کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

4200 کامیون در مرز ایران و ترکیه سرگردانند

کدخبر:۷۴۵۶شنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۷:۱۳۵۰۲۵ بازدید

اقدام ترکیه در اخذ عوارض از کامیون‌های عبوری ایران از جمعه گذشته؛ به مناقشات میان دوکشور منجر شد. ناظران هشدار می‌دهند در صورت عدم حل سریع مساله، کامیون‌ها که تعداد ...
4200 کامیون در مرز ایران و ترکیه سرگردانند

ترک‌ها مسیر نزدیک و سوخت ارزان می‌خواهند

 اقدام ترکیه در اخذ عوارض از کامیون‌های عبوری ایران از جمعه گذشته؛ به مناقشات میان دوکشور منجر شد. ناظران هشدار می‌دهند در صورت عدم حل سریع مساله، کامیون‌ها که تعداد آنها اکنون به گفته مسعود دانشمند، عضو هیات نمایندگان «اتاق ایران» به چهارهزارو200دستگاه رسیده؛ ممکن است هفته‌ها در این مرز معطل بمانند یا برای خلاصی از این انتظار، به سمت مرزهای ترکیه و گرجستان تغییر مسیر دهند.طبق ماده 5 «توافقنامه حمل‌ونقل جاده‌ای» ایران و ترکیه، طرفین از ناوگان یکدیگر عوارضی نمی‌گیرند، مگر در مواردی ازجمله مابه‌التفاوت قیمت سوخت. بر این اساس ترکیه بدون اخذ عوارض به کامیون‌های ایران اجازه ورود می‌داد و ایران به‌دلیل قیمت پایین گازوییل از کامیون‌های ترکیه‌ای عوارض دریافت می‌کرد. در اصل این مابه‌التفاوت از 30سنت آغاز و به 50سنت رسید و مابه‌التفاوتی که تا هفته پیش، از ناوگان ترکیه‌ای گرفته می‌شد، 80سنت‌یورو بود.


گازوییل 250 تومانی ایران در مقابل سوخت 7000 تومانی ترکیه

ترکیه از 20 سال پیش تاکنون از این اتفاق ناراحت و خواستار حذف عوارض از کامیون‌های عبوری خود شده بود اما به گفته مسعود خوانساری، رییس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران ترک‌ها، هم می‌خواهند از گازوییل ارزان ایران استفاده کنند و هم از زیربار عوارض تعیین‌شده شانه خالی کنند. این در حالی است که گازوییل ترکیه لیتری هفت‌هزارتومان به کامیون‌های ایرانی فروخته می‌شود ولی قیمت گازوییل ایران 250تومان است. وی در گفت‌وگو با شرق توضیح داد امروز با وجود افزایش قیمت‌ها در قالب اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها هنوز قیمت سوخت بسیار پایین‌تر از قیمت‌های اصلی است. در ایران قیمت تمام‌شده گازوییل نزدیک به یک‌هزار‌تومان است ولی دولت این سوخت را با قیمت 250‌تومان در اختیار مردم قرار می‌دهد. حال کشور ترکیه انتظار دارد دولت ایران سوخت یارانه‌ای خود را در اختیار آنها نیز قرار دهد.  تاکنون تنها ایران به دلیل قیمت پایین سوخت از کامیون‌ها عوارض دریافت می‌کرد اما از روز جمعه ترکیه نیز 750دلار عوارض برای هر کامیون در نظر گرفت. این اقدام دولت ترکیه بی‌پاسخ نماند و روز شنبه نیز ایران تعرفه دریافتی از کامیون‌های ترک را به هزارو500دلار افزایش داد که این اقدام موجب تشدید اختلافات شد. پس از آن، ترکیه نیز متقابلا تعرفه کامیون‌های ایرانی را به هزارو500دلار افزایش داد.

امکان دورزدن ایران وجود ندارد

خوانساری اذعان کرد: «ایران در قبال دریافت عوارض اجازه می‌داد کامیون‌ها از سوخت ارزان استفاده کنند. ولی گویا ترک‌ها هم سوخت ارزان می‌خواهند و هم حذف عوارض را.»حال از منابع ترک شنیده می‌شود که این کشور قصد دارد با دور زدن ایران، کالاهای خود را از طریق مسیر پیچیده‌تر گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان به آسیای مرکزی انتقال دهد. «ستین نوح‌اوغلو»، رییس اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل‌کنندگان ترکیه گفت: «کامیون‌های ترک که برای رسیدن به جمهوری‌های ترک‌زبان از ایران به‌عنوان مسیر ترانزیتی عبور می‌کردند، از این پس از مسیر دیگری که از گرجستان و آذربایجان عبور می‌کند و همچنین از سیستم بارگیری بین باکوی آذربایجان و ترکمنباشی ترکمنستان استفاده خواهند کرد.» نوح اوغلو ضمن بیان جزییات طرح ترکیه افزود: «هم‌اکنون؛ یک خط بارگیری از طریق دریای خزر بین باکو و ترکمنباشی وجود دارد، اما ظرفیت این خط محدود به 40 خودرو در هر دوروز است و این موجب شده ترکیه اقدام به راه‌اندازی یک خط بارگیری جدید کند. وزارتخانه‌های اقتصاد و حمل‌ونقل ترکیه در حال رایزنی با مقامات دو کشور آذربایجان و ترکمنستان برای فایق‌آمدن بر موانع این طرح هستند. نوح اوغلو تاکید کرد، قیمت سوخت در گرجستان و آذربایجان بسیار ارزان‌تر از ایران است که اخیرا قیمت اعمال‌شده بر سوختی را که هنگام عبور از مرز در باک خودروها باقی می‌ماند، افزایش داده است.» با وجود این اظهارات خوانساری متذکر شد: «این کار برای ترکیه‌ای‌ها مقرون به صرفه نخواهد بود و بعید است به‌عنوان راه‌حل انتخاب شود چرا که برای دورزدن ایران، ترک‌ها باید مسافتی طولانی را طی کنند که قطعا برایشان صرفه نخواهد داشت.»

به ازای هر 100کیلومتر مابه‌التفاوت دریافت می‌شود

داوود کشاورزیان، رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به چگونگی محاسبه مابه‌التفاوت سوخت، افزود: «نحوه محاسبه اینگونه است که میزان پیمایش ناوگان در کشور (ایران) محاسبه می‌شود، به‌عنوان مثال در یک مسیر دوهزارکیلومتری به ازای هر صدکیلومتر 32لیتر مصرف گازوییل را محاسبه می‌کنیم. بنابراین با توجه به میزان پیمایش و به ازای هر صدکیلومتر مابه‌التفاوت سوخت را از آنها می‌گیریم و آنها مجاز هستند از هر پمپ‌بنزینی سوختگیری کنند.»کشاورزیان با بیان اینکه «رانندگان ترکیه‌ای مشابه شهروند ایرانی می‌توانند برای کامیون خود سوختگیری کنند»، بیان کرد: «وقتی ناوگان ترکیه‌ای به‌صورت ترانزیت از ایران عبور می‌کند، مابه‌التفاوت محاسبه و از آنها دریافت می‌شود. در عوض ناوگان ترکیه مجاز است در ایران بارگیری کند و در هر نقطه کشور می‌تواند این کار را انجام دهد.»

ترکیه: سوخت نمی‌خواهیم

وی با بیان اینکه «ترک‌ها می‌گویند از شما سوخت نمی‌خواهیم با باک پر می‌آییم و می‌رویم»، خاطرنشان کرد: «این کار را به لحاظ اجرایی دارای مشکل می‌دانیم. ماشینی که وارد کشور می‌شود باید مشخص شود که چقدر سوخت دارد و آن را پلمب کنیم تا نتواند سوختگیری کند.
 باید مجددا پلمب را کنترل کنیم و ببینیم که سالم است یا خیر. اگر سالم بود که هیچ اگر نه که باید با آن برخورد قانونی شود. وی ادامه داد: شاید راننده ترکیه بیاید و بگوید که دیشب در یک پارکینگ پلمب باک سوخت را شکسته‌اند نمی‌توانم برای هر کامیونی مامور بگذارم. از سوی دیگر یک کارمند عادی باید پلمب را کنترل کند، پس از مدتی یک باند فساد به‌وجود می‌آید. اصلی که در تصمیم‌گیری همه دولت‌ها حاکم است این است که اصل تصمیمات نباید زمینه‌ساز افزایش فساد باشد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه به لحاظ اجرایی، مساله پلمب را عملیاتی نمی‌دانیم، اظهار کرد: از طرف دیگر از کجا معلوم که کامیون باک دومی ندارد.» مسعود دانشمند، عضو هیات نمایندگان «اتاق ایران» نیز با تاکید بر اینکه «تعداد کامیون‌های ورودی از ترکیه همیشه بیش از تعداد کامیون‌های خروجی از ایران به ترکیه بوده است»، تصریح کرد: «اگر هزارو700کامیون ایرانی در ترکیه متوقف شده، بیش از دوهزارو500کامیون ترک هم در ایران متوقف شده‌اند. ایران باید با دولت ترکیه مذاکره کند و بر مبنای تفاهمنامه‌های قبل عمل کنند. اینکه هر دقیقه ترک‌ها یک تعرفه و ایرانی‌ها هم یک تعرفه جدید وضع کنند مشکلی حل نمی‌شود.» وی همچنین گفت: «دو کشور باید براساس معاهدات قبلی به همکاری با یکدیگر ادامه‌دهند.»

همراه مکانیک



دیدگاه ها

علی: 1393/7/2607:30:19،
118
42
ایران باید رابطه اش را با اقلیم کردستان قوی کند ترکیه منافع مشترکی با ما ندارد و معمولا رقابت های پیدا و پنهان با ما دارد و نمی تواند به عنوان یک کشور دوست و مطمئن برای ما باشد .
رامین: 1393/7/2609:05:08،
48
19
فعلا کردستان خودش دگیر داعشه چطور میخواد امنیت کامیون هاوبار اونها رو تامین کنه تا اونجا آرامش پیدا کنه بیست سال حداقل زمان لازمه فکر الان باش که همه سردر گم هستند
فرزاد: 1393/7/2611:12:15،
61
15
این که میگن شیر که پیر میشه شغال هم بهش لگد میزنه همینه .
علی: 1393/7/2613:27:28،
36
27
جناب رامین یک سری به اربیل بزن تا ببینی چقدر تغییر ایجاد شده دو سال دیگه صد برابر پیشرفت می کنه نه مثل ما که فقط عقبگرد داریم .
محمد: 1393/7/2613:57:52،
35
35
کدوم شیر فرزاد؟ بسه لاف زدن، زمان صفویه هم اینا قوی تر بودن و ایران و اشغال کردن از اولش همین بوده ما ضعیف بودیم دلیلشم اینه که همش نشستیم گفتیم 2500 سال قبل ما شیر بودیم زمان قاجار مملکت رو اشغال کردن پس این شیر کی جوونی کرده؟ ایران فقط باید رو مواضع خودش بایسته چون ترکا هم خدارو میخوان هم خرما رو، سوخا یارانه ای فقط برا ملت خودمونه نه کامیون ترک
فرزاد: 1393/7/2615:18:26،
23
20
آقا محمد لاف زنی مال سریال ترکی هاست که دست فیلم هندی رو از پشت بسته.ضمنا کی از 2500 سال حرف زد؟شما کمی تاریخ واقعی نه بلغور کانال ترکی ها رو بخون بعد نظر بده.مطمئن باش اون عثمانی که سنگشو به سینه میزنی اگر زورش میرسید کل ایران رو به توبره کشیده بود.زمان قاجار هم عینهو کفتار چون زور ایران به روسیه نرسید با نامردی اومدن و با خفت برگشتن .این سریال ترکی ها منبع درستی نیست.کتاب بخون.فقط یه لحظه فکر کن اگر همون 2500 سال که میگی سابقه ترکیه بود الان خودشونو خفه کرده بودن با تبلیغ و سر و صدا.
ذذ: 1393/7/2607:47:40،
69
16
بخاطر بی برنامه بودن دو دولت مردم عذاب می کشن ! راننده های بدبخت بخاطر ناکارآمدی دو دولت ایران و ترکیه باید معطل شوند
رامین: 1393/7/2607:55:00،
60
18
چارش فقط پیوستن ایران به اقتصاد جهانیه +اینکه ایران به همراه قیمت زدن جهانی اجناسش حقوق پایه بین المللی هم به کارگران و کارمندان بده کلا غیر این نمیشه
حامد: 1393/7/2608:42:15،
91
31
ترکیه جدیدا خیلی داره پرو بازی در میاره! اون از حرفاش راجع به ایران بعدم احظار سفیر ایران اینم از اخذ عوارض. ترکیه چه به لحاظ توریستی وچه به لحاظ فروش محصولات بخش عمده ای از درآمدش از ایرانه. به نظر من کاهش رابطه با یک دولت دو رو که به همسایه هاش خیانت می کنه هیچ اشکالی نداره.
من : 1393/7/2609:41:07،
22
40
میدونستی اروپا هم همچین جراتی نداره به خاطر موقعیت ترکیه
محمد: 1393/7/2609:00:50،
41
17
ما توی همه کارها میخواهیم شق العمل کاری کنیم بابا قیمتهای همه چیز رو جهانی کنیم بنزین گازوئیل کالا پوشاک خانه دستمزد
صاحب نظر: 1393/7/2612:58:48،
22
14
چطوره از دستمزد شروع کنیم؟؟؟؟؟؟؟
اگر اجرایی شد بعد بریم سراغ موارد بعد چون الانم تقریبا قیمتها جهانیه دستمزد ایرانی مونده
Chii Choo: 1393/7/2613:08:16،
28
15
بجای این کارا ایرانم از کامیونهای ک تو ایران سوختگیری میکنن گازوییل 7هزار تومنی بگیره
مجيد : 1393/7/2705:57:42،
16
9
راه اجرايى نداره.
مرتضی: 1393/7/2700:27:43،
17
12
بابا بردارین این گازوییلم کارتی کنید تموم
دیگه چرا انقدر ادا اطوار درمیارین؟
کارتی کنید با کارت به تریلی های خودمون یارانه ای
مال اونا که کارت ندارن 7هزار تومن
آراز: 1393/8/413:51:53،
15
24
اونوقت تریلی های خودمون میشن گازوئیل فروش

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل