کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

احساس غروري كه ايراني‌ها از آن بي‌بهره‌اند

کدخبر:۷۲۲۷دوشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹:۱۹۴۲۷۲ بازدید

صادرات خودرو احساس غروري دارد كه ايراني‌ها از آن بي‌بهره هستند. حس غروري كه بتوانند خودروهاي خود را در جاده‌هاي كشورهاي ديگر ببينند و مانند زعفران و فرش ايراني كه شهرت جهاني ...
احساس غروري كه ايراني‌ها از آن بي‌بهره‌اند

صادرات خودرو احساس غروري دارد كه ايراني‌ها از آن بي‌بهره هستند. حس غروري كه بتوانند خودروهاي خود را در جاده‌هاي كشورهاي ديگر ببينند و مانند زعفران و فرش ايراني كه شهرت جهاني دارد جايي در ميان خارجي‌ها باز كنند. اما متاسفانه جاي خالي صادرات ميان دغدغه‌هاي خودرو مسوولان حس مي‌شود. درحالي‌كه صادرات و به‌ويژه صادرات غيرنفتي، مي‌تواند دستاوردهاي زيادي براي اقتصاد كشور داشته باشد و پيشرفت در اين امر كمك به اقتصاد ملي، امنيت كشور و حتي جايگاه سياسي است.

كساني كه تنها واردات خودرو را دليل اوضاع نابسامان بازار خودروهاي داخلي مي‌دانند و مي‌خواهند با در اختيار گذاشتن بازار به دو خودروساز بزرگ اوضاع را براي خودروهاي داخلي بهبود ببخشند. غافل از اينكه خط توليد ايران در عراق به چيني‌ها واگذار شد و كسي جوابي براي آن نداشت. همانند نماينده مجلسي كه از وضعيت صادرات اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت اين سوال را بايد از خودروسازان پرسيد. چندي پيش سرانجام جهانبخش سنجابي‌شيرازي دبيركل اتاق بازرگاني ايران و عراق در خصوص اين موضوع صحبت كرد و گفت: صادرات خودرو ايران به عراق در سال 1391 بيشترين ميزان را داشت اما به‌دليل مديريت نادرست صادرات توسط شركت‌هاي خودروساز و دست‌اندازهاي وزارت صنايع ايران و عراق اين ميزان در سال گذشته و جاري كاهش زيادي پيدا كرده است.

مقامات دولتي عراق كيفيت نامطلوب اين خودروها را عامل جلوگيري از واردات خودرو ايران به عراق عنوان كردند. اما اين موضوع تكذيب مي‌شود زيرا شركت‌هاي ايران‌خودرو و سايپا در عراق خط توليدي دارند و مشكلات به‌وجود آمده بيشتر از سوي وزارت صنعت عراق است.

وي همچنين افزود: در سال 1391 معادل 37‌هزار خودرو به عراق صادر كرديم كه اين ميزان در سال گذشته به كمتر از 7000 خودرو رسيده است. البته توليدات ايران‌خودرو و سايپا در عراق كمتر از سالانه 10‌هزار خودرو است. رايزني‌هاي مقامات دولتي دو كشور نشان مي‌دهد در 6ماهه باقيمانده امسال مي‌توانيم به حدود 50درصد از سهم بازار سال 1391 برسيم (25ميليون دلار) .

درحالي كه پس از انتشار اين خبر، خودروسازان تنها با گرفتن انگشت اتهام به سوي رسانه‌ها و پليس راهور آنها را مقصر دانستند چراكه پليس دليل آمار بالاي تصادفات جاده‌يي را كيفيت پايين خودرو‌ها مي‌داند.

درهر صورت بيش از 40 سال از عمر صنعت خودرو ايران مي‌گذرد اما هنوز راهي 40 ساله نرفته است و در ابتداي اين راه اسير مسايل ابتدايي و مبنايي است. پرداختن به موضوعاتي همچون قيمت‌گذاري خودرو و واردات خودروهاي لوكس، مسوولان را از توجه به اهداف صنعت خودرو دور كرده است.

در سال جديد گزارشي از ميزان صادرات ايران ارايه نشده است در حالي كه طي 4 ماه اول سال 1392 حدود 1269 دستگاه خودرو توليد داخل به ارزش 10ميليون دلار از ايران صادر شده است كه نسبت به مدت مشابه سال 1391 به لحاظ وزني 93.97درصد و به لحاظ ارزشي 92.53درصد كاهش داشته است.

به‌هرحال در سند چشم‌اندازه 1404 يكي از اهداف مهم اين صنعت بالا بردن تيرا‍ژ خودرو و رسيدن به صادرات است. در حالي‌كه بلاتكليفي، نابساماني و گير كردن در مشكلات اوليه باعث شده صنعت خودرو دچار بي‌ثباتي و بي‌توجهي به اهداف شود.

با اين وجود انتقاداتي مبني بر واردات خودروهاي لوكس به‌دليل ارزبر بودن آنهاست. اما مساله اساسي اين است كه اگر كيفيت خودروهاي داخلي ارتقا و تيراژ افزايش و قيمت‌هاي تمام شده خودرو كاهش يابد آيا نمي‌توان با صادرات حتي كسري ارز را تامين كرد و ديگر شايد به واردات خودرو هم اعتراضي نشود بلكه صنعت خودرو در يك رقابت آزاد بتواند بازار خودرو منطقه را در دست گيرد.

ايران به‌دليل موقعيت استراتژيك و ژئوپليتيك خود در منطقه به‌راحتي مي‌تواند بازار خودرو منطقه و حتي فرامنطقه را در دست گيرد. اما متاسفانه بي‌توجهي و البته توجيه مشكلات توسط خودرو‌سازان جاي جبران و پر كردن خلأهاي اين صنعت را گرفته و خودروسازان تنها به كتمان ايرادات اين صنعت مي‌پردازند و به فكر حل مشكلات نيستند.

همان‌طور كه در هفته گذشته يكي از مديران خودروسازي از واگذاري خط توليد خودروهاي ايراني در عراق به چيني‌ها خبر داد و ابراز تاسف كرد.

هر چند كه اين مساله هم مانند ساير مسايل تنها با لاپوشاني و كتمان گذشت اما نكته مهم در خصوص چرايي اين واگذاري، بي‌كيفيتي خودروهاي داخلي است كه عراق كشور همسايه ما را نيز متوجه كرده است.

حتي ايجاد شرايط ويژه و اهداي كارت‌هاي طلايي در همسايه‌هاي شمالي ما توسط ايران‌خودرو نتوانسته براي ايران بازار صادراتي داغي ايجاد كند و تنها باعث شده زماني كه هموطنان ايراني به اين كشورها سفر مي‌كنند با تعجب از تفاوت قيمت در ايران و اين كشورها سوال كنند. چرا به‌طور مثال سمند در اين كشور‌ها به‌راحتي و با شرايط ويژه فروخته مي‌شود اما در ايران بايد با تفاوت قيمت بالاتري آن را بخرند.

هميشه جاي سوال باقي است كه سرانجام داستان صادرات پرايد و سمند به كجا رسيد؟ اين خودروهايي كه به عراق، روسيه، سوريه، مصر، غنا و ... صادر مي‌شد چه سرنوشتي پيدا كردند؟در دسته‌بندي مشكلات اين صنعت در موضوع صادرات نخستين موردي كه به‌نظر مي‌رسد بحث مديريت و سوءمديريت در اين صنعت است. با توجه به دولتي بودن صنعت خودروسازي در ايران، تغيير مديريت در دوره‌هاي مختلف باعث شده مديران در دوره‌هاي رياست خود بدون داشتن ايده و برنامه‌يي خاص در مدت زمان كوتاه بر مسند مديريت بنشينند و سپس از آن بدون هيچ دغدغه‌يي خارج شوند.

مورد دوم بي‌برنامگي و آشفتگي در اين صنعت است كه يكي از نمونه‌هاي بارز آن در بحث قيمت‌گذاري است كه چندين ماه بين مجلس و شوراي رقابت بر سر نحوه قيمت‌گذاري خودرو كش‌وقوس وجود دارد.

مورد سوم، نبود استرات‍ژي مناسب در صنعت خودرو كشور دليل بزرگ‌تري براي به‌وجود آمدن مشكلات و عقب ماندن از اهداف كلان اين صنعت است.

مورد ديگر، وجود دو خودروساز بزرگ است كه بازار خودرو كشور را در انحصار خود در آورده‌اند. البته موارد مهم ديگري نيز وجود دارد كه ممكن است به آن نپرداخته باشيم اما به هر حال صنعت خودرو كشور نياز به برنامه‌يي مدون داشته و نمي‌توان يك شبه آن را تغيير داد. اما تجربه كشور‌هايي چون چين نشان داده است كه مي‌توان با برنامه‌ريزي درست در بازه زماني 10ساله به رشدي منطقي رسيد .

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

علی جون: 1393/7/1408:14:11،
115
16
ایران خودرو و سایپا مثل یه بچه فقط بهانه گیری می کنن
یه خودرو خوب نمی سازن مسئولیتش رو هم قبول نمی کنن و همه رو مقصر می دونن به جز خودشون
بابک: 1393/7/1409:53:57،
58
17
فرغون سازا فکر کردن همه جا ایرانه که بشه مردم بدبخت را در تنگنا قرار داد و به زور آشغال های بی کیفیت را بهشون با قیمت گزاف فروخت در ها را هم بروی محصولات خارجی بست
حتی اگه رو فرغوناتون سوبسید هم بدید و ارزونتر از قیمت تمام شده بدید باز مردم دنیا نمیخرن چون حق انتخاب دارن
مجتبی: 1393/7/1409:59:26،
71
15
من به عنوان یک ایرانی،از اینکه خودروهای ساخت درون کشور به جای مهمی صادر نمی شود،خیلی به خودروسازی کشورم می بالم،زیرا همینقدر که با صادرنکردن این خودروها به کشورهای پیشرفته آبروی باقیمانده ما را نمی برند،جای بسی افتخار است.
كارشناس خودرو: 1393/7/1412:19:47،
40
17
داداش عوضش موشكامون تو كشورهاي خارجي هوا ميره نميدوني تا كجا ميره
تازه قدرت تخريبش هم از خودروهامون بيشتره
مزدک: 1393/7/1412:21:47،
51
9
بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را : پروردگارا-جهان را از دست شیاطین-اشرار و داعشی های در لباس خودروساز چون ایران خودرو و سایپا مصون بدار.ازما که گذشت خودت مواظب زن و بچه های دیگر کشورها باش.همه با لایک دادنتون از ته دل آمین بگید. آمین.......لایک+++++++
علی: 1393/7/1413:00:45،
32
22
ای زعفران که وگفتی ای الان مال افغانیها بید الان.کلا افغانیها دوس دارن چیزهای کم حجم بکارن ولی پول میلیاردی ازش در بیارن.واسه همین زعفران افغان هم داره شهرت جهانی پیدا میکنه.الان افغانیها بدشون میاد و چپ و راست منفی میدن مشخص میشه چند هزار افغانی دارن سایتهای خبری ایرانی رو میخونن و نظر میدن.خبر انلاین که اینجوریه.
مهدی: 1393/7/1408:14:30،
90
22
زعفران ایرانی شهرت جهانی نداره چون بیشترین مقدار آن توسط اسپانیا خریداری میشه و در بسته بندی فوق العاده به اسم اسپانیا به جهان عرضه میشه و همه بهترین زعفران دنیا را به اسم اسپانیا میشناسن
sam: 1393/7/1408:58:44،
32
40
هالیوکس دوکابین بلند دو دیفرانسیل+++++++
اسپورتیج2015دو دیفرانسیل--------
ممنون میشم نظر بدید.
تا بودجه160تومن
میدونم کاربریشون متفاوته اما در کل هردوتاشون جوابه منو میده.
saman: 1393/7/1408:17:54،
48
20
غرور واسه کشتن بدبخت ها با ماشینامون ،خارجیا ایرانی نیستن که با پراید تصادف کنن چند نفر کشته بشن چیزی به شرکت سازنده نگن اونا تا شرکت رو درشرو نبندند ول نمی کنند
سمند: 1393/7/1408:18:04،
36
14
ببین روسها چقدر بدبختن که سمند سوار میشن . باز جای شکر ش باقی که ما تنها نیستیم.
بی پول: 1393/7/1408:25:54،
55
17
خودرو ساز ایرانی انقدر درآمد تو همین مملکت داره مگه خر سرشو لگد زده بیفته تو فکر صادرات پولش هم نتونه از اونوریا بگیره .راحت داره گندترین ماشینو با حقوق 7 سال یه کارگر عوض میکنه اونوقت تو باشی میفتی تو فکر صادرات .آقای ایران جیب جدیدا چه حرفایی میزنیااااا
حسین: 1393/7/1408:41:13،
34
15
تولید خودرو تو ایران صرف نمی کنه،بهتره کارخانه های خودرو رو تعطیل کنن،وبه جاش شرکتهای آلمان،ژاپن،آمریکا کارخونه خودرو بزنن.
مازیار: 1393/7/1408:45:42،
39
20
در هیوندایی که یک سال از ایران خودرو ما کوچیکتره دانشگاه حرف اول را در خودرو سازی میزنه اینجا دانشگاهیای با سوادمون فقط داخل دانشگاهها تحقیق می کنند و اکثرا چون کاری از دستشون بر نمیاد مهاجرت می کنند و غولهای مافیایی خودرو سازی را اداره می کنند.اونا به غیر از مهندسین خودشون در هر کشوری یک مرکز تحقیقات میزنند و متناسب با فرهنگ اون ملت خودرو تولید می کنند.مرکز تحقیقات اینا هم فکر میکنه که مه شکن و دکمه مه شکن راهنما را در سمند se برداره و جاش را با پلاستیک پر کنه.
جواد: 1393/7/1408:51:16،
42
16
همین چند تاراهم صادرنکنن بهتره لااقل ابرومون کمتر میره لای اون همه ماشین بروز.میگن ساخت ایرانه با2500سال پیشینه.البته ما همون اولاش موندیم..............
حسین: 1393/7/1408:53:54،
45
16
صادرات خودرو ایرانی برای ما مایه ننگ و ابروزیی است
چون به محض تحویل خودرو ملت ایران مورد فحش و لعنت قرار میگیرد
با توجه به اینکه قطعات را فقط ما مونتاژ می کنیم و به اسم ماشین ایرانی صادر می شود.
خدایی اگر پراید و 405 طراحی نمی شدند ما هنوز پیکان را با چراغ جدید باید صادر می کردیم.
مهدي: 1393/7/1408:54:13،
42
13
مشكل ما همين غرورهاي نابجاست. بهتر نسيت بجاي اينكه به غرور فكر كنيم يك راه حل براي خودرو پيدا كنيم؟
بهتر نيست كلا از اين صنعت صرفنظر كنيم و بيشتر از اين آبروي كمي كه از ملت و تمدن ايراني مانده از دست ندهيم؟
همشهري: 1393/7/1409:13:44،
45
16
با سلام و احترام به همه دوستان عزيز و ايران جيب
اين احساس غرور رو خيلي از كشورهاي دنيا ندارند چون تعدا كشورهايي كه صاحب صنعت مادر خودرو سازي و صاحب برند هستند به سختي به تعداد انگشتان دو دست ميرسند مثل آلمان ،امريكا،انگليس،ايتاليا،فرانسه ،ژاپن و .....قدمت ساخت ماشين هم تو خيليهاشون به صد سال قبل ميرسه.
لزومي نداره بقيه كشورها حتما خودرو ساز باشند، سرمايه گذاريشون تو صنايع ديگه اييه .كشورهاي مطرحي چون نروژ ،فنلاند،پرتقال،دانمارك،كانادا،استراليا و ....خودرو ساز نيستند و تو صنايع ديگه اي سرمايه گذاري كردن.تو اين كشورها ممكنه كه مونتاژ خودرو انجام بشه اما خودرو ساز نيستند.يعني ما از اونا پيشرفته تريم؟خودروسازي تو ايران بنا به دلايل مختلف خصوصا بعد از انقلاب براي عده خاصي سود كلاني داره و حاضر به كنار گذاشتنش نيستند.عقل سليم ميگه تموم فرغون سازيها بسته شن و بعدش با نرخ عادلانه مثل خيلي از مناطق آزاد خودمون خودروهاي به روز و با دوام وارد بشه.بعنوان مثال قيمت تويوتا كمري فول چيزي حدود 85 تا 90 تومن در مياد.
يادمون باشه سمند هم 100 درصد ايراني نيست و از قطعات و تكنولوژي پژو بهره ميبره.
با عرض پوزش
ناصر: 1393/7/1409:33:38،
28
17
همین صادرات رو عم با قسط و ارزون میدادید که میخریدن!ولی بعدش کیفیت افتضاحو دیدن در بلاروس و آذربایجان و مصر و... دیگه ماشین نخریدن از ایران خودرو!عراق هم خیلی کم پراید وارد میکنه بدلیل قیمت خوبی که میدن نزدیک 10 تومن!
pepan: 1393/7/1409:37:34،
28
17
هر کسی را بهر کاری ساختند مهر آن را در دلش انداختند
رضا شیرازی: 1393/7/1409:45:07،
37
14
تا همکاسه بودن خودرو سازها و عوامل مسئول حل نشه و رانت و مشکلات مدیریتی و بوروکراسی اداری خودرو سازها حل نشه مشکل صنعت خودرو هم حل نمیشه
کاوه: 1393/7/1410:22:38،
30
21
خوش به حال عراقیها که از شر لگن های ایرانی راحت شدند .
Mr: 1393/7/1411:39:35،
30
21
غرور؟؟؟؟
هه......
همین که جوونا همه بیکارن و دارن عذاب میکشن غروره دیگه واسشون....
صادرات ماشنو میخوان چیکار....
من: 1393/7/1414:38:42،
23
17
ایرانیها از خیلی چیزا بی بهره اند اینم روش!
رصا1346: 1393/7/1420:07:02،
27
16
آقا چه غروری از این بالاتز که میمون فرستادیم هوا مو مشکی وقتی اومد پایین بور بود .

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار