کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

محدوديت در استفاده از برچسب دودي براي شيشه خودرو


کد خبر : ۷۸۲۳چهارشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱:۲۹۲۴۲۹۶ بازدید

تا چه حد مي‌توانيد ديد به داخل خودرو شخصيتان را محدود كنيد؟ پرده تيره يا شيشه تيره كدام يك را براي اين كار انتخاب مي‌كنيد؟ پليس نصب هر گونه پرده تيره و استفاده از ...

تا چه حد مي‌توانيد ديد به داخل خودرو شخصيتان را محدود كنيد؟ پرده تيره يا شيشه تيره كدام يك را براي اين كار انتخاب مي‌كنيد؟ پليس نصب هر گونه پرده تيره و استفاده از شيشه دودي كه مانع از ديد به داخل خودرو شود را ممنوع اعلام كرده است. درحالي كه فروشندگان براي نصب شيشه دودي با درصد‌بندي درجه تيرگي شيشه‌ها مي‌گويند: دودي كردن شيشه تا 30درصد براي آقايان و 40درصد براي بانوان مجاز است.

اين گفته فروشندگان درحالي است كه پليس مساله تيرگي شيشه‌ها را درصدي نمي‌داند و تنها قابل ديد بودن داخل خودروها را مهم مي‌داند يعني تا حدي كه از داخل خودرو بيرون قابل ديد باشد و از بيرون خودرو داخل خودرو قابل رويت باشد.

با اين حال مساله تيرگي شيشه‌هاي خودروها موضوعي است كه براي برخي مهم و برخي ديگر جذاب است. اغلب مردم شيشه‌هاي دودي را باعث جذاب‌تر شدن خودرو خود مي‌دانند و تنها انگيزه آنها از دودي كردن شيشه‌هاي خودرو زيباتر شدن خودرو شخصي است. درحالي كه برخي ديگر با دودي كردن شيشه خودرو خود مي‌خواهند خود و سرنشين‌هاي آن را از معرض نور شديد آفتاب در امان قرار دهند.

به هر حال شيشه‌هاي دودي داراي درصد تيرگي هستند كه در شهر‌هاي مختلف اين درصد بالا و پايين مي‌شود.

پليس راهنمايي و رانندگي محدوديت‌هايي دارد كه گفته مي‌شود اين محدوديت‌ها به دليل مسايل امنيتي و براي كاهش و پيش‌گيري از جرايم است. براي مثال در تهران اين تيرگي حداكثر تا 40درصد محدود شده و در شهرهاي جنوبي ايران تا 100درصد مجاز است و دليل نامحدود بودن تيرگي شيشه در شهرهاي جنوبي شدت آفتاب و گرماي زياد است. البته براي خودروهاي سياسي و ديپلماتيك از برچسب‌هاي با درصد بالاتري استفاده مي‌كنند. برچسب‌هاي دودي باجنس‌هاي مختلف در بازار عرضه مي‌شوند.

اين برچسب‌ها از كشورهاي مختلف مثل چين، امريكا، آلمان، تايلند، تايوان و... با قيمت‌هاي مختلف به فروش مي‌رسند. برچسب‌هاي شيشه دودي با قيمت‌هايي حدود 100هزار تومان به بالا به فروش مي‌رسند. فروشندگان لوازم جانبي خودرو مي‌گويند: برچسب‌هاي دودي داراي جزيياتي هستند كه معمولا با اين حروف UV3M نشان داده مي‌شوند كه اين حروف به معني شفافيت بالا، ضدخش بودن، داراي UV400 است كه همان اصطلاحي است كه شايد در عينك آفتابي‌فروش‌ها شنيده باشيد.

 ضد خش

ضد خش بودن يكي از وي‍ژگي‌هايي است كه در برخي از اين برچسب‌هاي دودي كه روي شيشه‌هاي خودرو نصب مي‌كنند، وجود دارد. اين به معني آن است كه با خراش يا برخورد با شي خارجي اثر دودي بودن برچسب از بين نمي‌رود درحالي كه فروشندگان هنگام نصب بر اساس قيمت‌هاي پيشنهادي اين ويژگي را نيز يادآور مي‌شوند.

يو وي 400

Ultraviolet  يا به اختصار UV دامنه موجي است در گستره امواج الكترومغناطيسي با دامنه طول موجي كوتاه‌تر از نور مريي ولي بلند‌تر از پرتو X است. شيشه معمولي در مقابل UVA فاقد مقاومت است و آن را به راحتي از خود عبور مي‌دهد. درحالي كه شيشه‌هاي400 UV از چشمان شما در مقابل اشعه فرابنفش محافظت مي‌كنند. اين استاندارد شامل محافظت از اشعه‌هاي UV-A,UV-B,UV-كه بايد 100درصد باشد همان UV400 است. تفاوت اصلي اين شيشه‌ها با شيشه‌هاي بي‌رنگ در جذب اشعه فرابنفش است. اين اشعه به علت انرژي زياد موجب آسيب ديدن قطعات داخل خودرو و حتي ترك خوردگي و رنگ پريدگي قسمت‌هاي داخلي خودرو مي‌شود. با جلوگيري از تابش آن به داخل مي‌توان طول عمر بخش‌هاي داخلي را افزايش داد.

گارانتي

برخي از اين برچسب‌ها داراي گارانتي هستند كه در صورت لايه‌برداري شدن و در برابر ضدخش بودن و يو وي تضمين و گارانتي مي‌شوند.

قيمت

هزينه دودي كردن شيشه انواع خودرو با برچسب ضد خش تايواني به اين ترتيب است. پژو 206، پرايد، پژو پارس، پژو 405، مزدا 323 و‌ام وي ‌ام 140هزار تومان و مزدا 3، كيا كادنزا، اپتيما،

بنزC، بنز E، سوناتا و آزرا: 170هزار تومان و لكسوس، بنز,S نيسان تينا و خودروهاي شاسي بلند 2 در و انواع مدل‌هاي SUV، لندكروز،

BMW x6 و شاسي بلندهاي 4 در 200هزارتومان است. لازم به ذكر است، فروشندگان با درخواست شما براي دودي كردن شيشه خودرويتان با هر درصدي مخالفت نمي‌كنند اما شما بايد تيرگي كه از سوي پليس مجاز است، دقت داشته باشيد و نكته مهم ديگري كه در دودي كردن شيشه، هرچقدر شيشه دودي‌تر باشد ديد شما را در شب محدود‌تر مي‌كند مانند اينكه هنگام شب عينك آفتابي بزنيد. اين مساله بيشتر هنگام نگاه كردن به عقب و نگاه كردن به آينه‌هاي بغل مشهود است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها