کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

قیمت جدید خودرو تندر چرا اعلام نمیشود ؟

کدخبر:۷۳۳۰شنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳:۲۷۴۳۲۱ بازدید

نگاهي به تغييرات قيمتي اين خودرو نشان مي‌دهد كه آخرين تغييرات در قیمت‌گذاری این خودرو به اسفند 91 بازمي‌گردد؛ يعني زماني كه قيمت آن به 36 ميليون تومان جهش ...

نزديك به دو سال از آخرين قیمت‌گذاری تندر-90 مي‌گذرد، اين در حالي است كه با گذشت اين زمان و تاكيد خودروسازان به زيان‌ده بودن قيمت‌ اسفند 91؛ رنو به‌عنوان شريك ايران‌خودرو و پارس‌خودرو حاضر به ارائه اطلاعات براي تعيين قيمت جديد براي اين خودرو نيست.

رنو در حال حاضر در شراكت با خودروسازان ايراني سهمي 51 درصدي در توليد تندر دارد و به‌عنوان يكي از طرف‌هاي تاثيرگذار در اين شراكت، حاضر به ارائه اطلاعات كافي براي تعيين قيمتي جديد به‌منظور خروج شركت‌هاي داخلي توليدكننده اين خودرو از زيان نيست. اگرچه ثابت بودن قيمت خودرويي مانند تندر-90 براي دو سال اتفاقي خوشايند براي مشتريان اين خودرو به‌شمار مي‌رود، اما خروج توليدكنندگان اين خودرو از زيان نيز بخش ديگري از ماجرا است. 

نگاهي به تغييرات قيمتي اين خودرو نشان مي‌دهد كه آخرين تغييرات در قیمت‌گذاری این خودرو به اسفند 91 بازمي‌گردد؛ يعني زماني كه قيمت آن به 36 ميليون تومان جهش پيدا كرد. اين افزايش قيمت براي تندر در حالي بود كه مدتي پس از اعلام قيمت‌هاي جديد، با پادرمياني معاون اول رئيس‌جمهور در دولت پيشين، قيمت رسمي اين خودرو با 950 هزار تومان كاهش همراه شد. به اين ترتيب اين آخرين باري بود كه قيمت اين مهمان فرانسوي به همراه ساير خودروهاي داخلي تعيين و اعلام شد، اين در حالي است كه تا كنون با وجود نوساناتي كه قيمت‌ خودروهاي داخلي داشته‌اند، تكليفي براي قيمت تندر روشن نشده است. 

روشن شدن تكليف قيمت تندر-90 از آنجايي اهميت پيدا مي‌كند كه مسوولان مرتبط با توليد اين محصول، از زيان دو ساله‌اي مي‌گويند كه در پي تعيين نشدن قيمت تندر-90 به شركت‌هاي توليدكننده و همچنين سهامداران آن وارد مي‌شود. تمام اين اتفاقات در حالي جريان دارد كه شوراي رقابت به‌عنوان نهاد تعيين‌‌كننده قيمت خودرو از ارائه اطلاعات ناقص براي تعيين قيمت تندر مي‌گويد و از سويي خودروسازان از عدم تمايل رنو براي فاش كردن ريز اطلاعات قيمتي قطعات خود صحبت به‌ميان مي‌آورند.  در چنين شرايطي آن‌طور كه يك مدير ارشد در پارس‌خودرو به «دنياي اقتصاد» مي‌گويد، اين توليدكنندگان داخلي هستند كه به‌واسطه ثبات قيمت‌ها، زيان‌ها و بدهي‌هاي فراواني را متحمل مي‌شوند. توليد تندر-90 آن‌طور كه يكي از مسوولان در شركت پارس‌خودرو مي‌گويد، براي دو سال است كه با زيان همراه است، اين زيان در حالي است كه به گفته وی در صورت تعيين نشدن قيمت جديد براي تندر، تنها راه خروج از آن تعطيلي خطوط توليد اين خودرو است. 

اگرچه روشن شدن تكليف قيمت تندر-90 از نگاه توليدكنندگان آن به معناي افزايش

10 درصدي قيمت است، اما شوراي رقابت به‌عنوان مسوول قانوني قیمت‌گذاری خودرو تاكنون نه قيمتي براي اين خودرو تعيين كرده و نه با افزايش قيمت آن موافقت می کند. تعيين نشدن قيمت تندر-90 در حالي است كه قيمت اين خودرو در بازار چيزي نزديك به 40 ميليون تومان است. توليدكنندگان اين خودرو با اشاره به قيمت اين خودرو در بازار، تمام مشكلات یاد شده را ناشي از قانوني به نام تعيين قيمت براي خودرو مي‌دانند، قانوني كه براي طرف خارجي خالي از هرگونه توجيه است و حتي ممكن است منجر به خروج شركاي خارجي از كشور نيز شود.
 
  قیمت‌گذاری توجيه ندارد

اما در رابطه با بحث تعيين قيمت تندر، درحالي‌كه رئيس شوراي رقابت از ارائه اطلاعات ناقص براي آناليز قيمت تمام شده اين خودرو مي‌گويد، خودروسازان از امكان نداشتن دريافت ريز اطلاعات از رنو مي‌گويند. اگرچه خودروسازان قيمت قطعات وارد شده براي توليد تندر-90 را به شوراي رقابت تقديم كرده‌اند؛ اما شوراي رقابت براي تعيين قيمت تندر-90 به اطلاعاتي فراتر از ريز قيمت قطعات وارد شده نياز دارد. آن‌طور كه توليدكنندگان تندر مي‌گويند، منظور شوراي رقابت از «ريز اطلاعات» شامل آلياژهاي به كار رفته در توليد قطعات وارداتي هم مي‌شود. اين درخواست شوراي رقابت براي اطلاعات قيمتي در حالي است كه خودروسازان دسترسي به چنين اطلاعاتي را غيرممكن مي‌دانند و رنو نيز در پاسخ به درخواست خودروسازان براي دريافت اين اطلاعات دست رد به سينه آنها زده است. آن‌طور كه يك مقام مسوول در شركت پارس خودرو به «دنياي اقتصاد» مي‌گويد، اطلاعات مورد نياز شوراي رقابت براي تعيين قيمت تندر-90 از نظر رنو محرمانه و غيرقابل ارائه است.  از نگاه خودروسازان تعيين قيمت خودرو بر اساس آلياژهاي به‌كار رفته در آن، مصداق جمله معروف «خودرو كيلويي چند است» خواهد بود. اين در حالي است كه از نظر كارشناسان خودرويي تعيين قيمت خودرو از اين روش كاملا غيرمنطقي است، اما مشكلات موجود براي تعيين قيمت تندر تنها به عدم‌رضایت رنو براي ارائه ريز اطلاعات به شوراي رقابت ختم نمي‌شود؛ درحالي‌كه شوراي رقابت بر اساس قانون، مرجع رسمي تعيين قيمت خودرو به‌شمار مي‌رود، آن‌طور كه خودروسازان مي‌گويند رنو چنين روندي براي تعيين قيمت را نپذيرفته است؛ از سويي مسوولان رنو به اين نكته اشاره مي‌كنند كه در زمان عقد قرارداد با خودروسازان ايراني، از قانوني به نام تعيين قيمت خبري نبوده است و حالا نيز بر اساس قرارداد خود حاضر به پذيرش قانون جديد نيستند. 

محمد كبريتي، نایب‌رئيس هيات‌مديره پارس ‌خودرو در اين زمينه مي‌گويد: از نظر نمايندگان رنو هيچ لزومي ندارد كه آنها در جلسات تعيين قيمت براي تندر-90 شركت كنند؛ زيرا به اعتقاد رنویی‌ها قيمت تمام شده كاملا شفاف است و نيازي به تعيين قيمت بر اساس ريز جزئيات وجود ندارد؛ اگرچه نمايندگان رنو حاضر به حضور در جلسات تعيين قيمت نيستند، اما به گفته كبريتي آنها براي ارائه توضيحاتي به رئيس شوراي رقابت در يك جلسه خصوصي آمادگي دارند.آمادگي نمايندگان رنو براي ارائه توضيحات در رابطه با قيمت تندر-90 در حالي است كه طبق گفته وی، رئيس شوراي رقابت براي 6 ماه است كه به اين درخواست پاسخي نداده است. 

  توليد در سايه بي‌قيمتي 

ماجراهاي تعيين قيمت براي تندر-90 در حالي ادامه دارد كه به گفته توليدكنندگان اين خودرو، زيان انباشته اين شركت از ناحيه عدم تعيين قيمت‌هاي جديد، هر روز در حال افزايش است، اما چنانچه توليد تندر-90 با زيان همراه است، چرا طي سال‌هاي گذشته توليد اين خودرو متوقف نشده است؟ كبريتي در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: اگر قرار باشد توليد اين خودرو با توجه به شرايط فعلي متوقف شود، تعداد زيادي كارگر اخراج خواهند شد به همين دليل به هر ترتيبي كه ممكن است توليد تندر-90 ادامه دارد. كبريتي در ادامه روند توليد تندر-90 را مطلوب ارزيابي نمي‌كند و مي‌گويد: اگر شرايط به همين شكل پيش برود، همين روزي 100 پك قطعاتي هم كه به ما مي‌دهند، تحويل نخواهند داد، طبق برنامه توليد تندر بايد در روز به بالاي 200 دستگاه مي‌رسيد كه حالا بسيار از برنامه عقب‌تر است. 

يك مدير ارشد در شركت پارس‌خودرو نيز با اشاره به اینکه پروژه تندر -90 داراي يك شريك خارجي است كه در زمان انعقاد قرارداد از وجود سازماني به نام شوراي رقابت بي‌اطلاع بوده است مي‌گويد: در حال حاضر شوراي رقابت در حال دخالت در قيمت‌گذاري محصولي است كه طرف خارجي آن اصلا با مقوله‌اي به نام تعيين قيمت خودرو آشنايي ندارد. 

اين مدير ارشد ادامه روند فعلي در مورد قيمت تندر-90 را تا زماني كه شورايي براي تعيين قيمت وجود دارد دنباله‌دار مي‌بيند و مي‌گويد: فكر نمي‌كنم تا زماني‌كه بحث قيمت‌گذاري در كشور ادامه داشته باشد مشكل فعلي براي تندر-90 حل شود. او اصل اين موضوع را به غيرمنطقي بودن روند قيمت‌گذاري خودرو در كشور و فاقد توجيه بودن اين روش نزد شركاي خارجي ياد مي‌كند و مي‌گويد: توليد تندر-90 براي حفظ كارگران خطوط توليد آن حتي به قيمت زيان انباشته و بدهي ادامه دارد، اما در اين ميان تعيين اجباري قيمت خودرو است كه اهميت دارد، موضوعي كه در طول زمان مي‌تواند به‌ مانعي براي ورود شركاي خارجي تبديل شود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

saman001: 1393/7/1909:58:10،
26
47
206 تيپ 2 هم هست...
mahyar: 1393/7/1910:53:19،
48
78
هرچی میخرید فقط مکعب بی ریخت نخرید
علی جون: 1393/7/1911:08:00،
35
24
کارخونه ای که نمی تونه قیمت یه ماشین رو مشخص کنه چرا تختش نمی کنید یه نفس بکشیم؟
بچه ها همت کنید یه جشن گلریزون بگیریم آقایون 2 ساله دارن ضرر می کنن
(انقدر دروغ گفتن خودشونم باور کردن)
پاسخ به mahyar: 1393/7/1911:09:42،
43
33
آره به جاش 206 چینی بخرید..
mahyar: 1393/7/1911:20:00،
45
67
206 خودرو جوان ها
ال90خودرو غیر جوان ها
mahyar: 1393/7/1911:23:03،
60
67
قیمت ال لگن باید 18میلیون باشه بیشتر از این نمی ارزه.
نیما: 1393/7/1911:37:56،
74
45
خواهشن هزیون نگو..ال90 اگه 18 باشه ..206 ساخت چین باید 8 تومن باشه..
mahyar: 1393/7/1912:09:20،
85
61
سلام نیما جووووووووووووووووووووووووووووووون عزیز دل
206 هرچی باشه طراحی فرانسه هستش

ولی ال لگن ناقص الخلقه چی؟ معلوم نیست هندیه؟ چینیه؟ رومانیه؟

اصلا معلوم نیست چ... هستش واز کجا اومده.
mahyar: 1393/7/1912:29:02،
35
53
نیما جوون


206 هرچی باشه طراحی فرانسس

ولی ال لگن هندی چینی رومانیایی چی؟

علیرضا: 1393/7/1922:48:04،
27
23
ال نود بهترین گزینه بین 30 _40 میلیونه..کم مصرف با استهلاک پایین.دو سال سوارشم اخ نگفته پس 206 ایرانی چینی اشغال رو با این ماشین مقایسه نکنید
امین: 1393/7/1923:14:44،
28
23
دوستان
این ماشین در خارج از ایران اسمش از محصولات برند رنو نیست
اونجا همین ماشین اسمش داچیاست
اونجا پژو 207 اسمش 206 پلاسه و عقب 207 اصلن این شکلی
نیست
و .......
حسام: 1393/7/1910:04:46،
58
42
چون اگه اعلام بشه با توجه به کیفیت بالایی که نسبت به سایر خودرو ها داره بالای 45 میلیون هست. دولت هم اجازه نمیده این افزایش قیمت رقم بخوره
حمید: 1393/7/1910:08:31،
60
20
همه اینها یعنی منتظر افزایش قیمت این خودرو باشید!!!!
حامد: 1393/7/1910:10:52،
70
28
جواب تیتر: چون میخواهند گرانش کنند.خیلی هم تابلو است
علی: 1393/7/1910:13:26،
31
25
هیچ شرکت خودرویی در جهان وجود ندا رد که قیمت تولیداتش. رابه جز خودش دستگاه دیگری تعیین کند به جز ایران ،جالب این است که بعد مبگویند این شرکتها خصوصی هستند و سهامشان در بورس وجود دارد ، ازاد کنید بگذارید شرکتها نفس بکشند و اقتصاد جون بگیرد و منافعش را مردم ببرند شرکتها رشد کنند وبی کاری کم شود
نوبل اختلاس رو کی میدن؟: 1393/7/1910:35:22،
36
21
هیچ کجای دنیا این قدر انحصار وانحصار طلب ورانت خوار و مدیران بی جدان خدا نشناس وجود نداره
عادل: 1393/7/1910:16:53،
33
25
قیمت جدید مطمئنا گرون تر از قیمت فعلی میشه برای چی عجله میکنید اینهمه...
hamed: 1393/7/1910:16:56،
81
54
بيشتر از اين ارزش داره اين نظر يك تندر سوار است در مقايسه با آشغالهايي مثل 206 و سمند و پژو و .... خداييش نرم و راحت و .....
+ موافق
_مخالف
پاسخ حامد: 1393/7/1910:39:19،
38
45
دوست عزيز دليلي نداره مردم منطقشون رو مطابق سليقه شما كنند. از نظر منطقي تندر به قيمت بالايي كه دارد و با هزينه هاي بالاي نگهداري ارزش ندارد. براي مثال سمند LX با قيمت زير 30 ميليون داراي صندلي برقي است كه تندر فاقد اين امكان است. به اضافه چندين ايراد ديگري كه در طراحي تندر وجود دارد مثلا نداشتن پران صندوق و ...
ايلامي: 1393/7/1910:48:40،
35
25
آخه بنده خدا فكر اينو نميكني هزينه نگهداريش هم بالا ميره
كيت تسمه تايمي كه الان 350 ميشه 500 هزار ديسك وصفحه و شمع و لنت و...
رنوتندر: 1393/7/1911:14:42،
30
19
کاملن موافقم چون هیچ گرونی بی دلیل نیس..
دلال: 1393/7/1911:20:22،
61
39
برو دم نمایندگی های سایپا



ببین چه دست وپایی میشکونن برا تندر90..همش کارتکس
هومن: 1393/7/1914:16:33،
22
26
دلال جون ملتو ول کن. این ملتی که میگی برای ال لگن مکعبی دست پا میشکونن همونایی هستن که تو صف سبد کالا دست و پای همدیگرو میشکستن. ملت عوامی بیش نیستن که برای یه لگن رومانیایی و از رده خارج تو صفن
خخخخخ
mahyar: 1393/7/1917:23:36،
27
25
ایرانجیب 40تا دیگه لایک بده نظر hamed
محمد: 1393/7/1919:00:49،
31
18
من مدل 91 شو دارم خیلی راضیم ازش دو روز قبل سوار سمند 91 دوستم شدم از بس خشک و پر سروصدا بود صدا به صدا نمیرسید حالم از هر چی سمنده به هم خورد
آرش: 1393/7/1920:58:28،
16
24
خداوکیلی من قبل تندر 405 داشتم و تیپ 2 ... 1 بارم دیگه سوار اونا نمیشم از وقتی تندر گرفتم از بس این ماشین نرم و راحته و بی دردسره ..هر روز بیشتر ازش خوشم میاد (
آگاه: 1393/7/1910:19:49،
44
37
با این وضع قیمتش تا 50 تومن میرسه
بابک: 1393/7/1910:23:02،
39
24
زمینه چینی برای یک افزایش قیمت دیگه بنفع فرغون سازا!!!!
عليرضا: 1393/7/1910:26:57،
71
61
خدا رو شكر انشالله هر چه زودتر اين ماشين جنگي بد قيافه از سطح خيابونها جمع بشه
...........: 1393/7/1910:50:08،
37
33
خوب بد بخت برو همون پرایدتا سوار شو تورا چه به این ... مگه یقه تا گرفتن که زور و زور بیا اینا سوار شو . تو باید بیای اینا سوار شی .
خداحافظ بي ريخت: 1393/7/1910:50:18،
29
23
الهي آمين
..................: 1393/7/1911:10:00،
24
34
سوار نشده کجا ریختشا دیدی ؟
آرش: 1393/7/1914:20:50،
58
30
به نظر من كسايي ميرن ال 90 ميخرن اولين ماشينشون ال 90 بوده وگرنه هيچكي نميتونه 10 كيلومتر با اين زرهي رانندگي كنه
كمر نميزاره برا آدم هيچ ، مث اينكه رو يخ رانندگي ميكني
پارس elx: 1393/7/1917:41:15،
29
26
حيف نيست 40 ميليون پول بدي ال لگن سوار شي بده پ‍‍ژو پارس elx حالشو ببر
حامد: 1393/7/1910:31:58،
35
19
جواب:چون تندر90 ویا پارس تندری تولید نمیشود که قیمت گذاری بشود.هنوزتحویلی های خردادماه93 راتحویل ندادند!!
گوش دراز: 1393/7/1910:37:15،
63
40
با سلام

اولا كه اگه پرش يهويي قيمت از 15 ميليون به 40 ميليون افزايش حساب نميشه بگين كه ما بريم دوباره مدرسه رياضياتو از سر بگيريم.ثانيا خدايي ايرانجيب چقد بابت درج اين خبر از اين خودرو سازا گرفتي؟؟ بگو هرچي ميدن ما بهت بيشتر ميديم .ثالثا اگر توليدش ضررده بود خيالتون راحت تا حالا متوقف شده بود . كي تو اين مملكت به فكر مردمه كه اينا به فكر كارگرا باشن.اينا تنها چيزي كه ميشناسن پوله.در ضمن اين خودرو ال 90 اي كه شما ميگي محصول سال بوقه و هيچ كجا به جز ايران مشتري نداره به همتون اطمينان ميدم قيمتش از اين پايينترم باشه (كه بايد باشه) توليدش متوقف نميشه .در آخر ايرانجيب كوتاه بيا.نكن اين كارا رو
فرزاد: 1393/7/1910:41:07،
35
17
ایران جیب شما ناراحتی که قیمتش نرفته بالا از اینی که هست ده بار این تیتر رو زدین
ggg: 1393/7/1910:53:06،
39
21
اينا ميخوان قيمتو ببرن بالا مردم ما ميزنن تو سر و كله هم كه ال 90 خوبه يا 206
............................what the ...
ب: 1393/7/1911:02:58،
36
22
ضرره؟
ما راضی به ضرر خودرو سازا نیستیم .
کلا تولید نکنید.
ومن الاه توفیق.
مكدانل داگلاس: 1393/7/1911:17:52،
41
26
اين ماشيت تكه .
بهتر از 1000 تا 206 چيراني هست .
مالک: 1393/7/1911:26:21،
22
19
خوب شد یک حواله خریدم تحویل مهر که ندند وسود 30 درصد بدهند
حق و صبر: 1393/7/1911:27:43،
37
21
قیمت همه چیزو گرون کردن، اینو گذاشته بودن با حوصله یهو 10 ملیون گرون کنن
بعد رئیس جمهور مکدر بشه، وزیر پادر میانی کنه و با یه شارلاتان بازی حساب شده (به خیال خودشون البته) یک ملیون کم کنن قیمتشو
از این رهگذر هم یه چیزی بخورن
حقشه یه موسسه باز کنم با این شعار:
به کسی که یک ارگان دولتی تو ایران نشون من بده که توش بخور بخور نباشه 1 ملیون دلار جایزه میدم!!
A4: 1393/7/1912:18:48،
24
44
احتمال توقف تولید L90 واسه همیشه وجود داره اگه یادتون باشه قرار بود ابن مکعب جایگزین پیکان بشه با قیمتی زیر 10 میلیون ولی الان بدلیل تحریم ها شده 43 خب به جرات میشه گفت که L90 یه پروژه شکست خورده واسه ایران خودروست دقیقا ریو رو هم همین طوری به فراموشی سپردند
آرشیا: 1393/7/1921:00:00،
32
21
علت توقف ریو نصب ایربگ بود وگرنه ماشین خیلی سرتری بود نسبت ه سمند و 405...تندر هم با این همه خواهان اگه بیخیالش بشن دیوانگیه چون 1 پیچش میرزه به هرچی پژو
آمون: 1393/7/1921:00:34،
27
23
اگه قرار بود جایگزین پیکان شه اونوقت سمند و 405 و 206 باید جایگزین چی میشدن؟ ژیان؟
نوید: 1393/7/1913:45:55،
19
32
تو بازار 42 ميليونم گيرت نمياد.هركي 42 بده به اين ماشين مغز نداره
احسان: 1393/7/1914:10:23،
29
31
قیمت ال90 تا ماه دیگه بالای 50 میلیون میشه . قیمت که رنو در نظر گرفته 54.850 است در مدل ای 2 پایه و نوع دنده اتومات 70 میلیون میشود.
رضا: 1393/7/1914:52:49،
40
23
مکعب باشه یا بیضی مطمئنم که پولشو نداری پس بشین غر بزن
مرد: 1393/7/1918:35:11،
33
21
هدف از مطرحکردن قیمت جدید خودرو این است که امسال این وب سایت میخواهند گران شدن این ماشین را برای مردم عادی کنند و مردم انتظار گران شدنش داشته باشند
ذهنها را دارند آماده میکنند
hamid: 1393/7/1918:46:29،
33
43
من تموم ماشینای ایران خودرو داشتم و عوض کردم همشون. بیخودین فقط ال نود فنی و سواریشبهتره ولی نه با این قیمتت
وای: 1393/7/1919:42:16،
38
23
ایران جیب چند گرفتی هی دنبال گرونی ال90 هستی خدایی می ارزه به 70 میلیون نفر خیانت کنی تا یه ماشین گرون بشه هر هفته در لیست خبرت میاری چرا ال90 گرون نمیشه؟ آیا هیچ خبری یا هیچ مشکلی بجز تعیین قیمت ال90 نموده هی رو اون زوم می کنی؟
تارا: 1393/7/1923:55:38،
28
18
چطوره که تندر قیمت نداره بعد میان میگن میخوایم ساندرو تولید کنیم،اونم همینه دیگه ،تندرهاچبکه...پس یا ساندرو نمیزنن یا قیمت تندر بالا میره در حد ۵_۶تومن
گوش دراز: 1393/7/2007:20:14،
29
15
جناب ساري
اولا كه همون Wikipedia كه شما ما رو بهش ارجاع دادي داره بهت نشون ميده كه اين ماشين ساخت سال 2004 هستش الان چند سالي هست لوگان جديد اومده به بازار و هيچ كحا ديگه اين ال 90 ما رو نميخرند.الان با 10000 هزار دلار (تازه دلار نه يورو) ميشه يه هيوندا اكسنت خريد اونوقت شما برو ال90 2004 بخر 9000 يورو تا 12000

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل