کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

چگونه کامیون دست دوم وارد کنیم؟

کدخبر:۷۲۱۴یکشنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰:۰۰۱۶۰۱۴ بازدید

حدود پنج سال پیش بود که زمزمه‌های اولیه واردات کشنده‌های دست دوم برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور مطرح شد و در اواخر سال ۹۰ سرانجام آیین‌نامه آن از سوی هیات دولت برای اجرا ابلاغ شد.
چگونه کامیون دست دوم وارد کنیم؟

در آغاز بسیاری گمان می‌کردند این آیین‌نامه می‌تواند در سال ۹۱ پای برندهای مشهور اروپایی را بار دیگر به ایران باز کند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این اتفاق تاکنون به شکل بسیار محدودی رخ داده و واردات این خودروها با وجود تصویب و ابلاغ هیات دولت کمتر از یک سال است آغاز شده و تاکنون هم حجم واردات بسیار محدود بوده است. اگر تصمیم دارید از این طریق اقدام به خرید کشنده و یا نوسازی خودروی سنگین خود کنید با ما همراه باشید تا روند واردات را با هم مرور کنیم.

آیین‌نامه چه می‌گوید؟

مطابق آیین‌نامه ابلاغ شده از سوی هیات دولت، مجوز واردات کامیون‌های دست دوم تا سه سال کارکرد برای شرکت‌های حمل و نقل صادر می‌شود و آن‌ها می‌توانند با اسقاط یک خودروی فرسوده با سن بالای ۲۵ سال، از معافیت ۲۵درصدی در حقوق گمرکی استفاده کنند. خودروهایی طبق آیین‌نامه مجوز واردات دارند که خدمات پس از فروش آن‌ها در کشور وجود داشته باشد ضمن آنکه این مجوزها فقط برای شرکت‌های حمل و نقل صادر می‌شود و خودروهای وارد شده نیز تا پنج سال غیر قابل انتقال هستند تا از این طریق از بروز دلالی برای این خودروها جلوگیری شود و خودروهای وارد شده تنها برای استفاده در شبکه حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرند.

چه کشنده‌های دست دومی می‌توان وارد کرد؟

اگر آیین‌نامه را معیار پاسخ به این سوال قرار دهیم باید بتوان مدل‌های مختلف کشنده‌های مرسدس‌بنز، ولوو، اسکانیا و یا رنو را وارد کشور کرد اما در عمل این اتفاق رخ نداده است چرا که در حال حاضر واردات تنها برای برند رنو آن هم تنها برای یک مدل آزاد است و امکان واردات سایر خودروها وجود ندارد.
آن‌گونه که یکی از واردکنندگان خودروهای سنگین دست دوم می‌گوید، تمایل برای واردات خودروهای مرسدس‌بنز و ولوو بسیار بیشتر از برندهای دیگر است چون این خودروها در ایران سابقه طولانی دارند ضمن آنکه شبکه خدمات پس از فروش آن‌ها هم گسترده است اما به گفته وی در حال حاضر امکان واردات این خودروها فراهم نیست. هر چند علت مشخصی برای این محدودیت بیان نشده است اما به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ موجود در ایران که پیش‌تر عرضه خودروهای سنگین مرسدس‌بنز و ولوو را بر عهده داشتند توانسته‌اند با تاثیرگذاشتن بر این روند مانع از ورود این خودروها شوند و به این ترتیب تنها کشنده رنو را می‌توان وارد کشور کرد.


دردسر مجوزها

پروسه واردات خودروهای سنگین به طور عمومی پیچیده‌تر از واردات خودروهای سواری است اما در زمینه واردات خودروهای دست دوم این روند دشوارتر هم می‌شود چرا که تا اواخر سال گذشته، با وجود ابلاغ دستورالعمل واردات این خودروها از هیات دولت، هنوز مجوزی برای این موضوع از سوی دستگاه‌های مسئول صادر نشده بود.برای واردات این خودروها باید تاییدیه‌های لازم از سازمان راهداری اخذ شود و پس از ثبت سفارش و ورود خودروها به گمرک بازرسین اداره استاندارد خودرو را از نظر فنی و ظاهری بررسی می‌کنند و پس از آن مجوز شماره‌گذاری خودرو صادر می‌شود. مجوزهای لازم برای واردات این کامیون‌ها تنها به شرکت‌های حمل و نقل و یا واردکنندگانی که قصد واگذاری این خودروها به شرکت‌های حمل و نقل را داشته باشند اعطا می‌شود و به این ترتیب رانندگان نمی‌توانند به صورت شخصی اقدام به واردات این کشنده‌ها برای خود کنند بلکه در صورت تقاضا باید تحت نظر یک شرکت حمل و نقل قرار گیرند. نکته جالب توجه در این میان آن است که به گفته یکی از واردکننده‌های این خودروها، سیستم ثبت سفارش واردات تا مدتی قبل تنها امکان ثبت خودروی نو را داشت و به این ترتیب در شرایطی که مجوز واردات این خودروها از سازمان راهداری اخذ شده بود، امکان ثبت آن‌ها در سیستم وجود نداشت که با پیگیری واردکنندگان سرانجام با دستور معاون وزیر این مسأله بر طرف شد. در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل و چند وارد کننده شخصی واردات این خودروها را انجام می‌دهند هر چند تقریباً همگی از پیچیدگی بیش از حد روند اداری این کار گلایه دارند.

کشنده‌های دست دوم مناسب بازار ایران هستند؟

هر چند واردات این خودروها مخالفان زیادی را در میان تولیدکنندگان خودروهای سنگین دارد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد رانندگان به عنوان استفاده‌کنندگان اصلی از خودرو، خرید از خودروهای دست دوم اروپایی را به خرید خودروهای صفر کیلومتر موجود در کشور که عمدتاً محصول کشور چین هستند ترجیح می‌دهند. میزان تردد کشنده‌های اروپایی هر چند بیشتر از کشنده‌های ایرانی است اما با توجه به محدودیت مدت رانندگی یک راننده در اتحادیه اروپا، کارکرد این خودروها پس از سه سال به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کیلومتر می‌رسد. چنین کارکردی هر چند در معیار کشورمان کمی بالا است اما باید در نظر گرفت این خودروها کیفیت ساخت اولیه مناسبی دارند ضمن آنکه سرویس‌های دوره ای آن‌ها نیز توسط شرکت‌های حمل و نقل انجام شده است. از سوی دیگر وضعیت جاده‌های اروپایی بسیار بهتر از جاده‌های کشورمان است تا جایی که به گفته یکی از رانندگان، «‌۴۰۰ هزار کیلومتر در اروپا حتی ۲۰۰ هزار کیلومتر در ایران هم نیست» و به این ترتیب این خودروها همچنان می‌توانند سال‌ها در ایران نیز به کار خود ادامه دهند. هم‌اکنون نیز تعدادی از خودروهای اروپایی تولید شده دهه ۸۰ شمسی در جاده‌ها تردد می‌کنند که کارکرد بالای یک میلیون کیلومتر دارند بدون آنکه دچار مشکل فنی خاصی شده باشند و با توجه به فناوری برتر خودروهای جدید نسبت به گذشته می‌توان با اطمینان گفت این خودروها (البته در صورتی که در زمان خرید در وضعیت خوبی باشند) می‌توانند گزینه مناسبی برای حمل و نقل جاده‌ای کشور به شمار آیند.

یک کشنده اروپایی دست دوم با کارکرد حداکثر سه سال که در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد قیمتی در حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار یورو دارد و با در نظر گرفتن تمام هزینه‌های جانبی قیمت آن در کشور در حدود ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود که در مقابل قیمت ۴۸۰ میلیون تومانی نمونه‌های صفر کیلومتر مناسب به نظر می‌رسد هر چند با توجه به اینکه امکان خرید آن‌ها توسط رانندگان وجود ندارد و وضعیت وارداتشان کمی پیچیده است. شرکت‌های حمل و نقل مدت‌ها است تمایلی به مالکیت کشنده و کامیون ندارند و ترجیح می‌دهند از رانندگانی که مالک خودروها هستند استفاده کنند و این در شرایطی است که راننده نمی‌تواند مالک خودروهای وارداتی دست دوم باشد و با این حساب شاید بتوان گفت روند واردات این کشنده‌ها در پیچ خم تصمیم‌گیری‌ها متوقف شده است تا جایی که در نهایت نتوانسته گره‌ای از نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور باز کند ضمن آنکه تخفیف گمرکی ۲۵درصدی برای واردات این خودروها ارزشی در حدود ۲۰ میلیون تومان دارد و این در حالی است که ارزش یک خودروی ۲۵ ساله برای اسقاط حدود ۵۰ میلیون تومان است و با این شرایط مشخص است انگیزه‌ای برای اسقاط خودرو برای بهره‌گیری از تسهیلات باقی نمی‌ماند.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

ارش: 1393/7/1312:06:39،
113
40
F12 های مدل هفتاد و هفتاد ویک سالم و سرحال در جاده ها دارن کار می کنن و هیچ مشکلی هم ندارن . جنازشون می ارزه به کامیون های چینی که هر وقت تو جاده رد میشی هر چند کیلومتر یکیشون خراب شده کنار جاده وایساده کله شو داده بالا
خودشم: 1393/7/1315:51:46،
46
54
چطوری تخفیف گمرکی ۲۵درصدی برای واردات این خودروها ارزشی در حدود ۲۰ میلیون تومان دارد ؟؟؟ مگه تعرفه کامیون ها چند دصد بوده که 20 درصدش 20 میلیونه؟
حسین: 1393/7/1322:08:44،
44
16
دولت و مسئولین محترم. در این یکی مرد دست از حمایت رانت خواران بردارید و اجازه بدید کامیون تا 5 سال کارکرد بدون تشریفات پیچیده و هزینه بالا گمرکی وارد بازار شود تا هم ناوگان حمل و نقل احیا شود و هم هزینه حمل پایین بیاید. اصل پیشرفت اقتصادی در حمل و نقل ارزان و امنیت دار است. اگر 5000 شغل در صنعت کامیون سازی از بین برود به جاش 500.000 شغل ایجاد میشه. خیلی از صنایع و معادن کشور به خاطر کرایه بالای حمل زمین گیر شده است
حسین: 1393/7/1322:22:14،
54
22
اگر قیمت کامیون و لاستیک نصف شود-=کرایه هم نصف خواهد شد -=هزینه تمام شده کالا هم کمتر خواهد شد- قدرت رقابت و فروش و صادرات بالا خواهد رفت -= فروش بیشتر منجر به تولید بیشتر میشود و در نتیجه استخدام بیشتر= هزاران شخص بیکار ناگهان صاحب شغل و درآمد میشوند= اشتغال و درآمد که بالا رفت میزان جرم و جنایت کمتر = مالیات دریافتی بیشتر و خدمات بیشتر دولت به مردم-- قدرت خرید بیشتر= رونق مسکن و خودرو = خروج از رکود اقتصادی- تلفات کمتر جاده ..........
امیرعلی: 1393/7/1323:46:11،
43
16
این قانون بجای اینکه ی راه چاره باشه برای رانندگان و صنعت حمل و نقل شده ی دکان کاسبی و محل کسب درآمد برای شرکتهای حمل و نقل!
این شرکنها میرن رنو 2011 و 2012 رو که با قیمت 30 هزار یورو معادل 120 میلیون تومن میخرن و میارن به راننده ها واگذار میکنن با پیش پرداخت 250 میلیون تومن و اقساط 5 ساله ماهی سه میلیون و پانصد هزار تومان سند هم در رهن شرکت تا پایان اقساط
اون اقساطم بخاطر اینه که تا 5 سال حق سند زدن به اشخهص حقیقی رو ندارن و به اسم فروش اقساطی سند هم بنام نمیزنن تا 5 سال
یعنی ی ماشینی 120 میلیونی رو 450 میلیون میدن دست راننده بدبخت
110: 1395/2/2916:36:32،
32
37
درووووود.
درود بر امیر که لپ کلام را گفت.
لزا از مسئولین دلسوز (فقط دلسوز) درخواست دارم کنترل و نظارت خدا پیغمبری به این موضوع داشته باشند.
خداشاهده اجحاف به راننده و ماشین دار روا نیست.
شمارا بخدا قسم جلوی زیاده خواهی و پر خوری را بگیرید.
چرا 1 داف ایکس 460 مدل 2013 را 380 تا 420 میلیون قیمت میدن؟؟!
مگه تخفیف 25درصدی نداره؟ مگه این تخفیف سهم راننده نیست؟؟ مکه قرار نیست ناوگان حمل و نقل را ساماندهی کنید؟!!!
وقتی با افزایش قیمتی حدود 100 میلیون داره عرضه میشه که راننده توان خرید اون کشنده بی سند را نداره.
اینجوریه که هنوز وایت 45سال پیش داره کار می کنه.
اینجوریه که ماشین چینی بدون ترمز وارد میشه و آمار تلفات جاده ای بالا میره که بچه تا آخر عمر چشم انتظار پدر راننده اش می ماند.
قربون شما برم ای مسئولین دلسوز، شمارا بخدا رسیدگی پاک و مطهر کنید.
کریمی: 1393/9/1019:04:24،
21
18
سلام
میخواستم بپرسم که آیا برای واردات خودروی صفر مثل رنو هم باید مجوز از راهداری داشته باشیم یا برای خودروی ثفر شرایط فرق می کند ؟
با تشکر
محمود: 1393/9/2208:37:39،
24
16
به نظر بنده باید از طریق شرکتهای بارزگانی و واردات صادرات کالا،نه فقط شرکتهای حمل ونقل که یه چیز انحصاریه میشه عمل میشد هم ناوگان خودروی فرسوده توسط خود اشخاص حقیقی نوسازی میشد وهم امکان مالک شدن مالکان حقیقی این خودروها وجود داشت،هم دلال بازی تو شرکتهای حمل ونقل از بین میرفت وامنیت جادها هم خیلی بالا میرفت با ماشین هایی که به چند ترمز روز دنیا مجهز هستندو سیستم های هوشمند روشون نصب هست
احمد گودرزی: 1393/10/3009:49:10،
28
16
سلام بنده شرکت حمل ونقل دارم در اراک . اگه بخوام مستقیما خودم اقدام به وارد کردن کامیون های دست دوم کنم مراحل کار بشرح توضیح بدید این کار شرایط عمومی و خصوصی شو توضیح بدید
محمد سروی: 1393/11/1722:46:52،
28
10
بابا اصلا صدای موتور ماشین های چینی رو ببینید کرس کرس میکنه صدای حلب میده ادم حالش به هم میخوره.ماشین اروپایی باشه حالا دو سه سال کار باشه عیبی نداره.
محمد: 1394/1/1205:22:15،
33
32
سلام لطفا شرایت واردات کامیون های شاسی بریده یا همان قطعات دست دوم سنگین توضیح بدهی ممنون
حسن نجار یان: 1394/2/2313:30:00،
36
28
آیا راننده میتواند خودش ماشین سنگین وارد کند در صورت امکان راهنمایی کنید متشکرم
بیات: 1394/3/921:03:59،
23
25
با سلام لطفا یه شرایطی بزارید خود راننده بتونه مستقیم وارد کنه یا حد اقل سند بخوره بابام میگه ماک بهتره چون سند میخوره
سینا: 1394/5/2703:00:15،
14
12
بازم رانت ٬بازم راننده بیچاره باید جون بده بهره رو کسی دیگه ببره ٬بابا تورو خدا یکی به داد راننده زحمتکش مظلوم برسه٬ مگه شرکت حمل و نقل کم از کنار راننده میخوره که اینجا هم باید همه کاره شرکت بشه و راننده هیچ تورو خدا اجازه بدین راننده با کارت هوشمند خودش کشنده رو وارد کنه!!!!!!!!!!!!!
!!!!!
مهدی: 1394/6/1522:20:20،
14
10
لطفا به فکر ما رانندگان باشید مگر رانندگان ایرانی چه فرقی بادیگر رانندگان دنیا دارند
سینا: 1394/6/2820:07:42،
12
12
سلام لطفا نحوه تقاضای رانندگان رو توضیح بدین و بگین میشه کشنده اسکانیا رو وارد کرد یا فقط رنو اخه اسکانیای مونتاژ ایران به درد نمیخوره.
آیااسکانیاG440 میشه وارد کرد!!!
حکیم: 1394/8/1414:19:26،
12
11
باسلام جناب آقای وزیرراه لطف کنید کمی هم بفکر رانندگان وآسایش آنها ومردم باشید وارد کردن کامیون های بهتر برابر است با امنیت جاده وکاهش تلفات جاده ای واردات کامیون را برای خود رانندگان راحت وآسان کنید باتشکر
اصغر: 1394/8/1815:05:45،
14
10
هیچ قشرو صنفی اندازه راننده کم لطفی نمیبینه.چرایک راننده بیچاره که وام گرفته باسود28درصد سرمایه زن وبچشوفروخته شب بی خوابی و روز زحمت کشیده صنار شاهی پس اندازکرده یک کامیون 37سال کارکرده خریده که صدالبته کیفیت قطعات وکارایی بهتری نسبت به اجناس چینی وداخلی داره حالا باید بایک بخشنامه یاقانون ناعادلانه زمین گیربشه؟چراتاوان نوسازی وسوخت کمتر رو راننده مظلوم با اسقاط ماشینش و بریدن روزی خانوادش و تا7سال قسط به دولت دادن بایدبده؟چراکسانی که میلیاردی پول نفت میدزدن و خارج کیف میکنن جواب پس ندند؟آیا اسم اینو میذاریدعدالت؟ یاعلی جان آقای من شمانظری کن
علی رضا: 1395/6/1710:24:30،
19
16
در جواب اقا اصغر اینها شریک دزد و رفیق قافله هستند...
فرامرز: 1395/7/2719:53:07،
12
13
متاسفانه بدلیل نبود حمایت و پشتیبانی از رانندگان این قشر زحمتکش همواره مورد بی مهری قرار گرفته تو این قضیه یه تعدادی اشکارا از فرصت پیش اومده کمال استفاده رو میکنن و بد بختیاشو رانندگان میکشن دلیلی وجود نداره یک کامیون رو با قیمت 150میلیون وارد کنند بعدش با دو برابر قیمت به ملت بفروشن این یه ظلم در حق راننده هاست قسما اعظم این رانت بازیم تقصیر خودرو سازای داخلی که بشدت میترسن نونشون اجر شه
محمد: 1395/10/800:58:00،
6
15
راننده شخصن میتواندازکشورهایه همسایه کشنده کارکرده وارد کند.؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت خودروی جدید پژو 301 از سوی ایران خودرو مشخص شد + شرایط فروش مرداد 96
آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
مردم فریب فروش خودروهای زیر قیمت را نخورند + جدول
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران
درآمد متوسط یک نانوایی چقدر است؟
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
فروش خودروی ساینا اتوماتیک برای اولین‌بار تا چند روز دیگر - شهریور 96
تولید چند خودرو سواری در کشور متوقف شد
معرفی سریع‌ترین خودروی موجود در ایران
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما