کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خانه‌ شما متری چند؟


کد خبر : ۷۵۵۰چهارشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲:۴۷۳۶۴۹ بازدید

در هر بازاری عرضه و تقاضا، قیمت هر کالا یا خدمات را تعیین می‌کند و در کنار این مکانیزم، مرجعی جهت نظارت بر قیمت و نحوه عرضه و تقاضا وجود دارد تا از تخلفات احتمالی ...

در هر بازاری عرضه و تقاضا، قیمت هر کالا یا خدمات را تعیین می‌کند و در کنار این مکانیزم، مرجعی جهت نظارت بر قیمت و نحوه عرضه و تقاضا وجود دارد تا از تخلفات احتمالی شامل گران‌فروشی و عرضه کم جلوگیری شود، اما در بازار معاملات مسکن شاهد نرخ‌گذاری‌هایی متفاوت برای املاک هستیم و سوال اینجاست که آیا این نرخ‌ها واقعی و منطقی هستند یا فقط بر حسب سلیقه مالک تعیین می‌شوند.

در حال حاضر مرجعی برای تعیین نرخ هر منطقه مسکونی در اهواز وجود ندارد و عموما این نرخ‌ها با مشاوره‌ بنگاه‌داران تعیین می‌شود.

هزینه تمام شده، یکی از پارامترهای تعیین قیمت مسکن

در این‌باره سیاوش ساعی‌فر، رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن خوزستان به خبرنگار ایسنا گفت: هزینه تمام شده ساخت، یکی از پارامترهای تعیین قیمت برای مسکن است که در این زمینه می‌توان به شاخص‌هایی همچون هزینه تهیه نقشه‌ها، پروانه ساخت و هزینه ساخت اشاره کرد.

وی افزود: هزینه ساخت شامل نوع مصالح به‌کار رفته و تعداد طبقات، موقعیت ملک و محل ساخت می‌شود. ‌البته در برخی مواقع، بازار نرخ را تعیین می‌کند، مثلا وقتی عرضه مسکن زیاد شود می‌توانیم خوشبین به شکسته شدن قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم.

رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن خوزستان با اشاره به رونق صنعت ساختمان‌سازی و تاثیر آن در کاهش قیمت مسکن، گفت: اگر افراد زیادی وارد عرصه ساختمان‌سازی شوند و سرمایه‌گذاری صورت گیرد، شاهد افزایش ساخت و ساز و تنوع‌سازی مسکن خواهیم بود که این مساله موجب تسهیل در تصمیم‌گیری خریداران و خرید مسکن می‌شود.

وی بیان کرد: ‌اگر صنعت ساختمان‌سازی حمایت شود قطعا قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد، منظور از حمایت این است ‌که دولت در هزینه‌هایی مانند واگذاری انشعابات آب، برق، خدمات فنی و مهندسی، تعرفه‌های شهرداری و تسهیلات بانکی ساخت با نرخ پایین کمک کند که این مساله عاملی برای تشویق در ساخت و ساز مسکن است و قیمت‌ها را کاهش خواهد داد.


قیمت‌گذاری‌ خانه قاعده مشخصی ندارد!

سیروس رادکیا، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره قیمت‌گذاری مسکن در اهواز، گفت: قیمت‌گذاری‌ خانه‌ها قاعده مشخصی ندارد و قیمت آن عموما برحسب عرف، نرم و سلیقه تعیین می‌شود، به این معنی که هر منطقه قیمت خاص خود را دارد.

وی افزود: خوشبختانه مردم و خریداران نسبت به گذشته آگاهانه‌تر نسبت به خرید ملک اقدام می‌کنند و به‌راحتی هر قیمتی را برای خرید ملک نمی‌پذیرند و به شاخص‌هایی همچون مصالح به‌کار رفته، سازنده و جزئیات ساخت توجه بیشتری دارند.


مرجعی به عنوان ناظر بر قیمت‌ ملک وجود ندارد

رادکیا تصریح‌کرد: در حال حاضر مرجعی به عنوان ناظر بر قیمت‌ ملک وجود ندارد و مالک با توجه به شرایط بازار و تقاضا برای خرید، قیمت خود را تعیین می‌کند. در مجموع بین درآمد، قدرت خرید و قیمت تمام شده مسکن تناسبی وجود ندارد و عواملی همچون تورم در ساخت و ساز مسکن موثر است و در کل بین نرخ مسکن و درآمد مردم شیب معکوسی وجود دارد. روز به روز نیز قدرت خرید کاهش می‌یابد.


مسکن قابل قیمت‌گذاری نیست!

نصرالله دهقانی، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز با بیان اینکه ما نظارت خاصی بر روی قیمت‌گذاری مسکن نداریم، گفت: مسکن قابل قیمت‌گذاری نیست زیرا توسط بخش‌خصوصی با سرمایه شخصی ساخته می‌شود و ما نمی‌توانیم نظارتی روی قیمت‌گذاری آن داشته باشیم و در هیچ جای کشور نیز چنین نظارتی وجود ندارد.

وی افزود: در کل ما قیمت مسکن و افزایش و کاهش آن را در مناطق مختلف استان به نوعی رصد و دنبال می‌کنیم اما این‌که تکلیف کنیم که مالک و خریدار باید به چه میزان بخرد یا بفروشد، چنین نیست. مسکن همیشه تابع عرضه و تقاضا و شرایط بازار بوده است و اگر به مرحله‌ای برسیم که دولت شرایط ساخت و ساز را آسان کند و از سوی دیگر وام بانکی ارایه دهد، با افزایش عرضه مسکن، خود به خود قیمت‌ها نیز قابل کنترل خواهد شد.

دهقانی تصریح‌کرد: در قیمت مسکن ملاک‌هایی همچون نرخ زمین حرف اول را می‌زند اما شاخص‌هایی همچون کیفیت ساخت و سود سازنده نیز وجود دارد که باید سود مناسبی در نظر گرفته شود اما بسیاری از سازندگان بیشتر به دنبال کسب سودهای بالا هستند.

همچنین میریوسف خوشنویس‌حسینی، یک کارشناس مسکن اظهار کرد:‌ نوع مصالح ساختمانی به‌کار رفته معمولا یکی از آیتم‌های موثر در قیمت‌گذاری‌ها است. هر ساختمانی که مصالح با کیفیت و خوبی در ساخت آن به‌کار برود، معمولا قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

وی افزود: در برخی مواقع مشاهده می‌کنیم که علاوه بر نوع مصالح، قیمت زمین نیز در قیمت مسکن موثر است، مثلا در منطقه‌ای مانند کیانپارس نرخ زمین بالاست و بنابراین با احتساب نرخ زمین و مصالح گران مصرف شده، قیمت مسکن تعیین می‌شود. وقتی فردی زمینی را با قیمت گران خریداری می‌کند، قطعا مصالح خوب و با کیفیتی در ساخت مسکن به کار می‌برد و این مسایل در مناطق مختلف با نرخ‌ها و عرف متفاوتی وجود دارد.

مصطفی ثابت، مدیر سایت اهواز ملک نیز درباره قیمت‌گذاری‌ها در سطح منازل مسکونی اهواز، گفت:‌ هدف از ایجاد سایتی برای ثبت آگهی ملک مسکونی در اهواز، رقابتی کردن قیمت خانه‌ها بوده است. وقتی تعداد عرضه با قیمت‌های مناسب زیاد باشد، قطعا تقاضا نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه‌داد: اگر مالک، قیمت واقعی و منطقی برای فروش ملک خود در نظر نگیرد، قطعا ملک وی در مدت زمان طولانی به فروش می‌رسد و شاید هم به فروش نرسد. معمولا قیمت‌ها واقعی و منطقی نیست و مالک با مشاوره‌ای که از بنگاه‌دار می‌گیرد قیمت ملک را تعیین می‌کند، در حالی که با توجه به رکود موجود در بازار مسکن، پیشنهاد ما این است که مالکان قیمت واقعی و منطقی برای ملک خود در نظر بگیرند تا خرید و فروش، انجام و بازار از رکود خارج شود.

وی بیان کرد:‌ در سایت اهواز ملک نیز مالکانی وجود دارند که قیمت بالایی برای ملک خود تعیین می‌کنند و این باعث می‌شود ملک آن‌ها ماه‌ها بدون تقاضا در سایت باقی بماند.

ثابت اظهار کرد: در حال حاضر کمترین میزان فروش هر متر ساختمان در اهواز یک میلیون تومان است. قیمت خانه در مناطق گرانتر و با کیفیت‌تر اهواز، هر متر ساختمان تا متری 6 میلیون تومان نیز به فروش می‌رسد.

همچنین در این زمینه نجفی، رییس اتحادیه مشاورین املاک اهواز اظهارکرد: هر شخصی برای فروش ملک خود، ملاک‌هایی در نظر می‌گیرد اما نرخ‌گذاری ملک هیچ پایه و اصولی ندارد.

وی، نقش مشاوران املاک را علاوه بر خریدار و فروشنده، در قیمت‌گذاری ملک تاثیرگذار دانست و خاطرنشان‌کرد: در مجموع خرید و فروش ملک براساس توافق بین خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد و قیمت‌ها توافقی تعیین می‌شود.

در هر بازاری حضور مرجعی به‌منظور نظارت بر فرایند خرید و فروش و تعیین قیمت ضرورت دارد تا از بروز تخلفات جلوگیری شود. نگاه سرمایه‌ای به بخش مسکن باعث شده که قیمت، سلیقه‌ای و غیرواقعی تعیین شود و ملاک و شاخص قیمت‌گذاری‌ها مشخص نباشد و هر کسی براساس ملاک‌های خود نسبت به قیمت‌گذاری ملک خود اقدام کند.

همان‌گونه که نظارت بر بازار کالا و خدمات مختلف در کشور وجود دارد، انتظار می‌رود بر بازار مسکن نیز به عنوان کالای سرمایه‌ای، مرجعی جهت نظارت بر بخش مسکن تعیین شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها