کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سودی که محدودیت نمی‌شناسد


کد خبر : ۷۷۴۷شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷:۵۲۲۹۳۴ بازدید

در حالی که دامداران امسال مدعی بودند قیمت تمام‌شده شیر بیش از 1500 تومان است و سخت در انتظار اعلام قیمت مصوب به انتظار نشسته ‌بودند اما پس از کش و قوس‌ و بررسی‌های ...

در حالی که دامداران امسال مدعی بودند قیمت تمام‌شده شیر بیش از 1500 تومان است و سخت در انتظار اعلام قیمت مصوب به انتظار نشسته ‌بودند اما پس از کش و قوس‌ و بررسی‌های فراوان دولت در تیر امسال قیمت 1440 تومان را برای آنها تصویب کرد ولی به جای اینکه این قیمت به نفع دامداران شود صنایع از شیر1440 تومانی ماهی گرفتند و دو بار قیمت شیر را در ابتدا و سپس از ماه رمضان و هر بار به میزان 15 درصد افزایش دادند و در دفاع از اقدام خود در برابر دامداران ابراز داشتند که صنایع توان پرداخت نرخ 1440 تومان مصوب به ازای هر کیلو شیر را ندارند. از روزی که قیمت شیرخام تولیدی دامداران برای خرید توسط کارخانجات 1440 تومان اعلام شد تا به امروز، 4.5 ماه می‌گذرد اما هنوز هم دامدار شیر را زیر قیمت مصوب به صنایع لبنی می‌فروشد اما کارخانجات با این بهانه که افزایش قیمت صورت گرفته و به‌دلیل تعیین نرخ 1440 تومان توسط دولت، فرآورده‌ها را گران‌تر به مردم می‌فروشند. دامداران در این‌باره اعتقاد دارند که اجرایی نشدن مصوبه 1440 تومانی دولت تنها مطالبه دست‌نیافتنی آنها نبوده، بلکه از این مطالبات معوق دست‌نیافتنی می‌توان به 5 ماه علوفه معوق تیر تا آذر 92، عدم پرداخت کسری یارانه اسفند سال92 و عدم اجرای مصوبه هیات دولت مبنی بر تخصیص یارانه (300 میلیارد تومانی) 3 ماهه بهار امسال هم اشاره کرد.

دولت قولش را از یاد برد

در این‌باره سعید سلطانی‌سروستانی، رئیس اتحادیه مرکزی دامداران ایران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» ضمن ابراز گله‌مندی از عدم حمایت دولت از دامداران درباره وضع پرداخت یارانه شیر خام، اظهار داشت: متاسفانه یارانه مصوب 300 میلیارد تومانی فقط به یک عده خاص داده شد. وی تصریح کرد: از آن مبلغ، 120 میلیارد تومان پرداخت نشده و همچنان بلاتکلیف است. به گفته رئیس اتحادیه مرکزی دامداران ایران، اگرچه قیمت تضمینی 1440 تومان برای شیرخام از سوی دولت تصویب شد اما تاکنون اجرایی نشده و دامداران از آذر 1392 تاکنون که حدود 11 ماه است، هیچگونه کمک و یارانه‌ای از دولت دریافت نکرده‌اند.

سلطانی‌سروستانی با تصریح اینکه دامداران در این مدت نهاده‌ها را به قیمت آزاد خرید کرده و به همین دلیل حدود 38.5 درصد ضرر پرداخت کرده‌اند، اضافه کرد: دامداران بارها گفته‌اند که پول نقد و یارانه نمی‌خواهند و همان‌گونه که تا سال 1391 عمل شده، متقاضی دریافت نهاده دامی هستند. به اظهار وی، حدود 35 درصد از واحدهای تولیدی شیر و گوشت تعطیل شده و همگی به بدهکاران بانکی تبدیل شده‌اند. سلطانی‌سروستانی خاطرنشان کرد: در سال 91 اتحادیه مرکزی دامداران طبق قراردادی که با شرکت پشتیبانی امور دام و انجمن صنایع لبنی بست، مابه‌التفاوت قیمت شیر خام را به صورت نهاده دریافت می‌کرد و این روش سبب شد تا اعضای اتحادیه بتوانند تا ابتدای تیرماه سال 92 شیر را 130 تومان زیر قیمت تمام‌شده تحویل دهند.

وی تأکید کرد: از تیر 92 تاکنون شرکت پشتیبانی امور دام به تعهدات خود عمل نکرده است. گفتنی است بنا بر آمارهای موجود 17 هزار و 500 واحد گاوداری صنعتی فعال در کشور بیش از یک میلیون و 500 هزار رأس گاو اصیل شناسنامه‌دار را در اختیار دارند که از این تعداد، حدود 530 هزار رأس آن گا‌وهای مولد هستند و سالانه بیش از 6 میلیون تن شیر تولید می‌کنند. همچنین 3 میلیون تن شیر نیز در روستاها و گاوداری‌های سنتی تولید و به بازار عرضه می‌شود. در حال حاضر جمعیت گاوی کشور حدود 8 میلیون و 700 هزار رأس است که به‌ازای هر 100 رأس گاو، 4 نفر اشتغال مستقیم و به همین میزان نیز اشتغال غیرمستقیم دارد. علاوه‌بر این، گاوداری‌های یادشده سالانه به حدود 60 میلیون تن علوفه نیاز دارند که 40 میلیون تن آن مواد خشری شامل یونجه، کاه و ذرت علوفه‌ای از داخل تامین شده و حدود 20 میلیون تن هم مواد متراکم شامل دانه ذرت، جو، کنجاله سویا و... است که از این میزان، 13 میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود و 7 میلیون تن آن باید وارد شود.

از سوی دیگر فارس در این‌باره گزارش کرد که سیداحمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به جلسه هفته گذشته هیات مدیره کانون انجمن صنفی گاوداران با معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، محمدباقر نوبخت در این جلسه پس از بررسی پرونده و مستندات ارائه‌شده دامداران مبنی بر عدم اجرای مصوبات و معوقات قول داد تا با برگزاری یک جلسه با وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و همچنین رئیس ستاد تنظیم بازار مشکلات را بررسی و بزودی حل کند.

خواسته‌های دامداران چیست؟

بنا بر اعلام انجمن صنفی گاوداران، 7 خواسته از معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری طلب شده که شامل پرداخت 5 ماه علوفه معوقه سال 92، پرداخت کسری یارانه اسفندماه 92، اجرای مصوبه هیات دولت مبنی بر یارانه تخصیص‌یافته به 3 ماه اول سال 93، پرداخت مابه‌التفاوت قیمت شیر از ابتدای تیر تا مهر 93 است چراکه مصوبه دولت مبنی بر خرید شیر به قیمت 1440 تومان از دامداران توسط کارخانجات اجرایی نشد و دولت موظف به پرداخت مابه‌التفاوت آن است، اجرای مصوبه 1440 تومانی ستاد تنظیم بازار کشور از اول آبان‌ 93 که دولت دیگر به دامداران یارانه نپردازد و همچنین به‌دلیل بحران صنعت دامپروری در طول 14 ماه گذشته و به تعویق افتادن وام بیشتر دامداران در این مدت، این‌ وام‌ها استمهال شود. بنا به تأکید این انجمن، صنعت دامداری کشور بشدت شکننده شده و در حال حاضر دامداران اقدام به کشتار دام‌های آبستن می‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها