کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

خودروسازی ایران چرا در حال عقبگرد است ؟

کدخبر:۷۹۲۵یکشنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸:۵۲۵۲۲۲ بازدید

کشورهای ایران، ترکیه و کره، سه کشوری هستند که تقریبا همزمان با یکدیگر، فعالیت صنعت خودروسازی خود را آغاز ...

صنعت خودرسازی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته  به عنوان جایگاه نمایش توانمندی های نوین صنعتی به شمار می آید. خودروسازی و صنایع وابسته به آن تا امروز توانسته است به عاملی موثر در تقسیم بندی کشورهای بزرگ صنعتی تبدیل شود. این در حالی است که دولت ها نیز براساس اهمیت این موضوع تلاش می کنند تا با ارائه سیاست های استراتژیک، صنعت خودروسازی خود را گسترش دهند.

کشورهای ایران، ترکیه و کره، سه کشوری هستند که تقریبا همزمان با یکدیگر، فعالیت صنعت خودروسازی خود را آغاز کردند. ترک ها از سال 1960 با تولید تراکتور، اتوبوس و کامیون گام در جاده خودروسازی گذاشتند. در سال 1973 که سال شروع اصلی صنعت خودرو ترکیه نامگذاری شده است، شرکت های «رنواویاک» و «توفاژ» که وابسته به شرکت فیات بودند در این کشور مورد بهره برداری قرار گرفت. این روند با افزایش داخلی سازی و به تبع آن تاسیس کارخانه های قطعه سازی وابسته به شرکت های عمدتا اروپایی در ترکیه ادامه یافت.

در کشور چشم بادامی ها، شرکت کیا که تولید کننده لوله های فولادی و قطعات دست ساز دوچرخه در حومه شهر سئول بود، در سال 1975(1335 ش) شروع به شاخت موتورسیکلت کرد تا این که بلاخره نخستین کارخانه مونتاژ خودرو خود، در سال 1973(1351ش) را افتتاح کرد. تقریبا در همین سال ها، ایران نیز خطوط مونتاژ خودرو را در جاده مخصوص کرج ایجاد کرد.

نیم قرن از آغاز داستان مشترک صنعت خودرو ایران، ترکیه و کره می گذرد اما طبق آمارهای منتشر شده، فاصله ای طولانی در صنعت خودرو بین ایران و خودروسازان ترک و کره ای ایجاد شده است.

این در حالی است که در تازه ترین خبرها انجمن خودروسازان ترکیه اعلام کرده است که صادرات خودرو این کشور در سال 2013 به 828 هزار دستگاه رسیده و درآمد 21.5 میلیارد دلاری سهم آنکارایی ها بوده است. همچنین تولید خودرو ترکیه در سال 2013 به یک میلیون و 130 هزار دستگاه رسیده است. اما آمارها نشان می دهند که ایران از همسایه ترک تبار خود از لحاظ آمار تولید و صادرات، تنوع محصولات و فناوری صنعت خودرو بسیار جا مانده است.

کشورهایی که دستی بر آتش صنعت خودرو دارند در دوره های زمانی مختلف به دلیل شرایط روز یا هدفگذاری راهبردی که داشته اند، سیاست های حمایتی را تدوین و اجرا کرده اند. برخی حمایت از خودروسازان را یا به بیان اقتصاددانان «سمت عرضه» را محور خود قرار داده اند. که برای نمونه می توان به پرداخت وام های چندین میلیارد دلاری در زمان بحران اقتصادی اشاره کرد که سعی شده است صنعت خودرسازی را سرپا نگه دارند.

اما در مقابل کشورهای هستند که کمک به افزایش قدرت خرید مصرف کننده یا سمت تقاضا را کانون توجه و حمایت قرار داده اند. اجرای معافیت های مالیاتی برای خریداران خودرو و تزریق منابع به شرکت های لیزینگ از جمله این برنامه هاست.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تجربه موفق کشورهایی مانند فرانسه، چین، روسیه، کانادا، برزیل، اسپانیا، آلمان، ایتالیا و ترکیه نشان می دهد که تنها با یک لبه قیچی نمی توان به جنگ مشکلات این صنعت چهارچرخ رفت. با بررسی های که درخصوص موفقیت کشورهای خودروساز انجام شده است، راز موفقیت برنامه های حمایتی از صنعت خودرو در این کشورها، اتخاذ سیاست های هم زمان برای ایجاد تحرک در دو سمت عرضه و تقاضا است.

برنامه حمایتی دولت ها از صنعت و بازار خودرو

qama2pc76209hib0bhbt.png

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

خارج نشین: 1393/8/1812:54:34،
59
152
والا با این فرهنگ رانندگی ایرانی، پیکان هم از سرشون زیاده! طرف پراید میخره 160 تا میرونه توقع داره چیزیش نشه! یا وقتی سوار بنز میشه توقع داره تو شاخ به شاخ خراش هم رو صورتش نیفته!
تحریم فرغون: 1393/8/1813:15:05،
112
23
وقتی یه عده دلال بی شخصیت ریختن و شدن فرغون ساز معلومه اینطوری میشه
ایران هرگز فرغونی رو خودش تولید نکرده
همیشه واردات مطلق یا مونتاژ بوده
حسین 56: 1393/8/1813:15:07،
26
22
در اجرای تبصره شش قانون خودرو و براساس مفاد صورتجلسه کمیته مشترک گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزش سوارلااعلام کرد که ارزشگذاری سواری وارداتی مربوطه با توجه به ارزش اعلام شد
کوکو: 1393/8/1813:33:57،
75
27
بابا جان ایران از اون 2 تای دیگه جلو تره.

الان یه محصول داره به اسم ال 90 که اسم اصیل و قدیمی ایرانیه.یا خودرویی به اسم پژو در واقع بر گرفته از همون کلمه ""پاشو"" هستش.یا پراید که در اصل اسم این ماشین "پر آید"" هستش که در واقع چون در سرعت بالا این ماشین هم وزن پر هستش این اسم رو گذاشتن روش...من نمیدونم شماها چرا اینقدر ناشکر هستید.ماشین میسازه باقلوا.با 10 تا میخوری به مانع احتمال زنده موندنت 50 ،50 هستش.
ایران عزیز: 1393/8/1813:36:47،
101
16
درد اینه که ما مملکتمون یه 30-40 سالی کلا عقب گرد کرده فقط خودرو که نیست. همشم به لطف مسئولین دلسووووووووووووزززززززز!!
شاپرک: 1393/8/1813:39:55،
124
19
قبل از انقلاب ایران تنها کشوری بود که مجوز مونتاژ کادیلاک آمریکا را تونست بگیره (در پارس خودروی فعلی) و ایران سهام دار اصلی کارخانه دایملر (بنز) آلمان هم بود. مطمئن باشید اگه اون روند ادامه داشت ایران الان دست کم از کره و ترکیه تازه به دوران رسیده خیلی جلوتر بود. مدیریت نالایق در خودروسازی باعث شده به این روز بیفته.
مجید: 1393/8/1814:30:54،
49
23
ایران جیب میشه کمتر راجع به خودروسازیمون تیتر بزنی ،، داریم افسرده میشیم...............
حسین: 1393/8/1815:02:20،
60
16
حمایت های ایران :
افرایش مالیات و عوارض خودروها !
مالیات بر ارزش افزوده !
حمایت از خودروهای چینی !
ساخت خودروهای فسیلی !
40% سود دولت محترم !
و ...
نادر: 1393/8/1816:51:53،
22
33
نشين جان چه ربطي به موضوع داره ؟. شاپرك جان انقلاب شد ميدوني يعني چي؟ انقلاب صنعتي يا انقلاب اقتصادي يا انقلاب سياسي نبود كه انقلاب اعتقادي بود.
پاسخ خارج نشین: 1393/8/1817:06:28،
28
18
اقا زاده محترم خب نمیشه بنز وماشین خوب وایمن بدون تعرفه گمرک بیارید که مردم بتونن بخرن وبرای حفظ ماشین با ارزش خود درست برونن وقتی یه پراید بی ارزشه همه میخوان از شرش خلاص شن ولی یادم رفت اونوقت شما از کجا خارج نشین بشی اخی خدا حیف شما نیست یه وقت ناراحت نشی لاغر شی
فرزاد: 1393/8/1912:08:58،
21
18
مساله خودرو بعد از انقلاب سیاسی شده و به هیچ وجه پیشرفت نمیکنه . چند تا ارگان ازش دارن میخورن فکر کردین به این راحتی ولش میکنن ؟
فرزاد: 1393/8/1912:12:36،
24
13
یادم رفت بگم ایران 10 سال قبل از ترکیه خودروسازی رو شروع کرد و تا انقلاب هم کاملا از همه جلوتر بود و در آسیا فقط ژاپن بالاتر از ایران بود که اونم تا ماشینای اروپایی بود هیچ ایرانی عددی حسابشون نمیکرد .
تورک: 1393/8/1812:55:13،
42
84
الگوی پیشرفت فقط ترکها
خسرو: 1393/8/1816:21:04،
33
19
درسته هرکشوریکه با آمریکا غول صنعت و تجارت جهان رابطه و دوستی داشته باشه در عرض 50 سال میشه کره جنوبی و همون کشوریکه فامیلاشون در قسمت جنوبی است میشه کره شمالی!کشور ضد استعماری و ضد استکباری و انقلابی!!!به به
بابک: 1393/8/1920:31:48،
20
19
کی از شما دعوت کرد؟ باز خودتونو نخود هر آشی کردین ؟
مهران: 1393/8/1920:38:01،
21
19
زمانی که کشورهای همسایه از ترکیه بگیر تا عربستان و قطر با گاری جابجا می شدن ما فرودگاه داشتیم آرزوشون این بود که مثل ایران بشن . از ترکیه و عراق و کشورهای عربی برای سفر توریستی به ایران می اومدن .
بانک جهانی ریال ایران رو اون موقع ها جز 15 پول معتبر دنیا اعلام کرده بود و همه ی کشورها می تونستند سرمایشونو با ریال ایران نگه داری کنن سال پنجاه و شش 20 درصد رشد اقتصادی داشتیم که حتی چین هم به این نرخ نرسیده .
تبریز: 1393/8/1812:55:14،
71
17
ایران فقط انحصار
بندر: 1393/8/1813:20:20،
83
20
مگه صنعت خودروسازي ما پيشرفتي داشته كه عقب گرد كنه!
وانت پيكان داريم براي ٥٠ سال پيش
وانت زامياد داريم براي ٤٠ سال پيش
پرايد داريم خود ايرانجيب تاريخشو زد براي ٤٠ سال پيش مزدا
پژو ٤٠٥ براي ٣٠ سال پيش ( سمند هم كه همونه)
جديد ترينش ٢٠٦ هستش كه براي ١٧ سال پيش هستش
نكنه ميخوان ژيان توليد كنند!!!
خسرو: 1393/8/1812:56:27،
62
18
خودمون داریم عقبگرد میریم خودرو هم مجبوره عقب بره هرجا برونی خودرو هم همونجا میره.اختیار که نداره!!
شوشي: 1393/8/1812:57:22،
57
25
دولت ما هم همين كمكها رو به خودرو سازان ميكنه ولي نمي دونيم چطور از جيب بابك زنجانيها در مياد و اين مريض دم مرگ (كارخانجات خودرو سازي) هميشه با عزراييل دسته پنجه نرم ميكنه
bahram: 1393/8/1812:58:02،
75
20
تواین مملکت چیزی هم هست که درحال پیشرفت باشه اگرکسی خبرداره به من اطلاع بده ممنون میشم
شوشي: 1393/8/1813:15:22،
70
18
اره بابا دلار هميشه در حال پيشرفته
محمد رضا: 1393/8/1814:24:16،
52
19
اختلاس
م.ن: 1393/8/1813:04:27،
70
26
اینجا ایران است
سران حکومتی خواهان پیشرفت مملکت نیستند
مثل گدایی که فقط جمع میکنه ولی خرج نمی کنه
علی: 1393/8/1813:04:40،
65
18
آخه با چه رویی خودمونو با جهان مقایسه میکنیم ما که تو همه چیز از آخر اولیم!؟
حسین 2: 1393/8/1813:07:26،
41
18
جالب اینه به این ماشینا تو گمرک قیمتی پایین اختصاص داده میشه
ولی در بازار و نمایندگی طی یک سری محاسبات کاملا فنی و خاص قیمت یهو سر به فلک میکشه !
کاش یه روزی ما هم ازین محاسبات سر دربیاریم... (گرچه بعید میدونم)
جواد 3: 1393/8/1813:09:11،
39
22
در اجرای تبصره شش قانون خودرو و براساس مفاد صورتجلسه کمیته مشترک گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزش سواری خوب به نمایندگی شرکت مهندسی بازرگانی خودرو سایپا اعلام کرد که ارزشگذاری سواری وارداتی مربوطه با توجه به ارزش اعلام شد
______: 1393/8/1813:12:14،
40
18
اینا میخوان خودرو با آپشن 15 سال پیش به قیمت روز بفروشن کاش قیمت روز بود اینقدر پرو هستن که دوبله سوبله هم بدن بازم ناراضین دیگه گندشو در آوردن برین ببینین کشورهای دیگه چی می سازن بعد ما تو کیسه هوا موندیم, من خودم ef7 خریدم کیسه هوا رانندش پلاستیک فریزر بـــــود واقعا که
بدبخت ما ایرانیها: 1393/8/1813:15:51،
38
20
واما در جدول ما ایرانیها
1.خودرو سازان:اعطای انواع رانت و وحمایت همه جانبه .
2.مصرف کنندگان:بالا بردن قیمتها تا چند برابر قیمت بخورد دادن ماشینهای بی کیفیت با انواع ترفندها
علي: 1393/8/1813:20:34،
33
17
مسببين شرايط فعلي را چه بايد ناميد؟؟
مجتبی: 1393/8/1813:25:20،
41
19
حمایت بی چون و چرای دولت از خودروسازها باعث عقب موندگی کشور شده چون در کنار حمایت بایستی یه فکری هم برای جلوگیری از ایجاد فساد و انحصارطلبی پیدا کرد.
عباس: 1393/8/1813:44:02،
21
60
مگه ما براي خودروساز شدن انقلاب كرديم ؟
عمله .جواب عباس : 1393/8/1814:04:34،
36
21
نه. خودروساز برای ما انقلاب کرد
امیر: 1393/8/1920:39:48،
19
18
خوب عباس جان یک چیزی رو معرفی کن که دلمون بش خوش باشه ؟!
یعنی اصلا چیزی برامون باقی مونده که سرمون رو بلند کنیم ؟
sama: 1393/8/1814:00:40،
34
18
تا زمانی که دولت از خودروسازان سود میبرد همین است نه رقابت خبر است و نه کیفیت.
شورای رقابت هم رفاقت است.
pepan : 1393/8/1814:40:43،
30
18
سو مدیریت و بخور بخور باعث عقبگرد میشه...
خدا از اینا نمیگذره. صبر لازمه تا آخر عاقبت اینا رو ببینیم...
منطق: 1393/8/1814:45:32،
27
19
تا وقتی که این مردم راحت برا این فرغونا پول میدن و هر چی گرون تر و بی کیفیت تر میشه مردم بیشتر هجوم میارن برا خرید چرا کیفیت رو بیارن بالا
ارسلان: 1393/8/1815:05:32،
19
39
پژو پرشيا خيلي ماشينه خوبيه
امیر: 1393/8/1815:56:52،
35
17
چقدر کمک کنیم 35 ساله دارن حمایت میشن یک میلیون نفر رو فرستادن قبرستون پدرمون در اومد چقدر کمک کنیم هر روز یه بامبولی واسه ما در میارن
م: 1393/8/1816:19:16،
24
19
بابا 90درصد مدیران ما در تمام کشور مثل 100سال قبل فکر میکنند مثل داعش اونوخت شما می خواهین کارخانه های ما تکنولژی روزو برامن پیاده کنن
22: 1393/8/1816:29:53،
27
21
پیکان با چهره جدید در راه است اینبار از دیار ترکان وانت روا همین حالا ثبت نام کنید انتحاب با شما یورو 2 و3و4و5 فقط باهزینه اندک واپشن های دلحواه



تغیر در یورو فقط500هزار تومان
زیر پای 100هزار
برف پاکن ژله ای100هزار
وبا کارت طلای 10 روزه
به سایت تکنولژی100 سال قبل مراجعه فرمایید
صبصب: 1393/8/1817:21:49،
23
19
لعنت بر کسانی که خودرو را به این روز انداختند همانهایی که به خاطر منافع شخصی ،خودرو سازی را انحصاری کردند و نگذاشتند رقابتی بشه.
ارسلان: 1393/8/1821:50:54،
23
21
من ندیدم هیچکدوم از این کشورها با تعرفه بالا از صنعتشون حمایت کنه غیر از وزیر صد ساله دولت روحانی
سینا: 1393/8/1823:36:38،
24
21
به خدا بی انصافیست اگه خودروسازهای کره ایی رو با لگن سازهای وطنی مقایسه کنیم اونها در سال چندین مدل تولید میکنند که حتی در اروپا گوی رقابت از المانیهای مغرور رو هم گرفته اند حالا ما به چی بنازیم به تیبا یا به وانت پیکان ؟؟؟؟؟؟؟
m: 1393/8/2014:39:17،
20
19
ماشین فقط و فقط و فقط سمند

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل