کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

راه رفتن روي آسمان


کد خبر : ۷۳۵۹یکشنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴:۳۸۸۶۴۴ بازدید

سری سوم از مدلهای گیبلی که از قضا هیچ شباهتی با دو مدل قبلی ندارد به عنوان یک خودروی متوسط نزدیک به دو سال است که در بازار حضور دارد و در همین مدت نیز توانسته ...
راه رفتن روي آسمانراه رفتن روي آسمان

مازراتی اصالتا تبحر خاصی در تولید خودروهای سوپر اسپرت و کوپه دارد ولی از بدو حیات این شرکت تاکنون تنها از سال گذشته است که برای نخستین بار دو مدل چهار در به صورت همزمان در خط تولید این شرکت قرار گرفته اند تا همین موضوع خود حاکی از توجه بیش از حد مازراتی به سدان های لوکس و اسپرت باشد. سری سوم از مدل های گیبلی که از قضا هیچ شباهتی با دو مدل قبلی ندارد به عنوان یک خودروی متوسط نزدیک به دو سال است که در بازار حضور دارد و در همین مدت نیز توانسته به موفقیت قابل توجهی دست یابد.

نکات مثبت: طراحی بدنه بسیار عالی، کیفیت ساخت فوق العاده، قوای محرکه و عملکرد بالاتر از بیش‌تر رقبای هم کلاس

نکات منفی: فضای کم صندلی‌های عقب به خصوصبرای افراد قدبلند، صندوق عقب با ظرفیت نه چندانزیاد، قیمت بالاتر در مقایسه با رقبا، عدم بهره‌گیری ازتکنولوژی‌های ایمنی فعال در خودرو

بسیاری مازراتی را در تنها هم‌رده خودروهایی همانند فراری می‌دانند و طبیعتا بر این عقیده هستند که همچون اسب سرکش مارانللو تمرکز این شرکت نیز باید بر روی جی تی‌های لوکس و ابر خودروهای خود باشد. اما این‌گونه که پیداست زیر مجموعه درجه یک فیات،روی خوش به سمت دیگری نشان داده تاشاهد عرضه موفق گیبلی (M157) باشیم، خودرویی که روح تازه‌ای در کالبد مازراتی نیز دمیده است!در واقع حضور گیبلی در بازاربه گونه‌ای شده که خریداران پر وپا قرص مرسدس E کلاس ، سری پنج/ شش ب‌ام‌و ، آئودی 7/A6 و حتی CLS نیز با دید مثبتی به آن نگاه می‌کنند. برای هماهنگ شدن با اعضای کلوپ سدان‌های لوکس حتی در این خودرو می‌توان پیشرانه دیزلی نیز مشاهده کرد و مهم‌تر از همه این‌ که برچسب قیمتی کم‌تر از 140 هزار دلار بر روی آن خورده است. آن چه در مورد گیبلی بدیهی به نظر می‌آید، طراحی منسجم و بسیار زیبای بدنه این خودرو حتی با وجود نکات متضادی نسبت به گیبلی اصلی (1967) است. بدنیست بدانیم که سری اول گیبلی به لطف بهره‌گیری از طراحی کشیده و مهیج بدنه و به‌کارگیری از دودر بزرگ، یکی از سمبل‌های طراحی سوپرخودروها در دهه 70 میلادی محسوب می‌شده است.


fhie76vc949iactr7yum.jpg

بازگشت دوباره مازراتیبه نام گیبلی در اوایل دهه 90 میلادی اتفاق افتاد جایی که بازهمفرم دو در و کوپه مانند خودرو حفظ شد ولی این‌بار دیگر خبری از ظاهرتحسین بر انگیز سری اولیه نبود. اما آخرین نگاه مازراتی به گیبلی منجر بهساخت یکی از زیبا‌ترین مازراتی‌های تاریخشده که با وجود بهره‌گیری از چهار در ولی شكل کلیمدل‌های کوپه را در آن می‌توان مشاهده کرد ضمن اینکه استفاده از مواردی همانند زه‌های کرومی شیشه‌هایجانبی و نماي جانبي کوتاه بدنه به سرعت خبر ازرویارویی با یک سدان لوکس – اسپرت می‌دهد حتیاگر نشان مازراتی را حذف کرد!یکی از نکات جالب و البته مثبت در مورد گیبلیقابلیت انتخاب پیشرانه دیزلی در میان دیگر پیشرانه‌هایاین خودرو است که انتظار می‌رود بیش از 20 درصداز حجم فروش این مدل را به خود اختصاص دهد.

اما خودروی مورد بررسی از نوع گیبلی اس به ارزش 170هزار دلار انتخاب شده که از یک پیشرانه ششسیلندر خورجینی پرقدرت در زیر درپوش عضلانی خودسود می‌برد. مازراتی گیبلی در مدل دیزلی دارای قدرتیبرابر با 270 اسب بخار و گشتاور 600 نیوتن متر است که در مقایسه با مدل پایه این خودرو مجهز به پیشرانه شش سیلندر سه لیتری به قدرت 326 اسب بخار (500نیوتن متر گشتاور) نمونه ضعیف‌تری به حساب می‌آید.اما پیشرانه قرار گرفته در گیبلی اس دقیقا همان پیشرانهاستفاده شده در مدل کواتروپورته اس است که قدرتیمعادل 404 اسب بخار و گشتاور 550 نیوتن متر را دراختیار راننده قرار می‌دهد. حداکثر گشتاور این پیشرانهمابین دورهای 1750تا چهارهزار دور در دقیقه حاصلمی‌شود که در رانندگی‌های عادی روزانه به صورتمحسوسی می‌توان مزیت آن را مشاهده کرد.


dgjycmbq582vslchg5n.jpg

مازراتی در بخش ایمنی این خودرو از هفت کیسههوا، سیستم ضد قفل ترمز، سیستم ثبات پایداری ودوربین دید عقب به صورت استاندارد استفاده کرده تا درکمال تعجب خبری از سیستم‌های پیشرفته‌تری همچونسیستم تشخیص حرکت بین خطوط، کروز کنترل مجهزبه رادار، سیستم نمایش نقاط کور اطراف خودرو و یاسیستم اخطار تصادف از جلو که در تمام رقبایآلمانی آن موجود هستند، نباشد!با وزن کمی بیش از1800 کیلوگرم،نمی‌توان گیبلی را در رده خودروهایسبک وزن این کلاس قرار دادولی با این وجود در مدل اس برایدست‌یابی به سرعت 100 کیلومتردر ساعتاز حال سکون به پنج ثانیهزمان نیاز است ولی حداکثر سرعت آننیزبه صورت برقي به285 کیلومتر درساعت محدود شده است. در مجموع بسته بهمدل انتخابی (چهار چرخ متحرک و یا دیفرانسیل عقب) وزن این خودرو فقط بین 50 تا 90کیلوگرم سبک‌تر ازمدل بزرگ‌تر کواتروپورته خواهدبود.

با توجه به قدرت بیش‌تر این خودرو در مقایسه با سایرمدل‌های گیبلی، طبیعتا برای متوقف کردن آن نیز باید از سیستم ترمز بهتری استفاده کرد. مازراتی در گیبلی اس دیسک‌های برمبو را بازهم بزرگ‌تر کرده تا با 360میلی‌متر قطر در محور جلو و 350 میلی متر عقب، درهر حالتی توانایی متوقف کردن خودرو را در کمترینمسافت ممکن داشته باشد. همچنین مواردی شامل لامپ های بای زنون، سیستم قطع خودکار نوربالا، چراغ‌های روشنایی در روز LED باسازوکار شست‌وشو و صندلی راننده با تنظیم هشت‌گانه برقی علاوه برتجهیزات مدل استاندارد در این خودرو اضافه شده‌اند.یکی از نکات مثبت گیبلی،قابلیت سفارشی‌سازی بسیار خوب آن حداقل در بخش تزیینات است به‌طوری‌ که مشتریان می‌توانند با انتخاب رینگ و لاستیک های مختلف و یا تودوزی‌های گوناگون بهترین نتیجه را با سلیقه خود ایجاد کنند.


umhu6fqszo9hco9s6e0x.jpg

رینگ‌های این خودرو در حالت استاندارد از نوع 18اینچی هستند که البته بسته به سفارش انواع 20 ،19و21 اینچی با لاستیک‌های دیواره کوتاه اسپرت قابل نصب بر روی آن است ضمن این‌که هر کدام از این ابعاد در دو طرح مختلف وجود دارند. در داخل کابین نیزمشتریان از میان سه پوشش، فیبر کربن، چوب و چرم که در19رنگ موجودهستندمی‌توانندترکیب مناسب خودرا سفارش دهندتا گیبلی در میان هم کلاسان خود قابل انعطاف‌ترین خودرو به حساب آید.هر چند که این کابین از چهره‌ای لوکس و با کیفیت برخوردار است ولی بزرگ‌ترین عیب آن به ردیف دوم صندلی‌ها بر می‌گردد که افرادی با قدی بیش‌تر از 175 سانتی متر در بخش سر با کمبود فضا رو به رو هستندکه اگر سرنشینان جلو صندلی‌های خود را کمی به سمتعقب حرکت دهند شرایط بازهم بدتر نیز می‌شود! حجم صندوق بار در گیبلی برابر با 500 لیتر است که تقریبابرابر با مدل‌های یک کلاس پایین‌تر به حساب می‌آید،هر چند که نمی‌توان آن را کوچک دانست.

یکی دیگر از نکات منفی مازراتی در برابر رقبای قدرتمند خود، قیمت به مراتب بالاتر آن است که به لحاظ کیفیت، امکانات و قدرت در سطحی مشابه و یا بهتر ازاین خودرو قرار دارند. عملکرد جعبه دنده گیبلی‌اس درسطح بسیار خوبی است ولی واقعیت این است که عادت کردن به سازوکار کارکرد آن شاید به راحتی مدل‌های آلمانی نباشد و به خصوص در تعویض بین حالت Dو R باید با دقت عمل کرد. داخل کابین جدا از پوشش مواد درجهیک و کیفیت ساخت هم سطح نام مازراتی،صفحه نمایش 8.4 اینچی قرار گرفته در کنسول مرکزی بیش‌ترین توجه را به سوی خود جلب می‌کند که به واسطه استفاده از رابط کاربری ساده و جذاب این صفحه،به سرعت می‌توان کار کردن با آن را فرا گرفت.

در مقام مقایسه با کواتروپورته هر چند که نقاط مشترک این دو برادر با یکدیگر زیاد است ولی به هیچ عنوان نمی‌توان آن‌ها را ذاتا خودروهایی یکسان دانست. در واقع رانندگی با گیبلی توام با هیجان و راحتی بیش‌تری است و پیشرانه شش سیلندر آن در ترکیب با گيربكس هشت‌دنده اتوماتیک حتی در حالت نرمال نیزبسیارسریع و حساس به نظر می‌رسد. با قرار دادن این جعبه دنده در حالت اسپرت، سرعت تعویض‌ها با کاهش چشم‌گیری به 150میلی ثانیه می‌رسد و در عین حال باپدال‌های موجود در پشت فرمان نیز می‌توان با همین سرعت به تعویض دنده اقدام کرد. صدای پیشرانه به ویژه در دورهای بالا ، برای هر فردی دل‌نواز خواهد بود وراننده را به فشردن هر چه بیش‌تر پدال گاز دعوت می‌کندکه البته نباید از نقش سیستم اگزوز اسپرت خودرو نیز دراین زمینه غافل شد.


fqkvnkfkso4fot4oj6tz.jpg

مازراتی در گیبلی توانسته به بهترین بالانس ممکن در زمینه تقسیم وزن برسد، نسبت عالی 50/50 تا حتی با وجود سیستم تعلیق استاندارد باز هم فرمان‌پذیریبسیار خوبی در انتظار راننده و سرنشینان باشد. البته برای رسیدن به عملکرد بالاتر می‌توان سیستم تعلیق تطبیق شونده موسوم به قالب آسماني (Skyhook) را جایگزین سیستم جناغی دوگانه جلو و چند بازویی عقب کرد. از جمله خوبی‌های این سیستم تعلیق بایدبه هماهنگی در خور توجه آن با تایرهای 19 و 20 اینچی اشاره داشت که ضمن دینامیک حرکتی بسیارمناسب عمال راحتی یک سدان شهری را نیز برای استفاده‌های روزمره برای آن به ارمغان می‌آورد. سیستم فرمان خودرو از نوع عادی، هیدرولیکی انتخاب شده تا برخلاف ب‌ام‌و پاسخ‌گویی آن در هر شرایط و سرعتی عالی باشد.

گیبلی اس با وجود برخی کاستی‌ها به ویژه در زمینه تجهیزات ایمنی و رفاهی قیمتی بسیار بالاتر در مقایسه با بیش‌تر رقبای تراز اول خود دارد تا ضمن محدود کردن انتخاب آن، ارزش افزون‌تر نشان مازراتی را به خریداران خود یادآوری کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها