کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خشکسالی زهرش را به چایکاران ریخت


کد خبر : ۷۳۱۱جمعه، ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳:۳۲۱۶۲۶ بازدید

رییس سازمان چای از کاهش 40 تولید و برداشت برگ سبز چای به دلیل خشکسالی و به اصطلاح سوختن باغ‌های چای استان‌های شمالی خبرداد.

علی محرر اظهار کرد: کاهش نزولات آسمانی و شدت گرمای بی سابقه از خرداد تا کنون منجر به سوختگی برگ‌ها، جوانه ها و بوته‌های چای و عدم برداشت برگ سبز چای از باغات شده‌ است؛ به گونه‌ای که باغات چای با چالش جدی و بی‌سابقه مواجه و اکثریت بوته‌ها بطور یکپارچه دچار سوختگی شده‌اند که معیشت تولیدکنندگان چای به سبب عدم نفع و خسارت وارده در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.

وی افزود: برآوردها به گونه‌ای بود که پیش‌بینی می‌شد امسال حدود 100 هزار تن برگ سبز چای از باغات برداشت و خریداری شود اما تا کنون میزان خرید این محصول از چایکاران به 62 هزار و 500 تن به ارزش حدود 87 میلیارد تومان رسیده است که کاهش 40 درصدی تولید و خرید تضمینی این محصول را در پی دارد.

86 درصد چایکاران بیمه نیستند

رییس سازمان چای کشور اعلام کرد: در سال زراعی 1393 - 1392 اکثر کشاورزان موفق به بیمه باغات خود نشده اند؛ به طوریکه از 55 هزار و 422 نفر چایکار با سطح زیرکشت 25 هزار و 102 هکتار فقط 7633 نفر با مساحت 4938 هکتار باغات چای خود را بیمه کرده‌اند؛ یعنی حدود ۱۴ درصد از کل چایکاران را شامل می شود و 86 درصد از آن‌ها بیمه نیستند.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان چای پیش از این و در نیمه شهریور ماه از خرید 61 هزار و 800 تن برگ سبز چای از استان‌های شمالی کشور خبر داده بود و این نشان می‌دهد طی یک ماهه گذشته تنها 700 تن از برگ سبز چایکاران از این شرایط بحرانی و سوختگی جان سالم به در برده‌اند.

بنابراین وزارت جهاد کشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید برای جبران خسارت چایکاران استان‌های شمالی تدبیری بیندیشند تا زیان‌ آن‌ها جبران شود و به آینده تولیدشان امیدوار شوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها