کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

موتور EF7 چگونه طراحي شد؟

کدخبر:۷۷۰۲چهارشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹:۰۷۲۶۲۰۷ بازدید

همیشه این سوال را اطرافیان میپرسند که آیا واقعا موتور ملی ساخت خودمان است؟ آیا به راستی یک شرکت ایرانی توانسته به فنآوری ساخت موتور دست پیدا ...
موتور EF7 چگونه طراحي شد؟

 همیشه این سوال را اطرافیان میپرسند که آیا  واقعا موتور ملی ساخت خودمان است؟ آیا به راستی  یک شرکت ایرانی توانسته به فنآوری ساخت موتور دست پیدا کند؟ و آیا مهندسان داخلی ما در  این سطح هستند؟ این سوالات و ابهامات مقدمه ای  شد تا برای یافتن پاسخی مناسب سری به آرشیو  فنی ایران خودرو (کتابخانه مرکزی) بزنيم و در این  خصوص اطلاعاتی به دست آوريم، ماحصل این  کنکاش به شرح زیر است که از نظرتان میگذرد. 

در آذر 1376، پیشنهاد تاسیس مرکز تحقیقات موتور (ایپکو) ، مورد قبول مدیر عامل وقت ایران‌خودرو قرار گرفت و کار تهیه دفترچه گزارش امکان سنجی مرکز تحقیقات موتور آغاز شد. پس از سه ماه کار مداوم و بهره‌گیری از سوابق کارهای انجام‌شده و اطلاعات موجود در کشور، گزارش توجیهی طرح ایجاد مرکز تحقیقات موتور در دو جلد به مدیر عامل ایران‌خودرو تقدیم شد و به تصویب ایران‌خودرو و سازمان گسترش رسید و مقرر شد تا مرکز، با سرعت در به کارگیری منابع و توسعه در قالب شرکتی مستقل، کار خود را آغاز کند. در طراحی و تولید موتور، علوم مختلف و متخصصان وابسته به آن علوم، باهماهنگی کامل باید به کار گرفته می‌شد که این امر، حجم گسترده‌ای از فعالیت را تشکیل می‌داد؛ از جمله آنان علوم حرارت و سیالات، طراحی جامدات، ساخت و تولید، الکترونیک، مدیریت و پایش، شیمی، برق، پلیمر، مکاترونیک، صدا و ارتعاش و روش‌های نوین محاسبات مهندسی و شبیه سازی، اصطکاک، روغن کاری، خنک کاری، تطبيق (كاليبراسيون) موتور با خودرو، واکنشگرها و مهندسی صنایع، الگوبرداری، مهندسی ساخت تجهیزات، مهندسی محصول، روش و تضمین کیفیت در چرخه توسعه محصول موتور، مداخله دارند. در ابتدای امر، دو اتاق مشاوران در قسمت شمالی موسسه فرهنگي‌ورزشي ایران‌خودرو (پیکان) برای استقرار شرکت اختصاص داده شد. 

با به کار‌گیری پنج نفر نیرو، » شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو « در بهمن 1376 عملا کار خود را آغاز کرد. بدین ترتیب بعد از گذشت بیش از 100 سال از ورود خودرو به کشور، اولینمرکز تحقیق و طراحی موتور در ایران تاسیس شد. در سال 1377 ، که این شرکت هنوز یک‌ساله نشده بود با توجه به نگرانی مسوولان در مورد مصرف سوخت پیکان كاربراتوري و با آلودگی زیاد، مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو با این که تازه‌تاسیس بود، راه کارهای متفاوتی را بررسی کرد و به عنوان مناسب‌ترین راه کار، تبدیل موتور را به مجموع هتزریق و مراقبت (انژكتوري) پیشنهاد داد.

تجربه اولین قرارداد بهینه‌سازی موتور در کشور روی موتور پیکان با تهیه درخواست و ارسال آن به مراکز تحقیقاتی در حال آماده شدن بود و باید یک شرکت سازنده مجموعه‌های الکترونیکی را نیز در این درخواست می‌گنجاندند تا کار توسعه نیمه‌تمام نماند و از ابتدا، تامین و تولید مجموعه الکترونیک در قرارداد منظور شود تا به تولید برسند. این شرکت‌ها عبارت بودند از ساژم، بوش، زيمنس، مانيتي مارلي و دلفي. در آن زمان، شرکت ساژم در صدد بود تا بخشی از بازار پژو را جذب کند، بنابراین یکی از راه‌های ورود به بازار ایران، عبور از طرح تحقیقاتی مرکز برای ساژم بود که ایپکو این فرصت را شناسایی کرد و پس از سه ماه بررسی و مذاکره با شرکت‌های تحقیقات موتور، موتورسازی و ساپکو، شرکت مذكور بیش‌ترین خواسته‌های آنان از جمله کم‌ترین قیمت مجموعه مدیریت هوشمند موتور، پرداخت هزینه تحقیقات، طراحی، اعمال تغییرات موتور و حق انتخاب شرکت تحقیقاتی با تایید مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو را پذیرفت. باوجود موفقیت‌هایی که مرکز تحقیقات موتور در اولین سال تاسیس به آن نایل آمد، برخی موارد از داخل وخارج کشور هدف و ماموریت اصلی مرکز را تهدید می‌کرد، از جمله :

1- سخت‌باوری نسبت به توانمندی وکسب دانش فنی متخصصان کشور و حتی در برخی موارد تمسخر آنان

2- فقدان رشته دانشگاهی در کشور در زمینه اختصاصی موتور و کمبود شدید نیروی متخصص
3- نبود سازندگانی که با عملکرد قطعات واجد کیفیت از طراحی تا تولید آشنا باشند و به عبارتی صاحب مالکیت قطعه باشند.

4- نداشتن حق مالکیت موتور، اعم از مالکیت در ساخت، مالکیت در تولید و مالکیت در طراحی موتور و جعبه دنده برای تولید‌کنندگان داخلی. تنها امکان موجود،کسب جواز ساخت بود، آن هم پس از خرید هنگفت و از دست دادن زمان و پس از اخذ تاییدیه قطعات از صاحبان اصلی موتور مانند پژو. 

5- برخورد تحقیرآمیز خودروسازان خارجی و عدم ارایه و انتقال دانش به ایران در زمینه موتور.


yokrlu6gm3m6j5ywq6k.jpg


تاکنون هیچ مدیر عامل یا مدیر ارشدی از ایران نتوانسته بود با مرکز تحقیقات موتور پژو یا واسطه‌های آنان مذاکره یا در زمینه دانش فنی،همکاری و یا حتی بازدیدی از اتاق‌های علمی و طراحی داشته باشد. امروز پس از گذشت بیش از 17 سال از عمر شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو كه البته در حال حاضر به شركت تحقيق، طراحي و توليد موتور ايران‌خودرو ( ايپكو ) تبديل شده است، این شرکت توانسته با عملکرد خود، اطمینان مسوولان کشوری را در بهینه‌سازی و تولید محصول جدید و ارایه خدمات مهندسی و فرآیندی قوای محرکه جلب کند و تاثیر اقتصادی مهمی در كشور بگذارد. با پی‌گیری‌های مستمر برخی از اعضای هیات مدیره ایپکو، در سال 1378، دوره کارشناسی ارشد موتور در دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی راه‌اندازی شد. دانشجویان در حال تحصیل با تعریف پایان‌نامه‌های موتوری جذب شدند و پس از تبیین ساختار جدید، به سرعت کارهای مهمی را در داخل کشور شروع کردند. ضرورت اعزام دانشجویان پس از دانش‌آموختگي در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به خدمت مقدس سربازی، یکی از مشکلاتی بود که نیروهای جوان و درحال تحصیل با آن مواجه بودند که با پی‌گیری از ستاد کل نیروهای مسلح و هماهنگی با وزارت صنایع و معادن، این مساله با تخصیص سهمیه سرباز به صنعت برطرف شد. در حقیقت چرخه کاری نیازمندی صنعت، همکاری در تشکیل رشته دانشگاهی ارشد موتور، جذب نیرو و تجهیز مرکز و اجرای برنامه‌های تحقیقاتی و طراحی برای تولید و جواب‌گویی به نیاز مشتری تعریف شد و در دستور کار قرار گرفت که هر از چند گاه تغییراتی را حتی در اصل چرخه کاری ایجاد می‌کرد. با نگاه علمی بهاین چرخه، متخصصان توانستند موفقیت‌هایی که مورد نیاز کشور بود را کسب کنند تا جایی که بعداز سال 1386 ، پیش‌زمینه نقشه راه موتور در کشور تقریبا مهیا شد.

طرح خانواده موتور در 22 فروردین 1379 بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی، علاوه بر ادامه سایر طرح‌های در دست اقدام به عنوان طرح مطالعاتی درون‌شرکتی تصویب و کار آن آغاز شد. کم‌ترین دستاورد‌هایی که طراحی خانواده موتور برای کشور در آن زمان داشت از این قرار است:

دست‌یابی ایران برای اولین بار به دانش طراحی در امر موتور بهینه‌سازی موتورهای موجود کسب مالکیت در تولید موتور رتبه‌دار شدن ایران به عنوان اولین کشور اسلامی در دست‌یابی به مالکیت طراحی موتور صادرات سمند با قوای محرکه داخلی به جای پژو در وهله اول و جایگزینی موتور در محصولات خودرویی کشور اقتصادی شدن قیمت موتور با تولید انبوه در کشور و صادرات آن استفاده از امکانات موجود در طراحی و تولید موتورهای دیگر و اشتغال نیروها از سطوح کارگری تا استادان دانشگاهی در این زمینه. باهماهنگی قبلی، شرکت تحقیقات موتور در29 فروردین 1381، طرح خانواده موتور ملی را در جلسه‌ای به ریاست معاون اول رییس جمهور و با حضور دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور وقت و رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر ضرغامی و دکتر عبادی از ریاست جمهوری وقت، مهندس ویسه و دکتر برومند از وزارت صنایع وقت، مهندس آقایی و هاشمی از وزارت نفت وقت و رحمتی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت مطرح کرد. حاضران در جلسه، این طرح را یک نیاز اساسی و موافق سیاست‌های دولت دانستند و دستور پی‌گیری آن را صادر کردند.

سازمان‌هایی که به طور مستقیم در طرح موتور ملی درگیر هستند، عبارتند از شرکت ساپکو و سازندگان داخلی وخارجی به تعداد 70 سازنده، معاونت توليد نیروي محرکه ایران‌خودرو، شرکت صنعتي نیرومحرکه (جعبه‌دنده‌سازی)، شرکت‌های ریخته گری چدن و آلومینیوم، شرکت‌های قالب و نمونه‌سازی، مرکز تحقیقات ایران‌خودرو، معاونت سواری‌سازی ایران‌خودرو، معاونت استراتژی و برنامه‌ريزي ايران‌خودرو، معاونت مالی ايران‌خودرو، شرکت ایپکو، مرکز مهندسی ايران‌خودرو و شركت ایساکو.

ایپکو در طراحی مفهومی، به این نتیجه رسید که موضوع موتور به تنهایی کار را به پایان نمی‌رساند؛ الزم بود که بهینه‌سازی جعبه دنده و تطبیق قوای محرکه روی خودروی سمند نیز مطالعه شود. قبال درخواستی برای نیازمندی‌های مرکز توسعه محصولات ایران‌خودرو ارسال شد. گروه کاری به این نتیجه رسید که باید موضوع مشارکت این مرکز مانند ساپکو در عالی‌ترین سطح، مطرح تاکار تکمیل شود. بنابراین طرح قوای محرکه (طراحی خانواده موتور و بهینه‌سازی جعبه دنده) به درخواست هیات مدیره ایران‌خودرو روی خودروی سمند، جایگزین طراحی موتور ملی شد و کلیه مراحل امکان سنجی و راهبردی طرح، با همکاری واحد برنامه‌ریزی استراتژیک در قالب دفترچه طرح موتور ملی تهیه و در ستاد سیاست‌گذاری ایران‌خودرو مصوب شد.

گزارش توجیهی فنی و اقتصادی طراحی و ساخت موتور در 16 دی 1383 به شماره 35/111-0549 که در دی 1382 با همکاری مرکز برنامه‌ریزی تهیه شده بود و همچنین سند تجاری 14 آذر 1383 به شماره 35/195 که آن هم محرمانه با همکاری واحد استراتژی آماده شده بود، تقدیم هیات مدیره شد.

ایپکو در ابتدای سال 1383 که اجرای طرح موتور خانواده ملی را رسما آغاز کرد، بلافاصله از همه واحدهای درگیر در گروه صنعتی ایران‌خودرو، تقاضای معرفی نماینده تام الاختیار کرد و افراد معرفی شدند، چیدمان، ساختار کار و مسوولیت‌ها و سامانه‌های دروازه‌ای و مدیریت پایش طرح، آماده پاسخ‌گویی بودند. این طرح به پروژه ای اف 7 مشهور شد که مفهوم آن، خانواده موتور ملی با حجم 1.7 لیتر است.

در حقیقت K4M، EF7 و TU5، به لحاظ مشخصات عمومی عملکردی سه پيشرانه هم‌ ردیف به شمار مي‌روند كه هر سه با سرسيلندر 16‌ سوپاپه عرضه مي‌شوند، ولی به لحاظ عملکرد و دوام با گاز طبیعی و مصرف و آلایندگی در استفاده از گاز و بنزین، موتور پايه‌گازسوز ملی كه سوخت اصلي آن، گاز طبيعي فشرده است جایگاه برتری دارد. مساله بسیار مهم ديگر این که مالکیت طراحی و ساخت این موتور برای اولین بار متعلق به کشور عزیزمان ایران است. امروز وظایف اصلی ایپکو عبارتند از: طراحی مفهومی، طراحی تفصیلی موتور باهدف قیمتی وعملکردی، اجرای آزمون و صحه گذاری، تجاری شدن در تولید انبوه و تولید باکیفیت.

در اسفند 1385 برنامه افتتاحیه و رونمایی پیش‌تولید اولین نسل موتور 1.7 لیتري تنفس طبیعی (غير توربو) از طرح خانواده موتور ملی با حضور رییس جمهور وقت و با تالش وکوشش همه شركت‌هاي ساپکو، ایران‌خودرو، ایپکو و قطعه‌سازان انجام شد. هم‌زمان، تمبر موتور ملی طراحی شد و توسط شركت پست جمهوري اسلامي ايران انتشار یافت.

دست آخر، در نهمین روز از نوروز 1389 ، مقام معظم رهبری از خط تولید موتور ملی بازدید فرمودند و بیانات بسیار مهمی در زمینه تاریخ علمی ایران و راه کارهای مدیریت و توسعه با نگاه اقتصادی و نحوه تبادل علمی را گوش‌زد و طرح موتور ملی را نماد عزت عنوان كردند.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

کامران: 1393/8/709:37:20،
245
110
آخه این موتور همش روغن ریزی داره میگفتن طراحی آلمانه ولی از روغن ریزیش فهمیدم که طراحی 100 درصد ایرانی و دیگه مطمین شدم موتور ملی ساخت خودمونه
كيان: 1393/8/709:48:40،
162
160
اشغالترين موتور طراحي شده در جهان.
هركي طراحي كرده اصلا سواد نداشته.
من خودم 2 سال عذاب كشيدم از دستش تا در نهايت از شرش خودمو خلاص كردم.
محمد: 1393/8/709:51:45،
123
196
پیچ کارتل رو سفت کن تا روغن نریزه!
شناس: 1393/8/709:54:53،
146
62
این جمله رو ببینید:

دست آخر، در نهمین روز از نوروز 1389 ، مقام معظم رهبری از خط تولید موتور ملی بازدید فرمودند و بیانات بسیار مهمی در زمینه تاریخ علمی ایران .....

طی این بازدید تعرفه خودرو های خارجی به جایه اینکه سالی 10 درصد کاهش یابد در ساله 89 90 درصد بود به یکباره افزایش یافت و به 110 درصد رسید. و ما مجبور شدیم خودروهایه داخلی رو سوار شیم.

موتور ملی موتوره خوبیه ولی حیف که توش کم کاری کردن.مدله 91 این ماشین با 150 هزار تا کارکرد کاپوتش هنوز بالا نرفته که نشونه دوام خوبشه.
007: 1393/8/709:57:49،
66
65
همون TU5 رو بهینه کردن مثلا اویل ماژول براش گزاشتن که روغن بخار نشه و خنک کاری روغن رو انجام بده سیستم ccvt رو گذاشتن که به خاطر کم شدن قدرت و گشتاور روی گاز این کم شدن رو جبران کنه
و همچین پرقدرت هم نیست الان هیوندای النترا که هم وزن سمند هست و موتور 1800 حدود 150 اسب قدرت داره
111: 1393/8/709:58:17،
125
57
خدا لعنتشون كنه.
به پشتوانه الماني بودن رفتيم خريديم بيچاره شديم.
شما كه سواد ندارين چرا مردم رو اذيت ميكنين؟
ايا اين نمونه كلاه گذاشتن سر مردم نيست كه جنس اشغال رو به نام طراحيه الماني به مردم ميندازن؟!
خدا ازشون نگذره.. پولي كه ما داديم حرومشون باشه.
111 اصلی: 1393/8/710:18:44،
42
77
چرا با اسم من نظر میدی
اگه این اسمو دوست داری بگو من تا یه اسم دیگه برای خودم انتخاب کنم
محمد: 1393/8/710:26:04،
85
121
خدا رو شکر تونستیم یه چیزی طراحی کنیم. من افتخار میکنم که جونای این مملکت تونستن یه همچین موتوری بسازن. اشغال ساختن دارین براش سر و دست میشکنین اونوقت یه دانشجو با ماکارونی یه سازه میسازه 4 کیلو بارو نیگه میداره همه غش و ضعف میکنن. بابا بی انصافا خدا وکیلی اگه خودمون یه همچین کاری کرده بودیم چه انتظاری از مردم و دولت داشتیم. الان محرمه امام حسین میگه اگه مرد نیستی حداقل آزاده باشید. افتخار کنید که چندتا جون مثل من و شما تونستن همچین کاری بکنن اگه خیلی ادعا داری همون روغن ریزی رو خودت درست کن نشان ملی بگیر عمرا بتونی اونوقت ....
مملکت بی صاحاب: 1393/8/710:27:39،
78
20
تو بزار 112 دعوا نداره که.
saeid: 1393/8/710:27:48،
44
34
حالا اين جمله رو داشته باشين :
" 1- سخت‌باوری نسبت به توانمندی وکسب دانش فنی متخصصان کشور و حتی در برخی موارد تمسخر آنان "

با ديدن بعضي از نظر ها ، تازه حال خودروسازان داخلي رو درك ميكنم !
mahyar: 1393/8/710:56:42،
66
27
من که نخوندم این مطالب ب درد نخورو

آخه شمارو چه به این چیزاو طراحی موتور


چه پولای این وسط هاپولی شده خدا فقط میدونه


چرخو 2باره اختراع کردن


اون تاریخای دقیق گفتنت تو حلقم
دانا: 1393/8/711:31:11،
67
24
تموم شد قصه حسین کرد شبستریت آقای نویسنده
این داستانا رو برو بچه هات شبا تعریف کن عزیز جان خوابشون ببره
کدوم موتور کدوم کشک کدوم دوغ مرد حساب کی رو می خوای گول بزنی
وحید ص: 1393/8/712:09:02،
75
25
دوستان عزیز من دو سال از این موتور بدون هیچگونه ایرادی با ۵۰ تا کارکرد استفاده کردم. خوب بود. هر وقت نظراتی را در مورد این موتور میخوانم یاد بحث( اسلام به ذات خود ندارد عیبی) میفتم. موتور ef7 هیچ ایرادی نداره. هر عیبی که میبینید از برادران سیاه کار ایرانخودروست .
محمد: 1393/8/716:23:16،
36
20

چه قشنگ پیچونده

خب معلومه موتور ساخت ایران هست

اما مهندسی موتور از یه شرکت آلمانی خریداری شده
مصعود: 1393/8/720:56:26،
41
25
شما همین سمند رو تصور کنید با قطعات درجه 1 یا با یک تیونینگ عالی تصور کنید....
ماشین محشری میشه .... مشکل الان خودروهای داخل، کیفیت پایین قطعات هست.
پاشنه طلا: 1393/8/721:55:44،
34
18
اگه واقعا ساخت ایران هست پس چرا وقتی تحریم شدیم تولید خودرو کم شد هان؟ خخخخخخخخ
همتون سر کارید.ولی ایول خوشم اومد مردم ما خودشون سر همدیگه کلاه میزارن هیچکدوم هم کوتا نمی آد
لامبو: 1393/8/723:31:10،
26
25
بابا اینا همش حرفه که بگن کلنگش زمان حاج محمود نبوده و ما از سال۸۳کلنگش رو زدیم قافل از اینکه این موتور مورد بحث توسط المانی ها طراحی شده و ایران اموزش میدیده لازم بهذکره این موتور با توربو شارژر روی اون نصب شده و دارن استفاده میکنند و صفر تا صدش المانیه اما با این تفاوت که ما دادیم قطعاتش رو چین و بدتر از چینیه ایرانی ساخته
ايراني: 1393/8/1216:56:05،
28
12
پاسخ به 007:
احتمالاً منظور شما از ccvt عبارت CVVT يا continues variable valve timing است كه موجب افزايش راندمان حجمي در دورهاي مختلف است.در مورد موتور هيونداي النترا خدمتتون عارضم كه اين شركت براي اين خودرو در سال 2015 از يك موتور GDI استفاده كرده كه طبق اطلاعات ارايه شده كه 2ليتره و 173 اسب مدلهاي قديمي اش هم كه اگر قابل قياس باشه 1.6 و 1.8 كه من نمي دونم شما چرا مدل 1.8GDI را براي مقايسه با EF7 با حجم 1647 سي سي انتخاب كرديد در هر صورت موتور EF7 در 7 سال پيش با تاخير فراوان بر روي خط توليد رفت و شركت ميتسوبيشي هم براي شركت هيونداي 3 سال پيش موتور مورد نظر شما رو طراحي كرد.به نظر من هنوز مصرف EF7 و گاز سوز بودنش قابل رقابت است.يكي از مهمترين دلايل نارضايتي شما هم تحريم است .اين بيماري درصد بالايي از كشور هاي اروپايي راهم ميتواند بيمار كند. در زمان تحريم بايد توليد موتور متوقف ميشد...
امیری: 1393/8/1220:17:52،
23
53
اشغالترین موتور در حال حاضر جهان به این خاطر که
1.روغن ریزی
2.جام کردن موتور به دلیل قطع شدن روغنکاری در دور بالا
3.بخار شدن روغن(هر 4000 کیلومتر تقریبا یک لیتر روغن کم میکند)
4.اصطکاک شدید قطعات
5.خرابی سیلندر بعد از 40 هزار کیلومتر در حالت گاز
6.مواظب خودتون باشین بخصوص در سرعتهای بالا که امکان ترکیدن موتور وجود دارد اینو به شوخی نمیگن خدا شاهده این اتفاق برای پسر دائی من افتاده الان دست از رانندگی هرنوع ماشینی کشیده
ایرانی: 1393/8/1418:37:46،
29
32
پاسخ به پاشنه طلا:
طراحی و مالکیت معنوی این موتور ایرانی است ولی تمام قطعات تولید ایران نیست نه تنها این موتور بلکه تمام موتورهای موفق دنیا از تامین کنندگان مختلف در سراسر دنیا بهره میبرند مثلاً بهترین سیستم FIS توسط شرکت دلفای و بوش طراحی و ساخته میشه بهترین فیلترها شرکت مان یا تایر میشلن ,علم خودرو مجموعه ای از بهترین های دنیا را جذب میکند موتور EF7 هم همین استراتژی را دنبال کرد .... اون تحریم ها که ما اسمشون را گذاشتیم کاغذ پاره ها .....
ایرانی: 1393/8/1419:05:30،
22
13
پاسخ به امیری:
نمی دونم چرا وقتی مامتخصصینی مثل جناب امیری داریم که تمام موتورهای جهان را بررسی و ریت بندی کرده و در انتها بی مواجب آن را در اختیار عموم قرار میدهند چرا وضعیتمون این چنین است.
1.
به دلیل داخلی سازی انجام شده اویلماژول توسط تولید کننده داخلی که ظاهراً رفع شده-فراخوان

2.:
این موتور به دلیل بررسی تاثیر نیروهای جانب مرکز mrw2 تا دور 7200 RPM تستها را در آزمایشگاه های آلمان با موفقیت انجام داده است
3.مصرف روغن 0.2 در 1000Km

4.اصطکاک شدید قطعات ؟ تست بسیار پیچیده ایست , بصورت سیستمی تست شده بهتر است عدد و سیستم را ذکر کنید.
5.دارای گواهینامه تست 800 ساعت 250ساعت بحرانی و deep thermal shock
6.از هم پاشیدن موتور Burst در موتور پیکان و XU7 دیده ام که مربوط به تولید شاتون و پیچ بوده است. وضعیت تولید به هیچ وجه قابل دفاع نیست.بحث ما طراحی موتورو مسولیت شرکت ایپکوست.
ali: 1394/6/1201:02:31،
9
9
دوستان یه سوال بی ربط. گشتاور چیه؟؟ اگه پاسخ بدید ممنون
amir: 1393/8/709:43:42،
106
21
مهندسین ما تخصشو دارن. ولی از دانش اینا حمایت نمیشه.
از تولید حمایت نمیشه. الان خیلی از کار بلدای ما تو اروپا و امریکا مشغولند. اصلا برنامه و هدف به سوی نابودی طرح ریزی شده.
این نیست که مدیران ندونند. هدف اگاهانه نابودیه صنعته.
علی: 1393/8/709:59:03،
141
31
این حرفت برا سمندای تولیدی قبل مهر91 درست بود.ولی بعد ازاون هم اویل ماژول وهم دسته موتورش رو رفع عیب کردن.من ی سمندEF7مدل92 دارم ک شرکت محل کارم براتردد داده وخودم هم ی پرشیا92موتورقدیمی.واقعا این دوتا قابل مقایسه نیستن.بی اغراق میگم مصرف وصدای موتورEF7حداقل40%کمتره وتوان موتورش بسیاربیشتر.
انشاا... همه واقع بین باشیم
sina: 1393/8/711:02:04،
24
18
اره تولید داخله برای همین سیمکشی روی موتور رو الان هیچ جا نمیشه پیدا کرد و باید رفت دست دوم رو 750 پول بالاش داد، اونی که طراحی کرده موندم چه طوری بدون سیستم برقی روشن و تستش کرده
كيان: 1393/8/711:08:33،
43
32
داداش سمند منم تو سال اول هيچ مشكلي نداشت ولي تو سال دوم اونقدر اذيتم كرد كه مجبور شدم بفروشمش.
اگه ميبيني از ماشينه ژاپني تعريف ميشه واسه اينه كه بعد سي سال باز بدون مشكل كار ميكنه. شما بزار 1 سال بگذره كارت طلاييت تموم بشه بعد بيا از اين اشغال تعريف كن.
amir: 1393/8/711:28:26،
36
20
اقا من حرفی از سمند نزدم.
حرف من حمایت نکردن از تولیده. ایران پتانسیل اول شدن تو صنعت و داره. ولی یه کاری کردن که هی پسرفت کنه. نه پیشرفت..
امیر: 1393/8/716:24:02،
32
17
همه ی قضیه ساختن وتولید نیست که کیفیت هم خیلی مهمه.الان خودشو نشون نمیده چند سال دیگه میفهمی. وقتی یه موتور باز کنی وبه اندازه یک پنجم قیمتش خرج کنی میفهمی.عزیزم موتور پیکان برا 50سال پیشه ولی اونقدر با کیفیته و هنوزم که هنوزه داره استفاده میشه.
كارشناس خودرو: 1393/8/723:26:03،
75
21
امير جون علاوه بر نكته اي كه شما گفتيد - نابودي آگاهانه صنعت - دشمنان صنعت خودرو اين مملكت يه هدف ديگه دارند اون هم رفتن به ماموريت هاي خارجي با پول ايرانخودرو به منظور نابودي كامل توليد ملي و مخصوصا موتور EF7 و شركت ايپكو و خدمت به پژو و رنو و الان هم كه زمزمه چندتا از آمريكاييها و چيني هاش هم هست. نمي دونم آخه از اون انگليسي هاي عوضي فرانسوي هاي كم فروش با اون نقشه هاي ناقص پيكان و پژو چي در اومد كه حالا بخواد از چينيهاي لائيك توقع داشته باشيم (روي بعضي از آيتمهاي نقشه انگليسي بلوك سيلندر پيكان نوشته - مجوز ارفاقي براي توليد در ايران - يعني توليد كننده ايراني اسكله بهش حال بديم كه پي پي كنه تو Performance). البته قطعه ساز خوب تو ايران خيلي زياده ولي ايران خودرو و ساپكو هميشه آشغال ترين قطعه سازها رو براي موتورهاي طراحي داخل (مثل EF7NA/TC , EF4 و احتمالا EFD و IK3.2) انتخاب مي كنن.
123: 1393/8/809:12:31،
18
18
درود بر امیر که هم فکریم.
007: 1393/8/709:49:28،
67
25
بابا اینا فقط با کمک یک شرکت کوچیک آلمانی تونستن موتور TU5 رو برای گاز بهینه کنن خلاص
شناس: 1393/8/709:56:09،
32
21
مفید و مختصر بود نظرت.
ایول
امید باسامی: 1393/9/1123:36:43،
26
12
با عرض سلام خزمت شما
بنده مهندس مکانیکم و می خوام بهتون عرض کنم که خودروی ملی که همون سمنده ، با کلی محدودیت اجتماعی مالی سیاسی و مدنی ساخته شده که تا حالا بهترین ماشین ایرانه
من مدل 90 ef7 رو دارم و افتخار می کنم که ایران با این همه محدودیت توانسته به این متوزگر دست پیدا کنه
شما که خودتون نمی تونید کتابهای دوران دبیرستانتونو قبول بشید حالا در مورد متور و طراحی حرف می زنید
امید وارم این فرهنگ در ایران ایجاد بشه که حمایت از جنس داخلی کیفیت رو بااا نگه می داره
حمید: 1393/8/709:51:06،
58
33
الان موتور های جدید با حجم موتور 1600 حدود 125 اسب قدرت دارن اون وقت EF7 با حجم 1700 به زور 113 اسب میده پس همچین به روز نیست
repsol: 1393/8/709:53:09،
24
21
نکته جالب این مجله حرکت عکاس .عکس دوم....
مهرداد: 1393/8/710:23:50،
42
23
بی ام و موتور ۱۶۰۰ سی سی طراحی کرده که ۱۸۰ اسب بخار قدرت داره. با مصرف سوخت ۷ . اونوقت موتور tu5 ۱۰۹ اسب قدرت داره مصرفشم صدی ۹ و ۱۰
saeid: 1393/8/710:38:26،
39
54
بي انصافي نيست اگه بخوايم موتور ايران خودرو و بي ام و رو با هم مقايسه كنيم ؟؟
همين كه تونستيم موتور ملي داشته باشيم واسه اولين بار كافي نيست واسه شما ؟؟؟ لابد دوس داريد ايران خودرو موتور 1300 سي سي توليد كنه با 300 اسب بخار ؟؟ يخورده سطح توقعتو بيار پايين تر عزيز من
مهرداد: 1393/8/711:33:06،
34
27
سعید جان حرف شما درست. ولی لا اقل نباید بعد از چند سال که تولیدش کردن یخورده بهینش کنند که هم الودگیرو بیارن پایین هم بازده رو ببرن بالا. اخه چرا یک جنس باید تو ایران بالا 10 سال تولید بشه. مثل بیکان وانت. پراید و ... کدوم شرکت اینطوری جنس تولید میکنه
مصعود: 1393/8/720:53:50،
18
17
اونی که مهردادجان میگه با تنفس اجباری (توربو) هست!
محمد: 1393/8/710:30:47،
47
16
موتور و گیربکس مجموعه هایی هستند که فن آوری آنها ( طراحی - ساخت - مدیریت کیفیت ) تنها در انحصار همین خودروسازیهای معتبر ژاپنی و آمریکایی و آلمانی و چند تای مشابه اینهاست . بقیه ی کشور ها از چین و کره و اندونزی و مالزی و ... فقط از دانش این کشورها بهره می برند و خودشان مستقل نیستند .
وقتی یک محصول خوب و مشتری پسند از آب در می آید که هر سه ی موارد بالا رعایت شده باشد شما یک موتور بدهید آلمان برای شما طراحی کند اما در ساخت یا مدیریت کیفیت ضعیف باشید می شود همین وضعی که موتور ملی دارد و یا اینکه ساخت و مدیریت کیفیت داشته باشید اما دانش طراحی را نداشته باشید باز هم نتیجه ی درستی از آب در نمی آید به نظرم من در مورد موتور و گیربکس هیچکدام از این سه مولفه در کشور ما به اندازه ی کافی نیست . منظورم این نیست که متخصص نداریم سوء مدیریت و فساد اجازه نمی دهد .
اکبر: 1393/8/715:32:52،
25
24
بچه ها پیداش کردم این محمد همون محمد زالی (مدیرعامل ایپکو) است.
که با طراحی این موتور به خیلی ها علی الخصوص برادر زنش خدمت بسیار کرده .
احمد: 1393/8/1312:50:27،
15
14
واقعا این حرف درسته. برادر زنش رو خیلی حمایت می کنه و کلی امکانات در اختیارش گذاشته تا حالشو ببره. کلی شرکت قارچی از ایپکو درومده که با رانت دارن حال می کنن
كارشناس خودرو: 1393/8/710:34:41،
112
17
من خودم تو ايپكو شاغل هستم .
با مديريت ضعيف مجموعه ايپكو هسته اصلي طراحي موتور همه از ايران خارج شدند و در كشورهاي مطرح در حال كار مي باشند .
هميشه و همه جا سياسي كاري حرف اول آخر رو ميزنه .

كدوم مديرعامل رو سراغ داريد كه 17 سال مديريت كنه بدونه اينكه تو اين 17 سال خروجي مفيدي داشته باشه ؟

يه موتور طراحي شده با كلي ايراد و آقايون براي خودشون همايش برگزار مي كنن و طي ده سال گذشته همون موتور رو ده بار رونمايي مي كنن .
چرا نپرسيدي آقاي ميرسليم وزير اسبق فرهنگ و ارشاد و رئيس هيت مديره شركت تحقيق طراحي و توليد موتور ايران خودرو بعد از 17 سال خروجي شركتتون چي بوده ؟
چرا از آقاي زالي اسم نميبرين كه 17 سال مدير عاملي رو موروثي كردين ؟
چرا تو شش ماه گذشته دو تا معاونتتون رو اخراج كردين ؟
اين همه نيروي انساني متخصص كه سرمايه كشور به حساب ميان بخاطر تنگ نظري از شركت و كشور رفتن ؟
علی: 1393/8/712:23:40،
47
17
ریشه ی مشکلات خودرو مثل همه ی مشکلات کشور توی همین چیزهایی هست که شما اشاره کردین آخه وزارت ارشاد کجا ، تحقیق و طراحی موتور کجا اونم 17 سال !!!
ظاهرا اینها تا نمیرن بازنشست نمیشن وزارت ارشاد نشد میرن خودروسازی ، خودروسازی نشد میرن وزارت نفت ، نفت نشد می رن وزارت کشاورزی ، کشاورزی نشد می رن وزارت آموزش و پرورش ، آموزش و پرورش نشد میرن وزارت بهداشت و ....
به این هم شایسته سالاری !!
محمد: 1393/8/712:34:08،
32
15
متخصصین ایرانی در خارج از کشور که البته به لطف سوء مدیریت هر ساله مهاجرتشون بیشتر می شه یک قطب علم و ثروت منحصر به فرد هستند بنا به برخی آمارها ثروت ایرانیان خارج از ایران به صدها میلیارد دلار می رسد و از نظر تخصص هم از بالاترین ها محسوب می شوند از نظر این توانایی بالقوه هیچ کشوری در منطقه به پای ایران نمی رسد . اگر با مدیریت درست ، این سرمایه ی علمی و مادی به ایران برگردانده شود ظرف ده سال ایران پیشرفت های چشمگیری خواهد داشت . اما ظاهرا برنامه ای آگاهانه برای فرار مغزها و نابودی صنایع ایران در حال اجراست و تا زمانی که شرایط امثال خاوری و بابک زنجانی را پرورش می دهد هیچ پیشرفتی در کار نخواهد بود .
اکبر: 1393/8/900:45:32،
21
14
جالبه بدونید مدیرعامل این شرکت از ایران خودرو حقوق می گیره نه از شرکت ایبکو !!!! علتش هم اینه که بتونه به کارشناسای ایبکو زور بگه! و حقوقا رو دستکاری کنه!!!!!
یه نفر ببرسه ماشین مدیرعاملی که موتور ملی را طراحی کرده و ادعا داره بهترین موتور است , چیست ؟
باورتان نمی شود که خودش برشیا با موتور TU5 سوار می شود!!!!!
كارشناس خودرو: 1393/8/710:38:01،
77
19
چرا از حقوق مزايايي پرسنل شركت صحبت نميكنين ؟

كارشناس ارشد دانشگاه دولتي با 4 سال سابقه كار داره يك ميليون دويست هزار تومن حقوق ميگيره

كار شناس مكانيك با ده سال سابقه كار تو همين شركت يك ميليون و هشتصد هزار تومن

بعد شما توقع دارين ما با كيا و هيوندا رقابت كنيم ؟

بريد حقوق پرسنل كيا و هيوندا رو هم با ما مقايسه كنيد تا به ريشه مشكلات برسين .

اميدوارم گوش شنوايي باشه ....
,وحید: 1393/8/710:42:44،
48
26
این موتور100درصد وارداتی هست.طراحیش واسه آلمانه ولی ریخته گریش تو یه کشور دیگه انجام شده.بعد از مدتی خواستن این موتور را بومی سازی کنن که متاسفاه نتونستن.همون مدلهای 90که همشون واشرسر سیلندر میسوزوندن علتش همین دست کاری ایران بود.راستی ایرانجیب عزیز این موتور اگه ملی هست چرا آرم بوش رو روش حک کردن؟نکنه بوش هم مال ایرانه ما خبر نداریم.
ايراني: 1393/8/1215:44:57،
18
7
شما نميتوانيد موتوري پيدا كنيد كه تمام قطعاتش از يك برند باشد.سريع قضاوت كردن خوب نيست!
ارق ملی: 1393/8/710:49:02،
57
27
بابا دم همتون گرم ی کم از این ترکا یاد بگیریم واقعا کمی هم پشتیبانی از صنعت خودمون بد نیست خوب معلومه هر چیزی اولش ی مشکلاتی ممکن داشته باشه شما ببینید هیچ کشوری حاضر نشده اطاعاتی در اختیار اینا بزاره.
من خودم ی طرح داشتم برا جزییاتش با ده کشور مکاتبه کردم اونا اصلا براشون مهم نیست فقط
اگه تو کشور خودشون باشی بهش بها میدن.
کورش: 1393/8/711:28:40،
24
14
اولش۴۷ سال پیش بود که دوستان گفتن نه الان
علی: 1393/8/712:19:39،
27
18
همچین می گه انگار پدر و مادر خودروسازی دنیا رو ترکیه درست کرده یعنی آلمان و ژاپن و آمریکا الگونیستن برای ما اینقدر خوار شدیم که ترکیه الگو باشه ؟؟؟!!!
حميد: 1393/8/809:51:51،
17
14
عزيز ، تو اول برو املاي صحيح كلمه عرق رو ياد بگير اجراي طرح پيشكشت.
عرب : 1393/8/711:36:00،
62
29
سلام
تمامی مشکلات این موتور رفع شده
این موتور الان بهترین موتوره
محسن: 1393/8/711:55:24،
24
19
من مدل 93 صفر فروختم اونی که خریده بود بم گفت روغن ریزی کرده ماشین صفر واقعا که 31 ماشین روغن ریزی؟ پس مشکلاتش برطرف نشده خوب که سووار نشدم والا کسی ازم نمیخریدش . خطر از بیخ گوشم گذشت
behnam: 1393/8/712:57:18،
46
20
سلام
من در تاریخ 28/08/91 یکدستگاه سمند ef7 پایه گازسوز از نمایندگی خریده و تا بحال که 58000 کیلومتر با ان کار کرده ام هیچ مشکلی نداشته ام. به نظرم در محدوده قیمت 30 تا 35 میلیون بهترین و با صرفه ترین ماشین سمند ef7 هست.
كارشناس خودرو2: 1393/8/713:10:00،
50
13
متاسفانه در شركت ايپكو به دليل سيستم هاي انگيزشي پايين و برخوردهاي تنگ نظرانه بسياري از پرسنل توانمند شركت طي چند سال اخير شركت را ترك كرده اند. علي رغم تاكيد هاي مكرر پرسنل ايپكو حتي مديران منابع انساني بركنار شده شركت هنوز نشاني از تغيير نگرش مدريت عامل در خصوص ارزشمندترين سرمايه شركت كه همان منابع انساني است ديده نمي شود.
با چنين وضعيتي بنده فكر نمي كنم تغيير خاصي در شرايط كيفي كاري شركت ايجاد شود.
امیر: 1393/8/3021:01:58،
12
16
واقعا همین طوره
سعید : 1393/8/3021:09:32،
13
16
راستش رو بخواید الان کلا جو مهندسی ایپکو اصلا مساعد نیست
ادم های حسابی شرکت کلا از این شرکت به هزار و یک بهانه رفتن یا بیرونشون کردن. در عوض ادمای ضعیف و بی سواد بیش از حد رشد کردن و به سمت ها و دستاوردهای مادی رسیدن.
همین الان یک سری افراد هستند که با تعریف سمت های و مدیریت های فضایی برای خودشون کلی دفتر و دسک راه انداختن. ذر حالیکه این سمت ها هیج تاثیری روی پیشرفت ایپکو ندارن
مثلا از مرخصی های خاص, ماموریت های اموزشی استفاده میکنن حتی ماشین های شخص شان هم از شرکت می باشد کلیه هزینه های خودرو اونها از شرکت تامین میشه بیمه, استهلاک, ....
بنده خدا: 1393/8/713:20:30،
43
27
این موتورساخت آلمانه ایران هیچی بلدنیست بسازه
مهران: 1393/8/715:59:18،
50
38
ایرانی هیچی بلد نیست ؟!!!
پس اینهایی که آمریکا و آلمان و انگلیس می رن و موفق هستن از کجا می رن ؟
موتور بدون میل لنگ رو دکتر الماسی در ایران اختراع کرد و راندمانش از موتور های میل لنگ دار بیشتر هست . خیلی از شرکت های خودروسازی معتبر دنیا خواستن از ایشون این طرح رو بخرن ولی ایشون نفروخت و گفت می خواد در ایران این موتور رو تولید کنه اما خودروسازهای ما به این طرح هیچ کاری نداشتند .
شارژر بی سیم موبایل اختراع یک ایرانی در ایران بود که به شرکت های خارجی فروخت و الان می بینیم که با گوشی های موبایل وارد بازار شده .
ایرانی اگر تحت مدیریت درست قرار بگیره دنیا رو می گیره .
پرویز: 1393/8/713:21:17،
25
20
ایرانجیب جدیدا خیلی داری مقاله های سفارشی ایران خودرو میذاریا! فکر نکن ما متوجه نمی شیم ها! (مقاله مقایسه دنا، معرفی دنا، معرفی رنو کپچر و کلیو که از این ماشین ها یک جور اسطوره ساخته! بهتره ایران خودرو بره در تولید داستان فعالیت کنه!)
بهرام: 1393/8/713:34:19،
34
18
بنده از نیمه دوم سال 89 با پیمایش 170000 کیلومتر با ef7 تاکنون مشکل حادی نداشته ام
فنی: 1393/8/713:44:37،
38
22
سلام دوستان.
من سال 91 یه سمند ef7 دوگانه خریدم. و قبل از اون به ترتیب سمند معمولی سال 82، 206 سال 86، پارس ای ال ایکس 87، پارس دوگانه 88، پژو 405 سال 86 داشتم. و در حال حاضر همون سمند 91، سراتو 2012 و رنو پی کی رو دارم.
و بی اقراق میگم در کلاس ماشین های زیر 20 میلیون دو سه سال پیش بهترینه. هم از لحاظ امکانات، هم قدرت و هم مصرف سوخت.
دوستان لطفا منحنی گشتاور این ماشین رو به موتور xu7 و tu5 مقایسه کنند و بعد نظر بدهند. نه ضعف شتاب و مصرف سوخت بالای موتور xu7 رو داره و نه استحلاک موتور tu5 رو. چون موتور تی یو 5 در دور موتور بالا گشتاور نامی خودش نشون میده.
در دو سال و نیم گذشته هیچ مشکلی با این ماشین نداشتم و به حز اقلام مصرفی خرج دیگه ای هم نداشته.
لطفا زحمت همدیگر و متخصصان خودمون رو زیر سوال نبریم. حتی اگر کار کوچکی انجام داده باشند. به هر حال باید از جایی شروع کرد.
ممنون از همه
علی : 1393/8/715:27:03،
23
23
بیخود کردن کار کوچیک انجام میدن نمی تونن خوب انجام ندن مجبورشون که نکردن
ایرانی: 1393/8/1321:29:15،
17
13
پاسخ به علی:
اولاًخیلها ممکنه از این جور حرف زدن شما ناراحت بشن که حقشون نیست .
چون ,کارشناسان ایپکو در این زمینه تحصیل کرده اند و میکنند و با پارتی بازی سرکار نیومده اند , از حقوق و مزایای آنچنانی هم برخوردار نیستند,سهمیه ویلا در شمال هم ندارند و ....,بد نیست یک روز به دلیل امتحان ورودی به ایپکو تشریف ببرید و نهار اونجا باشید,در هر صورت هم وطن"گر تو بهتر میزنی بستان بزن"
دوماً همیشه طولانی ترین راهها با گامهای نخست آغاز میشوند . اگر قدم ها کوچیکه شما به بزرگی خودت ببخش .
ام دي 80: 1393/8/713:53:43،
25
44
ef7ساخت ايران
چون داشتم ( مدل 7 سال 91)
قسم ميخورم
قسم ميخورم
قسم ميخورم
از بيخود ترين موتورهاست . هر 1500 تايي روغن ريزي از اويل ماژول داشت - هميشه داغ بود - چراغ چك مثل رقص نور بود -
در كل سرطان .
فروختم ال نود خريدم . خداييش محشره .
علي نگهدارتون
حامي EF7: 1393/8/800:22:31،
31
27
متاسفم كه اين جملات شما رو از L90 سوارها مي شنوم ، آخه ال90 چي داره اون از اتاقش كه باسنش اونقدر اومده بالا كه ديد راننده رو ضعيف مي كنه ، اونم از سوئيچش كه اگه خاموش كنه بايد حتما تا آخر برش گردوني سر جاش تا استارت بخوره، دكمه شيشه بالا برشم كه وسطه آدم هي اشتباه ميكنه، در صندوقشم كه حتما بايد ماشين رو خاموش كني و سوئيچ رو در بياري بري پايين با سو ئيچ صندوقشو باز كني، رو سوئيچشم كه هيچ دكمه اي نداره آخه اينم شد ماشيم حالم رو بهم زد.
ولي انصافا اگه پشتش رو حذف كنن تا تبديل به وانت بشه حرف نداره، چون قيافش خشنه براي وانت قشنگ تره.
علیرضا: 1393/8/715:01:38،
25
17
با سلام

مدل 91 ef7 را داریم و تا حالا باهاش سی هزار تا رانندگی کردیم، تا حالا قطره ای روغن کم نکرده و می تونم بگم از لحاظ موتور مشکلی نداره ولی تنها مشکلی که واقعا خیلی اذیت میکنه گیربکسش هست که وقتی پاتو در دنده 4 از گاز میکشی صدای خیلی بدی مثل صدای سایش دو چیز را میده ولی از لحاظ شتاب و اینا هم خوبه
بعد مشکل دیگری هم که داره متاسفانه در برخی مواقع صدای بلندی شبیه صدای ضربه خوردن به فرمان از قسمتی فوقانی فرمان به گوش میرسه که اکثرا از دوستان می پرسم میگن ما هم این مشکلو داریم که حل نمیشه؟!!
تهی: 1393/8/715:18:33،
36
22
کاش اصلا طراحی نمیشد
m: 1393/8/715:31:52،
29
17
من داشتم موتور خوبیه کم صدا، کم لرزش، کم مصرف،پر قدرت، هم رو بنزین هم رو گاز شتاب خوبی داره.

ولی بازار ازش خوب استقبال نکرد، خیلی سخت تونستم بفروشمش
lمیهمان: 1393/8/715:48:27،
65
16
مشکل اینه که این موتور قراره روی ماشین دنا هم سوار بشه حداقل مثل چینی ها موتور میتسوبیشی میذاشتن تا ارزش خریدن داشته باشه و قدرتش هم قابل قبول باشه
بهروز: 1393/8/715:49:07،
14
12
اگه واقعا توی تولید موتور خودرو خود کفا شدیم ، چرا ایران خودرو داره از چین ماشین وارد میکنه؟محصولات جدیدش رو که قراره بزودی به بازار بیان ببینید.چرا دلار که گرون شد این محصولات به اصطلاح ملی هم گرونتر شد؟
h: 1393/8/715:50:59،
20
25
من صفر خریدم 60 هزار تا کار کرد دهنمو سرویس کرد 2 بار واشر سر سیلندر سوخت سرد کن روغنش 2 بار عوض کردن اخرشم درست نشد الان فروختمش شبا یه خواب راحت میکنم
شهروند مطلع: 1393/8/723:58:14،
26
21
تا اونجايي كه من ميدونم ديگه مشكل واشر سر سيلندر و واشر سردكن روغنش حل شده. فك كنم كلاه سرت رفت كه فروختيش چون اگه داشتيش الان دوتا واشر ناقابل عوض ميكردي مشكلش تا ابد حل مي شد. چون فقط توي يك برهه خاص مشكل واشر داشت بعدش توي توليداي جديد حلش كردن، فراخوان هم زدن، تو همه جاي دنيا هم اگه مشكلي باشه فراخوان ميزنن و حل ميشه فقط اونا سريع تر اين كار رو مي كنن كه مشتري ناراضي نشه ولي اينجا حركتشون لاكپشتيه. حالا اميدوارم ارزون نفروخته باشي.
محمد: 1393/8/716:46:49،
38
24
من مدل 89 پايه گاز سوز با 180 هزار تا كاركرد تا بحال آچار به موتورش نخورده.راجب روغن ريزي هم اگه تعويض روغني استاد كار باشه ميدونه چيكار كنه.منم قبلا تو نمايندگي روغنشو تعويض ميكردم روغن ريزي داشت اما از وقتي خارج از نمايندگي تعويض ميكنم مشكلي نداره.شتاب و قدرت بالا و مصرف سوخت پايين.موفق باشيد.
داغديده تعويض روغنيها: 1393/8/800:09:03،
21
48
تعويض روغنيها اكثرشون هيچي از نوع روغني كه بايد تو EF7 بريزن اطلاع ندارن چه برسه به موتور، اونا فقط دوست دارن روغنهاي خارجي (كه تقلبيش هم زياده) رو بريزن تو موتور بعدش هم به شما القاء كنن كه خوبه. احتمالا روغن ريزي موتور شما از واشر سر سيلندر نبوده وگرنه توش گريس هم كه جاي روغن مي تپوند بازهم روغن ريزيش قطع نمي شد ( اِ ببخشدي اشتباه شد گريس ريزش قطع نمي شد) شما هم بهتره بجاي اينكه اين همه به حرف اين تعويض رو غنيها و مكانيكيها و يا حتي من داغديده گوش كني اون دفترچه راهنماي سمند خوشگلت رو باز كني و قسمت مربوط به روغنش رو مطالعه كني تا مثل من بدبخت يك عمر روغن گرون به اصطلاح خارجي تو ماشينت نريزي.
ارق ملی: 1393/8/717:22:52،
21
27
آقای محترم علی خان منظور من صنعت ترکیه نیست
منظور مردم ترکیه ست که تا وقتی ی محصولی که خودشون تولید میکن همه اونو مصرف میکنن با وجود برند خارج همون محصول.
علی: 1393/8/720:38:53،
22
16
اگه منظورتون این بود ، نیازی به مثال زدن مردم ترکیه نیست مردم ژاپن و آلمان از این نظر سرآمد در دنیا هستند یعنی یک ژاپنی یا آلمانی تلاشش حمایت از تولید کننده ی کشور خودش است . اما مشکل خودرو در ایران به هیچ عنوان تخصصی نیست مشکل فقط جناحی و باند بازی است یعنی یک جناحی رانت واردات و فروش و مونتاژ انجصاری خودرو را در ایران دارد و طبیعتا هیچ نگرانی هم از فروش محصولش با هر قیمتی ندارد . اگر در ایران بازار رقابتی به وجود بیاید مطمئن باشید شرایط تغییر می کند .
ali: 1393/8/717:28:10،
46
20
منم مدل 89 دارم هیچ مشکل خاصی نداشته تا حالا والاااا
سینا: 1393/8/717:54:01،
31
24
با سلام این خودرو در اصل طراحی یک شرکتی که اسمش بوش است طراحی شد و تا سال 90 اگه اشتباه نکنم قطعاتشو از این شرکت تامین می کردند تا زمانی که ایران هنوز وارد عالم تحریم نشده بود الان ماشین ما برای فروردین 90 هستش و رو بعضی از قطعاتش اسم بوشو نوشتنو شماره سریال داره ولی تمام مشکلاتی از قبیل روغن ریزی سوختن واشر سرسیلندر و... مربوط به مدل های 90 و91 به بد هست خدارا شکر که EF7 ما هیچ مشکلی تا الان براش پیش نیامده گوش شیطون کر
كارشناس واشر سرسليندر: 1393/8/723:49:03،
25
17
سيناي عزيزم:
- اولا بحث ما درمورد موتوره نه خودرو
- دوما اون قطعاتي كه روش نوشته Busch قطعات الكترونيك هستند و ربطي به روغن ريزي ندارند.
- سوما براي آگاهي شما ميگم: واشر سرسيلندر EF7 خيلي وقته كه داخل توليد ميشه و توليد كنندش هم PGACo (شركت پيوند قطعات آرين هست) موقعي كه تحريم ها شديد شد اين شركت ديگه نتونست مواد اوليه (ورق) واشر رو از شركت Maillor تهيه كنه و چون مصرف اين نوع ورق خاص فقط در موتور EF7 بود و از طرفي براي هيچ توليد كننده داخلي نمي صرفه اين تيراژ كم از يك ورق خاص رو توليد كنه، حتي اگر شما دوست عزيز هم كارخانه فولاد داشتيد حاضر نبوديد هزينه كنيد و خط توليد راه بيندازيد توليدي رو انجام بديد كه با يك ساعت كار ماشين آلاتتون خوراك 8 الي 9 ماه توليد واشر يك موتور حاصل ميشه، پس ناچارا براي تامين ورق خام رفتند سراغ Sourceهاي هندي و چيني و مشكل روغن ريزي شروع شد. البته الان حل شده.
حق و صبر: 1393/8/718:51:06،
31
16
دوتا نکته هست که باید بگم:
اولا طراحی اولیه ی این موتور کار شرکت EFV آلمانه
دوما ساخت نمونه های اولیه و چند سری اول که تو ایران به بازار اومد کار شرکت زیمنسه
بعد از اون که ساختش به ایران واگذار شد مشکلات سرسیلندر و روغن ریزی شروع شد!
مثل پژو 405 که سال 86 کنترل کیفیتش به ایران واگذار شد و همه آتیش گرفتن پژوها رو توی اون سال یادمونه!!
موتوریست: 1393/8/720:09:29،
32
16
جالبه بدونید هزینه طراحی این موتور دو برابر هزینه موتورهای دیگه بوده و زمانش هم دو برابر زمان طراحی موتورهای مشابه. به این علت که در ابتدای طرح قرار گذاشته شده بود که کارشناسان ایرانی حین اجرای طرح آموزش کامل طراحی موتور را از مهندسان آلمانی فرا بگیرند (که ایده بسیار خوبی بود) اما پس از پایان طرح به بهانه اینکه دیگر به این کارشناسان نیاز نداریم اکثریت مطلق آنها را وادار به استعفا کردند. این کارشناسان اکنون در کشورهای دیگر مشغول اجرای پروژه های موتوری آنها هستند.
نمونه ای از یک مدیریت ایده آل!
شهروند: 1393/8/721:55:47،
17
16
خداییش تو اروپا هم اینچنین امنیت شغلی وجود نداره. یه شرکت طراحی موتور اینقدر هزینه کنه و یه موتور تولید کنه که هیچکس حاضر نیست بخره ولی مدیر این شرکت همچنان مدیر بمونه. به این میگن امنیت شغلی!!!!!
كارشناس خودرو 3: 1393/8/723:04:54،
27
23
من از موتور EF7 دفاع مي كنم چون ميدونم جزء موتورهاي برتر همرده خودش (Inline-four engine) تو دنياست، و همه ميدونيم كه تو طراحي برترين موتور مملكتمونه، اونايي هم كه ميگن آلمانيه و روش نوشته بوش يا زيمنس يا هرچي اطلاعاتشون ضعيفه، چون فقط بعض از قطعات الكترونيكش مثل ECU, Injector,Spark-Plug آلماني هست كه ايپكو رو ECU هم يه زماني كار مي كرد و كارشناسهاي اين شركت تجربه هاي خوبي كسب كردند كه بنا به دلايلي از جمله دلايل ذكر شده دوستان قبلي يا از اين شركت رفتند يا اينكه كلا مملكت رو ترك كردند.
خوبه بدونيد اين سامانه هايي كه توي اين موتور بكار رفته خيلي High Tech هستند مثل Water/Oil Module, CVVT و...
طراحي اين موتور عاليه، مخصوصا EF7 پايه گاز سوزش كه انصافا هركي از شانسش سالمش روبهش دادن ميگه حرف نداره، توليد نادرست اين موتور فقط بخاطر باند بازيهاي ساپكو و ايرانخودرو بوده و ضعف مديريت در ايپكو
saei: 1393/8/723:27:23،
55
21
یکی از عوامل عدم موفقیت این پروژه عدم هماهنگی شرکت طراح (ایپکو) با شرکت مادر (ایران خودرو) بعلت اختلافات شخصی و همچنین منافع شخصی و گروهی بوده است متاسفانه هزینه های این دعواها را باید مردم بدهند
كارشناس: 1393/8/806:45:58،
24
16
البته فكر مي كنم منظور Saei اينه كه شركت ايران خودرو با ايپكو هماهنگ نيست چون تا اونجايي كه من ميدونم چون توي هيچ كدوم از شركتهاي زير مجموعه ايران خودرو حتي يك كارشناس قوي مثل ايپكو وجود نداره، اين جوري وانمود مي كنن كه همه مشكلات از ايپكو هست. اما واقعيت اينه كه متاسفانه بخش عمده تقصيرها از ايران خودرو و ساپكو هستش.
حاج ممد: 1393/8/1312:58:21،
17
13
اینو خوب اومدی. یه مرد پیدا نمی شه این ایپکو رو از دست قوم ظالم برهانه تا نیروهاش طعم ازادی رو بچشونن. همش ظلم و زورگویی. خدا به کمک همه نیروهای ایپکو برسه.
مهدی: 1393/8/723:55:43،
28
18
با سلام و احترام به همه دوستان نظرات را اکثرا خواندم و این را عرض کنم که بنده سمند FF7 مدل ۹۲ از کارخانه تحویل گرفتم البته تک سوز ویا بنزین سوز چون مصرفم از ماشین کم است مشکل روغن ریزی از اویل ماژول داشت توسط گارانتی رفع شد مشکل شتاب گیری تو دنده ۱ و ۲ را دارد و حل نشد که کمی با ریب زدن همراه است که اکثرا این مشکل را دارند اما فرمان بسیارنرمی دارد ترمز گیری عالی موتور بی سرو صدا مصرف تو جاده صدی ۷ است خدایش قیمت مناسب چون ۲۴۳۰۰ خریدم و با این قیمت نمیشد حتی پژو ۱۸۰۰ خرید که ماشین قبلیم بود به نظرم ازلحاظ فنی نسبت به پرشیا و ۴۰۵ خیلی بهتره اون دوستی که میگفت در زمان تحریم این خودرو عرضه نمیشد اتفاقا تنها خودرویی بود که عرضه میشد اما ۲۰۶ ۴۰۵ پرشیا عرضه نمشد هروقت که میخواستی میتونستی از طریق سایت ثبت نام کنی هرچی که عرض کردم نه از روی لج بازی نه اینکه تعثبی به این ماشین داشته با شم ۰
ef7 سوار: 1393/8/803:07:55،
23
18
آقا جان قربونت برم موتور ملیه؟؟ اگه ملیه چطور خطاهایی در ecu ش تعریف شده که دستگاههای دیاگ تعریف نشده::؟؟ مثلا تک کار کردن موتور در گرما و ریپ زدن اون که در دستگاه دیاگ به عنوان خطای برق کویل نمایش داده میشه و آقایان ایران خودرویی میگن باید ببری دسته سیم 500 هزارتومنیش رو عوض کنی چیزی نیست جز خطای روانگرایی بیش از حد روغن موتور و یا به عبارتی مستعمل شده روغن. این خطا در برخی ماشینای آلمانی وجود داره و در ef7 هم هست. تا حالا نزدیک 10 نفرو دیدم با این مشکل روبرو بودن یا خرجای میلیونی کردن ماشینشون درس نشده یا زیر قیمت ردش کردن رفته در حالی که با تعویض روغن همه چیز حل میشه. ایران خودرو مبارکه.
کارشناس: 1393/8/808:04:09،
41
17
با سلام
من از پرسنل موتور سازی ایران خودرو هستم و کاملا در جریان طراحی و تولید این موتور بوده ام دلایل اصلی پایین بودن کیفیت موتور ملی!!! به شرح ذیل می باشد:

1- بی کفایتی مدیریت عامل شرکت ایپکو (تفکرات کاملا مغرضانه و غیر سیستمی در مدیریت شرکت)که همچنان بعد از 17 سال بدلیل داشتن روابط سیاسی بالا همچنان بر سر کار می باشد

2- اخراج پرسنل بسیار با تجربه و متخصص که هم اکنون اکثرا در سایتهای خارج از کشور مشغول به کار می باشند

3-حقوق و مزایای بسیار پایین پرسنل ایپکو

4- ارتباط ناکارآمد بین ایپکو و ایران خودرو(برای نمونه: این موتور قرار بود روی خط مونتاژ TU5 مونتاژ شود که خط بسیار خوبی می باشد ولی بدلیل درگیریهای داخلی در خط مونتاژ جدید التاسیس با کارایی پایین مونتاژ می شود.

پدی جون حاجی: 1393/8/1313:01:59،
22
15
گل گفتی . واقعا درسته. امیدوارم همه عاقبت به خیر بشن.

یک رانده شده از ایپکو
سختش. نکن : 1393/8/808:19:01،
24
23
سلام
یکم. ایرانخودرو قیمت. این محصولو. ببره. بالا. همه. عاشق. میشن. مشکل. این. ماشین. اینه. که. قیمتشو. نمیبرن بالا. و همیشه. در دسترسه، اگه. قیمتش. بره. بالا. و یه. مدت. ثبت. نامش. قطع. بشه. همه عاشقش. میشن
مرتضي: 1393/8/809:01:00،
24
24
بنده اين موتوررو3ساله استفاده مي كنم 90000تاهم كاركرده85000تاش هم روگاز بوده.به غير از روغن ريزي اويل مازول توكيلومتر 32000كه با 50تومن رفع شد هيچ مشكل موتوري ديگه اي نداشته درمورد قدرت وشتاب ومصرف هم بايد سوار شيد وراننگي كنيد تا متوجه بشين وخودتون قضاوت كنيد
ا: 1393/8/809:42:57،
21
20
اسم موتور ملی را باید اسم شهدا ی گمنام اقتباس می کردند
رضا: 1393/8/814:26:11،
25
22
من سال 89 یدونه EF7 دوگانه خریدم عالی بود رو گاز صدای موتور ملایمی داشت و نرم کار میکرد تا 390 کیلومتر مسافت رو هم با گاز باش رفته بودم هیچ مشکی نداشت تا اینکه تصادف کردم(سال 92) . منتظر سورن ELX-EF7 شدم که خبری نشد . دومرتبه EF7 این بار بنزینی رو خریدم که خداروشکر اونم تا حالا (15 تا) مشکل سرسیلنر یا روغن ریزی نداشته. یادمه وقتی شب عید دنبال خرید ELX EF7 بودم بنگاهی ها میگفتند دیوانه ای ! EF7 آشغاله و فلان وبهمان .... البته در کل ماشینای ایرونی تخم مرغ شانسی اند بستگی داره تو چه شیفتی ...تو کدوم سالن مونتاژ....در زمان تامین کدوم قطعات کدوم شرکت قطعه ساز داخلی ....مونتاژ شده باشند...

ولی EF7 گاز سوزه بنظرم موتور روون تری نسبت به این بنزینیه داشت !
حسن: 1393/8/822:34:59،
35
15
خیلی ماشین خوبیه مدل قبل از نودش عالیه می ارزه به پژو
ای اف سون سوار: 1393/8/1301:37:51،
27
9
علی رقم جو منفی علیه این موتور ، من سورن بنزینی مدل 91 با این موتور دارم تا حالا 70هزار کیلومتر باهاش رانندگی کرده ام بخاطر نگرانی که داشتم کارت طلایی این خودرو رو برای سال دوم تمدید کردم تو جاده این ماشین فوق العاده است و همطراز یا حتی بالاتر از بسیار از خودروهای خارجی است صدا کم شتاب بالا مصرف پایین ، لذت رانندگی سمند با موتور ای اف سون معنا پیدا می کنه و به نسبت پولی که دادم تو ماشین های ایرانی فوق العاده است. اگه قرار باشه که بازم سمند بخرم حتما صفرش رو با این موتور خواهم خرید
llz: 1393/8/1319:23:34،
15
24
فقط EF7همین و بس من 3 ساله دارم عالیه تا 200 هم پرش کردم قبلا هم زانتیا داشتم هم ال فرغون
محمد: 1393/8/1322:46:02،
15
18
يادمه تو ايرانخودرو مكانيكاش به اين ميگفتن موتور سرطان
کامران: 1393/12/2818:41:38،
10
7
ننه اون ایرانخودرویی ها رو که برا خودشونم ارزش قایل نیستن
محمد: 1393/8/3020:59:15،
17
10
ef7 خیلی اکیه خیلی
رضا: 1393/9/1716:11:33،
13
17
این موتور هنوز هم حریف xu7 نمیشه . تا الان ایران خودرو نتونسته هیچ جایگزین مناسبی برای xu7 پیدا کنه . حتی Tu5 هم به خاطر گشتاورش در گردنه ها پیش xu7 کم میاره . هزار تا هم سوپاپ که اضافه کنید نمیشه گشتاور کم رو جبران کرد شاید مصرف کمتر بشه ولی کشش هم کم میشه گشتاور بالا به حجم بالا نیاز داره . ef7 شاید رو گاز بهتر باشه ولی مشکلات زیادی داره . هنوز برای ماشین های سنگین هیچی Xu7 نمیشه.
aziz: 1393/9/1812:32:13،
19
8
موتور ملی بلحاظ عملکرد ودوام انقلابی در سبد موتور های تولیدی کشور محسوب میشود.
اگر کیفیت ان کاهش یافت بهمان دلیلی است که کیفیت نان,فرش,گوشت,مرغ,کار,سرمایه,زندگی,اخلاق سخت کوشی و...کم شد. ولاغیر!!
موتوری که گشتاور پایین فوق العاده ای نسبت به رقبا دارد.
Moli: 1393/10/2121:13:49،
15
7
سلام
اقا ما می خوایم یه 93 ef7 بزداریم
خوبه یا نه؟؟؟؟
مهدی: 1393/11/2013:50:12،
10
10
من یه ef7 ساخت شهریور 93 دارم. زیاد نروندمش فعلا بگم خوبه یا نه. ولی نکته اینه که به نظر نمیاد کیفیت داشته باشه. دست کم ظاهر موتور که اصلا کیفیت نداره چون مثل اینکه بعد از ریخته گری، حال نداشتن به سطحش یه پرداخت بدن. سطح رویی موتور زشت و صیقل داده نشده است. حالا باطنش چجوریه فعلا الله اعلم.
سعید: 1393/11/2300:49:20،
7
5
مهدی راست میگه صیقلش ندادن
امین: 1393/12/2822:38:15،
25
9
من یه دونه 88دارم 125 هزار کارکرد خدایی نه قطره ای روغن ریزی داره نه مشکل سر سیلندر از دنده 3 4 به بعد فوق العاده کم صداست فقط گیر بکس مسخره ای داره اما شتاب دنده 3 بالایی داره با گاز عالی میسوزه تختش کنی پرواز میکنه فقط مشکلش اینه که روغنشو یکم مصرف میکنه باید سریز بریزین
آرش: 1394/1/912:17:01،
11
32
همیشه ارابه ای که زیاد با سرو صدا میاد مطمن باش که توش خالیه ولی ارابه ای که تو پره اصلا صدا نداره . وضعیت موتور ملی ما هم همین شد از المانیا خواستن یاد بگیرن اونا هم گذاشتنشون سر کار و اینا هم نخواستن کم بیارن از خودشون تولید کردن و ریختن بازارو هرکدوم یه ایرادی . وضعیت موتور ملی ما همون ارابه خالی هست
مهدي: 1394/2/519:04:29،
28
25
سلام دوستان من پايه گازسوزشو ٣٥٠٠٠ تا روندم، اگه موقع خريد خوش شانس باشيد بهترين خودرو توليد داخل البته نسبت به قيمت رو خريدين. فقط بايد زبون اين موتورو ياد بگيرين. از نحوه استارت زدن و حركت گرفته تا ريكاوري و تعويض قطعات و مايعات بجا و مرغوب مصرفي. اوايل گيربكس جزئي نشتي واسگازين داشت جعبه فرمون هم جزئي صدا ميداد كه تعميرگاه مركزي بردم جعبشو كمپلت عوض كردن و كل كاسه نمداي گيربكسم عوض كردن. موتوري تا حالا به مشگل نخوردم. پيچاي كارتل رو هم بعد از يه مدت آچار كشي كنيد بد نيست. كاراي ديگه تو حوصله اين مجال نميگنجه. خلاصه باهاش راه بياي ماشين خوبيه.
مهدی: 1394/2/2323:42:28،
24
28
سلام.من سه ماه که ef7 بنزینی صفر خریدم کلا" هم 3700 تا باهاش رفتم تا زیر 1000 تا اصلا" به ماشین فشار نیاوردم تا مثلا" اب بندی شه ولی اون طوری که تعربف شده خیلی خوب راه میره یا اصلا" کم نمیاره ایطور نبوده جونش در میره تا به سرعت بالا برسه تو مسافرت از گردنه به زور با دنده 3 بالا میره با کلی وسواس به خرج دادن هنگام رانندگی ورعایت تمامی جوانب ماشین دیروز تو پارکینگ یه عالمه روغن نا قابل از سینی ماشین به بیرون ریخته بود نمایندگی هم چون به تعطیلات خورد ماشین همین جوری مونده حالا خدا میدونه نشتی از گیربکسه یا اویل ماژول خدایی با وجود اینکه قبلش یه پراید 83 داشتم 200 هزار راه رفت نه فهمیدم نشتی چیه ، موتور و گیربکس حتی آچار هم نخورد این است موتور ملی هروز بدتر از دیروز خلاصه بدجوری تو ذوقم خورد.
سمند سوار: 1394/7/614:58:59،
19
14
بنده تا حالا 3 تا سمند داشتم.

1- موتور tu5 صادراتي تركيه : چون صادراتي بود همه چيزش با كيفيت بود و من خيلي راضي بودم فقط شتابش براي بدنه اتاق سمند كه سنگينه فوق العاده كم بود. مصرفش هم 7 ليتر بود.

2- موتور xu7 : سمند خوبي بود ولي موتورش پر مصرف و پر سرو صدا بود زياد راضي نبودم. مصرفش صدي 10 تا 12 بود.

3- موتور ef7 : موتور كاملا بي سرو صدا ، قوي و پر شتاب ، مدلش 91 بود ، روي گاز عالي بود بنظر من حتي از بنزين بهتر كار مي كرد.مدلهاي 90 به بالا ديگه مشكل روغن ريزي و كم كردن روغن رو ندارن. عالي بود پشيمونم فروختمش.با 5000 تومن يا همون 10 كيلو گاز 250 تا 300 كيلومتر راه مي رفتم. يعني صدي 2000 تومان معادل 2 ليتر بنزين!!!!!!!!!

4- الان ماشين mvm 550 دارم . اصلا راضي نيستم ولي بفروش نميره.......
mk16: 1395/6/1904:00:31،
21
14
ای بابا . ما فکر کردیم این آلمانیه موتورش رفتیم سورن ثبت نام کردیم اما این فقط تو ساخته موتور توربوشارژش آلمان دخالت داشته که مال ما نیست. فکر کنم بدبخت شدیم رفت . خدا به خیر کنه =((
حامد: 1395/9/1402:50:51،
5
5
سلام و خسته نباشيد

امكانش هست بگين دقيقا وظيفه اويل ماژول چي هست؟؟



افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل