کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وزارت کار مستندات ایجاد 400 هزار شغل را منتشر نمی‌کند؟


کد خبر : ۷۶۰۵شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷:۰۵۱۴۶۴ بازدید

پس از انتقاد کارشناسان به آمار اشتغالزایی دولت و تک رقمی شدن نرخ بیکاری، انتظار می‌رفت وزارت کار مستندات ایجاد 400 هزار شغل را منتشر کند، ولی این وزارتخانه به عنوان ...

پس از انتقاد کارشناسان به آمار اشتغالزایی دولت و تک رقمی شدن نرخ بیکاری، انتظار می‌رفت وزارت کار مستندات ایجاد 400 هزار شغل را منتشر کند، ولی این وزارتخانه به عنوان متولی و سیاست گذار در امر اشتغال تاکنون سکوت کرده است.

مهر ماه سال جاری بود که رئیس جمهور و همچنین محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری از اقدامات دولت برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری تابستان خبر دادند و گفتند که دولت تدبیر در نیمه اول امسال با سرمایه‌گذاری در بخش دولتی و خصوصی 400 هزار نفر شغل ایجاد کرده است. مرکز آمار نیز در همین رابطه گزارش داد که نرخ بیکاری در تابستان امسال تک رقمی شد.
 پس از اعلام نرخ بیکاری، این آمار آنچنان غیر ملموس و دور از انتظار بود که با واکنش  بسیاری از اقتصاددان‌ها و نمایندگان مجلس روبرو شد.  از آنجایی که بسیاری از نمایندگان مجلس کاهش بیکاری را در حوزه انتخابیه خود لمس نمی‌کردند آمار دولت را مورد نقد قرار دادند و حتی از وزارت کار خواستند تا آماری از بیکاری ارائه دهد. 

 انتظار می‌رفت که وزارت کار و به طور مشخص معاونت امور اشتغال و توسعه کارآفرینی وزارت کار در مقابل موضع‌گیری‌های مختلف نسبت به کاهش نرخ بیکاری و اعلام تک رقمی شدن نرخ بیکاری گزارشی ارائه کند. 

 حسن طایی که در حال حاضر مسئولیت معاونت اشتغال وزارت کار را بر عهده دارد، در گذشته از جمله منتقدان به آمار بیکاری دولت نهم و دهم بوده است تا جایی که بارها بیان کرده بود که پایگاه جامع اطلاع رسانی برای تولید آمارها و شاخص‌های اقتصادی  وجود ندارد و زمانی که مقامات دولت قبل اصرار بر ایجاد 1.6 میلیون شغل را داشتند طایی آن زمان با انتقاد از این آمارها این سوالات را مطرح کرده بود که توزیع1.6میلیون فرصت شغلی ایجاد شده در چه فعالیت‌های اقتصادی‌ بوده است؟ این تعداد فرصت شغلی چه تغییری در گروه‌های عمده شغلی پدید آورده است؟ توزیع این مشاغل در مناطق شهری و روستایی استان‌ها چگونه بوده است؟ آیا این فرصت‌های شغلی جدید به صورت دایمی بوده‌اند یا موقت؟ تمام‌وقت بودند یا پاره‌وقت؟ در بخش‌های رسمی بازار کار بودند یا غیررسمی؟ با چه وضعیت شغلی؟ در بخش خصوصی یا تعاونی؟ تعداد کارفرمایان و مزد حقوق‌بگیران بخش خصوصی چه تغییری کرده است؟ کارکنان مستقل یا خوداشتغالان چه تغییری کرده‌اند؟ آیا تفکیک جنسیتی این فرصت‌های شغلی مشخص شده است؟ تفکیک بر اساس سطوح تحصیلی و تخصصی چطور؟

*فاصله 13 میلیونی تا رقم اشتغال چشم‌انداز

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حالی که حسن طایی، معاون وزیر کار  تا چند ماه گذشته نسبت به فاصله 13 میلیونی تا رقم اشتغال چشم انداز هشدار داده و بیان کرده‌ بود تا رقم اشتغال چشم انداز فاصله داریم، ضروری به نظر می‌رسد که دولت نیز نسبت به آمار ایجاد اشتغال پاسخگو باشند چرا که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی دولت نباید با بیان بیکاری تک رقمی از اهمیت بیکاری 13 میلیونی در آینده ای نزدیک غافل شود. 

طایی با بیان اینکه جمعیت شاغل کشور در افق چشم‌انداز باید به 35 میلیون نفر برسد، گفته بود: برای جبران این کسری در سال‌های باقیمانده تا 1404 باید رشد اقتصادی کشور دو رقمی شود.هم‌اینک جمعیت شاغل کشور 22 میلیون نفر است که این رقم در افق چشم انداز 1404 باید به 35 میلیون نفر برسد که شکاف موجود ارقام یاد شده مسئولیت بزرگی برای همه ما ایجاد کرده است.

* بیکاری از آمار تا واقعیت

 به گزارش تسنیم، اگر بخواهیم به دور از قضاوت و با استناد به آمار مرکز آمار هم به تحلیل آمار ایجاد اشتغال در دولت یازدهم بپردازیم،‌ با تناقض های بسیاری روبرو خواهیم شد. عملکرد یکساله دولت در زمینه بیکاری با استناد گزارش‌های مرکز آمار حاکی از کاهش بیش از 997 هزار نفری جمعیت فعال است که حاصل آن بیکاری تک رقمی شده است و به اعتقاد کارشناسان اگر اشتغالی بوده، اشتغال ناقص و غیر پایدار بوده است.

با در نظر گرفتن کاهش 997 هزار و 902 نفری جمعیت فعال در طی یکسال فعالیت دولت تدبیر و امید و گزارش‌های ربیعی مبنی بر ایجاد 300 هزار فرصت شغلی جدید در راستای اسامی بیمه شدگان جدید،‌ و تاکیدات رئیس جمهور و سخنگوی وی مبنی بر ایجاد 400 هزار شغل در 6 ماهه اول سال  و با  لحاظ کردن انتقاد کارشناسان اقتصادی در رد گزارش‌های آماری دولت برای ایجاد اشتغال وقت آن است که وزارت کار  و معاونت اشتغال وزارت کار به این سوالات پاسخ دهند به راستی توزیع400 هزار میلیون فرصت شغلی ایجاد شده در چه فعالیت‌های اقتصادی‌ بوده است؟ این تعداد فرصت شغلی چه تغییری در گروه‌های عمده شغلی پدید آورده است؟ توزیع این مشاغل در مناطق شهری و روستایی استان‌ها چگونه بوده است؟ آیا این فرصت‌های شغلی جدید به صورت دایمی بوده‌اند یا موقت؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها