کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

چالش‌های پیش‌روی 22 خودرو جدید چینی در ایران + قیمت

کدخبر:۷۸۲۲چهارشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸:۵۴۹۱۱۹ بازدید

وعده عرضه 22 محصول جديد به بازار خودرو تا پایان سال آينده، چندي قبل در حالي از سوي دو خودروساز بزرگ مطرح شد كه به عقيده كارشناسان اين تصميم خودروسازان ...

وعده عرضه 22 محصول جديد به بازار خودرو تا پایان سال آينده، چندي قبل در حالي از سوي دو خودروساز بزرگ مطرح شد كه به عقيده كارشناسان اين تصميم خودروسازان با چالش‌هايي همراه است. اگرچه خودروسازان قصد دارند با ارائه اين خودروها تنوعی به محصولات تولیدی خود دهند، اما به عقيده كارشناسان این اقدام با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است.

خودروسازان در حالي به ورود اين خودروها به بازار تا سال آينده اميدوار هستند كه سوالات مختلفي پيرامون اين تازه‌واردها وجود دارد. با توجه به اينكه در كنار چند خودروي داخلي تعدادي از اين خودروهاي جديد وارداتي هستند و تعداد قابل توجهي از آنها نيز چيني هستند؛ قيمت، كيفيت و خدمات پس از فروش محصولات مذکور از اصلي‌ترين سوال‌ها پيرامون اين موضوع به شمار مي‌روند. با نگاهي به قيمت اين محصولات به خوبي مي‌توان دريافت كه سقف تعداد قابل توجهي از آنها از بالاي 40 ميليون تومان آغاز مي‌شود و در اين ميان تنها دو خودرو هستند كه در محدوده قيمتي 15 تا 30 ميليون تومان قرار دارند که یکی از آنها نیز خودروی سواری است که به تازگی طرح وانت به خود گرفته است.

به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد يكي از چالش‌هاي پيش روي اين محصولات قيمت آنها باشد. در واقع خودروسازان اگرچه تلاش كرده‌اند به واسطه اين 22 خودرو به بازار تنوع بدهند، اما از سويي به تنوع قيمتي توجهي نكرده‌اند. از نگاه كارشناسان حتي اگر فرض را بر اين بگيريم كه خودروسازان موفق به وارد كردن اين تعداد خودرو به بازار شوند، به دليل بالا بودن قيمت‌ها بخش زيادي از بازار همچنان از تنوع محصول حاصل شده بي‌نصيب خواهند بود. ديگر چالشي كه بر سر راه محصولات جديد خودروسازان وجود دارد چيني بودن حدود نيمي از اين 22 خودرو جديد است. به اين ترتيب كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه با توجه به چيني بودن برخي مدل‌ها و همچنين ناشناخته بودن آنها، خودروسازان بايد تلاش بيشتري براي جلب اعتماد مشتريان نسبت به كيفيت اين خودروها از خود نشان دهند؛ زيرا در شرايطي كه مشتريان به كيفيت اين خودروها بدگمان باشند، با توجه به چشمگير بودن تعداد چيني‌ها در پروژه تنوع‌بخشي به بازار، اين پروژه به‌نوعي با مشکلاتی همراه خواهد شد.

نكته ديگري كه در رابطه با اين محصولات جديد وجود دارد بحث خدمات پس‌ازفروش است. با توجه به اهميتي كه خدمات پس از فروش براي مشتريان دارد و با توجه به اينكه برخي از محصولات جديد به منظور تست در بازار به صورت محدود از سوي خودروسازان وارد كشور خواهند شد، اين سوال مطرح است كه آيا خودروسازان در سال‌هاي پس از فروش و در شرايطي كه براي توليد اين محصولات به نتيجه‌اي نرسند، خدمات پس از فروش اين تعداد محدود را براي خريداران آن فراهم خواهند كرد؟ اما چالش‌هايي كه تا كنون به آنها اشاره شد در حالي وجود دارند كه در پي آنها مسائلي جدي‌تر و عميق‌تر نيز براي صنعت خودرو وجود دارد. 

 
 معرفی امسال، تولید سال آینده

مهرماه گذشته بود كه مديران عامل دو خودروساز بزرگ كشور، هر كدام در مراسمي جداگانه در شركت‌هاي تحت مديريت خود از ورود محصولات جديد به بازار تا سال آينده خبر دادند.اما در شرايطي كه دو خودروساز بزرگ كشور از ورود محصولاتي جديد به بازار تا سال آينده خبر دادند، منتقدان اين رفتار خودروسازان را تا حدودي ناشي از فشار وزارتخانه و همچنين افكار عمومي ارزيابي کردند. به عقيده منتقدان در حالي كه خودروسازان بزرگ دنيا تنها زماني از ورود محصول جديد خود خبر مي‌دهند كه آن محصول در آستانه ورود به بازار است، اين رفتار خودروسازان كه ورود محصولاتي را وعده مي‌دهند كه حتي سرنوشت توليد آنها در كشور نامخشص است، به‌نوعي غيرحرفه‌اي و در نتيجه فشارهاي دولت براي توليد محصولاتي جديدتر و متنوع‌تر ارزیابی می‌شود. 

به اين ترتيب خودروسازان در حالي با قطعيت از ورود 22 خودروي جديد به بازار مي‌گويند كه تعدادي از آنها در گام نخست وارداتي خواهند بود و هنوز برنامه‌اي براي توليد آنها در كشور وجود ندارد، حتي محصولاتي كه توليد آنها در خطوط توليد خودروسازان قطعي شده است نيز به دليل وجود مشكلاتي مانند تحريم‌هاي بين‌المللي مدت‌ها است كه با تاخير همراه شده‌اند و هنوز هم با توجه به نامشخص بودن مذاكرات هسته‌اي سرنوشت آنها مشخص نيست. 

 
تنوع بازار با محصولات جدید 

اما اين محصولات كه تعدادي از آنها در گام اول وارداتي‌ خواهند بود و تعدادي ديگر نيز از چين يا به صورت خودروي كامل يا قطعات منفصله وارد بازار خواهند شد، عاملي براي پيشرفت صنعت خودرو خواهند بود؟ يا اينكه صرفا تنوع بازار را به واسطه مونتاژ محصولاتي از چين، رنو و توليد چند محصول داخلي به همراه خواهد داشت؟

يك مدير ارشد در صنعت خودرو در پاسخ به اين سوال «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: «پيشرفت در صنعت خودرو زماني حاصل مي‌شود كه يك خودروساز خودش قادر به طراحي و توليد يك محصول باشد، حال اگر در اين طراحي و توليد از كمك فني يا سرمايه‌گذاري ساير خودروسازان نيز برخوردار شود اصلا اشكالي ندارد؛ زيرا در نهايت محصولي با برند و مالكيت معنوي توليد خواهد شد كه امكان صادرات آن نيز وجود دارد.» اين مدير ارشد در ادامه مي‌گويد: به اين ترتيب است كه يك خودروساز مي‌تواند محصولي با برند مختص خود يا يك برند مشترك به بازار ارائه دهد نه اينكه مشغول توليد خودرويي با برند يك شركت ديگر شود، برندي كه به دليل خارجي بودن امكان صادرات آن نيز وجود ندارد. 

به عقيده اين مدير ارشد نمي‌توان به توليد برند يك شركت خودروسازي ديگر در كشور (تحت عنوان محصول جديد يا تنوع بخشيدن به بازار) نام خودروسازي داد بلكه چنين كاري بيشتر به معناي اشتغالزايي در زمينه خودرو در كشور است. اين مدير ارشد چين يا تايلند را مثال مي‌زند و مي‌گويد: اروپايي‌ها توليد خودرو را در اين دو كشور به دليل بازار خوب يا توليد ارزان ادامه مي‌دهند، اما اين اتفاق به معناي خودروساز شدن چيني‌ها يا تايلندي‌ها نيست؛ زيرا آنها دانش فني نخواهند داشت و صرفا عده‌اي در خطوط توليد مشغول خواهند بود كه اين اتفاق در نهايت به معناي ايجاد اشتغال و يك حركت مثبت اقتصادي در اين جهت است نه در جهت خودروسازي. 

«طراحي و توليد خودرو براي خودروساز شدن» موضوعي است كه در سايه بحث ورود 22 محصول جديد به كشور، از سوي ديگر كارشناسان نيز بيان مي‌شود. فرهاد به‌نيا، عضو انجمن قطعه‌سازان نيز در اين زمينه به «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: خودروسازها اگر به‌دنبال تنوع محصول هستند بايد به طراحي و توليد پلت‌فرم توجه داشته باشند زيرا بر پايه يك پلت‌فرم مي‌توان محصولات متنوعي از سدان گرفته تا‌هاچ‌بك و حتي ون توليد كرد و به واسطه آن نياز بازار به تنوع را رفع كرد. به‌نيا در ادامه تاكيد مي‌كند خودروسازان اگر واقعا به‌دنبال تنوع محصول آن هم با برند خود هستند بايد پلت‌فرم خود را داشته باشند؛ زيرا وارد كردن خودرو و توليد آن در داخل به هيچ عنوان به معناي حركت به سمت خودروساز شدن يا توليد داخلی نيست و تنها در كوتاه‌مدت مي‌تواند مانند يك مسكن عمل كند. 

اين عضو انجمن قطعه‌سازان عقيده دارد «مردم به‌دنبال تنوع محصول هستند و با توجه به قديمي بودن توليدات خودروسازان حق هم دارند، اما خودروسازان نیز بايد توجه داشته باشند كه واردات خودرو يا مونتاژ آنها در خطوط توليد، راهكارهايي كوتاه‌مدت هستند كه تنها مي‌توان به بازدهي آنان در كوتاه‌مدت‌ امیدوار بود در حالي‌كه براي داشتن يك تنوع محصول با تكيه بر توليد داخل خودروسازان بايد استراتژي فعلي خود را تغيير دهند.» 

صحبت‌هاي به‌نيا در رابطه با داشتن پلت‌فرمي كه طراحي و ساخت خودروسازان باشد در حالي است كه خودروسازان از سال‌ها قبل وعده توليد پلت‌فرم داخلي را داده بودند، برنامه‌هايي كه تا كنون شاهد تحقق آنها نبوده‌ايم. 

  برنده واقعي پروژه تنوع بازار كيست؟ 

اما در حالي كه به‌نيا در بخشي از صحبت‌هاي خود به اين موضوع اشاره مي‌كند كه «تنها زماني مي‌توانيم بگوييم در صنعت خودرو پيشرفت كرده‌ايم كه طراحي، توليد، سرمايه‌گذاري و صادرات محصولاتمان را داشته باشيم» اين‌طور به‌نظر مي‌رسد كه ورود اين 22 محصول به بازار از طريق خودروسازان دستاورد چشمگيري به جز ايجاد تنوعي مقطعي در بازار به همراه نخواهد داشت. به عقيده كارشناسان در پي ورود 22 محصول جديد به بازار ايران، به دليل ماهيت وارداتي بودن آنها و حضور پررنگ چيني‌ها، اين شركت‌هاي خارجي و عمدتا چيني هستند كه از بازار گسترده ايران سود خواهند برد. 
يك مدير ارشد در صنعت خودرو با اشاره به اينكه هدف اصلي در صنعت خودروسازي اين است كه يك خودروساز محصول ويژه خود را به توليد برساند مي‌گويد: تنها زماني‌كه اين اتفاق رخ بدهد مي‌توانيم بگوييم خودروساز شده‌ايم، اما متاسفانه طي سال‌هاي گذشته نه خودمان توان چنداني براي توليد برندهاي ويژه داشته‌ايم و نه به دليل مسائل مختلف سياسي و اقتصادي توانسته‌ايم سرمايه‌گذار جذب كنيم. اين مدير ارشد در بهترين حالت، ورود اين 22 خودرو جديد را با سه ویژگی مثبت همراه مي‌داند:
نخستين فايده ورود اين خودروهاي جديد از نگاه اين مدير ارشد اين است كه بازار با تنوع بيشتري همراه مي‌شود زيرا بازار تشنه محصول جديد است و چون قرار است برخي از اين محصولات در خطوط توليد خودروسازان مونتاژ شوند، كمي هم به ايجاد اشتغال كمك مي‌كند. 

ویژگی ديگر مونتاژ خودرويي از يك شركت خارجي اين است كه در كنار مونتاژ، خودروسازان دانش فني نيز كسب مي‌كنند، اما اين اتفاق زماني رخ خواهد داد كه طرف مقابل چيزي بيشتر از خودروسازان داخلي در زمينه دانش فني داشته باشد نه چيني‌هايي كه از نگاه اين مدير ارشد دانش بيشتري از خودروسازان ندارند. اين مدير ارشد در ادامه مي‌گويد: با توجه به اينكه بيشتر اين محصولات چيني هستند در واقع معادلات كمي به هم مي‌ريزد و كار ما به‌نوعي كپي در كپي مي‌شود؛ زيرا مي‌خواهيم محصولات چيني‌ را كه همگي قبلا كپي‌كاري شده‌اند، به توليد برسانيم.

سومين ويژگي كه ورود محصولات جديد مي‌تواند براي صنعت خودرو داشته باشد، بهبود فروش محصولات خودروسازان به واسطه اين محصولات جديد است، براي مثال ممكن است مشتري‌ها با خود بگويند «خودروسازان ما كه خودروهايي جديد و با كيفيت بالا به توليد مي‌رسانند حتما در توليد محصولات خود نيز كيفيت را رعايت مي‌كنند.» اما اين در شرايطي است كه به عقيده يك مدير ارشد در صنعت خودرو، با توجه به تعداد قابل توجه محصولات چيني در ليست‌هاي خودروسازان، اين خودروسازان داخلي هستند كه در حال اعتبار دادن به اين برندهاي عمدتا ناشناخته چيني در كشور و مايه گذاشتن از اعتبار خود براي شناساندن آنها به بازار هستند. 

به عقيده كارشناسان در پروژه ورود خودروهاي جديد به بازار ممكن است مردم در نهايت ضربه‌اي نبينند زيرا به هرحال با محصولاتي جديد و نسبتا با كيفيت مواجه خواهند شد و خودروسازان نيز براي حفظ اعتبار خود مجبور به رسيدگي به درخواست‌هاي مردم در رابطه با محصولات جديد خواهند بود، اما در نهايت اين صنعت خودرو كشور است كه با تكيه به چنين راهكارهايي ممكن است با پيشرفت خاصي در زمينه خودروساز شدن همراه نشود. اين نگراني در حالي مطرح است كه كارشناسان عقيده دارند ورود اين محصولات جديد به بازار، به نفع خودروسازان حاضر در پروژه تنوع‌بخشي به بازار خصوصا چيني‌ها خواهد بود و خودروسازان در كنار مونتاژكاري چيزي به دست نخواهند آورد.
 

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

رويا: 1393/8/1407:32:52،
110
10
برنده واقعي تنوع خودروي چيني كشور خود شركتهاي چيني به همراه مونتاژكاران داخلي وبازنده واقعي هم مردم.هميشه حق با خودروساز است؟!.
حسین: 1393/8/1408:11:57،
82
10
این سایپا لگن اول شروع کرد خدا ازش نگذره که این خودروهای بدون کیفیت چینی با این قیمتهای زیاد را وارد کرد
سمند: 1393/8/1408:36:34،
35
14
تنوع محصول بخوره تو سر خودروسازا.نخواستیم.فقط کیفیت همین آشغالها رو زیاد کنن یکم.نه تنوع هست و نه حتی کمترین کیفیت
مجید.ح: 1393/8/1408:48:33،
34
14
آقا این خودرو سازان محترم چینی خودشان نیروی محرکه خودرو را وارد میکنند و هیچ نوع فن آوری بروزی در چین وجود ندارد آن وقت ما ایرانی ها دنبال واردات خودرو از چین هستیم ؟ خود چینی ها سوار این ابو قراضه ها نمیشوند بعد ما باید آن را با قیمت اف 14 بخریم ؟
رضا2: 1393/8/1414:02:55،
18
13
با کوکو موافقم
صابر: 1393/8/1407:36:02،
49
20
من از مدیران خودرو سازی می خوام به خودتون انقدر فشار نیارید هی دنبال تنوع هستید کلا وارد کننده بشید
حق: 1393/8/1407:40:14،
70
17
اى كاش به جاى اين ٢٢ تا أشغال دو محصول با كيفيت را مى اوردن
امیر حسین.د: 1393/8/1412:13:48،
17
40
عزیز دل برادر محصول باکیفیت پول با کیفیت هم میخواد...مشکل شما ملت اینکه بهترین چیزو با کمترین قیمت میخواین واسه شما ها هر چی هم که بیارند باز هم غر میزنید و عیب میزارید روش...واقعا متاسفم
علی: 1393/8/1407:40:31،
89
14
تو این 36سال اگه برای هیشکی تو دنیا سودی نداشتیم برا دو کشوروملت دوست وبرادر ,چین وروسیه خبیث هم چیز داشتیم
amir: 1393/8/1409:42:37،
50
14
روسیه ی خبیث و خیلی خوب امدی
دم : 1393/8/1407:42:57،
31
11
به جاى كميت به كيفيت فكر كنن البته با اين بچاپ بچاپى كه كردن محاله ديگه كيفيت به خودرو سازى برگرده
آرمان: 1393/8/1407:44:44،
36
17
.
.
.
هرکی خودرو چینی یا داخلی مدل 90 به بالا که چینی شده بخره بدون ضره ای شک پشیمان خواهد شد............به دلایل مختلف
.
.
.
راستی این موضوع را از افراد راستگویی که ماشین چینی فروختن میتونید جویاشید.......سرطانن اونم از نوع بدخیم که وبال میشن
.
.
یا نخرید یا خوب (صفر یا کارکرده) بخرید.......بزارید افرادی که دنبال سود شخصی خودشونن بفهمند مردم ایران هم مثل مردم دنیا برای خودشون ارزش قائلند!!!!!
.
.
.
.
علی: 1393/8/1409:07:37،
20
53
آقا این حرفها چیه؟ تا کی تعصب کورکورانه یا پیگیری سود شخصی افراد؟؟؟
چشمهایتان را باز کنید:::

چین قدرت اول اقتصاد دنیا شده
علی: 1393/8/1410:05:45،
37
10
برادر من چشماتو باز کن و یه سری به چین بزن ببین چند درصد مردمشون این آشغالها رو سوار میشن، 90% ماشینها آمریکایی وآلمانیه عزیزم...
رضا2: 1393/8/1414:04:11،
22
10
اره با پول و سادگی ما شده اقتصاد برتر دنیا
k,k: 1393/8/1409:51:59،
28
27
خندم میگیره کسانی میان از اقتصاد و صنعت چین ایراد میگیرند که بزرگترین صنعتشون تو مملکت چیپس و پفک هست .
همین دو روز قبل خبر موفقیت پرتاب فضاپیما ماه گرد رو شنیدیم و چین به همراه آمریکا و روسیه جزو سه کشوری هستند که به این تکنولوژی دست پیدا کردند. کشوری که سالانه 22 میلیون خودرو تولید میکنه که 12 میلیون اون صرفا چینی هست و 9 میلیون فقط تو چین فروخته میشه ، سالانه 700 میلیارد دلار صادرات به آمریکا داره و حداقل 500 میلیارد دلار به اروپا . دومین اقتصاد جهان .
لطفا بجای منفی دادن که ناشی از تعصب الکیست به این فکر کنید که چطور کشوری که تنها سرمایه اش نیروی انسانی هست و تا 30 سال قبل توروبچه سیاه و برنج سفید بهترین غذاشون بود به اینجا رسیدند و ما هر روز عقبتر میرویم و در رویاهای گذشته مان محسوریم.
نوید: 1393/8/1411:46:29،
32
10
آشغالاشو برای تو میفرسته تو خبر نداری.وگرنه جنس درجه یک هم داره که به اروپا حتی آمریکا صادر میکنه.
k,k: 1393/8/1417:04:04،
14
15
نوید جان ، آشغالهاشو دلالهای خدا نشناس میارند داخل کشور که با چشم باز ، میشه تشخیص داد ، اگر از هول حلیم نیوفتیم تو دیگ ، کافیه با یک سرچ ساده در محصولات برندی که بنام اصلی داره فروش میره متوجه اصل بودن آن میشویم .
فرزاد: 1393/8/1410:13:09،
22
10
حالا شما زیاد جدی نگیرین 22 تا دقیقا پارسال بهمن ماه از ساندرو رونمایی شد وقرار بود دوماه بعدش تولید بشه یا مثلا دنا که کپی سمنده هم نتونستن تولید کنن اینا میرن چندتا چینی اشغال میارن و بعداز کیفیت داغونشون همه مینالن وعین لیفان 520 تموم میشن.رنو کلیو وکبچر هم شاید از دوبی چند دستگاه بیارن که با قیمت بالاشون اکثریت بی بهره میمونن
چینی سوار: 1393/8/1410:26:21،
37
16
آقا چینی یخری صاحب اول و آخرش خودتی مگر اینکه خیلی زیر قیمت بدی تا طرف وسوسه بشه.در کمتر از یک ماه از چشمت میافته.نه کیفیت داره نه قدرت.تو سربالایی نیسان هم ازت سبقت میگیره.با پول چینی میشه کمری ماکسیما مگان مزدا کارکرده خرید بخدا کارکرده اینا صد شرف داره به چینی.قطعاتشون به وفور هست.موقع فروش هم مشتری وایساده بالا سرش.
یاعلی
پرویز: 1393/8/1412:02:18،
18
13
تنوع محصول رو مثل اینکه شرکتهای داخلی اشتباه گرفتن. تنوع این نیست که فقط مثلا بیست سی تا اسم داشته باشی. تنوع یعنی اینکه در هر کلاس خودرویی یک ماشین داشته باشی با تنوع قیمت و با قدرت موتورهای مختلف. مثلا شرکت هیوندایی در کلاس هاچبک های کوچک i20 داره و در هاچبک بزرگ i30 در کلاس سدان سوناتا، شاسی بلند کوچک ix35 و متوسط سانتافه و ... با انواع موتورهای مختلف نه اینکه در یک کلاس صد تا ماشین داشته باشه که رقیب هم بشن!
mehdi l: 1393/8/1415:04:36،
16
12
اوم حتی از اسم ماشینای چینی بدش میاد زوته، چانگان
رضا: 1393/8/1415:11:05،
12
12
کی بشه که دیگه ماشین چینی تو ایران نبینیم یا پراید ادم میکشه یا ام وی ام خداییش کی میاد بره 100 میلیون بده ماشین چینی بگیره میره 100 تومن یا کمتر میده یه ماشین خوب خارجی میخره خ=
سعید: 1393/8/1416:14:40،
13
12
رنو و کیا که چینی نیست . نکنه نویسنده چینی هست که خودشو به برند رنو(اوروپا) و کیا(اسیا) که هر دو تو جهان با کیفیت ترین خودرو ها هستند میخواد بچسبونه .
مهدی: 1393/8/1417:11:09،
23
14
دوستان من کارگر ایرانخودروم بخدا هر آشغالی که تولید میکنیم با هر قطعات مزخرف مردم میخرن الانم برای فرار از مشکلات گذشتهمیخوان از چین ماشین بیارن چون مردم فقط اسم این دو خودرو ساز باشه میخرن حتا فروغون
امیر: 1393/8/1417:37:10،
11
8
در جواب:اما برنده واقعی تنوع بازار کیست؟ اما بازنده واقعی این
خودروهای چینی قشر متوسط جامعه ایران هستند که متوسط
حقوق دریافتی شان به دلار ازاد در ماه بیشتر از چهار صد دلار
نیست ولی باید سه برابر میانگین جهانی این بنجل ها را خریداری
کنند!!
بهزاد: 1393/8/1418:12:57،
9
35
سوال اشتباهه
باید بپرسید بازنده کیه؟
جواب واضحه مردم که هم پولشو ن را میبازن و هم جونشون را میبازن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل