودرو سواری در کشور متوقف شد
معرفی سریع‌ترین خودروی موجود در ایران
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما