کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا بازار ملک در آستانه جهش است؟


کد خبر : ۷۲۷۳چهارشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۶:۲۷۹۴۸۰ بازدید

در چند روز گذشته مطالبي در برخي سايت‌هاي خبري با مضمون «پيش‌بيني جهش 70 درصدي قيمت مسكن» منتشر شد كه محتواي آن به دليل ناسازگاري اساسي با شرايط روز بازار مسكن ...

در چند روز گذشته مطالبي در برخي سايت‌هاي خبري با مضمون «پيش‌بيني جهش 70 درصدي قيمت مسكن» منتشر شد كه محتواي آن به دليل ناسازگاري اساسي با شرايط روز بازار مسكن و همچنين مغايرت با مطالعات كارشناسي، نوعي آدرس تخيلي به فعالان بازار ارائه كرد. رئيس انجمن انبوه‌سازان تهران، نقل قولي كه از او مبني‌بر «رشد 70 درصدي قيمت مسكن» در سايت‌ها اعلام شده را تكذيب كرد. همچنين بررسي‌هاي اتحاديه مشاوران املاك تهران تداوم ثبات قيمت را تاييد مي‌كند و نشان مي‌دهد بازار در ماه‌هاي آينده التهاب قيمتي به خود نمي‌بيند.

پشت‌صحنه يك پيش‌بيني از جهش قيمت مسكن آشكار شد

گروه مسكن: طي چند روز اخير در برخي سايت‌هاي خبري پيشگويي‌هايي درباره قيمت مسكن اعلام شده كه درست در نقطه مقابل جو واقعي بازار ملك قرار دارد و حتي آمارهاي رسمي مبني‌بر كاهش قيمت مسكن را زيرسوال مي‌برد!محتواي اين خبر كه اظهارات رئيس انجمن انبوه‌سازان تهران را در بر دارد اعلام مي‌كند: «قيمت مسكن در سال آينده با جهش 70درصدي روبه‌رو خواهد شد»!

چنين پيشگويي‌هايي حتي با فرض اينكه از روي مطالعه قبلي انجام شده باشد، با شرايط موجود بازار مسكن كاملا ناسازگار است و باور این آدرس‌های تخیلی توسط فعالان بازار، مردم، كارشناسان و صاحب‌نظران كه اين روزها به اندازه كافي اشراف كامل به شيب منفي قيمت و ركود نسبي بازار مسكن دارند، تقريبا غيرممكن خواهد بود. حسن محتشم رئيس انجمن انبوه‌سازان تهران روز گذشته در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد»، آنچه برخي سايت‌هاي خبري به نقل از او درباره «جهش 70درصدي قيمت مسكن» اعلام كرده‌اند را تكذيب كرد و گفت: از من درباره چشم‌انداز سال آينده بازار مسكن سوال كردند و بنده هم تاكيد كردم با توجه به كاهش جذابيت در بازارهاي ارز و سكه و بورس، هم‌اكنون حجم قابل توجهي نقدينگي سرگردان وجود دارد كه بايد به مسير درست هدايت شود. ضمن اينكه، پيش‌بيني كردم در صورت هدايت صحيح منابع، رشد احتمالي قيمت مسكن در سال94 بيش‌از 15درصد نخواهد بود. به گزارش «دنياي‌اقتصاد»، هم‌اكنون مطالعات كارشناسي درباره آينده بازار مسكن نشان مي‌دهد: بازار در اين مقطع، سال دوم ركود را طي مي‌كند و در سال94 وارد مسير ابتدايي رونق خواهد شد كه با توجه به روند فعلي تورم و تبعيت منحني رشد قيمت مسكن از تورم، انتظار مي‌رود تغييرات قيمتي با شيب آرام همراه باشد. ضمن اينكه تجربه دوره‌هاي گذشته نشان داده، جهش قيمت مسكن همواره در نقطه اوج رونق يعني در پايان مسير چندين ماهه افزايش قيمت‌ها، اتفاق افتاده است. از طرفي، ثبت رشد منفي قيمت مسكن در نيمه اول امسال نوعي ركورد از بابت آرامش بازار ملك به حساب مي‌آيد و پيامد اين رشد زيرصفر براي ماه‌هاي آينده حتما به شكل غيرتورمي خواهد بود نه به صورت جهش!در اين باره، اتحاديه مشاوران املاك نيز هم‌نظر با كارشناسان، شرايط ماه‌هاي آينده بازار مسكن را به دور از التهاب قيمتي ارزيابي مي‌كند. رشد منفي نزديك به يك درصدي قيمت مسكن در نيمه اول امسال، از نظر اتحاديه مشاوران املاك تهران نشانه‌اي است از پايداري و ثبات نسبي در وضعيت املاك كه براي نيمه دوم سال، مي‌تواند در نقش محرك معاملات، بازار مسكن را از ركود خارج كند.

رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران با بيان اينكه، معاملات مسكن در حال حاضر يكي از باثبات‌ترين شرايط را در مقايسه با زمان‌ مشابه سال‌هاي گذشته تجربه مي‌كند اعلام كرد: بعد از افت‌وخيزهاي مكرر قيمت مسكن در نيمه اول سال93، بازار در اين مقطع زماني به پايداري نسبي رسيده است و اگر مشاوران املاك و همين‌طور متقاضيان مسكن بتوانند اين وضعيت را مديريت كنند، دست‌كم تا پايان پاييز شاهد ثبات در قيمت خواهيم بود. حسام عقبايي شرط تداوم ثبات و عدم افزايش در قيمت مسكن طي نيمه دوم سال جاري را مقاومت بازارياب‌ها در پذيرش قيمت‌هاي حبابي از سوي فروشنده‌ها عنوان كرد و گفت: جنس معاملات مسكن حكايت از پاكسازي بازار از تقاضاهاي سفته‌بازانه و مصرفي‌شدن خريد‌ها دارد. اين نوع معاملات قطعا در برابر افزايش قيمت، واكنش نشان مي‌دهند و مانع حركت صعودي نرخ‌ها مي‌شوند. عقبایی توضیح داد: اگر چه قیمت مسکن در 6 ماه اول سال 93، در برخی ماه‌ها چند درصد افزایش داشت، اما در ماه‌های بعد به همان نسبت کاهش یافت  و در مجموع می‌توان گفت، متغیرهای بازار مسکن طی سال‌های اخیر هیچ‌گاه به اندازه امسال به هم نزدیک نبوده و بازار مسکن تا این حد ثبات نداشته است.

وی با اشاره به نقش کلیدی مشاوران املاک در بهبود و ادامه روند ثبات در بازار مسکن خاطرنشان کرد: مشاوران املاک باید هر بیشتر تلاش کنند تا معاملات مسکن در مسیری روان‌تر به جریان بیفتد و فضای سوداگری در معاملات از بین برود، همچنین بنگاه‌های مسکن باید با هرگونه افزایش نامتناسب یا نامتعارف قیمت مسکن مقابله کنند و اجازه نشستن نرخ‌هاي حبابي از سوي طرف عرضه را سلب کنند. عقبایی تصریح کرد: منطق اقتصادی و تمایل حرفه‌ای مشاوران املاک حکم می‌کند هر زمانی که حجم معاملات افزایش می‌یابد درآمد بنگاه‌های مسکن نیز بیشتر است، بنابراین مشاوران املاک باید با تلاش در جهت ثبات هر چه بیشتر و رونق غیر تورمی مسکن، زمینه کسب‌و‌کار پررونق و سالم را برای خود فراهم کنند. وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به خروج از دوران رکود در معاملات مسکن و قرار گرفتن در ابتداي مسیر رونق، همزمان با کاهش رشد قیمت مسکن، پیش‌بینی می‌شود حجم معاملات مسکن افزایش پيدا كند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر تهران افزود: همچنین با کاهش قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته و فراهم شدن شرایط ثبات در بازار معاملات مسکن، هم‌اکنون اغلب متقاضیان مصرفی بازار مسکن که به صورت موقت خرید خود را به تاخیر انداخته بودند به تدریج در حال ورود به بازار مسکن هستند. وی تاکید کرد: در چنین شرایطی مشاوران املاک باید تلاش کنند متعاملین به خصوص فروشندگان مسکن را نسبت به کاهش 7 دهم درصدی قیمت‌ها طی 6 ماهه اول امسال توجیه و از این طریق سطح قیمت‌ها را به روند واقعی قیمت نزدیک کنند. عقبایی با اشاره به کاهش محسوس رویکردهای سوداگرانه در بازار مسکن طی ماه‌های اخیر، خاطرنشان کرد: کاهش هجمه خریدهای سرمایه‌ای در بازار مسکن، باعث شده در حال حاضر زمینه خرید مناسب برای متقاضیان مصرفی در بازار مسکن فراهم شود.

  توصيه به متقاضيان 

وی ادامه داد: با این وجود هنوز هم در برخی مناطق رویکردهای سودجویانه از سوی برخي مالکان و فروشندگان مسکن به چشم می‌خورد که لازم است با همکاری مشاوران املاک و آگاهی خریداران، اقدامات لازم به منظور واقعی‌سازی این قیمت‌ها هم صورت بگیرد.عقبایی به طرف تقاضا توصیه کرد: با توجه به قیمت زمین و هزینه‌های ساخت با در نظر گرفتن میزان سود معقول برای سازنده یا مالک در حد متوسط 20 درصد، می‌توان تخمین نسبتا درستی از واقعی بودن یا نبودن قیمت‌های پیشنهادی مالکان یا مشاوران املاک به دست آورد.

وی پیش‌بینی کرد ثبات قیمت مسکن تا اواخر پاییز ادامه پيدا كند و در صورتی که اتفاق به خصوصی در بازار مسکن نیفتد می‌توان به ادامه این روند تا پایان سال نیز امیدوار بود.به گزارش روابط عمومي اتحاديه مشاوران املاك، آخرین آمارهای رسمی از وضعیت معاملات مسکن حاکی است: طی 6 ماه اول سال 93، متوسط قیمت مسکن 7 دهم درصد کاهش یافت و اگر چه در برخی ماه‌ها تا 6 درصد رشد را تجربه کرد اما در مجموع، این 6 ماه، نرخ رشد قیمت مسکن زیر صفر بود و عملا رشد منفی داشت. هم اکنون متوسط قیمت واحد مسکونی در شهر تهران مترمربعی 4 میلیون و 100 هزار تومان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها