کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

متوسط قیمت دلار در نخستین ماه پاییز 70 تومان بالا رفت


کد خبر : ۷۵۶۸پنجشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۷:۳۴۱۷۲۲ بازدید

شاخص بازار ارز در مهرماه تحت‌تاثیر عوامل روانی و انتظاری قرار داشت. با پایان مذاکرات نیویورک قیمت دلار چند نوسان افزایشی را تجربه کرد و از سطح 3250‌تومان عبور کرد. با این حال ...

شاخص بازار ارز در مهرماه تحت‌تاثیر عوامل روانی و انتظاری قرار داشت. با پایان مذاکرات نیویورک قیمت دلار چند نوسان افزایشی را تجربه کرد و از سطح 3250‌تومان عبور کرد. با این حال با پایان دور هشتم مذاکرات وین بهای این ارز در مسیر کاهشی قرار گرفت. قیمت سکه نیز در ماه گذشته عمدتا در دو کانال 930 هزار تومان و 940 هزار تومان نوسان کرد. 


 افزایش، سکون، کاهش 

شاخص بازار ارز از ابتدای مهرماه در مسیر افزایشی قرار گرفت. دلار در 6 روز ابتدایی مهر از دو سطح قیمتی3200 تومان و 3250‌تومان عبور کرد. بهای این ارز از یکم مهر تا 6 مهر مجموعا 70‌تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و از 3195 تومان به 3265 تومان رسید.

 برخی کارشناسان افزایش قیمتی دلار در این محدوده زمانی را ناشی از اخبار و عامل انتظارات می‌دانستند. به باور آنها بی‌نتیجه ماندن مذاکرات نیویورک عامل اصلی جهش قیمتی دلار در اوایل مهرماه(5 مهر و 6 مهر) بود. پس از گذشت 10 روز از ابتدای ماه پیش، فضای بازار آرام‌تر شد و شاخص بازار از تاریخ 10 مهر تا 27 مهر در محدوده نوسانی 3240تومان تا 3260 تومان قرار گرفت. در این بازه زمانی دلار تنها نوسانات 5 تومانی تا 10 تومانی راتجربه کرد و حتی در چند روز کاری بهای این ارز نوسانی نداشت و نرخ روز گذشته خود را حفظ کرد. با پایان دور هشتم مذاکرات وین، بهای دلار در هفته انتهایی مهر در مسیر کاهشی قرار گرفت. قیمت این ارز از تاریخ 26 تا 29 مهر در 4 روز متوالی افت کرد. همچنین در تاریخ 27 مهر نیز بهای دلار به زیر 3240 تومان پایین آمد و از محدوده نوسانی 18 روزه خارج شد. به‌نظر می‌رسد افت قیمتی دلار در هفته انتهایی مهرماه بیشتر ناشی از انتشار اخبار مثبت پیرامون مذاکرات وین بود. اظهارات برخی از مسوولان در خصوص «ممکن بودن توافق تا 3 آذرماه» و انتشار خبر واریز قسط سوم دارایی‌های بلوکه شده ایران در تاریخ 26 مهرماه از سوی برخی منابع هندی، از عوامل مهم کاهشی قیمت در روزهای پایانی مهر بودند. 

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز یک هفته قبل از قرار گرفتن دلار در مسیر کاهشی، پیش‌بینی کرده بود با انتشار اخبار واریز قسط‌های جدید از دارایی‌های بلوکه‌شده، قیمت‌ها در بازار مقداری کاهش خواهد یافت. با وجود 4 روز کاهش قیمتی، بهای دلار در روز پایانی مهرماه افزایش یافت. روز گذشته بهای دلار با 3 تومان افزایش نسبت به روز پیشین به 3230 تومان رسید. به این ترتیب شاخص بازار ارز، روز انتهایی مهرماه را همچون روز ابتدایی این ماه با افزایش به پایان برد. 

 آمار و ارقام سکه و دلار در مهرماه

دلار در تاریخ یکم مهرماه با قیمت 3195‌ تومان کار خود را آغاز کرد و در تاریخ 30 مهرماه با قیمت 3230 تومان به کار خود در اولین ماه پاییز پایان داد. کف قیمتی دلار در این ماه در روز ابتدایی مهرماه که قیمت دلار 3195 تومان بود، ثبت شد و در سایر روزها بهای این ارز بالاتر از 3200 تومان قرار گرفت. از طرفی سقف قیمتی دلار در ماه سپری شده نیز به روز 6‌مهر بازمی‌گردد که قیمت دلار با 40‌تومان افزایش نسبت به روز قبل به 3265  تومان بالا رفت. ثبت قیمت 3265 تومان در این روز از دو جهت یک رکورد برای شاخص بازار ارز محسوب می‌شد.

 از یکسو «مقدار نوسان» و از‌سوی دیگر «رقم ثبت شده» در این روز یک رکورد به حساب می‌آمد. پیش از این تاریخ آخرین نوسان 40 تومانی برای نرخ دلار در 27 اردیبهشت سال جاری رقم خورده بود. در 27 اردیبهشت‌ماه بهای این ارز با 65 تومان افزایش نسبت به روز پیشین از 3245 تومان به 3310 تومان صعود کرد. از تاریخ 17خرداد تا 6 مهرماه نیز سابقه نداشت که نرخ دلار به بالاتر از 3265 تومان برسد. به این ترتیب از لحاظ مقدار قیمتی دلار در این ماه یک رکورد 120 روزه و از جهت بیشترین نوسان در یک روز، یک رکورد 140 روزه را ثبت کرد.

 افزایش دلار، افت سکه 

محاسبات دنیای اقتصاد با استفاده از داده‌های قیمتی یک ماه گذشته نشان می‌دهد میانگین نرخ دلار در مهرماه 3240 تومان بوده است. به این ترتیب متوسط نرخ فروش شاخص بازار ارز در اولین ماه پاییز به میزان 70 تومان از میانگین قیمتی این ارز در شهریورماه بیشتر شد. میانگین قیمتی سکه نیز در مهرماه 936 هزار تومان بوده است که به میزان 2800 تومان از متوسط قیمتی این فلز گرانبها در شهریورماه کمتر بوده است. 

همچنین سقف قیمتی سکه در مهرماه 943‌هزار تومان و کف قیمتی این فلز گرانبها 925 هزار تومان بود. بهای سکه در 15 روز ابتدایی مهرماه عمدتا در کانال 930 هزار تومان و در 15 روز انتهایی این ماه عمدتا در کانال 940 هزار تومانی قرار داشت. بانک مرکزی نیز در مهرماه نرخ رسمی دلار را 46‌ریال افزایش داد.
 نرخ رسمی دلار در این ماه از 26 هزار و 653 ریال ابتدای ماه، به 26 هزار و 699 ریال در انتهای ماه افزایش یافت. به این ترتیب در حالی‌که بانک مرکزی در ماه‌های تیر و مرداد نرخ رسمی دلار را 50 تومان و 40‌تومان افزایش داده بود، در شهریور و مهر نرخ رسمی دلار را روی هم رفته تنها 13 تومان افزایش داد.

wgp5ekkz7928e0ho3jp6.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها