کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سوزوکی ویتارا با چهره ای دلنشین تر آمد


کد خبر : ۷۸۸۶شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷:۵۴۲۷۴۷۳ بازدید

سوزوکی ویتارا ( كه با گراند ويتارا قدري متفاوت است ) حدود 26 سال است که در بازار حضور دارد و حدودا در این سه دهه، همواره به دلیل طراحی اسپرت و جذاب که متناسب نیازهای ...

سوزوکی ویتارا ( كه با گراند ويتارا قدري متفاوت است ) حدود 26 سال است که در بازار حضور دارد و حدودا در این سه دهه، همواره به دلیل طراحی اسپرت و جذاب که متناسب نیازهای یک رانندگی شهری است در کنار ابعاد جمع و جور، عملکرد درخور توجه در مسیرهای عادی و حد قابل قبولی از توانایی های حرکتی آفرود افراد بسیاری را به سوی خود کشانده است. نمونه بارز این امر را میتوان در حضور موفق نسل سوم این خودرو در بازار داخلی دانست. حال بعد از گذشت این مدت، سوزوکی نسل چهارم شاسی بلند کوچک خود را معرفی کرده که از طراحی مدرن تر و اسپرت در بدنه سود میبرد.  هر چند که این خودرو در ابعاد کلی کوچکتر از  نسل فعلی شکل گرفته ولی به واسطه سیستم چهار  چرخ متحرک AllGrip سوزوکی و مجموعه ای از  سیستم های ایمنی و رفاهی بیشتر، از هر لحاظ  نمونه ارتقا یافته نسل سوم به حساب می آید. نسل جدید ویتارا از اوایل سال آینده میلادی در کارخانه سوزوکی واقع در گرجستان تولید می‌شود تا در ابتدا آماده عرضه در بازار اروپا و سپس در نقاط مختلف جهان شود.

6lp3o61y2gkt24fz6aj.jpg
 

طراحی

سوزوکی اصوال سعی بر این دارد تا ضمن حفظ سادگی کلی در طراحی محصولات خود، چهره‌ای مهیج و تقریبا اسپرت در آن‌ها به وجود آورد که حداقل در مدل‌های فعلی ویتارا، کیزاشی، اس‌ايكس4 و حتی هاچ‌بک کوچک سویفت نیز می‌توان این خصوصیت را مشاهده کرد. با رونمایی از نسل چهارم ویتارا اما این‌گونه که پیداست این شرکت ژاپنی اندکی احتیاط قبل را کنار گذاشته و با دستی بازتر به طراحی نمای ظاهری بهترین شاسی بلند خود اقدام کرده که الزاما شاید به معنای زیبایی ظاهری بيش‌تر نباشد، چرا كه زيبايي تا حدودي نيز سليقه‌اي است.

طراحی بدنه ویتارا جدیدرا بایدترکیبی از شاسی بلند جمع و جور سوزوکی یعنی جیمنی با ماهیت ویتارا البته با چاشنی مدرن گرایی در نظر گرفت تا به خوبی در همان وهله نخست نیز بتوان چهره یک سوزوکی را تشخیص داد. در نمای جلویی خودرو قسمت‌های زیادی بهوضوح وجه تشابه خود را با نسل فعلی ویتارا حفظ کرده‌اند که در این میان درپوش پیشرانه، جلو پنجره و حتی شکل کلی چراغ‌های ال‌ایی‌دی بیش‌ترین تاثیر را در ایجاد حس آشنا بودن در اختیار دارند. سپر جلو نیز با طراحی کاملا اسپرت خود علاوه بر مه‌شکن‌ها، چراغ‌های روشنایی در روز عمودی را نیز در خود جای داده تا از این زوایا ویتارای جدید یک سر و گردن خشن‌تر از برادر پا به سن گذاشته خود باشد.

در نمای جانبی خط کمربند شانه‌ای و ورودی حاشیه انتهایی کاپوت به خوبی از مدل فعلی ویتارا به عاریت گرفته شده‌اندکه در کنار گل‌گیرهای عضلانی و ورم‌کرده به خصوص در محور عقب و زه کرومی پایین درها، این خودرو مهیج‌تر از تمام مدل‌های پیشین ویتارا به نظر آید. اما چند نکته منفی نیز در این بخش به چشم می‌خودرو که مهم‌ترین آن‌ها کشیدگی بیش از حد گل‌گیر جلو (دماغه بلند جلو) و نماي جانبي بلند شیشه‌های جانبی است. هر چند که آیینه‌های جانبی هم رنگ با سقف اندکی این مساله را خنثی کرده ولی در مجموع نسل سوم ویتارا در این زاویه خوش ترکیب‌تر به نظر می‌رسد. بزرگ‌ترین معضل طراحی ویتارا در نمای عقب آن قرار داشت که بیش از اندازه ساده به نظر می‌رسید، خوش‌بختانه نسل جدید این خودرو ژن طراحی مدل‌های جدیدتر سوزوکی را به کار گرفته تا چراغ‌های افقی دوتکه، شیشه عقب با شیب بیش‌تر و سپر در ترکیب با یکدیگر چهره‌ای اسپرت نمای جلو را برای این بخش نیز به ارمغان بیاورند.


ze8hzsygq9qr6afcb0.jpg
 

هرچند نمای ظاهری ویتاراي جدید به طور کلی بهتر از مدل فعلی شده ولی در داخل، تاکید زیاد بر ساده‌سازی، چهره‌ای این فضا را تاحدودی متضاد با طراحی بدنه کرده است. تقریبا درهیچ بخشی خبری از تزیینات چرم نیست و در عوض بخش میانی داشبورد هم رنگ با بدنه در نظر گرفته شده که البته مطمئنا در مدل‌های مجهز‌تر، وضعیت لوکس بودن این اتاق بهتر از مدل پایه خواهد بود.

یکی از نکات قوت در ویتارای جدید قابلیت سفارشی‌سازی بالاتر آن در مقایسه با نسل‌های قبلی به حساب می‌آید تا به طور مثال تنها برای رنگ بدنه امکان انتخاب از میان 15 رنگ مختلف شامل سه رنگ کامال جدید (سفید صدفی آتالنتیس، نارنجی افقی، کرم ساوانا) و رنگ‌های متضاد برای سقف وجود داشته باشد. در عین حال جلو پنجره به دو رنگ مشکی یا کرومی، زه‌های دور ماشین(مشکی یا سفید)، داشبورد به رنگ‌های سفید صدفی، نارنجی، سفید و مشکی پیانو، دور دریچه‌های هوا کابین به چهار رنگ ذکر شده قبلی و ساعت آنالوگ بالای کنسول وسط داشبورد از نوع کربن یا کانجی از جمله دیگر موارد قابل تغییر در این خودرو هستند. همچنین خریداران امکان سفارش دو سطح از تجهیزات جانبی شهری و آفرود را برای خودروی خود دارند که در برگیرنده موارد زیر است:

پکیج شهری شامل تزیینات کرومی برای بدنه با حاشیه چراغ‌های مه شکن جلو، زه‌های کرومی درها و بالچه سقفی می‌شود. پکیج بیابانی که شامل پخش‌كننده هواي سپر جلو با ارتفاع بیش‌تر، پخش‌كننده هواي عقب، حاشیه مه شکن‌های جلو، زه‌های درها و رکاب‌های روی سقف به رنگ تیره می‌شود.


3ifq1aajsmcrtd5yedc1.jpg
 

پیشرانه ها

مانند بسیاری از خودروسازان دیگر، سوزوکی در نسل جدید ویتارا به استفاده از پیشرانه‌های با حجم کم‌تر در مقایسه با مدل قبلی روی آورده تا مصرف سوخت و آلایندگی آن به شکل محسوسی پایین‌تر در نظر گرفته شود. بر این اساس پیشرانه M16 بنزینی با حجم 1.6 لیتر و یک پیشرانه دیزلی 1.6 لیتری دیگر (D16AA) وظیفه تامین قوای محرکه این شاسی بلند را بر عهده خواهند داشت. حداکثر قدرت پیشرانه بنزینی قابل سفارش بر روی ویتارا برابر با 136 اسب بخار است تا شاهد کاهش قابل توجه اسب بخار در قیاس با مدل 2.4 لیتری فعلی باشد. اما به این نکته نیز باید توجه داشت که وزن و ابعاد نسل چهارمویتارا کم‌تر از مدل قبلی است تا این کاهش قدرت کم‌ترین اثر منفی را در توانایی‌های حرکتی آن داشته باشد.

جعبه دنده ها

برای به حداکثر رساندن دینامیک حرکتی ویتارا، خریداران می‌توانند از گيربكس پنج دنده دستی و شش دنده دستی به ترتیب در مدل‌های بنزینی و دیزلی استفاده کنند. ضرایب دنده این گیربکس‌ها بنا به گفته سوزوکی به گونه‌ای در نظر گرفته شده تا بیش‌ترین قدرت و گشتاور را در هر دور ایجاد کند ضمن این‌که از عملکرد بسیار نرمی نیز در تعویض‌ها بر خوردارند.همچنین یک گيربكس شش دنده اتوماتیک نیز برای مدل 1.6 لیتری بنزینی در نظر گرفته شده که حتی در دورهای پایین نیز به خوبی و به سرعت قادر به پاسخ‌گویی به فرامین راننده است. در این جعبه دنده علاوه بر قابلیت تعیین حالت‌های اقتصادي و اسپرت، راننده می‌تواند با استفاده از اهرم‌های قرار گرفته در پشت فرمان نسبت به تعویض دستی دنده‌ها نیز اقدام کند.

a19fsexld7sy56p2o6c0.jpg
 

آلایندگی

همان طور که اشاره شد، سوزوکی به دو طریق کاهش وزن کلی خودرو با استفاده وسیع از مواد سبک وزن و همچنین کاهش حجم پیشرانه، در نهایت توانسته میزان گازهای آلاینده خروجی را به شکل ملموسی کم‌تر از قبل کندتا در صورت استفاده از حالت دیفرانسیل جلو در ترکیب با گيربكس پنج دنده دستی، به ازای هر کیلومتر پیمایش تنها 123 گرم گاز كربنيك تولید شود که این میزان در بد‌ترین حالت خود (سیستم چهار چرخ متحرک و گيربكس شش‌دنده اتوماتیک) در نهایت به 138 گرم در هر کیلومتر خواهد رسید. در مورد پیشرانه دیزلی نیز وضعیت بسیار قابل تحسین است تا این خودرو درهر کیلومتر با استفاده از گيربكس شش‌ دنده دستی تنها 111 گرم دی اکسیدکربن تولید کند.

سیستم چهار چرخ متحرک 

سیستم چهار چرخ متحرک به کار رفته در نسل سوم ویتارا در نوع خود ازعملکرد خوبی برخوردار است اما با این وجود این سیستم در ویتارای جدید مورد بهینه‌سازی و ارتقا قرار گرفته تا بهترین کارکرد در هر وضعیت قابل تعریف برای آن به دست آید. سیستم AllGrip با چهار حالت حرکتی برای اولین بار در کراس‌اوور اس‌ايكس4 استفاده شده تا به واسطه تعادل مناسب بین قابلیت‌های شهری و خارج جاده به سرعت مورد استقبال مشتریان قرار گیرد. اما سوزوکی این سیستم را در نسل چهارم ویتارا بازهم ارتقا داده تا به صورت هوشمندانه توانایی توزیع قدرت پیشرانه میان چرخ‌های مختلف را بر حسب اصطکاک هر چرخ با سطح مسیر داشته باشد. چهار حالت قابل انتخاب در این سیستم عبارتند از:

حالت اتوماتیک: ین وضعیتبین عملکرد در خصوص مصرف سوخت حاصل می‌شود. سیستم به صورت پیش فرض در وضعیت دیفرانسیل جلو قرار دارد که در صورت نیاز به چهار چرخ متحرک تغییر وضعیت خواهد داد.

حالت اسپرت:درصورت انتخاب این وضعیت خودرو در حالت چهار چرخ متحرک قرار می‌گیرد و هر دو دیفرانسیل حساسیت بیش‌تری نسبت به فشار بر پدال گاز حتی در دورهای پایین خواهند داشت. برای به دست آمدن بهترین فرمان پذیری نیز،گشتاور به شکل هوشمندانه‌ای بین چرخ‌ها درهر لحظه توزیع می‌شود تا حرکت در جاده‌های پرپیچ و خم بدین وسیله آسان‌تر و لذت بخش‌تر شود.

حالت برفي: همان طور که از نام آن پیداست، این حالت برای مسیرهای برفی و لغزنده مناسب است که در آن سیستم با استفاده از هر چهار چرخ بهترین تعادل و پایداری را برای خودرو ایجاد می‌کندو در مجموع مانع سرخوردن آن می‌شود.

حالت قفل دیفرانسیل: در این وضعیت که در شرایط خاص مورداستفاده قرارمی‌گیرد، سیستم تمام قدرت پیشرانه را به چرخ‌هایی منتقل می‌کند که بیش‌ترین اصطکاک با سطح را دارند تا ویتارا قابلیت عبور از برف، مناطق شنی و باتلاق‌ها تا سطح تعریف شده‌ای را داشته باشد.

9d1gtccnb8j5i7q9pym.jpg
 

سیستم تعلیق و ترمز 

اگر سوار بر یکی از مدل‌های سوزوکی شده باشید به صراحت می‌توان کیفیت سواری خوب و اسپرت را یکی از ویژگی‌های آن‌ها دانست. مهم‌ترین بخش در ایجاد چنین حسی، سیستم تعلیق خودرو به حساب می‌آید که در نسل جدیدویتارا به خوبی مورد بازنگری و ارتقا قرار گرفته است. سیستم تعلیق ویتارای جدید در محور جلو از نوع مک فرسون با بازوهای نگه‌دارنده اندکی کوتاه‌تر و چیدمان متفاوت نسبت به مدل فعلی انتخاب شده و در محور عقب سیستم نعلي‌شکل مورد استفاده قرار گرفته که پیش از این در اس‌ايكس4 به خوبی آزمایش خود را پس داده است. سیستم ترمز نسل چهارم ویتارا نیز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی (محور جلو از نوع خنک شونده) انتخاب شده که به لطف پيستون‌هاي بزرگ‌تر در کوتاه‌ترین مسافت ممکن قادر به توقف کامل خودرو خواهند بود. در عین حال سیستم کمکی RBS ( سیستم کمکی ترمز با استفاده  از رادار که قابلیت تشخیص خودروهای پیش رو را دارد ) در کنار سیستم‌های رایج دیگر تکمیل‌کننده مجموعه سیستم ترمز ویتارا هستند



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها