کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حجم و ارزش بورس تهران افزایش یافت


کد خبر : ۷۵۹۲شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۷:۱۵۱۰۷۸ بازدید

هفته گذشته بازیگران بازار سرمایه، شاهد تحرکات خوبی در معاملات سهام مطلوبشان بودند. بعد از ماه‌ها حجم معاملات افزایش یافت؛ هرچند این افزایش تنها در ...

هفته گذشته بازیگران بازار سرمایه، شاهد تحرکات خوبی در معاملات سهام مطلوبشان بودند. بعد از ماه‌ها حجم معاملات افزایش یافت؛ هرچند این افزایش تنها در طرف تقاضا نبود و عرضه‌کنندگان هم به خصوص چهارشنبه، سمبه پرزوری داشتند، اما به هرحال، حجم تبادلات سهام در هفته گذشته روند رو به بهبودی را طی کرد.

بخشی از این افزایش را می‌توان به ارایه برخی گزارش‌های جذاب شش‌ماهه شرکت‌ها نسبت داد. از سوی دیگر رییس‌جمهور نیز در سخنان خود در چند هفته اخیر بر خروج از رکود و ورود به رونق تاکید دارد. همین امر سبب شده تا صنایع با امیدواری نسبت به آینده،‌ درصدد اقداماتی در راستای توسعه و سود‌آوری برآیند. همچنین مذاکرات هسته‌ای هم هرچند اخبار خاموشی دارد اما دیدگاه‌ها و نظر کارشناسان درخصوصش مثبت ارزیابی می‌شود. همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده تا بورس ما آهسته از خواب زمستانی بیدار شود.

هرچند نباید به این روند دل‌خوش کرد چراکه بازار سرمایه ما شکننده است. بسیاری از مشکلات بازار سرمایه ما هنوز حل‌نشده باقی مانده و حتی اگر دوباره شاهد بازگشت سهام به مدار اصلی باشیم، به دلیل مشکلات بنیادی در ارایه اطلاعات، شفافیت‌ها، اخبار، قوانین و مقررات، عدم فرهنگ‌سازی برای تامین مالی شرکت‌ها از مجرای بورس و... همواره باید در آماده‌باش کامل به‌سر ببریم. سرمایه‌گذاری در بورس زمانی می‌تواند سرمایه‌گذار دایمی جذب کند که علاوه بر تامین امنیت سرمایه، کارایی‌اش را نیز افزایش دهد. در حال حاضر ارایه بسیاری از خدمات نوین مالی در بورس ما راهگشای مشکلات سهامداران نیست و این ابزارها زمانی سودمندند که زیرساخت‌های بازار به‌گونه‌ای هماهنگ باشد که ابزارهای مالی در راستای سهولت سرمایه‌گذاری به‌کار گرفته شود نه اینکه ابزارهایی هرچند مفید ارایه شوند اما کارایی‌شان در زمان ارایه مورد تردید واقع شود. به هر رو، می‌توان به حرکت مثبت بازار در هفته گذشته امیدوار بود. اگر بازار سرمایه به جاده رونق بازگردد مهر تاییدی است برای خروج از رکود و ورود به رونق .

اولین نمایشگاه بین‌المللی بورس

همچنین هفته گذشته کیش میزبان اولین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بیمه و خصوصی‌سازی بود؛ نمایشگاهی که بورسی‌ها چندان در آن نقش پررنگی نداشتند و بخش سرمایه‌گذاران، بانک‌ها و شرکت‌های ساختمانی حضور پررنگ‌تری داشتند. هدف از برگزاری نمایشگاه، آشنایی سرمایه‌گذاران با فرصت‌های موجود در بورس و تشویق به سرمایه‌گذاری بود؛ هرچند بیشتر به نظر می‌رسید بازدید‌کنندگان چندان تمایلی به آشنایی با بازارهای مالی ندارند. تا جایی که حتی برگزاری کلاسی با عنوان جذاب «روش‌های نوین نوسان‌گیری در بورس» هم نتوانست مخاطبان زیادی را جلب کند. در اکثر غرفه‌ها گپ‌های خودمانی برگزار می‌شد و شرکت‌کنندگان با فراغ بال به سوالات بازدید‌کنندگان پاسخ می‌دادند.

کیش، دومین تالار ایران

فرناز کازرانی، مدیر تالار کیش، با اشاره به اینکه در افتتاحیه نمایشگاه روز چهارشنبه، علی صالح‌آبادی، مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و عباس شعری‌مقدم، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی حضور داشتند، گفت: «در این نمایشگاه با برگزاری پنل‌های تخصصی درخصوص روش‌های تامین مالی و همچنین نشست‌های تخصصی با کارشناسان و متخصصان بورس سعی در معرفی جذابیت‌های این بازار و تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه داشتیم.» مدیر تالار کیش با بیان این مطلب که بورس کیش از لحاظ حجم معاملات بعد از تالار تهران قرار دارد، گفت: «در حال حاضر 36کارگزار فعال در بورس کیش حضور دارند که با کمک تحصیلکردگان مالی جزیره، سعی در بسط، گسترش و ترویج فرهنگ سهامداری و جذب سرمایه به بورس دارند.

تسریع روندبین‌المللی‌شدن بورس

 رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این نمایشگاه از تسریع روند بین‌المللی‌شدن بازار سرمایه خبر داد و با اشاره به حذف موانع مقرراتی، نسبت به هموارساختن مسیر سرمایه‌گذاری خارجی در بورس اظهار امیدواری کرد. علی صالح‌آبادی به ارتقای جایگاه بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت این بازار باید نقش بیشتری در تامین مالی بنگاه‌ها ایفا کند. هفته گذشته ارزش معاملات بازار سرمایه با ١٤٥‌درصد رشد روبه‌رو شد و به بیش از یک‌هزارو١١٩‌میلیاردتومان رسید. این ارزش با تبادل بیش از سه‌هزارو٨٩٠میلیون‌سهم صورت گرفت که نسبت به هفته ماقبلش 128/5درصد افزایش داشت. متقاضیان هم روند روبه‌رشدی داشتند و بیش از ٩٦‌هزار خریدار در بازار دادوستد کردند که خود حکایت از رشد ٧٥‌درصدی داشت. شاخص کل هم از رشد‌های کمتر از نیم‌درصدش دل کند و نزدیک سه‌درصد افزایش یافت. رشد دو‌هزارو١٥٤واحدی شاخص سبب شد تا به مدارا ٧٤‌هزارو١٣٢‌واحدی برسد و اختلافش با ابتدای سال به چهار‌هزارو٨٨٣‌واحد برسد. شاخص کل ابتدای ماه را با ٧١‌هزارو٦٨٥‌واحد آغاز کرده بود که به این ترتیب می‌توان گفت مهرماه شاخص کل با رشدی 3/4درصدی همراه بوده است.

گروه مخابرات

همراه اول و اخابر در چندماهه اخیر آهسته درجا زدند. با وجود اینکه صورت‌های مالی و تحلیل بنیادی در این گروه حکایت از خوشبینی در آینده دارند، اما احتیاط سهامداران این گروه سبب شده تا قیمتشان رشد چندانی نداشته باشد. همراه در گزارش شش‌ماهه خود سود 651/2ریالی خود را به 6606ریال افزایش داد. اخابر هم از پیش‌بینی سود ٥٣٥ریالی‌اش زیان ١٣ریالی را پوشش داده است اما، این زیان به‌دلیل این است که ٩٩‌درصد از درآمد این شرکت به سرمایه‌گذاری‌هایش در سایر شرکت‌ها بازمی‌گردد. از آنجا که این شرکت‌ها هنوز مجمع خود را برگزار نکرده‌اند، امکان شناسایی سود برای اخابر وجود ندارد. هم‌چنین این شرکت‌درصدد است تا در صورت موافقت بورس، افزایش سرمایه دهد که در این صورت، پیش‌بینی سودش به ٤٨٣ریال می‌رسد.

گروه بانکی

گروه بانکی هفته خوبی را پشت‌سر گذاشتند تا جایی که گروه مالی بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در آخرین روز معاملات، بانک صادرات و بانک ملت، به ترتیب با ١٢٦ و ١٠٨میلیون معامله سهام، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. بانک انصار و بانک سینا هم بلندای صف خریدشان به بیش از چند 10میلیون‌سهم می‌رسید. هفته گذشته، بانک گردشگری رشد قیمت 14/4‌درصدی را در پرونده‌اش ثبت کرد. بانک انصار هم رشد قیمت 14‌درصدی را تجربه کرد. بانک دی، اقتصاد نوین و پاسارگاد هم به‌ترتیب 9/7، 8/5 و 7/5درصد رشد قیمت داشتند.

گروه فلزات اساسی

فملی و فسرب هفته خوبی داشتند. صنایع ملی مس که طی هفته گذشته بیش از 12‌درصد رشد قیمت را تجربه کرد، معاملات هفته گذشته‌اش را با صف خرید به پایان رساند. فپنتا هم که چندماهی است به نوگل بازار بدل شده و هر روز سبزپوش است. دیگر همگروهی‌های این صنعت چندان رمقی نداشتند و سبزی یک روزشان با سرخی روز بعد به پایان می‌رسید. در این گروه، فولاد خراسان از ابتدای مردادماه تاکنون تنها یک روز مثبت داشته و قیمت سهامش بیش از 22‌درصد افت را عاید سرمایه‌گذارانش کرده است.

8kpe79c9b1ejixy9862k.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها