کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش تولید گندم یا قاچاق به کشورهای همسایه؟


کد خبر : ۷۳۶۲دوشنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴:۰۴۱۶۲۲ بازدید

در حالی که امسال میزان تولید گندم افزایش یافته،تولید سال آینده این محصول مورد تهدید است، چراکه نرخ خرید تضمینی گندم مورد رضایت کشاورزان نیست و طبق تجربه ...

در حالی که امسال میزان تولید گندم افزایش یافته،تولید سال آینده این محصول مورد تهدید است، چراکه نرخ خرید تضمینی گندم مورد رضایت کشاورزان نیست و طبق تجربه سال‌های گذشته در چنین شرایطی میزان تولید این محصول کاهش می‌یابد یا اینکه گندم ایرانی به قیمت بالاتر و به صورت قاچاق میهمان سفره کشورهای همسایه می‌شود.

وزارت جهاد کشاورزی دقیقا پس از روی کار آمدن حجتی، نه تنها آمارهای تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در سال‌های گذشته را زیر سوال برد، بلکه اعلام کرد که طی سال‌های گذشته تولید و خرید تضمینی گندم همواره روند نزولی داشته و واردات آن رو به افزایش بوده است.

اما وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته برنامه خود را برای افزایش تولید و عملکرد گندم به عنوان استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی اعلام کرد و تاکنون نیز تا حدودی در این زمینه موفق بوده است. چرا که در سال گذشته با تصویب و اعلام به موقع قیمت 1050 تومانی برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم و جلسات متعدد کارشناسی بین مسئولان استانی برای مدیریت این محصول توانست تولید گندم و خرید تضمینی آن را نسبت به سال‌های گذشته افزایش دهد.

عباس کشاورز، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفت: پیش‌بینی می‌کردیم تولید گندم افزایش یابد و میزان خرید تضمینی آن به حدود هفت میلیون تن برسد که همین اتفاق هم افتاد.

وی با بیان این‌که تولید گندم کشور امسال به 10 میلیون و 200 هزار تن رسیده است، پیش‌بینی کرد: با توجه به برنامه‌های موجود تولید گندم در کشور طی سال زراعی جاری 10 درصد افزایش یابد.

علی‌رغم تاکیدات و برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید و خرید تضمینی گندم ناگفته پیداست که تعیین میزان و اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی می‌تواند در برنامه‌ریزی کشاورزان برای کشت آنها تاثیر‌گذاری مستقیمی داشته باشد.

اما از آنجاکه نرخ تضمینی 1155 تومانی برای خرید هر کیلوگرم گندم 1394 مورد رضایت کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی نیست، می‌توان انتظار داشت تولید کمی و کیفی گندم و حتی تحویل این محصول به دولت با توجه به احتمال بالا‌تر بودن قیمت جهانی آن کاهش یابد.

چرا که در سال‌های گذشته علی‌رغم ممنوعیت صادرات گندم، قاچاق این محصول با توجه به تفاوت نرخ خرید تضمینی اعلام شده از سوی دولت با نرخ جهانی، سابقه داشته است و به گفته برخی مسئولان کشاورزان طی آن سال‌ها گندم خود را علی‌رغم میل باطنی به مشتریان خارجی می‌دادند که حاضر بودند پول بیشتری به آنها بدهند.

گرچه خودکفایی در گندم مانند گذشته دیگر در دستور کار حجتی و معاونانش نیست و آنها همواره سعی می‌کنند از واژه خودکفایی استفاده نکنند اما با توجه به این‌که بیش از 60 درصد تولیدات کشاورزی به گندم اختصاص دارد و این محصول تاثیر مستقیمی بر تامین امنیت غذایی کشور دارد، وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید کمی و کیفی، بهبود مدیریت تولید، افزایش عملکرد گندم و ... باید ضمن تجدید‌نظر در خرید تضمینی گندم، حمایت‌های خود را از گندمکار افزایش دهد.

مهدی کاظم‌نژاد، مدیر کل اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه به ایسنا گفت: حمایت دولت از بخش کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است و براین اساس علی‌رغم افزایش قیمت گندم نسبت به سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از دیگر ابزار‌های حمایتی کشاورزان را راضی نگه خواهد داشت.

با توجه به خرید تضمینی حدود هفت میلیون تنی گندم در سال زراعی گذشته و واردات سه میلیون و 717 هزار تنی این محصول در نیمه نخست امسال وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل تولید و واردات گندم در سال زراعی پیش‌رو باید حمایت خود را از کشاورزان در راستای کاهش واردات و افزایش تولید این محصول استراتژیک بیشتر کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها