«خودروهايي كه اول اين هفته شمارهگذاري شدهاند يكميليون گرانتر فروخته ميشود» اين گفته رييس اتحاديه نمايشگاهداران اتومبيل است. پس از آنكه پليس راهنماييورانندگي از شمارهگذاري خودروهاي فاقد كپسول آتشنشاني جلوگيري كرد، طبق معمول هميشه برخي دلالان از اين موضوع سوءاستفاده كرده و با داغكردن بازار خودروهاي شمارهگذاريشده اقدام به گرانتر فروختن خودروهاي شمارهگذاريشده كردهاند. درحاليكه براي بازار خودرو كه چند ماه درگير ركود بوده و دچار بلاتكليفي قيمتگذاري شده، موضوع افزايش يكميليونتوماني اين خودروها شايد شوكآور باشد.
رييس اتحاديه نمايشگاهداران خودرو درخصوص عدم شمارهگذاري خودروهاي فاقد كپسول به «تعادل» گفت: خودروهاي شمارهگذاريشده يكميليونتومان گرانتر در بازار عرضه ميشوند. حسين زمانيافشار كه موضوع نصب كپسول آتشنشاني و ممانعت راهنماييورانندگي از شمارهگذاري خودروهاي فاقد كپسول آتشنشاني را دليل اين امر ميداند ميگويد: بهدليل توقف شمارهگذاري خودروها اين اتفاق افتاده است و كساني كه بهدنبال آن هستند كه هرچه زودتر خودرو سوار شوند خودروهاي شمارهگذاريشده را يكميليون گرانتر ميخرند.
رييس اتحاديه نمايشگاهداران افزايش يكميليونتوماني قيمت خودروهاي پلاكشده نسبت به خودروهاي پلاكنشده را سوءاستفاده از مساله دوگانگي در اجراي قانون استاندارد كپسول آتشنشاني دانست و گفت: اين مساله باعث بلاتكليفي افرادي كه بهتازگي خودرو خريدهاند شده است.
زمانيافشار با تاكيد به بلاتكليفي خريداران خودرو گفت: اگر قرار باشد خودروهاي شمارهگذارينشده، كپسول آتشنشاني نصب كنند طبيعتا خودروهاي بدون كپسول كه از قبل در اختيار مردم قرار گرفته بايد براي نصب كپسول به كارخانه بازگردد.
وي با اشاره به اينكه پليس راهنماييورانندگي بايد خودروهاي موجود را شمارهگذاري كند گفت: مركزشمارهگذاري بايد ابتدا خودروها را پلاك كند تا مشكل مردم حل شود و سپس روي خودروهاي بعدي مانور دهد. رييس اتحاديه نمايشگاهداران همچنين يادآور شد، از روز شنبه پلاكگذاري خودروها آغاز شد و تا يكشنبه نيز ادامه داشت، اما روز سهشنبه مجددا جلوي پلاكگذاري خودروهاي بدونكپسول آتشنشاني گرفته شده است.
استاندارد نصب كپسول آتشنشاني مانند ديگر ماجراهاي صنعت خودرو همچنان ادامه دارد و بلاتكليفي را به بازار خودرو منتقل كرده است. پس از كشوقوسهاي فراوان بر سر اجبار و الزام نصب كپسول آتشنشاني روي خودروهاي داخلي سرانجام سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو چنديپيش از توافقات صورتگرفته بر سر نصب كپسول آتشنشاني خبر داد و گفت: استفاده از كپسول آتشنشاني در خودروهاي سواري از ابتداي سال1394 بهصورت اجباري خواهد بود. ساسان قرباني دليل تعويق نصب كپسول آتشنشاني تا فروردين سال آينده را اينگونه مطرح كرد كه اين مهم به اطلاع تمامي خودروسازان رسيده است تا اقدامات و برنامهريزيهاي لازم را در اين راستا اعمال كنند. ماجرا به اينجا ختم نشد، درحاليكه راهنماييورانندگي، سازمان استاندارد ملي را متولي اجراي دستورالعمل نصب كپسول آتشنشاني ميداند و سازمان ملي استاندارد مدعي است كه تصميم اخير شوراي عالي استاندارد در تاريخ 20مهر به راهنماييورانندگي ارسال شده و اين سازمان خواستار شمارهگذاري مجدد خودروها شده است. اما در اين هفته، خبر ديگري مطرح شد مبني بر اينكه راهنماييورانندگي از شمارهگذاري خودروهاي فاقدكپسولآتشنشاني جلوگيري ميكند اما به نظر خودروسازان طي آنچه كه در جلسه شوراي سياستگذاري عنوان شده، مشكل حلشده محسوب ميشود.
مساله نصب كپسول آتشنشاني مدتهاست كه مطرح شده و با مخالفتها و موافقتهاي بسياري روبهرو است. خودروسازان معتقدند نصب كپسول آتشنشاني تنها در چند كشور الزامي است و اگر قرار باشد خودروها داراي استاندارد نصب كپسول آتشنشاني باشند اين مساله يك آپشن محسوب و باعث افزايش قيمت خودروها ميشود و اينكه كپسولهاي آتشنشاني خودرو متفاوت از ديگر كپسولها و مستلزم واردات پودرهاي خاموشكننده است.
نيره پيروزبخت معتقد است ايمني مردم مهم است و نبايد در اين مورد دقت را فداي سرعت كنيم؛ بلكه بايد استانداردهاي داخلي را بهصورت دقيق با استانداردهاي روز دنيا انطباق دهيم. خودروسازان زمان ميخرند و بهتر است بهجاي گرفتن مهلت به فكر برنامهريزي براي نصب كپسول باشند. كارشناسان معتقدند نصب كپسول آتشنشاني روي خودروهاي توليد داخل اقدامي مثبت است و ميتواند سطح ايمني سرنشينان خودرو را ارتقا دهد. البته در اين بين كساني هستند كه ميگويند: كيفيت پايين خودروهاي توليد داخل، پليس را به فكر چاره براي مواقع آتشسوزي انداخته است. بههرحال مساله نصب كپسول بايد هرچه زودتر حل شود تا شمارهگذاري خودروها از سر گرفته شود و به گفته رييس اتحاديه نمايشگاهداران باعث سوءاستفاده برخي از سودجويان نشود.