کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تفاهم هسته‌ای حتمی است


کد خبر : ۷۳۸۰سه شنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۵:۳۷۵۳۳۰ بازدید

حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان شب گذشته در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم به تشریح فعالیت‌های دولت در عرصه‌های مختلف ...

رییس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

 حسن روحانی، رییس‌جمهوری کشورمان شب گذشته در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم به تشریح فعالیت‌های دولت در عرصه‌های مختلف پرداخت. محورهای صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:

اولین بخشی که از رکود خارج شد نفت بود؛ چراکه در سال 91 رشد ما منفی 8/6 بود و در سال 92 منفی 9/2درصد. ‌در گردشگری رشد دو برابری، در بخش صنعت‌ومعدن 10درصد،  در تولید خودرو 80درصد در سه ماهه اول سال نسبت به پارسال، در پتروشیمی و مواد خام نیز رشد داشته‌ایم. در بخش کشاورزی شاهد 3/3درصد رشد در سه‌ماهه اول سال بوده‌ایم.

یک معضل 12ساله در مساله هسته‌ای را نمی‌توان یک‌روزه و یک‌ماهه حل کرد. ما امروز در کلیات موضوع به اتفاق‌نظر با 1+5 رسیده‌ایم. امروز «1+5» قبول کرده موضوع هسته‌ای ایران و حق ایران را به رسمیت بشناسد و در مورد این مساله جای هیچ بحثی وجود ندارد، حال مانده اینکه برای چند سال، ایران باید چه مسایل و چه شرایطی را، آن هم محدود بپذیرد. در مورد لزوم برداشته‌شدن تحریم‌ها هیچ اختلاف‌نظری وجود ندارد. در نطنز باید غنی‌سازی صورت بگیرد و فردو یک مرکزی برای ایران است، هیچ بحثی وجود ندارد. امروز درباره اینکه ما در اراک یک نیروگاه نیاز داریم نیز هیچ بحثی وجود ندارد.

موضوع هسته‌ای بازگشت‌ناپذیر است و اینکه در 40روز باقیمانده چه می‌شود، اراده ما بر این است و فکر می‌کنیم در40روز باقیمانده مساله قابل حل‌وفصل نهایی باشد. در مساله هسته‌ای حتما دو طرف به تفاهم خواهند رسید. به ملت بزرگ ایران می‌گویم که امروز دنیا قبول کرده است که ایران باید دارای فناوری هسته‌ای باشد و این تفاهم برد-برد خواهد بود.

‌در شش‌ماهه اول امسال حدود 26میلیارددلار واردات غیرنفتی و 23میلیارد صادرات غیرنفتی داشته‌ایم یعنی در کل 50میلیارد واردات و صادرات غیرنفتی در شش‌ماهه اول سال که این رقم تا پایان سال به 100میلیارد خواهد رسید.در گذشته بانک مرکزی تبدیل به مرکز فروش سکه و ارز شده بود و مردم برای خرید سکه صف می‌بستند.  در 13ماه آغاز به کار دولت یازدهم نقدینگی در مسیر درست حرکت کرده است.

تسهیلات در پنج‌ماهه اول امسال که توسط بانک‌ها پرداخت شده است نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته 5/40درصد افزایش داشته است.در یک سال قبل تقریبا رشد تورم ماهانه سه تا پنج‌درصد بوده است و این رقم امروز حدود یک درصد است. در تیرماه سال گذشته تورم نقطه‌به‌نقطه‌ 44 تا 45درصد بوده است اما شهریور امسال تورم نقطه‌به‌نقطه 4/14درصد شده است یعنی 31درصد تورم نقطه‌به‌نقطه را کاهش دادیم که این مساله در تاریخ اقتصاد ایران بی‌سابقه است که دولتی در حدود یک سال 31درصد تورم را کاهش دهد. هدف ما تا پایان سال این است که به تورم زیر 20درصد برسد و رشد مثبت حدود 3درصد تا پایان سال داشته باشیم.

به گزارش وزارت کار در شش‌ماهه گذشته تقریبا بالای 40هزار اشتغال جدید اعلام شده است یعنی 80هزار کاهش و 430هزار افزایش اشتغال داشته‌ایم که امید است این مسیر در شش‌ماهه دوم سال ادامه یابد. اینکه در بحث اشتغال بیکاری ما تک‌رقمی شده بسیار خوشحال‌کننده است و امیدواریم آن را نگه داریم و کاهش دهیم.دولت به مردم وعده داده است که هر چه واقعیت است به مردم بگوید؛ ممکن است ما گاهی اشتباه کنیم و در این زمان نیز حتما به مردم خواهیم گفت که اشتباه کرده‌ایم و از مردم به صراحت عذرخواهی می‌کنیم و به این عذرخواهی خود نیز افتخار می‌کنیم.

دولت در بحث محیط‌زیست نیز گام‌های بسیار مهمی برداشته است. امروز در شهرهای بزرگ بنزین و گازوییل نسبت به یک سال گذشته تغییر کرده است و آلودگی هوا نیز کاهش یافته است.مسایل اجتماعی ما و حقوق شهروندی مردم و همچنین مسایل سیاسی جامعه ما بسیار مهم است. مردم باید احساس راحتی کنند. البته برخی از موارد دولت به تنهایی نمی‌تواند کار را تمام کند. اقتضائات حکومت این است که بتوانیم با اجماع نظر و هماهنگی قوای دیگر بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم. من هیچ چیز فراموش نکردم. برخی با ای‌میل و نامه می‌نویسند فلان موضوع یادت رفته ولی یادم نرفته. به قول‌هایم وفادارم.

نکته آخر به سیاسیون می‌گویم که همه قواعد بازی را رعایت کنیم. در دولت من از همه جناح‌ها هستند. آرایش خشم را نباید بگذاریم در کشورمان به وجود بیاید. آرایش ما باید تعاون و همدلی و همکاری در مسایل مهم کشور که به‌نفع کل ملت است باید باشد. همه احزاب باید دست به دست هم دهند تا به نقطه مطلوب برسند.یاد امام عزیز و همه شهیدان را گرامی می‌داریم و برای سلامت مقام‌معظم‌رهبری که امروز خوشحال شدیم بعد از دوران نقاهت به جمع مردم آمده و صحبت کردند، دعا می‌کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها