کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تکلیف جدید بانک‌ها برای شفاف‌سازی از اول آذر


کد خبر : ۷۸۷۴جمعه، ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱:۱۷۲۳۹۰ بازدید

طبق اعلام قبلی و دستورالعمل بانک مرکزی همه بانک‌ها و موسسات مکلفند تا اول آذر ماه، اطلاعات صورت‌های مالی، اطلاعات مدیریت ریسک، شاخص تسهیلات کلان و اطلاعات مربوط ...

طبق اعلام قبلی و دستورالعمل بانک مرکزی همه بانک‌ها و موسسات مکلفند تا اول آذر ماه، اطلاعات صورت‌های مالی، اطلاعات مدیریت ریسک، شاخص تسهیلات کلان و اطلاعات مربوط به حاکمیت شرکتی را روی سایت منتشر کنند.بانک مرکزی در دوم مرداد ماه امسال در قالب بخشنامه‌ای، دستورالعمل «ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهای شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات توسط مؤسسات اعتباری» را به همه بانک‌ها و موسسات مالی ابلاغ کرد.

این بخشنامه در راستای افزایش شفافیت و الزام بانک‌ها به رعایت استانداردهای تعیین‌شده توسط بانک‌ مرکزی در ارائه گزارش‌های مالی، در جلسه مورخ 1393/4/24 شورای پول و اعتبار تصویب و به بانک‌ها ابلاغ شد.

در این بخشنامه مهلت اجرا تا پایان مرداد ماه قید شده بود اما با فراهم نشدن زمینه اجرا، به اول آذر ماه موکول شد. بنابراین بانک‌ها تا 15 روز دیگر باید مواردی را که بانک مرکزی  از آنها خواسته است را روی سایت خود قرار دهند.

اهم مواردی که بانک‌ها در این بخشنامه ملزم به شفاف‌سازی در مورد آن شده‌اند عبارت‌اند از:

انتشار اطلاعات مربوط به‌صورت‌های مالی (تسهیلات به تفکیک عقود، شاخص‌های مرتبط با اجزای مانده سپرده‌ها و تسهیلات و ...)

انتشار اطلاعات مربوط به مدیریت ریسک (به تفکیک انواع ریسک اعتباری، نقدینگی، عملیاتی و بازار)

ارائه شاخص‌های مرتبط با تسهیلات کلان و تسهیلات به اشخاص مرتبط، سرمایه‌گذاری و مشارکت حقوقی، مطالبات غیر جاری، دارایی‌های ثابت (اموال غیرمنقول و تملیکی) و کفایت سرمایه

انتشار اطلاعات مربوط به حاکمیت شرکتی و کنترل داخلی (ساختار هیات‌ مدیره و سهامداران و مصوبات مجمع عمومی)

انتشار اطلاعات مربوط به رویدادهای بااهمیت شامل تغییر در سرمایه، اعضای هیات‌ مدیره و...

مقاطع زمانی انتشار گزارش‌ها در این بخشنامه 3 ماهه، 6 ماهه و یک‌ساله است. که بانک‌ها موظف شده‌اند گزارش عملکرد 6 ماهه خود را تا پایان آبان ماه به‌صورت لینک مستقیم در صفحه نخست پایگاه اطلاع‌رسانی و به‌صورت بروشور در شعب خود قرار دهند.

حمید تهران‌فر معاون نظارتی بانک مرکزی در ارتباط با نحوه اجرایی شدن بخشنامه «ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهای شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات توسط مؤسسات اعتباری» گفت: همکاران ما در حال کنترل هستند و با از بانک‌ها نیز هماهنگ هستند تا این کار شروع بشود و بانک‌ها ابتدای آذر اطلاعات مالی‌شان را روی سایت‌هایشان قرار دهند.

وی افزود: البته اطلاعات عجیب‌ و غریبی از بانک‌ها خواسته نشده بود و این‌ها اطلاعاتی است که در بانک‌ها موجود بوده است؛ حتماً پیگیری می‌کنیم تا همه بانک‌ها تا ابتدای آذر این اطلاعات را در سایت‌ بانک قرار بدهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها