کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طلا ؛ برنده زورآزمايي بازارهاي جهاني


کد خبر : ۷۵۹۹شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵:۴۷۱۶۲۴ بازدید

در روزهايي كه تقريبا هيچ كالايي در بازار به عنوان سرمايه امن به شمار نمي‌رود طلا همچنان در بين بسياري از سرمايه‌گذاران طرفداران خود را حفظ كرده است. تغييرات قيمتي در ...

در روزهايي كه تقريبا هيچ كالايي در بازار به عنوان سرمايه امن به شمار نمي‌رود طلا همچنان در بين بسياري از سرمايه‌گذاران طرفداران خود را حفظ كرده است. تغييرات قيمتي در ماه‌هاي گذشته در بازار‌هاي نفت و طلا تا حدي بيش از سال‌هاي گذشته خود بوده است. نفت به كم‌ترين قيمت در دو سال گذشته خود رسيده است. طلا نيز كه در ماه‌هاي اخير به كمترين ارزش خود در دو سال اخير رسيده بود در اول هفته گذشته تحت تاثير كاهش ارزش دلار در بازار به بالاترين قيمت در يك ماه گذشته رسيد.

روز دوشنبه با شروع فعاليت بازار‌هاي بين‌المللي انتشار آمار‌هاي مربوط به بهبود اوضاع اقتصادي امريكا موجب كاهش نگراني نسبت به وضعيت اقتصادي جهان شد و اين مساله تاثير زيادي بر افزايش ارزش دلار و شاخص سهام گذاشت. همين عوامل باعث شد تا طلا در اولين روز فعاليت خود با 0.2 درصد كاهش به كمتر از 1235 دلار برسد اما اين تناقض در بازار آسيا و اروپا بود كه بار ديگر ورق را در بازار برگرداند.

بهاي اونس در بازار‌هاي آسيايي با توجه به عملكرد خوب بازار سهام با افت قابل توجه‌يي روبه‌رو شد اما ديري نپاييد كه با شروع فعاليت بازار‌هاي اروپايي قيمت طلا رو به افزايش گذاشت و در آخرين ساعت روزدوشنبه به 1245دلار رسيد تا سطح جديدي از قيمت را تجربه كرده باشد.

اما قيمت طلا روز سه‌شنبه در آستانه انتشار آمار‌هاي اقتصادي امريكا و چين با افزايش نسبي روبه‌رو شد و به بالاترين حد در يك ماه اخير رسيد. قيمت هر اونس طلا با افزايش نسبي به بيش از 1246دلار رسيد.

بسياري از تحليلگران بازار افزايش شاخص اعتماد مصرف‌كننده و بهبود وضعيت بخش مسكن امريكا را از دلايلي دانستند كه باعث كاهش نگراني‌هاي سرمايه‌گذاران و منجر به افزايش تقاضا در بازار طلا شده، دانستند. ثبات و فقدان كاهش قيمت از رهاورد‌هاي روز چهارشنبه در بازار جهاني طلا به شمار مي‌رفت. طلا تحت تاثير نگراني‌هاي مربوط به كاهش رشد اقتصادي چين همچنان در بالاترين سطح در 6 هفته اخير خود باقي ماند. بر اساس اين گزارش رشد اقتصادي چين در سه ماه سوم امسال به پايين‌ترين حد از سال 2009رسيده است. اين مساله موجب افزايش تقاضا براي طلا در بازارهاي بين‌المللي شده است.

اما شاخص سهام در بازار‌هاي آسيايي در روز پنجشنبه راه صعودي طلا را هموار‌تر از روز‌هاي پيش كرد. قيمت طلا آن روز در حالي همچنان بالاتر از 1240دلار قرار داشت كه ارزش دلار به بالاترين سطح در يك هفته اخير رسيده بود. افزايش نسبي نرخ تورم در امريكا براي ماه سپتامبر تاثير زيادي بر افزايش ارزش دلار داشت. از سوي ديگر در آن روز سايت خبري كيتكو در گزارشي بيان كرد كه بسياري از سرمايه‌گذاران منتظر انتشار آمارهاي اقتصادي بيشتر در امريكا هستتند.

در اين گزارش همچنين آمده است كه اين آمارها مي‌تواند وضعيت بازار طلا و ارزش دلار را در روز‌هاي آينده روشن‌تر كند.

اما كاهش روز پنج‌شنبه به جمعه هم كشيده شد تا سومين روز نزولي براي طلا همچنان ادامه داشته باشد. انتشار آمارهاي مثبت اقتصادي در امريكا تاثير زيادي بر افزايش مجدد ارزش دلار و شاخص سهام داشت و تقاضا براي طلا را در بازارهاي بين‌المللي كاهش داد. قيمت هر اونس طلا روزگذشته 1/0 درصد كاهش داشت و به كمتر از 1230دلار رسيد. اين درحالي است كه قيمت طلا در دو روز گذشته با افت يك درصدي روبه‌رو شده است. قيمت اين فلز زرد در هفته جاري تاكنون 6/0درصد كاهش داشته تا براي نخستين‌بار در 3هفته اخير با كاهش روبه‌رو شده باشد.

اما آينده بازار طلا از نگاه رويترز حاكي از اين است كه سطح حمايتي قيمت طلا در شرايط كنوني 1228دلار است و اگر اين سطح شكسته شود، قيمت طلا به زودي به كمتر از 1219دلار خواهد رسيد. بر اساس اين گزارش قيمت طلا در روزهاي گذشته بين 1255 تا 1183دلار در نوسان بوده است.

اگر قيمت طلا سطح حمايتي 1219 دلاري را نيز بشكند به زودي به كمتر از 1211 دلار خواهد رسيد. تحليلگران اقتصادي بر اين باورند كه ادامه روند صعودي ارزش دلار و شاخص سهام همچنين افت تقاضا فشار زيادي بر قيمت طلا وارد كرده است.

به نظر مي‌رسد، رشد تقاضاي فيزيكي طلا در بازارهاي چين و هند به تنهايي نتوانسته موجب افزايش قيمت جهاني اين فلز زرد شود.

سرمايه‌گذاران بين‌المللي منتظر برگزاري نشست فدرال رزرو امريكا هستند. اين نشست 28 و 29 اكتبر برگزار خواهد شد. به احتمال زياد در اين نشست مقام‌هاي فدرال به پايان يافتن اجراي محرك پولي راي خواهند داد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها