کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وجود مافياي خودرو درست يا غلط ؟


کد خبر : ۷۳۲۵شنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳:۵۸۲۷۵۹ بازدید

مافياي خودرو كلمه‌يي است كه ممكن است بارها به گوشتان رسيده باشد. اينكه اين كلمه تا چه حد صحيح است و آيا واقعا قيمت‌گذاري خودرو مربوط به ...

مافياي خودرو كلمه‌يي است كه ممكن است بارها به گوشتان رسيده باشد. اينكه اين كلمه تا چه حد صحيح است و آيا واقعا قيمت‌گذاري خودرو مربوط به مافيا مي‌شود يا خير همچنان درهاله‌يي از ابهام است. اما با توجه به بحث قيمت‌گذاري خودرو و تغيير عقيده يك‌باره رييس شوراي سياست‌گذاري و افزايش 27درصدي قيمت خودرو‌ها شايد به واقعيت حضور مافيا بر بحث قيمت‌گذاري خودرو قوت بخشد.

خودروهايي كه بر اساس شروط شوراي رقابت ‌بايد تاكنون با افزايش كيفيت روبه‌رو مي‌شدند اما هر روز بر تعداد شاكيان از بي‌كيفيتي آنها افزوده مي‌شود. اين‌طور كه پيداست تمامي شروط شوراي رقابت به فراموشي سپرده شده و خودروسازان نيز همچنان به كار خود ادامه مي‌دهند. وزيرصنايع و معادن نيز بيشتر از مردم به فكر حمايت از خودروسازان است. اينكه هنوز نمايندگان مجلس نيز نتوانسته‌اند در بحث قيمت‌گذاري خودرو و كاهش قيمت‌ها كاري انجام دهند نيز به حضور مافياي خودرو قوت مي‌بخشد. خودروسازان در اين ميان به حضور دلالان اشاره دارند و معتقدند كه بيشترين سود نصيب دلالان مي‌شود اما كمي دقيق‌تر نگاه مي‌كنيم. اين دلالان همان كساني هستند كه به صورت سبدي از شركت‌هاي خودروساز خودرو خريداري مي‌كنند و در بازار مي‌فروشند. خريد با قيمتي كم و فروش با قيمت دلخواه.

اينكه خودروسازان خود ندانند كه به چه افرادي خودرو مي‌فروشند كمي عجيب و باورنكردني به نظر مي‌رسد. اين درحالي است كه تعداد خودروهاي خريداري شده توسط يك نفر از انگشتان دست بيشتر است. پس نمي‌توان دلالان را جدا از سيستم فروش خودروسازان تلقي كرد و خودروسازان را مظلوم دانست. در اين خصوص مسوولان نيز صحبت‌هايي مبني بر بودن يا نبودن مافياي خودرو داشته‌اند.

هفته گذشته علي عليلو، رييس هيات تحقيق و تفحص از صنعت خودرو درحالي كه به اظهارات وزير صنعت، معدن و تجارت درخصوص پرونده قيمت‌گذاري خودرو واكنش نشان داد به اينكه در مورد قيمت‌گذاري خودرو با كسي شوخي نداريم اشاره كرد، گفت: موضوع قيمت‌گذاري خودروها را در مجلس تجزيه‌وتحليل مي‌كنيم و وزيرصنعت بايد در مورد آن پاسخگو باشد.

عليلو با تاكيد بر اينكه مجلس پيگير افزايش بي‌رويه قيمت خودرو است، افزود: درشرايط فعلي صنعت خودرو داراي مافياست كه اين گروه فقط به دنبال منافع خود هستند و وزيرصنعت نيز از اين وضعيت حمايت مي‌كند. اينكه برخي بر وجود مافيا در صنعت خودرو و تاثير آنها بر افزايش قيمت تاكيد مي‌كنند، موضوع تازه‌يي نيست اما سيدشريف حسيني در رابطه با نقش مافيا در افزايش قيمت خودرو گفت: كلمه مافيا را ذهن خود ما ايجاد كرده و اگر تصميم قاطع براي كاهش قيمت‌ها وجود داشته باشد هيچكس نمي‌تواند مانع آن باشد بلكه عملكرد ضعيف مسوولان باعث بالا ماندن نرخ شده و براي اصلاح اين روند نيازمند افراد قاطع و با درايت هستيم. عضو كميسيون صنايع و معادن در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: متاسفانه برخي مديران در زمينه تصميم‌گيري ضعيف عمل مي‌كنند و تصميم‌گيري به شجاعتي نياز دارد كه اكنون شاهد آن نيستيم.

عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر ضرورت بازنگري در نرخ‌گذاري قيمت خودرو گفت: نمايندگان مردم درخانه ملت با جديت پيگير كاهش قيمت خودرو در كشور هستند. سيدشريف حسيني درباره آخرين وضعيت بازنگري در تعيين قيمت خودرو به خانه ملت گفت: نمايندگان مجلس معتقدند، نرخ خودروهاي توليد داخل نيازمند بازنگري بوده و اين موضوع را با جديت دنبال مي‌كنند.

نماينده اهواز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پذيرش خودروسازان براي كاهش قيمت‌ها تصريح كرد: انتظار ما از وزيرصنعت، معدن و تجارت به عنوان منتخب يك دولت مردمي، مهيا‌سازي شرايط براي حمايت از مصرف‌كنندگان است. عضو كميسيون صنايع و معادن در مجلس نهم افزود: قيمت خودرو تنها درصورت بهبود كيفيت حق افزايش دارد و كميسيون صنايع و معادن نيز با معرفي 3نفر از نمايندگان شامل آقايان نادر قاضي‌پور، حميدرضا فولاد‌گر و علي عليلو، بازنگري در قيمت خودروها را با جديت دنبال مي‌كند.

وي ادامه داد: ما معتقديم كه فضا براي بازنگري در قيمت خودرو وجود دارد و اين مهم تنها نيازمند همكاري دولت است چراكه 8 نفر از 12‌عضو شوراي رقابت با حكم مستقيم رييس‌جمهور انتخاب مي‌شوند و رضايت دولت براي كاهش قيمت‌ها يك امر ضروري است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها