کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تعيين قيمت دنا در گرو رقابت‌پذيری آن


کد خبر : ۷۸۴۴پنجشنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۱:۵۳۹۳۸۴ بازدید

تاخير در تحويل خودروي دنا در حالي وارد دومین ماه خود شده است كه مدارک قیمت‌گذاری این خودرو ...

تاخير در تحويل خودروي دنا در حالي وارد دومین ماه خود شده است كه مدارک قیمت‌گذاری این خودرو هنوز به شورای رقابت نرسیده است.اگرچه پيش از اين قيمت اين خودرو از سوي مديرعامل ايران‌خودرو حدود 48 ميليون تومان اعلام شده بود، اما رئيس شوراي رقابت از كامل نبودن مدارك اين خودرو براي تعيين قيمت آن مي‌گويد.

رضا شيوا در اين زمينه مي‌گويد: از آنجا كه اين خودرو محصولي جديد است، شوراي رقابت در گام نخست بايد هزينه‌هاي توليد آن را آناليز كند تا مشخص شود قيمت اعلام شده براي اين خودرو درست است يا خير.  شيوا در ادامه با اشاره به اين موضوع كه چنانچه دنا قدرت رقابت با ديگر محصولات بازار را داشته باشد، شوراي رقابت در قيمت آن دخالت نخواهد كرد، مي‌گويد: با توجه به اينكه پلت‌فرم دنا همان پلت‌فرم سمند است بايد بعد از انجام بررسي‌هاي لازم ببينيم كه چه تغييرات اساسي در پلت‌فرم يا موتور و ساير بخش‌هاي اين خودرو ايجاد شده است، بعد از آن اگر متوجه شويم كه دنا از نظر كيفيت و قيمت قدرت رقابت با محصولات وارداتي یا داخلی بازار را دارد، ديگر دخالت شوراي رقابت در قيمت‌گذاري آن لزومي نخواهد داشت و اين بازار است كه قيمت اين خودرو را تعيين خواهد كرد.

شيوا در حالي از رقابت‌پذير بودن خودروي دنا، خصوصا با خودروهاي وارداتي مي‌گويد كه تاكيد دارد هنوز از سوي شوراي رقابت بررسي دقيق فني براي تشخيص رقابت‌پذير بودن دنا با خودروهاي وارداتي انجام نشده است.

بر این اساس به نظر مي‌رسد تنها رقيب دنا در حال حاضر تندر 90 دنده اتومات با قيمت 46 ميليون تومان باشد كه آن‌هم تنها در ايران‌خودرو به توليد مي‌رسد. بنابراين چنانچه وجود تندر و دنا در كنار يكديگر از نگاه شوراي رقابت به معناي رقابت اين دو محصول با يكديگر باشد، ممكن است بعد از ارزش‌گذاري اوليه دنا، شوراي رقابت از قيمت‌گذاري اين خودرو كنار بكشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها