کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها از اول آبان فعلا منتفی شد


کد خبر : ۷۳۹۴سه شنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷:۴۰۲۶۷۱ بازدید

پیش از این بنا بود اول آبان آغازی بر اجرای یک طرح کارمزدی باشد اما بعد از مأموریت هیات دولت به شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی درباره تصمیم گیری در این خصوص فعلاً دریافت کارمزد ...

 "دریافت کارمزد از کارتخوان های فروشگاهی از ابتدای آبان ماه" خبری بود که طی هفته های اخیر به سرعت در بین مردم و بازاری‌ها پخش شد و البته واکنش های متفاوتی را به همراه داشت.

از آنجایی که اختلاف نظر اصلی در این موضوع مرجع پرداخت کارمزد بود هیات دولت وارد عمل شد چراکه اصناف معتقدند اصل کارمزد درست است ولی بانک‌ها باید این کارمزد را بپردازند نه فروشنده ها!
بعد از ورد هیات دولت به پرونده کارمزد فروشگاه ها ماموریتی جدید به بانک مرکزی و شورای پول واعتبار محول شد تا بعد از بررسی های کارشناسی بانک مرکزی سیاست گذاران پولی و بانکی در شورا با در نظر گرفتن ابعاد مختلف درباره دریافت یا عدم دریافت از کارمزد ها به جمع بندی واحدی برسند.

همین باعث شد تا عملاً زمان اجرای طرح به تعویق درآید و دریافت کامزد از کارتخوان ها از آبان ماه معلق شود چراکه هنوز طرحی در اینباره به شورای پول و اعتبار نرفته و بانک مرکزی درحال انجام بررسی های کارشناسی است.باتوجه به اینکه کمتر از 8 روز به پایان مهرماه باقی مانده و از آنجایی که کارشناسان بانک مرکزی در حال بررسی های کارشناسی برای ارائه طرحی به شورا هستند بعید بنظر می رسد که در فاصله چند روزه تا آغاز آبان تصمیم گیری درباره دریافت کارمزد از کارتخوان های فروشگاهی به سرانجام برسد.البته بانک مرکزی هم چندی قبل صدور اطلاعیه ای تاکید کرده بود که دریافت کارمزد از کارتخوان های فروشگاهی بعد از مصوبه شورای پول واعتبار اجرایی خواهد شد.

 هم اکنون هزینه تمام شده برای هر تراکنش فروشگاهی طبق اعلام بانک مرکزی 200-250 تومان است ولی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار قصد دارند در این طرح 100-150 تومان کارمزد از پذیرنده دریافت کنند.آمار رسمی شاپرک نشان میدهد که مجموع تراکنش ها در پایانه های فروش طی خردادماه 429 میلیون تراکنش می باشد که شامل خرید، مانده گیری و پرداخت قبوض و خرید شارژ است که به ترتیب سهم تراکنش ها در این بخش‌ها عبارتند از 294،703،826 ؛ 87.553.139 و 47،689،812 میلیون.

با احتساب به آمار یک ماهه تراکنش های پایانه های فروش و همچنین با توجه به قیمت تمام شده 200-250 تومانی این تراکنش ها باید گفت که هر ماه 85 میلیارد و 989میلیون تومان برای این بخش هزینه می شود. همچنین یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان میدهد که در طول 12 ماه هزینه ای که برای تراکنش های فروشگاهی می شود چیزی حدود یکهزار میلیارد تومان است.اما در صورت اجرایی شدن دریافت کارمزد از پذیرنده ها از آبان ماه با تصویب رقم 100-150 تومانی اگر آمار یک ماه را در 12 ماه ضرب و حاصل را در کارمزد احتمالی 100 تومان ضرب کنیم عددی که بدست می آید500 میلیارد تومان است. یعنی از این پس فروشگاه ها باید نیمی از هزینه تمام شده تراکنش های فروشگاهی را خودشان پرداخت کنند.

همچنین باید تاکید کرد که نظام بانکی ایران درحالی طی سال های گذشته این خدمات را به صورت رایگان در اختیار فروشگاه ها قرار داده که سایر کشورها و حتی کشورهای همسایه به ازای ارائه همین خدمات نه تنها از هر تراکنش درصدی را به عنوان کارمزد دریافت می کنند بلکه برای سایر خدمات خود نیز از فروشگاه هزینه می گیرند.باتوجه به اهمیت موضوع و عزم جدی بانک مرکزی به اجرای این سیاست باید منتظر ماند و دید که سیاست گذار پولی و بانکی چه زمانی را برای اعمال کارمزد از پذیرنده ها در نظر خواهد گرفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها